Kirjoittaja Aihe: Tökkii!  (Luettu 8679 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
Tökkii!
« : Kesäkuu 29, 2015, 23:13:31 ip »
..oikein näköjään urakalla. Sain sen kytkinrempan lopullisesti jiiriin, nyt kytkin irrottaa kahvan liikeradan alkupäässä eikä tunnu sienimäiseltä, eli ei ole enää ilmavuotoja. Siitä ilosta lähdin lauantaiaamuna Kokkolasta kohti Turkua sisämaan kautta kiertäen. Alajärven- Soinin välillä puhkesi takakummi. Viimeksi on moisen tehnyt mulle Suzuki T 500 tasan nelkyt vuotta sitten!

Lehtimäellä on motukkahuolto, jonne soitin heti. Heillä olisi kuulemma ollut V11:een sopiva kummi, mutta olivatten matkanneet Poriin krossikisoihin juuri nyt lauantaiksi....Ei sitten muuta kuin paikkaspray venttiilistä sisään ja rauhallisesti takaisin Kokkolaan. Rengasliikkeessä saavat tapella sen vaahdon kanssa huomenna kun saan takapyörän viedyksi donitsinvaihtoon ;D.

Mitäpä vielä. Vaihdetann vielä etukumi, kaikki öljyt, säädetään venttiilit, TPS ja pannaan ruiskut synkrooniin. Moottoripyöräily on paljon muutakin kuin ajamista. Omalla kohdalla toivoisin sen edes joskus olevan ajamista. 3 viikkoa lomareissuun and counting.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tökkii!
« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2015, 09:22:53 ap »
Eipä taida kumminkaan MG:n ansiota ollut tuo kummijuttu...  ;)

Vaan tuo vaahto... Onkos Sulla sisäkummi siinä? Olen tubelss-takakumia kolme kertaa yrittänyt vaahdolla: Ekan, ainoan ja viimeisen. Ja sitten takakumin vaihdossa sitä ruskeaa lientä pestiin tuntityönä vanteelta pois. Aikas mömmöä...
Sivulaukussa tubelessarja on aina mukana ja reilu 0,5tusinaa painepulloja. Sarjan ja pulloja saa vaikkapa Motonetistä tms. yleiskaupasta näppärästi. Se tosin on huomattava, että ne paikkapätkät ikäänkuin kuivuvat ( lämpimän ) ajokauden aikana, joten erillinen vulkanointiliima on syytä pitää mukana. Sillä olen kolmesti paikannut renkaan ja painetta saanut ~2 kg, jolla päässyt varovasti lähimmälle huoltsikalle. Se paikkaaminen ei kovin kuluta järkeä tai vähiäkään kommenttisanavarastoja.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Tökkii!
« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2015, 10:09:40 ap »
Sisäkumi, jos pinnojenpuolelta puhkeaa ja erehtyy "paikkapullon" renkaaseen laittamaan, ei auta.  Sen jälkeen ei pysy paikka ,jos sellaista yrittää. "Maitoliima", jota paikkapullon aine on ,irrottaa tiptop-paikan n 50 km ajon jälkeen. nimim: Kolmekertaa takapyörä irti samana iltana Kontio-reissulla.
 ( Tai jos joskus vielä samalla tavalla käy ja ei ole muuta kuin paikkapullo ,toimisin seuraavasti jos sattuisi olemaan pyörä jossa on keskiseisomatuki.( tai muuten pyörä ilmaan)  Nostaisin sen keskiseisomatuelle ja laittaisin paikkapullo ainetta vähän kerrallaan ja pyörittelisin pyörää hiljalleen jotta keskipakovoima ei sinkauttaisi paikka-ainetta ulkokehälle, vaan mömmöä levittyisi tasaisesti kaikkialle sisärenkaaseen.  Ohjeen mukaanhan pitäisi heti lähteä ajelemaan , mutta toimii vain jos  reikä on kulutuspinnanpuolella .)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Tökkii!
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2015, 12:26:31 ip »
Onkos noita paikka-aineita erikseen sisärenkaalliselle- ja sisärenkaattomilelle renkaille  ?
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tökkii!
« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2015, 12:33:25 ip »
Nykyaikaisissa sisäkumeissa ei pysy perinteinen paikka muutenkaan. On vissiin niin paljon muovia kumin seassa.
Noita vaahtoja olen käyttänyt hätäapuna välillä. Myös tubeleksessa. Ekun Centaurossa oli joskus kuivanut kamelinpaskapaikka, joka ryhtyi mulla vuotamaan vierestä. Töräytin siihen vaahdon, että saatiin ajettua tallille. Kesti kaksikymmentä kilometriä, ennen kuin alkoi uudelleen vuotamaan. Seuraavana päivänä uutta kumia alle.
Noita ulkopuolelta laitettavia monet kehuu, mutta nekään eivät toimi pehmeillä renkailla. Rengas painuu alta kasaan, kun rassia yrittää painaa reiästä läpi. Tai sitten omat kokemukset on niin pienistä rei'istä renkaissa, että on siksi ollut haastavaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tökkii!
« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2015, 12:52:23 ip »
En ole vaahtojuttua koskaan sisärenkaalliseen kokeillut.

