Kirjoittaja Aihe: RVS  (Luettu 95332 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: RVS
« Vastaus #165 : Marraskuu 16, 2021, 10:29:48 ap »
Talkkia se lisäainen on... ;D

Googlekääntäjän käännös:
Kitkan ja kulumisen vähentäminen voiteluöljyissä olevien keraamisten jauheiden kolloidisilla suspensioilla on lähestymistapa, jonka avulla voidaan valmistaa ympäristöystävällisiä energiaa säästäviä voiteluaineita.
Kaupallista talkkijauhetta arvioitiin äärimmäisen paineen lisäaineena voiteluöljyyn eri lämpötiloissa ja pitoisuuksilla.
Paras voitelukyky saavutettiin 100 °C:n lämpötilassa ja 0,15 paino-%:n pitoisuudessa, kun dynaamisia ja staattisia kitkakertoimia pienennettiin yli 30 % verrattuna pelkkään referenssivoiteluöljyyn.
Korkeassa lämpötilassa talkki muodostaa metallipinnalle siirtokalvon, joka vähentää sekä kitkaa että kulumiskäyttäytymistä liitospinnoissa. Kuitenkaan huoneenlämpötilassa kalvon muodostumista ei havaittu.
Tulokset selitetään käyttämällä paineen ja lämpötilan aiheuttamaa lamellaarista dehydraatiomekanismia, kun dehydraatiotuotteet muodostavat oksidinsiirtokalvoja kitkapinnalle.


Alkuperäinen lähde: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0169433213005874
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #166 : Marraskuu 16, 2021, 11:22:50 ap »
Luin tämän myös tuolta toiselta foorumilta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 052
Vs: RVS
« Vastaus #167 : Marraskuu 16, 2021, 11:50:55 ap »
RVS ja Resurs tosiaan kotoisin Venäjältä ja VMP Auto (Resurs) ja RVS Technology Russia pääpaikat Pietarissa lähes toistensa naapureina.
USAssa nyt 4000 mailia ajelleet ilman öljyä (vaikkei toki niin tarkoitettu) Civicillä, kun alkoi kone vimein kilkattaa. ( Linkki )
On minulla myös käytössä ja suosittelen. Etenkin 1200 tappikoneissa olisi ehdoton lisäsuoja ennenaikaista kulumista vastaan.
Muutenkin aina hyvä lisävakuutus kylmäkäynnistyksien matalille öljynpaineille ja muihin voitelukatkoihin.

Näitä ei pidä rinnastaa vanhoihin poppaskonsteihin kuten STP oil treatment, joka vain paksunsi/paksuntaa öljykalvoa.
Sellaista joskus 30 vuotta sitten kokeilin Fiestassa usemman öljynvaihtovälin ja antoihan se lisäpuhtia väljälle koneelle.
Mutta kun laitoin pelkät uudet öljyt ilman STP:tä, niin oli väljistynyt niin paljon ettei ohipuhalluksesta enää käynnistynyt kylmänä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: RVS
« Vastaus #168 : Marraskuu 16, 2021, 12:00:04 ip »
RVS, Xado, X-1R jne.

Vain RVS on hyvä.
Miksi, koska hinta kertoo sen.

RVS litrahinta 3990,00€ / L
Xado Litrahinta 2592,50€ / L
X-1R litrahinta 107,60 € / L
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #169 : Marraskuu 16, 2021, 12:27:06 ip »
Litrahintojen vertaaminen ei kerro seoksessa olevan tehoaineen määrästä mitään.

Tosin en tiedä millaisia määria tarvitaan mutta sen tiedän että RVS:sää tarvitaan vain muutama gramma eli puhutaan millilitroista kun sillä käsitellään esimerkiksi vaihteisto.

Vanhassa Datsunissani väheni savutus kun laittoi STP:tä purkillisen öljyn sekaan. Kone oli jo kokolailla loppu ja kuljin sillä jonkin aikaa töihin mutta kun tuli syksy ja pikkupakkanen ei meinannut kone pyöriä vaikka akussa ja startissa mitään vikaa ollut. Sain ajettua kulkimen autopurkamon pihaan ja siihen se jäi.

