Kirjoittaja Aihe: Tulppien erot?  (Luettu 9999 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #15 : Elokuu 05, 2015, 16:19:17 ip »
Ei se kovin vaikeata ole. Tulppaan tussilla merkki ja sitten ohuita shimmejä kouraan. Tulppa tiivisteen kanssa pohjaan ja katsotaan minnepäin kärki aukeaa. Jos tarvii säätää, shimmejä tulpan ja tiivisteen väliin. Kierteen noususta voi laskea, paljonko esim varttikierros tarvii shimmiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #16 : Elokuu 05, 2015, 18:17:27 ip »
Lainaus
Tulppaan tussilla merkki ja sitten ohuita shimmejä kouraan.

Näin tehtiin aikanaan kaksitahtikrossipyörän tulpalle kun ajateltiin että seos olisi jossain kohtaa paree syttymiselle.
Taitaa silti olla enemmän ajanhukkaa: pitäisi tietää millä kuormituksella ja kierrosluvulla seos pyörteilee mitenkäkin palotilassa. Siellä käy aika huiske. Vasta suoraruiskutusmoottoreissa (ja dieseleissä) tätä tulppa- tai syttymis asiaa on tarkemmin tähdätty kun palotilan huiske on paremmin hallinnassa (tiedossa) ja puristustahdin aikana puristetaan enimmäkseen ilmaa ja seos muodostetaan palotilassa vasta hieman ennen sytytystä. Me täällä Guzziosastolla puhumme edelleenkin epäsuoran ruiskutuksen ja seoksenmuodostuksen ongelmista. Tosin Aprilialla on tuotannossaan suoraruiskutusmoottoreita mutta nekin lienevät kaksitahtiperiaatteella toimivia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #17 : Elokuu 05, 2015, 18:37:07 ip »
Tiedä sitten, miten ajan hukkaa on. Mutta eräässä yhtä modernissa laitteessa, eli ameriikan haaramoottoreissa tehdään tulpan kärkisuunnan säätöä tänäkin päivänä. Siis ainakin kiihdytysympyröissä kasimoottoreille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #18 : Elokuu 06, 2015, 14:05:19 ip »
Onkos iridiumin kipinä yhtä vahva kuin perustulpan, kun se elektrodin kärki on vaan semmonen pikkupiikki? Josko palamistapahtuma olisi parempi perustulpalla.
Mainostavat kipinää isommaksi ja saavuttaa toimintalämmön perustulppaa nopeammin. Kostealla ilmalla etanolin kanssa ero on persdynollakin aistittavissa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Elias R

  • Viestejä: 15
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #19 : Elokuu 18, 2015, 22:37:06 ip »
Kun nuo monet tulpanhatut myynnissä näyttäs olevan tuon 5kohm, ja pyörän tulppa on BPR6ES, niin onko se nyt paljon väärin laittaa tuollaiset yhteen kun ilmeisesti tuossa tulpassa on jo omat resistanssit?
Motomatti kun tuossa aiemmin sanoi ettei hatussa tarvi olla jos tuollainen tulppa.

Nopeella haulla kauppojen kaikissa sopivissa hatuissa luki tuo 5kOhm.
Pyörä on California Stone.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #20 : Elokuu 18, 2015, 22:47:26 ip »
5kOhminen sopii kärkisytytykseen. Kaupoissa on myös vastuksettomiakin hattuja. Pieniä muovisia tai ns silikonihattuja.
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/tulpanhatut-ja-johdot/tulpanhattu-vedenpitava-musta/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #21 : Elokuu 18, 2015, 22:51:47 ip »
Silikonihatut on tiiviimpiä. Omassa pikkulohkossa on sovellettu moottorisahan hattuja. Saa upottaa vaikka veteen, ei lyö läpi hatusta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MiCali

  • Viestejä: 37
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #22 : Elokuu 22, 2015, 12:15:54 ip »
Kun nuo monet tulpanhatut myynnissä näyttäs olevan tuon 5kohm, ja pyörän tulppa on BPR6ES, niin onko se nyt paljon väärin laittaa tuollaiset yhteen kun ilmeisesti tuossa tulpassa on jo omat resistanssit?
Motomatti kun tuossa aiemmin sanoi ettei hatussa tarvi olla jos tuollainen tulppa.

Nopeella haulla kauppojen kaikissa sopivissa hatuissa luki tuo 5kOhm.
Pyörä on California Stone.

Sama ongelma tuli eteen, aloin venttiilejä säätämään. Haenko Stormilta ärrättömät 6ES tulpat vai mikä on paras menettely? Tulpan hattua en viitsis alkaa vaihtamaan.

PS. Niin Stone siis pyörä ja lienee nuo R-tulpat vakiotulpat, tulpan hatusta en tiedä.

Edit. Pistin kokeeksi noi ärrättömät ja kyllä tuo ainakin heräsi nukutuksesta. Pitää vielä käydä heittämässä koelenkki. Hiukan oli kireellä välykset, nyt parempi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2015, 16:59:04 ip kirjoittanut MiCali »

MiCali

  • Viestejä: 37
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #23 : Elokuu 23, 2015, 18:33:09 ip »
Hyvin käy ja kukkuu tämän päivän ajojen perusteella. Tuntuis hieman jouhevammalta meno ja vähemmän emmintää. Tulpan hattu NGK 5kOhm + BP6ES tulppa -yhdistelmä siis. Onko tämä nyt siis oikea kombo vai tarviiko vielä viilailla?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #24 : Elokuu 23, 2015, 20:59:27 ip »
Eiköhan asia ole kunnossa ja ilmeisesti myös toimii.

MiCali

  • Viestejä: 37
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #25 : Elokuu 23, 2015, 22:34:33 ip »
Juu, hyvin putputtaa ja huomenna Yyteriin, joten hyvä niin!