>> Rengas painuu alta kasaan, kun rassia yrittää painaa reiästä läpi. <<
Sillä paikkasarjan pyöröraspilla se reikä tulee sopivaksi sille nauhalle. Ja sitähän ei saa painaa raivoisasti, se menee ihan hienosti läpi asti vähän nuljuttamalla. Tai niin minä sen ainakin ole sinne saanut. En tosin tiedä noista pehmeistä renkaista, kun en tiedä onko Calissa kovin pehmeät kummit.
Onhan tietenkin selvää, että se paikka ei riitä repeämään, mutta kannattahan kokeilla kahta pätkää kerrallaan työnnettynä lisättynä tuolla liimalla. Saattaa tepsiä ainakin sen verran, ettei tarvi jäädä yöksi kenenkään maitolaiturille.

Ja sitten neuvo: Jos kummi repeytyy tms. Hesan raitiokiskoissa, niin HSL korvaa renkaan. On syytä pystyä todistamaan asia vaikkapa poliisin avustuksella tai ohikulkijan avulla. Eikä valokuva aiheesta ole myöskään moitittavaa. En sen tarkemmin tiedä proceduurista, mutta se varmasti selviää tarpeen tullen.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tökkii!
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2015, 16:25:00 ip »

Tässä yksi paikkausaine, onko joku kokeillut? Paikkaa 16mm reiän, lupaavat ainakin?
http://www.larontakaa.com/index.php/product/1455-11-d-tiivistys-ja-paikkausaine-1-0l

Renkaan paikkaus onnistuu maidollakin (ei ole vielä tarvinnut kokeilla), mutta asennuksen purkamiseen
tarvii patologin.

Fillaristit käytävät polyuretaanirenkaissaan tarrapaikkoja. Mahtaisivatko toimia myös "muovisissa"
moottoripyörän renkaissa?

Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tökkii!
« Vastaus #7 : Kesäkuu 30, 2015, 16:53:53 ip »
Reipas fillarikaupan poika myi taannoin noita tarrapaikkoja mulle fillarinkummia varten. Ja kehui kuinka...
En tiedä miten niitä pitäisi asennella, jotta pysyisivät. Hakaneulaa tai nitojaa en sentäs koittanut... >:(
Vaan se perinteinen peltirasia, jossa liimaa ja santapaperin pala - se sentäs toimii edelleen!
Olen muuten saanut joskus oikein valtion viranhaltijan toimesta johdettua opetusta polkurattaan kummin paikkaamisessa. Eikä ollut varusmiehenä, kun ei noilla linnakkeilla juurikaan polkupyörällä ajeltu.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Tökkii!
« Vastaus #8 : Kesäkuu 30, 2015, 21:44:26 ip »
Paikkaspray pelasi ainakin mun tapauksessa hyvin, tulin sen varassa n. 100 kilsaa kotiin. Ajattelin kyllä seuraavaksi ostaa sen tubeless-sarjan, voi toimia paremmin reissussa kun mennään 2 päällä kamat mukana. No, tänään laitoin uuden kumin alle ja laitoin samalla muutamia muitakin juttuja jiiriin.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tökkii!
« Vastaus #9 : Kesäkuu 30, 2015, 22:16:31 ip »
Lainaus
2 päällä kamat mukana
Ja pienikatteisella V11 Rosso Mandellolla... Nostan hattua. Oman subjektiivisen näkemykseni mukaan meno ei ole samalta planeetalta kun matkapyörillä lokoisasti lasketteleminen, ei kuskille ei kyytiläiselle. Tuollaisessa käytössä olisi varmaankin ihanteellista jos takajousituksessa olisi jousen esijännityksen säätö (jossa pitkä säätövara).
V11 - it defines you.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Tökkii!
« Vastaus #10 : Kesäkuu 30, 2015, 23:15:21 ip »
Kun haluan olla elementeiltä suojassa, ajan autolla. Moottoripyöräilyyn kuuluu mielestäni olennaisena osana olla luonnonilmiöille alttiina. Oman äärettömän subjektiivisen näkemykseni mukaan nykyiset matkasohvat rupeavat jo kooltaan ja painoltaan muistuttamaan autoja, eikä niiden korirakenteen yli edes näe eteensä sen paremmin kuin autosta. Kojetaulukin raitisilmasuulakkeineen on suoraan autoista kopioitu. Ai niin, ja oikeassa moottoripyörässä ei kuulu olla #&¤@£$ KÄYTTÖLIITTYMÄÄ!!!