GT850 ennen koneremonttia savutteli (Valurautaiset sylinteriputket) ja veto hieman sinnepäin ja laitoin, tällä kertaa Wynns:siä, koneeseen. Kampiakselin takapään stefa pulpahti ulos ja ajokausi päättyi siihen. Huohotinventtiili tukkeutui. Talven aikana kunnostin ja entisöin GT:n. Tietääkseni vieläkin liikenteessä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #170 : Marraskuu 16, 2021, 13:01:47 ip »
Itse kokeilin joskus vastaava Whiz-lisäainetta Hondan moottoriin. Vaikutus oli ainoastaan se, että savutuksen haju paheni siksi aikaa, että öljy loppui ja laitettiin uutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: RVS
« Vastaus #171 : Marraskuu 20, 2021, 20:29:45 ip »
Tein äskettäin kaksinkertaisen RVS-käsittelyn 145K ajettuun CRV:n. Kyllä pyörii siististi, kuin ompelukone. Venttiilit säädettiin 100K:ssa. Bensankulutus putosi matka-ajossa karvan verran alle 8:n litran. Uusilla talvirenkailla melko tarkalleen 8 litraa.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: RVS
« Vastaus #172 : Marraskuu 20, 2021, 23:35:32 ip »
Onko se suosiolla uskottava kun "LÖYDÄ AJONEUVOLLESI SOPIVAT TUOTTEET" haku suosittelee Nevadalle vain moottoriin.

Vaihteistolle eikä perään anna mitään ehdotusta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #173 : Marraskuu 21, 2021, 17:35:23 ip »
Kyllä vaaditut luokitusarvot täyttävät moottoriöljyt sopivat moottoriin ja kuhunkin kohteeseen tarkoitetut vaihteisto-, perä- ja iskunvaimenninöljyt toimivat ainakin omissa pyörissäni. Laakereissa vedenkestävää vaseliinia. Merkki, tällä kertaa, Mobil. Siitä tuubista riittää loppuelämän tarpeiksi. Vielä kun käyttää ns. tunnettuja laatuöljyä niin todennäköisesti ei pety. Omissa pyörissäni, toki pyöräkohtaista vaihtelua on, ovat olleet Valvoline, Mobil, RedLine ja satunnaisesti muitakin, pääasiassa, mineraaliöljyjä. 1400:ssa käytän, kun on niin moderni, synteettisiä öljyjä. Kahdenkymmenentuhannen kilometrin kohdalla tein siihenkin RVS-käsittelyn. Ne muut kun ovat yli 30 vuotta siten valmistettuja pumppuja niin niissä öljyinä moniaste-mineraaleja, em. merkkejä. Yleensä kyttään tarjouksia tai sitten saan yritykseni, jossa olen enää vähemmistöosakas, kautta isommasta hankinnasta jonkun purkillisen. Joihinkin Shellin öljyihin olen pettynyt. Se toki on voinut olla sattumaa. (Centauron korkeakierroksisessa pitsikansimoottorissa V10-koneessa käytin Valvoline 20W50-mineraaliöljyä lisäaineistettuna ja sen ahtimessa kaksitahtikilpapyöriin tarkoitettua pirun kallista vaihteistoöljyä. Mutta Centauro on jo vaihtanut osoitetta.)

Harvat öljyt, vaikka olisivat ei-niin-luokituksenmukaisia, aiheuttavat välitöntä vauriovaaraa. Syrjäseudulla aikanaan asuneena oli hankintapaikat vähissä ja tarjonta niukkaa. Hätäpäissään oli laitettava jotain mitä sattui saamaan ja myöhemmin sopivampaa. Enkä usko että turbodieselmetsäkoneen moottoriöljy olisi ollut mitenkään huonolaatuista. Delvacilla on tullut ajettua kymmeniätuhansia kilometrejä. Pahempi juttu on öljyttömyys kuin että olisi edes jotain liukastetta. Tosin sanonta: "Vesi vanhin voitehista, vaan ei paras" löytyy ravintola Ohranjyvän kattopalkista täällä Tampereella.

Öljyn laatuluokasta poikkeaminen on pienempi vaara kuin se että öljyjä ei vaihdeta silloin kuin pitäisi ohjeiden mukaan. Sellaista kuraa olen valuttanut joistakin pyöristä että ihmetellä pitää. Erityisesti keulaöljyt ovat vanhoja ja jos jarrunestekin otetaan mukaan niin vielä vanhempia ja vesipitoisempia. Tyypillistä on myös se että vanhemman pyörän keulasta on, myyntisyistä, valutettu keulaöljy pois ettei vuotoa näy. Harva ostohousut jalassa liikkuva vähävarainen ostajakandidaatti kokeilee niin perusteellisesti hankintakohdetta että havainnoi moisen puutteen. Ja jos keula on kuiva voi pyörässä olla muutakin vilunkia. (Ohjauslaakeri, takahaarukan laakerit, pyörien laakerit, ym pitää tarkistaa kun ovat helppoja kohteita.) Myös erittäin hyväkuntoisia 20 - 40 vuotta vanhoja pyöriä on mahdollista hankkia.

