Kirjoittaja Aihe: Öljypohjan pultti  (Luettu 7288 kertaa)

JouniN

  • Viestejä: 51
Öljypohjan pultti
« : Kesäkuu 07, 2015, 10:26:47 ap »
Yksi kuusiopultti poikki siitä sivukehältä, mahtaako olla mitään merkitystä kun ei nyt kerkiä sitä ropaamaan?

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2015, 11:58:48 ap »
Voi hiukan tihkua tai olla tihkumatta. Kosmeettinen haitta lähinnä. Se on muuten yllättävää miten pieni vuoto voi töhriä koko moottorin jos niin on käydäkseen.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2015, 17:24:56 ip »
Toi on onneksi helpossa paikassa uusia.
Sitten kun poraa reikää vastakierretapille, niin kobolttiterä on valttia.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #3 : Kesäkuu 13, 2015, 17:42:11 ip »
Ensin ennen poraushommia kannattaa mittailla menikö pultti poikki ala- vai yläpuolelta tiivistetason. Jos alapuolelta niin helpointa on irrottaa öljypohja ja pultin näkyvästä osasta kiertää pultti irti. Jos taas pultti on poikki lohkon sisältä niin silloinkin on viisainta ottaa öljypohja irti että näkee mitä on tekemässä jos päätyy ottamaan kierteen jämää pois poraamalla ja vastakierretapilla. Pahinta on jos reikään on kierretty, kuten toisinaan tapaa olla, ylipitkä ruuvi joka on ennen kiristymistään pohjannut kierteen pohjaan. Se vaatii jo toisenlaisia toimenpiteitä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #4 : Kesäkuu 13, 2015, 21:17:54 ip »
Mutterilla ja mig/mag-hitsillä saa suht syvällekin katkenneita pultteja auki.
Mulla oli edellisessä autossa yksi öljypohjan pultti heikolla kierteellä. Se aiheutti keväisen vian, eli ryhtyi joka kevät, kelien lämmettyä, tihkumaan pohjan saumasta. Sulkeutui kesemmällä ja piti taas pakkaset. Hullu juttu. Muuta vikaa ei siellä alueella ollut, niin sen oli pakko olla sen pultin vika.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #5 : Kesäkuu 14, 2015, 12:17:13 ip »
Ehken tyhmä kommentti, mutta... ???
Jos yksi pultti on poikki, niin kannattaako sitä "osaamattomin kotikonstein" yrittää hoitaa?
Öljypohjaan uusi tiiviste ja PUHTAISIIN tiivistepintoihin ammattilaisten käyttämää tiivistemömmöä ( laakerikaupoista ) ja sen jälkeen tasaisesti eri puolilta kiristää jäljellä olevia pultteja. Ja öljy pysyy kuoren sisällä? Paljonkos siellä öljypohjassa on painetta? Eikös se on jotakuinkin paineeton?
Ja syksyllä juuri ennen kauden päätöstä pyörä ao. moottorikoneistamoon tai vast. ja ammattimies nappaa tyngän pois rips-raps. Ymmärtääkseni tuollainen irroitus on ammattimiehelle ihan rutiinia ja onnistuu ihan varmasti.
Vai?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #6 : Kesäkuu 14, 2015, 13:02:13 ip »
Rutiinia katkenneiden pulttien irrotus on niille jotka sitä aktiivisesti tekevät. Muut todennäköisesti pahentavat ongelmaa. Menetelmiä on monenlaisia.
Taustatietoja olisi hyvä olla kustakin kohteesta: onko pultti katkennut kiristäessä vai avatessa on irrotusmenetelmän valinnassa oleellista. Sekin olisi hyvä tietää onko katkennut pultti ruostunut jumiin, leikannut kiinni kierteeseensä tai kenties väännetty väärille jengoille. Liian syvään päättyvään kierteeseen (ylipitkä pultti) vääntäminen vastaa viimeksimainittua.

Ikävintä asentajalle on jos yritys on ollut poraamalla ja vastakierretapilla ja vastakierretappi on katkennut reikään.
Pienikokoisiin pultteihin (M8 ja pienemmät) ei vastakierre oikein toimi koska vastakierretapin kiertäminen porattuun reikään vain pahentaa tilannetta paisuttamalla kierrettä reikäänsä.

Jumiintuneille muttereille on menetelmät erikseen. Vikaantunut mutteri on kuitenkin todennäköisesti sellaisessa paikassa että muutenkin sinne käsiksi pääsy on ongelmallista.

