Rutiinia katkenneiden pulttien irrotus on niille jotka sitä aktiivisesti tekevät. Muut todennäköisesti pahentavat ongelmaa. Menetelmiä on monenlaisia.
Taustatietoja olisi hyvä olla kustakin kohteesta: onko pultti katkennut kiristäessä vai avatessa on irrotusmenetelmän valinnassa oleellista. Sekin olisi hyvä tietää onko katkennut pultti ruostunut jumiin, leikannut kiinni kierteeseensä tai kenties väännetty väärille jengoille. Liian syvään päättyvään kierteeseen (ylipitkä pultti) vääntäminen vastaa viimeksimainittua.
Ikävintä asentajalle on jos yritys on ollut poraamalla ja vastakierretapilla ja vastakierretappi on katkennut reikään.
Pienikokoisiin pultteihin (M8 ja pienemmät) ei vastakierre oikein toimi koska vastakierretapin kiertäminen porattuun reikään vain pahentaa tilannetta paisuttamalla kierrettä reikäänsä.
Jumiintuneille muttereille on menetelmät erikseen. Vikaantunut mutteri on kuitenkin todennäköisesti sellaisessa paikassa että muutenkin sinne käsiksi pääsy on ongelmallista.
Näitä ongelmia voi vähentää lähes nollaan omin toimin: älä laita ruostunutta kiinnikettä, käytä aina asianmukaista voiteluainetta tai jos tarvitsee niin asianmukaista ruuvilukitetta, ylikiristämisellä voit rikkoa muutakin kuin kierteet ja kannan, alumiinin kanssa toimii kosteassa paikassa erittäin huonosti sinkitty teräsruuvi mutta paremmin kuin paljas teräsruuvi, puhdista kierteet ja kannat aina liasta ja ruosteesta (jos et voi laittaa uutta), sama myös sisäkierteelle (paineilma ja liuotin on hyvä apu, myös kierretappi varovasti käytettynä jos kierteessä on käytetty ruuvilukitetta) ja katso että kierre on kunnossa. (ei kolhuja, venähtämistä, mutkaa, tai leikkautumaa) Jos kannan tai mutterin alla on ollut aluslevy ja se on ruosteessa tai ns tähtialuslevy tai jousialuslaatta, pitää ne korvata uusilla. Aluslevyn kunto voi estää ruuvin kiristymisen momenttiinsa jos siinä on karheutta tai kiinnileikkautumaa.
Kupariset tai alumiiniset tiivistealuslaatat pääsääntöisesti laitetaan uudet tai jos vanhassa on varaa voi sen melloittaa lämpökäsittelyn avulla. Usit-tiivistealuslaatta on monikertakäyttöisempi.
Ruuvit ja pultit sekä mutterit ovat kappalehinnaltaan vain muutaman sentin, korkeintaan kymmeniä senttejä että siitä ei voi olla asia kiinni. Joissakin kohteissa on lujuudeltaan parempia pultteja. (esim. 12.9) Niitä ei pidä korvata rautakauppatuotteilla. (8.8 tai huonompi) Laatuosiin lujuus on stanssattu kantaan.
Teräksessä katsotaan sisäkierteen kuormitustasolujuus riittäväksi kun kerroin on 1,5. Alumiinilla 2. Ts. esim. M8 pulttia kierrettäessä alumiinikierteeseensä on 16 mm riittävä jos kierre on kunnossa.
Tästä tarkemmaksi menevät ohjeet löytyvät alan ammattioppikirjoista.