Kirjoittaja Aihe: RVS  (Luettu 95355 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RVS
« Vastaus #90 : Elokuu 27, 2015, 18:49:36 ip »
Pyörii. Rullat eivät ole molemmat suoria, ei saa olla. Mutta jos ei ole ohjausta, rulla menee tasan varmasti poikittain ja miten päin vaan.

My bad. Eihän sitä mikään pidättele pyörimästä, ellei sitä estetä. Mutta ollaan jo aika kaukana RVS:stä :)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #91 : Elokuu 27, 2015, 18:54:44 ip »
Rullanostajat toimivat varmaan herkemmin Rvs:llä.
*epätoivoinen suunnanmuutos takaisin aiheeseen  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #92 : Elokuu 27, 2015, 20:42:19 ip »
Itse luotan että RVS pitää työntötankokoneen tavalliset tasapäiset nostajat kunnossa.

8V-koneissa tuo nostajan vipusuhde on melkoinen: liikematka lyhyt mutta vastaavasti suuri pintapaine = sopii rullanostimille. Työntötankokoneissa vipusuhde on pintapaineen suhteen edullisempi.

Nostimien vaihto tönärikoneessa on melkoisen helppo sillä ne lähtevät pois nokka-akselia irrottamatta. Vain sylinterit pitää irrottaa. Tosin vaihto pitäisi tehdä ennenkuin nostin rikkoutuu ja rikkoo ohessa myös nokan. Menee nokka-akselikin vaihtoon. Se taas edellyttää jakopään purkamisen.

Kahdeksanventtiilisissä V10-koneissa nokat ja nostimet ovat tietämäni ja oman kokemukseni mukaan kestäneet varsin hyvin. Rakenne tosin on hieman erilainen koska V10:ssä on nostimien lisäksi lyhyet työntötangot. Rakenne on varsin meluisa. Vipusuhde on edullisempi kuin uusissa 8V-koneissa.

Aion laittaa RVS:n myös Centauron koneeseen. Kunhan otan sen käyttöön. Niin paljon se on hiljentänyt ja tehostanut moottorien käyntiä tähänastisissa kahdessa tapauksessa oman talouden pyörissä.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: RVS
« Vastaus #93 : Elokuu 27, 2015, 21:14:55 ip »
Onko matti huomannut polttoainetaloudellisten asipiden muuttuneen pidemmässä ajossa tai siis pitkällä tutkimusaikavälillä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #94 : Elokuu 27, 2015, 21:32:59 ip »
Itse luotan että RVS pitää työntötankokoneen tavalliset tasapäiset nostajat kunnossa.

8V-koneissa tuo nostajan vipusuhde on melkoinen: liikematka lyhyt mutta vastaavasti suuri pintapaine = sopii rullanostimille. Työntötankokoneissa vipusuhde on pintapaineen suhteen edullisempi.

Nostimien vaihto tönärikoneessa on melkoisen helppo sillä ne lähtevät pois nokka-akselia irrottamatta. Vain sylinterit pitää irrottaa. Tosin vaihto pitäisi tehdä ennenkuin nostin rikkoutuu ja rikkoo ohessa myös nokan. Menee nokka-akselikin vaihtoon. Se taas edellyttää jakopään purkamisen.

Kahdeksanventtiilisissä V10-koneissa nokat ja nostimet ovat tietämäni ja oman kokemukseni mukaan kestäneet varsin hyvin. Rakenne tosin on hieman erilainen koska V10:ssä on nostimien lisäksi lyhyet työntötangot. Rakenne on varsin meluisa. Vipusuhde on edullisempi kuin uusissa 8V-koneissa.

Aion laittaa RVS:n myös Centauron koneeseen. Kunhan otan sen käyttöön. Niin paljon se on hiljentänyt ja tehostanut moottorien käyntiä tähänastisissa kahdessa tapauksessa oman talouden pyörissä.