Öljynsuodattimista kannattaa pitää huolta. Nykypolttoaineet ja nykyöljyt ovat sen verran miellyttäviä että eivät likaa moottoria kovastikaan ja siksi suodattimen vaihtovälin voi helposti tuplata. Isolohkoguzzeissa tuli varsinainen öljynsuodatin käyttöön vasta 70-luvun alkupuolella. Esim. 850GT:n öljynvaihtoväli oli 5000 km. Siinä ja edeltäjissään oli vain keskipakosuodatin kuten oli myös monissa japanilaisissa moottoripyörissä. Niiden osalta suodattimen määräaiikainen tyhjentäminen monilta unohtui. Mutta paljon niilläkin vain ajettiin. Toki nykyaikana uuden moottoripyörän kilometrisuoritteeksi vaaditaan moninkertaista kilometrimäärää mitä joskus seitsemänkymmentäluvulla pidettiin kovana suorituksena. Nesteen, kuten öljyn, suodatin paranee tietyllä tavalla vanhetessaan: suodatuskyky vain paranee.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: RVS
« Vastaus #174 : Marraskuu 22, 2021, 13:44:57 ip »
RVS Technologyn sivuilta löytyy tällaista tekstiä:

"Ei kohteen purkamista ja lähettämistä tai kalliita seisokkeja
Pidentää komponenttien käyttöikää (30–70 %)
Vähentää tarvetta vaihtaa kalliita varaosia, kun kuluminen melkein loppuu
Parantaa laitteen toiminnan ennustettavuutta
Vähentää energian- ja polttoaineenkulutusta (5–10 %)
Vähentää päästöjä – pienentynyt ympäristökuormitus (10–30 %)
Vähentää värinää ja melua (10–50 %)
Vähentää voiteluaineentarvetta ja pidentää voiteluaineen käyttöikää (30–50 %)
Vähemmän korroosio-ongelmia
Laite voi selvitä vaurion aiheuttamasta yhtäkkisestä voiteluaineen häviämisestä"

Varsin kovia lupauksia. Vanha sanonta kuuluu, "että jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti ei ole totta". En ole löytänyt mistään netin lähteistä selitystä termille "tribokeraaminen", jolla ainetta markkinoidaan (muita tribo-alkuisia termejä kyllä löytyy). Siksipä totean muuan Tanssii tähtien kanssa -ohjelman tuomaria mukaellen kohdaltani, että "ei jatkoon". Luotan omalta osaltani laadukkaisiin öljyihin ja riittävän tiheään öljynvaihtoväliin. Minulla ei silti ole perusteita ja tarvetta ryhtyä muiden kokemuksia mitätöimään, on oikein hyvä jos joku on aineen käyttämisestä saanut todellista hyötyä.   

ALi

  • Viestejä: 1 052
Vs: RVS
« Vastaus #175 : Marraskuu 22, 2021, 19:04:21 ip »
Tribokeraami tullee sanoista:
tribologia - Kitkan, voitelun ja kulumisen periaatteita soveltaen tapahtuva vuorovaikutteisten pintojen suhteellisen liikkeen tutkimus. (linkki )
keraamit - epäorganisia, ei-metallisia aineita, joiden raaka-aineita ovat useimmiten metallioksidit, nitridit tai karbidit. Keraameja valmistetaan korkeissa lämpötiloissa. Keramiikassa tehdään keraamisia esineitä savesta. Keraamien tyypillisiä ominaisuuksia ovat muun muassa hyvä lämmönkestävyys, hyvä mekaanisen rasituksen kestävyys, kovuus, alhainen tiheys, hyvä kulutuksen ja korroosion kesto sekä pieni kitka. (wikipedia)

Mainosten tehonlisäys- ja polttoainesäästö-lupauksiin ei liene uskomista. Liikaa on muita muuttujia mukana.
Kitkan (ja siten voitelutarpeen) väheneminen toisaalta lienee kyllä toteen näytetty lukuisin videoin.
Niitä ensimmäisiä mm. tämä -> linkki <-  jo yli 10 vuotta sitten esitetty Puskuri testi.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: RVS
« Vastaus #176 : Marraskuu 22, 2021, 22:52:27 ip »
Tervehdys
Mulla oli 13300 km:n RVS:n kokeilujakso T5:n vaihdelaatikossa, 4-vaihteen "ulinan" takia. Mitään vaikutusta ei RVS:llä ollut, sama ulina jatkuu edelleen. Luultavasti 4-vaihteen hammaspyörä on jo jo niin kulunut ettei mikään lisäaine sitä hiljennä. 
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #177 : Marraskuu 22, 2021, 23:24:43 ip »
Lainaus
Luultavasti 4-vaihteen hammaspyörä on jo jo niin kulunut

No varmasti.
Ryntöpinnat ovat kuopalla ja siitä syntyy ääni. Mikäli RVS toimii niin kuin selitetään niin auttaa se siinäkin. Hidastaa kulumista. Virheellisesti sanotaan että ääni on tehon merkki. Eipä taida olla. Ääni on energiaa ja se on, aina, pois jostain.

