Kirjoittaja Aihe: Pyörän laakeri  (Luettu 3649 kertaa)

JouniN

  • Viestejä: 51
Pyörän laakeri
« : Heinäkuu 31, 2015, 21:32:49 ip »
Etupyörän laakeri meni tuhannen päreiksi, miten saan sen laakerin ulkokehän pois sieltä laakeripesästä helpoiten?

Mynysport

  • Viestejä: 26
Vs: Pyörän laakeri
« Vastaus #1 : Heinäkuu 31, 2015, 22:13:50 ip »
Tarvitaan vähän hitsaustaitoa ja ns. liukuvasara.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pyörän laakeri
« Vastaus #2 : Heinäkuu 31, 2015, 22:38:11 ip »
Tai hitsaustaitoa ja vasaran. Ja pitkän rassin. Eli hitsaa koolin sisälle poikittaisen tapin. Sitten vain lyöt sen rassilla ja vasaralla akselin reiän läpi, vastakkaiselta puolelta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2015, 23:44:18 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Pyörän laakeri
« Vastaus #3 : Heinäkuu 31, 2015, 22:57:44 ip »
En tiedä mistä pyörästä kysymys, mutta yleensä laakereiden välissä oleva holkki on keskitetty vain toisesta päästä, joten sen voi vääntää epäkeskeiseksi siten, että laakerin pääsee lyömään akselin reijästä tuurnalla ulos.
Sorry, luin vasta nyt tarkemmin. Jos tosiaankin sisäkehä jo irti, on TTT:n ohje ihan paikallaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Pyörän laakeri
« Vastaus #4 : Elokuu 01, 2015, 12:05:25 ip »
Jos aikoo hitsaukseen turvautua niin puhdistaa ensin laakerin ulkokehän kuulauran ja hitsaa sen suuntaisesti reilut puoli kierrosta saumaa ja antaa jäähtyä. Hitsaussauma kutistaa ulkokehän ja se irtoaa ilman voimankäyttöä.

Korjaamoilla tarkoitusta varten on liukuvasara jossa on laajeneva kärkiosa joka tarttuu laakerikehän sisäreunasta ja laakerikehä lähtee muutamalla liukuvasaran kolautuksella.

On aika erikoista että laakeri hajoaa noinkin pitkälle. Ei se mahdotonta ole mutta ennen hajoamistaan laakeri on todennäköisesti ollut jonkin aikaa väljä. Sen pitäisi kyllä huomata viimeistään ajossa mutta mieluimmin ennen ajoon lähtöä kun muutenkin tarkastelee pyörää. Jos on keskituki pyörässä niin tämänkaltaisten välysten etsintä ja tarkastelu on helponpaa.

Koska näin on käynyt on vaihdettava myös se se toinen laakeri sieltä toiselta puolelta. Joutunut todennäköisesti ylikuormitustilanteeseen ja on varmaankin yhtä vanha kuin hajonnutkin laakeri.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Pyörän laakeri
« Vastaus #5 : Elokuu 01, 2015, 21:39:31 ip »
olisiko kuvaa kuulostaa jotenkin oudolta miten se on menny särki ?

JouniN

  • Viestejä: 51
Vs: Pyörän laakeri
« Vastaus #6 : Elokuu 05, 2015, 17:52:05 ip »
Hitsaus ja naputtelu niin irti lähti ja kummatkin vaihdettu uusiin, kuvaa nyt ei laakerista tullut otettua. SKF laakeri oli ja taitaa jäädä arvoitukseksi miksi hajosi. Kiitos neuvoista kaikille.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Pyörän laakeri
« Vastaus #7 : Elokuu 05, 2015, 18:08:40 ip »
Jos urakuulalaakereiden välissä on holkki, niinkuin yleensä on, on varsin tärkeää että se on oikean pituinen. En tiedä minkälainen rakenne pyörässäsi on, mutta aikaisemmassa elämässä näin tapauksia, joissa renkaanvaihdon yheydessä läpipultti oli vedetty isolla avaimella niin kovaan momenttiin, että väliholkki oli painunut hiutusen kasaan ja urakuulalaakereihin tuli tahattomasti aika tavalla aksiaalista kuormaa. Sitä ne eivät kestä mahdottomia.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Pyörän laakeri
« Vastaus #8 : Elokuu 05, 2015, 18:35:56 ip »
Eräässä Purkupyöräksi nimeämässäni Guzzissa oli myös etuakseli vedetty tosi kireälle: etupyörän laakerit pyörivätkin myös ulkokehiltään laakeripesissään. Laitan joskus kuvia aiheesta. Melkoiset viritykset oli tehty että laakerit pysyivät pesissään. Laakerit putosivat pois paikoiltaan kun akselin irrotti.

Riittää kun etuakselin mutteri vedetään vain kevyesti kiinni ja välyksettömäksi, suunnataan teleskooppien alapää leveydeltään oikeaksi, kiristetään aivan normaalisti pitkittäiset teleskooppien alapään pultit ja vasta sen jälkeen kiristetään akselimutteri. Etuakselia pitää paikoillaan ne teleskoopin pitkittäispultit eikä akselin iso mutteri. Toisen puolen väliholkki pitää muistaa laittaa paikoilleen akselia laakerien läpi työntäessä. Ja tietenkin se mikä on laakerien välissä jos laakereita on vaihdettu. Sporttisemmissa malleissa on usein alumiininen väliholkki joka on hyvin altis lyhentymiselle jos akselimutteri vedetään yli momenttinsa. Mutta voi se teräksinenkin kärsiä.

Virheellisin tapa on kiristää pitkittäispultit, tai toinen niistä ettei akseli pyörisi, ja sitten kiristää mutteri. Tällöin teleskoopit voivat mennä suppuun alapäästään eikä jousitus toimi. Siksi akselin päässä on ura tai avainpinta tai läpireikä tai kuusiokolo, mallista riippuen, josta pidetään vastaan kun akselinmutteri esikiristetään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pyörän laakeri
« Vastaus #9 : Elokuu 05, 2015, 18:43:25 ip »
Juurikin pari viikkoa sitten sorvailin asiakkaalle uuden väliholkin. Jo normaalilla kiristysmomentilla laakerit jarruttivat etupyörää. Purki oli painunut reilun puoli milliä ruttuun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.