Kyllä tuo V10 nostajien arpeutuminen ainakin maailmalla on nyt tunnustettu ongelma. Eiköhän se ollut Lamersin kautta, kun sai uusia, kovempia nostajia. Ja muutamakin paja myi nostajatappien kunnostuspalvelua. En nyt muista oliko Ekun Centaurossakin uudet nostajat. Ainakin ne oli tarkastuksen alla muutama vuosi sitten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: RVS
« Vastaus #95 : Elokuu 27, 2015, 22:02:35 ip »
Kysymys teemaa sivuten "Rullanostajat Vaihteistot toimivat varmaan herkemmin Rvs:llä"

Ymmärsin että Sport1100 aikana 5 –vaihteinen vaihteisto oli kaasutinversioissa ensin suorahampainen ja muuttui sitten ruiskuversioissa vinohampaiseksi, hiljaisemmaksi. Korjaustoimena ehdotetaan Calin vaihteiston sisäkaluja sportin koppaan. Miten lie Centauro, sitä seuraava malli V11 oli taas suorahampainen.

Suorahampainen: heikompi kuin saman kokoinen vinohampainen mutta ei tuota aksiaalista kuormaa.
Vinohampainen: enemmän kantopintaa, vahvempi, tuottaa aksiaalista kuormaa.
Suorahampainen vaihteisto on yksinkertaisempi suunnitella (laakerit, seinämävahvuudet) – voidaan tehdä kevyt vaihteisto, tuottavat paljon ääntä.

Miten se menee, milloin vaihteisto oli suorahampainen ja vinohampainen V2 moottoreiden yhteydessä. Kyllä minulla -03 Cali piti 50 tkm kohdalla enemmän ääntä kun nykyinen V11 (suorahampainen, yhtä paljon ajettuna). Ovatko nykyisin siis kaikki vinohampaisia? Johtuuko tästä, että suorahampaisen ääntä ei voi saada RSV lisäaineella kovin alhaiseksi, koska ääni on "luontaista"?
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: RVS
« Vastaus #96 : Elokuu 27, 2015, 22:13:39 ip »
Siinä on 1200 sportin laatikon sisuskalut. Eli eikö nuo ole aika suoria, paitsi ensimmäinen pari. Hiljainen on.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: RVS
« Vastaus #97 : Elokuu 27, 2015, 22:13:47 ip »
Pyörii. Rullat eivät ole molemmat suoria, ei saa olla. Mutta jos ei ole ohjausta, rulla menee tasan varmasti poikittain ja miten päin vaan.

My bad. Eihän sitä mikään pidättele pyörimästä, ellei sitä estetä. Mutta ollaan jo aika kaukana RVS:stä :)

Jos muuttaa rullanostajille, muuttuvat myös venttilien ajoitukset. Vaatisi erilaisen nokka-akselin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #98 : Elokuu 27, 2015, 22:19:20 ip »
Lainaus
Onko matti huomannut polttoainetaloudellisten asipiden muuttuneen pidemmässä ajossa tai siis pitkällä tutkimusaikavälillä.
En ole ryhtynyt vielä tutkimaan kulutusasiaa eikä aiempaa kulutustietoa ole kovin tarkasti muistiinpantu. Brevan kulutus vaikuttaisi vähäisemmältä kuin ennen mutta toisaalta on ollut varsin lämmintä joka vähentää kulutusta. Syksyn mittaan on joitakin pidempiä ajeluita joissa voin tarkastella asiaa. Perstuntumalla. Ennen pääsi tankillisella noin 400 km. Katsotaan miten käy jatkossa.

Yleensä ottaen ajotapani on muuttunut enemmän kierroksia käyttäväksi molemmissa RVS-käsitellyissä pyörissä. Ilmeisesti mekaanisten äänien katoamisen myötä. Katsotaan tuleeko itku lyhyestä ilosta.