Siis edelleenkin oma sangen subjektiivinen mielipiteeni noista autoista, joista on poistettu kaksi pyörää...
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tökkii!
« Vastaus #11 : Heinäkuu 01, 2015, 11:01:56 ap »
Joskus olen aikaisemminkin kirjaillut että eniten ihailen reissaajia joita tulee vastaan jossain alpeilla "oikealla" LeMansilla, pyöreät sylinterit, reppu selässä ja Ortlieb pötkö perässä... Pekka, LeCa ja muut asialla olleet varmaan voivat todeta "jotain ehkä tietäisin". Ei silti ettenkö mieluusti ulkoiluttaisi omaa rouvaa uudella Calilla pitkin Eurooppaa jos sellainen sattuisi olemaan (ja tarvittava aika ja raha).
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2015, 00:01:31 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Tökkii!
« Vastaus #12 : Heinäkuu 01, 2015, 12:22:21 ip »
Mullahan on LM I, jolla tein matkat ennen kun vaimo vielä ajoi omaa pyörää. Mukavampi pitkää päivää ajettaessa kuin V11, ajaessa on paino jakautunut ahteriin ja reisille eikä puuduta yhtään. Mulla oli kangaslaukut ja tavarakäärö takasatulalla, painojakaumakin oli siis optimaali. Tankkilaukun kun täytti sopivasti, oli siihen lokoisaa nojata kun ajeli!

Salaisena haaveena on vielä Griso, siinähän on varsin matkapyörämäinen ajoasentokin..... ;D
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Tökkii!
« Vastaus #13 : Heinäkuu 01, 2015, 13:27:39 ip »
Toi lempparin puritaaninen ... "Siis edelleenkin oma sangen subjektiivinen mielipiteeni noista autoista, joista on poistettu kaksi pyörää" ... on oivallinen.  ;D

Toissa kesänä siunailin motoristikaverin, joka sentään on heittänyt motukalla reissua ainakin neljä kertaa sen mitä minä, Gold Wingiä.
Että tässähän on keulapuoli flipperistä, takapenkki inva-vessasta (kaikkine käsinojineen) ja siinä välissä auton moottori. Korkea tuulilasi pitää olla ja se kooltaan lapsiperheen tarpeet tyydyttävä peräkontti. Ei se kauas autosta jää. Matkailuautosta.

Joskus rämäkällä 80-luvulla tuli nakattua Lempparilla reissu Istanbuliin. Mamma kyydissä.
Alkoi aamulla koukkauksella Kuolosaareen, Puolan suurlähetystöön josta läpiajoviisumi. Siitä Olympialaituriin, Pomeranialla 1,5 vuorokautta Gdanskiin ja siitä alkoi ajo. Otti tiukille, että ehti viisumin rajoissa Tsekkoslovakian puolelle. Taisi jäädä varttitunti ylimääräistä. Tsekeistä Unkariin, Unkarista (vahingossa) Nicolae Ceausescun isännöimään Romaniaan joka oli kuin painajaisuni, mutta valveilla nähtynä. Romaniasta Bulgarian kautta Istanbuliin. Paluu Bulgarian kautta Jugoslaviaan ja siitä Mandelloon. Mandellosta Timmelsjochin alppitien kautta Söldenin jäätikölle skimbailemaan. Taisi olla elokuuta.

Neljää asiaa tuosta muistelosta ei ole enää olemassa. Tsekkoslovakiaa, Jugoslaviaa, Söldenin jäätikköä ja kuskin ajokuntoa.
Lempparissa oli se isompi Elefantenboyn tankkilaukku, kahdesta pienestä nailonkassista rakennettu satulalaukku ja kyytiläisellä reppu selässä. Mitään ei puuttunut. Jugoissa katkesi kytkinvaijeri, mutta sekin varaosa oli mukana.
Olin vaihtanut Lemppariin sportimman jalkatappi ja poljinsarjan. Ylempänä ja taaempana. Taisin loikkia siitä hyvästä ekan viikon kotimaassa kuin sammakko.
Mutta hyvä reissu kerta kaikkiaan! Ei tökkinyt pahemmin.  :D

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tökkii!
« Vastaus #14 : Heinäkuu 01, 2015, 19:55:52 ip »
Lainaus
haaveena on vielä Griso
Ennen oli miehet rautaa...  Mutta saahan siitä Rosso Mandellosta köyhän miehen Grison. Eikö nuo loppupään pappatangolla varustetut V11 mallit ole olleet jossain määrin Grisoa ennakoivia (Ballabio, Cafe Sport). Jos tohtii tehdä reiät yläkolmioon - Cafe Sport tanko ja sen "uivat" kiinnitysosat - niitä on varaosina saatavilla (ja LSL:lä on valmis sarja). Guzzitanko on keskimääräistä paksumpi keskiosaltaan ja Ballabio versiona hopean värinen. Kuvassa kolme eri tankoa samassa pyörässä. Ylin on TRW Lucas, sitten V11 Cafe Sport tanko ja alimpana alkuperäiset clip-onit (kumitutit rei'issä).
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2015, 00:35:50 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.