Morjens!
Oma NTX V35 vm 1987 latausvalo alkoi oikeuttelemaan (oikutellut jo pidempään, mutta nyt paheni).
Tutkin ja etsin vikaa akusta, laturin päästä, tasasuuntimesta, jännitteensäätimestä ja maadoituksista.
Enpä meinannut löytää sitä, mutta lopulta ongelma selvisi (ainakin toivon niin).
Kuvissa no: 1 on jännittensäädin ja no: 2 tasasuunnin. Nehän löytyy akun ja takalokasuojan välistä.
Tasasuuntimeen tulee kolme keltaista johtoa ja tumman sininen, jotka tulevat moottori keulalla olevalta laturilta.
Niissä on sitä vaihtojännitettä, joka tasasuuntimessa (sisälttä yhteensä 11 diodia) muutetaan tasajännitteeksi.
Vaalean sininen johdin menee latauksen merkkivalolle. Jos lataussysteemillä on liian alhainen jännite, kojetaulun punainen valo syttyy.
Jännitesäädin no: 1 sisältääkin enempi elektroniikkaa.
ONGELMA: Latauksen merkkivalo on aina vilkkunut tyhjäkäynnillä, mutta korkeammilla kierroksilla se sammui.
Kun vika paheni, moottori tarvitsi lisää kierroksia (>3000 rpm), jotta valo saamui.
VIKA: Tasasuuntimen liitin, jonka kautta syöttetään jännitettä akulle, oli löystynyt (toisen kuvan punainen nuoli).
Tarkemmin, tasasuuntimen kupariset niitin, jotka pitävät laattaliittimen vastakappaletta paikoillaan olivat löysät.
Otin tasurin irti ja löin niitit tuurnalla tiukemmaksi, alkoi laite taas pelittämää.
Nyt tyhjäkäynnillä latauksen merkkivalo hehkuu vienosti tai ei ollenkaan, mutta pienikin kaasun lisäys pitää sen täysin pimeänä.
Mittailin akun jännitteitä:
Uuden akun lepojännite 12,72 V
Latauksen aikana jännite 13,66 V (merkkivalo sammuksissa)
Ongelman ollessa päällä, oli latausjännite 13,33 V luokkaa.
Löysä liitos rajoittaa tehokkaasti virran liikkumista, joten latausvirta on varmasti ollut hyvinkin pieni verrattuna nykyiseen latausvirtaan.
Virtojen liikkumisia en mitannut.
t. Kimmo