Tärkeää on tehdä hyvä tarkastus / huolto ennen matkaa. Se on yleensä halvempaa ja kivampaa kuin yllätyksellinen jäänti jonnekin matkan varrelle oudon kielen, outojen tapojen ja huija...erilaisten ihmisten pariin.
Minä joskus vaihdoin etupään jarrupalat ennen reissua uusiin, vaikka vanhoissakin oli vielä pintaa. Ja ne vanhat sitten jossain vaiheessa takas, kun uudet olivat kuluneet. Näin tiesin, ettei matkalla tarvi niihin puuttua. Moni muukin yksinkertainen pikkujuttu voi olla tällainen. Vaikkapa kaasuvaijeri jne.
Mukaan ruuvarit, kuusiokoloavainsarja, joku ihmelinkkari Gerber ( on pihdit ja ruuvarit ), hyvä jakoavain, nippusiteitä, ilmast.teippiä, 2-3 ohuehkoa liina ( laivaan ja jos vaikka laukkuraudat pettävät ) sähköteippiä, sulakkeita, H-4 -lamppu. Kovin kummosta määrää ei kannata raahata, jos pysyt asutun sivilisaation keskellä. Yleensä pulaan joutunutta turistia autetaan, mutta esim. hinausauto saattaa sitten maksaa runsaasti.
Se nyt tietenkin on ihan selvää, että mukaan otettua ei tarvitse ja toisinpäin... Ja kun muistaa Kimmon sanat: "Ei oo Guzzi koskaan jättänyt tielle. Aina on jääty yhdessä", niin hyvin pärjää.
Olet tehnyt joskus 2vkon reissun Suomi - Italia ja takas. Yhtään varausta en tehnyt, vaan illan tullen johonkin "Zimmer frei" -paikkaan tai B&B -kyltin alle kyselemään. Paras kokemani paikka oli Saksassa liki Garmish-Partenkirhen´iä Farchant´issa
http://www.hotel-kirchmayer.de/ . Isäntä itse halusi palvella ja "etwas altbier" -pyyntö toi maksuttomat maistiaiset pöytään. Eikä varsinaisesti kevytruokaa baijerilaiseen tapaan ollut... Vaan vieläkin tulee vesi suuhun...
GoogleMaps hakuun "Landgasthof Kirchmayer".
Ja jos olet niillä main, niin
http://zugspitze.de/de/sommer . Kävimme Eibsee-Seilbahn´illa eli köysiradalla yhäällä. Aivan mahtava kokemus. Hintaa tosin on, mutta on se sen väärti.