Mutta, jos kuuluu ääni niin se, erityisesti tässä tapauksessa, johtuu kitkasta ja kitka tuottaa myös lämpöä joka ei juuri kuulu mutta tuntuu, jonka ilmenemiseen RVS on omiaan. Tietenkin jos siihen myös uskoo ja laittaa sitä vaihteistoöljyn joukkoon. Mutta joskus voi olla liian myöhäistä. Pitkällisen kokemukseni mukaan ja uskonveljien vakuuttelujen jälkeen olen tullut siihen päätelmään että liian isolla vaihteella ajaminen pienillä kierroksilla rikkoo voimansiirron osia. Kakkos-, vitos- ja kutosvaihde, vaihteistosta riippuen, kuluvat ensin.

Mutta aina ei ole rattaiden huonoutta tai väärä ajotapa rikkomassa hammaspyöriä. Laakerit kun väljistyvät. Niillä kun on hassu tapa väljistyä, usein sopivastikin, heti käyttöönoton jälkeen (sisäänajo) ja sitten hiljaa hivuttamalla kymmenien- ja satojentuhansien kilometrien matkalla. On, kuitenkin, tieteellisesti tutkimatta, Guzzien voimansiirron osalta, mikä on voitelun, ajotavan ja ilmaston vaikutusten korrelaatio kulumisen osalta. Mielstäni tähän voisivat, ns. pitkän linjan guzzistit, antaa arvionsa.

PS: Itse suosin vanhemman pään viisivaihteisia eli pre. 1975 -ajan vaihteistoja. Niissä on kunnolla läpikarkaistut rattaat ja myöhemmin tuli muotiin nopea pintkarkaisu jonka tunnemme erityisesti pikkulohkojen vaihteistojen suhteen. Siinäkin pitää, tietysti, nähdä mikä on suorahampaisen ja vinohampaisen vaihteiston ero kestävyydessä.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: RVS
« Vastaus #178 : Marraskuu 23, 2021, 00:39:20 ap »
Velosport -niminen liike on mainostekstinsä mukaan tuonut tribokeraamisen teknologian jopa polkupyörän ketjujen voiteluun:

"Watt Plus tribokeraaminen voiteluaine
Watt Plus on voiteluaine, joka muodostaa ketjuun lähes timantinkovan tribokeraamisen pinnoitteen. Pinnoite on erittäin pitkäkestoinen, tarvittavan voiteluvälin ollessa moninkertainen perinteisiin ketjuöljyihin verrattuna. Tribokeraaminen pinnoite vähentää ketjun kulumista pidentäen ketjun käyttöikää.

Biohajoava Watt Plus vähentää kitkaa ja antaa jopa 3,1 wattia lisää poljintehoa.

Watt Plus suojaa ketjuja ruostumiselta ja on tehokas vähentämään talven loska/suola/lumikelien aiheuttamaa rasitusta voimansiirrolle. Watt Plus on tehokas aine ruostuneiden ketjujen elvyttämiseen ja muiden kiinni jumittuneiden osien irroittamiseen.

Parhaan voitelun saat putsaamalla ensin ketjusta varastorasvat tai vanhat öljyt pois ja käsittelet ketjun sen jälkeen Watt Plussalla."

Hieman ristiriitaisen oloinen tuote, joka on samanaikaisesti jumittuneiden ja ruosteisten osien irroitusöljy sekä erinomaisen kestävä voiteluöljy, kaiken kukkuraksi vielä biohajoavana. Minulla on ainakin tähän asti olleet ruosteenirroitusöljyt ja varsinaiset voiteluaineet eri purkeissa. Olisi todella mielenkiintoista nähdä asiantuntevan tutkimuslaitoksen tekemä analyysi tämän ketjuöljyn koostumuksesta.

 

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: RVS
« Vastaus #179 : Marraskuu 23, 2021, 11:22:34 ap »
Tuosta tribokeraamisesta pinnoitteesta kerran yhden insinöörin kanssa juttelin niin kovasti oli sitä mieltä että polttomoottoreissa ei ole missään liikkuvien osien välissä niin kovia lämpötiloja että mitään keraamista voisi syntyä. Epäili ennemmin että kyseessä voisi olla erittäin hienojakoinen hiomatahna. Mutta mistäpä näistä tietää. Itsekin olen koneeseen ja vaihdelaatikkoon laittanut.