Lainaus
Kyllä tuo V10 nostajien arpeutuminen ainakin maailmalla on nyt tunnustettu ongelma.
Pitääpä katsoa nostimet. Sentään reilusti yli 100.000 km takana ilman isompia remontteja/tarkastelua. Öljynä ollut koko ajan sama korkean pintapaineen kestävä moniastemineraaliöljy. Paitsi Italiassa oleskellessani käytin yhden vaihtovälin SAE50 mineraaliyksiasteöljyä kun siellä paikallinen Guzziguru niin suositteli. Oli hellejakso meneillään.

V10-koneen nokka-akselit ja nostimet on helppo katsoa samalla kun laitan uudet jakohihnat. Edellisillä ei montaa tonnia ole ajettu mutta pyörä on seisonut paljon. Useamman vuoden. Tosin ei yhtäjaksoiseksi.

Suurin ongelma on että jakopään hammaspyöriä ei saa varaosana. Aikomus olisi teettää alumiinirattaan korvaava osa teräksestä paikallisessa konepajassa.

Lainaus
että suorahampaisen ääntä ei voi saada RSV lisäaineella kovin alhaiseksi, koska ääni on "luontaista"?
En ole vielä katsonut että millaiset rattaat on California Adamantissa (Ent. Cali3 -89). RVS joka tapauksessa hiljensi jonkin verran toimintaa. En myöskään ole tutkinut mikä ratkaisu on Latimon Carillofornia Trikessä (Ent. Stone -02). Omistaja vaikuttaa olevan tyytyväinen RVS:n vaikutukseen. Oire eli melu loppui mutta katosiko vika samalla?

Vaihteiden kytkeytymiseen RVS:llä ei liene mitään vaikutusta koska kytkentähammastukset eivät ole koko ajan käytössä. Yleisemmin ehkä viitosvaihteella mutta siltikään vaihteen päälläolo ei tuota niihin sen tapaista kuormitusta joka ne kuumentaisi joka taas on edellytys RVS:n toiminnalle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #99 : Elokuu 27, 2015, 22:49:25 ip »
Pyörii. Rullat eivät ole molemmat suoria, ei saa olla. Mutta jos ei ole ohjausta, rulla menee tasan varmasti poikittain ja miten päin vaan.

My bad. Eihän sitä mikään pidättele pyörimästä, ellei sitä estetä. Mutta ollaan jo aika kaukana RVS:stä :)

Jos muuttaa rullanostajille, muuttuvat myös venttilien ajoitukset. Vaatisi erilaisen nokka-akselin.


Kyllä. Voi myös käyttää hurjempia ramppeja kun ei ole laahurinokka. Vakionokkaa käyttäessä ajoitus muuttuu ja asteet vähenevät.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #100 : Elokuu 27, 2015, 22:51:05 ip »
Katselin räjäytyskuvista millaisia ratastuksia on seuraavissa malleissa.
Lähde on SteinDinsen osaluettelo.

Cali T3 vinot hammaspyörät
Centauro V10 vinot hammaspyörät
Daytona V10 suorat hammaspyörät
1100 Sport Corsa suorat hammaspyörät
1100 Sport Inj. -96--99 molempia vaihteistoja
Cali3 vinot hammaspyörät
Cali Stone vinot hammaspyörät
Breva 1100 suorat hammaspyörät
1200 2V Sport suorat hammaspyörät
1200 8V Sport suorat hammaspyörät

1100 Brevoissa alussa vaihteistossa sysäyksenvaimennin, myöhemmin ei.
1200 ei sysäyksenvaimenninta vaihteistossa.

Ensiöveto on CARC-malleissa vinohampainen. Muuten suorat rattaat. Melkoisen hiljaiset ovat suoriksi. Olisiko ryntöpintojen muoto mietitty uusiksi???


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #101 : Elokuu 31, 2015, 13:38:28 ip »
Toissapäivänä kävin hakemassa tankin täyteen bensiiniä.
E10 moottoripolttoainetta, paljon pysähdyksiä ja käynnistyksiä ja kiihdytyksia sisältävässä kaupunkiajossa 350 km matkalla, (jolloin trippimittari ryhtyi mittaamaan varatankilla ajettua matkaa) kului 5,71 litraa sataa kilometriä kohti. Varatankilla olisi siis päässyt vielä noin 70 km nätisti ajeltuna. Pyörässä oli sivulaukut paikoillaan mutta kuorma alhainen: sivulaukut melko tyhjät ja kuljettaja ajovarusteissaan noin 110 kg. Ei matkustajaa.

Säätila oli pääasiassa yli +20C. Aiemmin on havaittu että kulutus on lämpimällä säällä pienempää kuin viileällä. Kone kävi kaupunkiajossa kuumana joka oli havaittavaissa mm pakokäyrien tummansinisestä sävystä. Aiemmin ne olivat vain ruskeat. Putkisto on ruostumatonta terästä jonka taas talvikaudella kiillotuskoneella kiilloitan nätiksi.

Kulutusta ei voi pitää kovin vähäisenä mutta näin näppituntumalla, vaikka näin puhdasta kaupunkiajoa ei ole aiemmin ollut tässä mitassa, pitäisin kulutusta kohtuullisena. 350 km suoritus tankillisella antaa ymmärtää että tasaisemmalla matka-ajolla kulutus voi vielä pudota sille tasolle että tankillisella pääsee noin 450 km kun polttoaineen vähäisyydestä ilmottava valo syttyy. Aiempi ennätys on hieman yli 400 km tankillisella ja säätila oli helteinen.

Mikä sitten on RVS:n ansiota on vielä liian aikaista sanoa. Moottori kuitenkin on herkempi kierroksille ja käy nätimmällä äänellä vaikka ohjeen mukaan vaikutukset alkaisivat näkyä vasta tuhannen ajetun kilometrin jälkeen.
Nyt on ajettu RVS moottoriöljyn joukossa vasta vajaat 600 kilometriä. Ajotapani on myös muuttunut enemmän kierroksia käyttäväksi koska moottori on mekaanisilta ääniltään vaimeampi ja värinät vähäisempiä. Tosin 1100 Brevan kone ei ole koskaan tärissyt mitenkään erityisen huomattavasti.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RVS
« Vastaus #102 : Elokuu 31, 2015, 21:45:20 ip »
Otsikkoa sivuten:

pistin tuoreista osista kasattuun perään ohjeistuksen mukaisen määrän RVS-liejua sekaan heti alusta lähtien.

Jossain vaiheessa kaadan sekaan Molykotet, kunhan nyt ensin hieron metalleja toisiinsa ehkä sen puolisentoista tuhatta kilometriä.

Olisi kiva tietää mitä pinnoilla tapahtuu, mutta a) ehkä sen näkee b) aika näyttää.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #103 : Syyskuu 01, 2015, 21:00:44 ip »
Aktiivisen 1100 Brevan vaihteistohammastuksien äänien kuuntelemisen jälkeen laitoin tänään RVS-muhjun vaihteistoon. Jäljellä pari kokoontumisajoreissua että tuhansia kilometrejä tuskin enää tälle kaudelle tulee. Arkiajotkin ovat kokolailla vähäisiä. Tuleva viikko vaikuttaa ajosään suhteen lupaavalta. (Lähde:Accu Weather/Tampere) Korostan että vaihteistossa ei ole ilmennyt minkäänlaista ongelmaa tai poikkeavaa ääntä. Aiemmin ostin T3-pakkauksen vaihteistolisäainetta ja siitä puolet oli jäänyt käyttämättä. T3-pakkauksessa on ainetta kolmen litran öljymäärään joten puolet siitä riittää Brevan laatikkoon.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RVS
« Vastaus #104 : Syyskuu 01, 2015, 22:03:08 ip »
Aiemmin ostin T3-pakkauksen vaihteistolisäainetta ja siitä puolet oli jäänyt käyttämättä. T3-pakkauksessa on ainetta kolmen litran öljymäärään joten puolet siitä riittää Brevan laatikkoon.

Niin, olisihan sitä voinut kimpassa ostaa pakkauksen, ettei olisi jäänyt puolikas tai kaksi kolmasosaa hyllyyn notkumaan.