Näitä ongelmia voi vähentää lähes nollaan omin toimin: älä laita ruostunutta kiinnikettä, käytä aina asianmukaista voiteluainetta tai jos tarvitsee niin asianmukaista ruuvilukitetta, ylikiristämisellä voit rikkoa muutakin kuin kierteet ja kannan, alumiinin kanssa toimii kosteassa paikassa erittäin huonosti sinkitty teräsruuvi mutta paremmin kuin paljas teräsruuvi, puhdista kierteet ja kannat aina liasta ja ruosteesta (jos et voi laittaa uutta), sama myös sisäkierteelle (paineilma ja liuotin on hyvä apu, myös kierretappi varovasti käytettynä jos kierteessä on käytetty ruuvilukitetta) ja katso että kierre on kunnossa. (ei kolhuja, venähtämistä, mutkaa, tai leikkautumaa) Jos kannan tai mutterin alla on ollut aluslevy ja se on ruosteessa tai ns tähtialuslevy tai jousialuslaatta, pitää ne korvata uusilla. Aluslevyn kunto voi estää ruuvin kiristymisen momenttiinsa jos siinä on karheutta tai kiinnileikkautumaa.

Kupariset tai alumiiniset tiivistealuslaatat pääsääntöisesti laitetaan uudet tai jos vanhassa on varaa voi sen melloittaa lämpökäsittelyn avulla. Usit-tiivistealuslaatta on monikertakäyttöisempi.

Ruuvit ja pultit sekä mutterit ovat kappalehinnaltaan vain muutaman sentin, korkeintaan kymmeniä senttejä että siitä ei voi olla asia kiinni. Joissakin kohteissa on lujuudeltaan parempia pultteja. (esim. 12.9) Niitä ei pidä korvata rautakauppatuotteilla. (8.8 tai huonompi) Laatuosiin lujuus on stanssattu kantaan.

Teräksessä katsotaan sisäkierteen kuormitustasolujuus riittäväksi kun kerroin on 1,5. Alumiinilla 2. Ts. esim. M8 pulttia kierrettäessä alumiinikierteeseensä on 16 mm riittävä jos kierre on kunnossa.

Tästä tarkemmaksi menevät ohjeet löytyvät alan ammattioppikirjoista.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #7 : Kesäkuu 14, 2015, 17:47:09 ip »
Älkääs nyt niin pessimisteinä.
Kyllähän katkenneet pultit on pois tulleet.
Jos mihin hitsata, niin saa vääntövartta.
Vastakierretapilla voitelu vanhan kierteen väliin vaikka crc ja poraamalla sen mitä keskitys sallinut porata ohkaisiksi, kierretapilla 99 kertaa 100:sta pois ilman isompaa ongelmaa.
On totta että vastakierretappi lisää painetta seinämiin, mutta kun seinämä on riittävän ohut, niin mukautuu kyllä ulos.
Lähtökohtaisesti niin iso aukko ettei osu vielä kierteisiin. Pulmallisinta on saada aloituspiste mahdollisimman keskelle.
Jos nyt sattuu katkeamaan harvinaisesti kierretappikin sisään, niin aamen.
Kuten kaikissa työkaluissa, niin kannattaa sijoittaa laadukkaaseen, hinnat on tulleet laatukaluissa kiitettävästi alas.
Kierretappi on kovaa karkaistua terästä, ihan turha edes yrittää perus porilla siihen jos poikki, on vähintään yhtä kovaa. Kobolt teriä on tullut siunattua sivuavissa tilanteissa.
Hieman kalliita, mutta toimivia kaikkeen pyörissä käytettyyn metalliin.
Nyt puhutaan kyllä harvinaisuuksista ettei aukeaisi.
Nykyään on joku sähköinenkin poistotapa woframisouvoineen?
Tässä hämää se että eikös se ole alumiinia mihin kiinni, eli kierteet olisi pitänyt mennä pilalle paljon ennen katkeamista?
Jos ei vuotoa, niin tulevan talven lumia korjaus.
M6 pultti lienee kyseessä, 30mm pitkä vai onko joissain pohjissa M8 ja muita pituuksia?


egon

  • Viestejä: 973
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #8 : Kesäkuu 14, 2015, 18:39:29 ip »
Olen yhdestä Kawaskista onkinut ulos noin sentin syvyyteen katkenneen jämän M6 pulttia hitsaamalla Migillä uutta materiaalia hiukan yli pinnan tason. Laitoin reikään ohuesta pellistä käärityn hylsyn roiskesuojaksi. Monet pinnan tasoon katkenneet pätkät olen poistanut hitsaamalla aluslevyn jämän päähän ja siihen mutterin. Tarkemmin ajatellen, ei ole tainnut jäädä yhtään tumppia poistamatta, joihin olen tuota oppia soveltanut. Viimeksi   otettiin pari viikkoa sitten auton jarruun katkennut ilmausruuvin jämä pois tuolla tempulla. On tietysti niin, että jos hitsauskokemus on lyhyt tai erittäin lyhyt niin tuonkin tempun kanssa pystyy tekemään jotain pieleen.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #9 : Kesäkuu 14, 2015, 18:47:39 ip »
Olen tuohon hitsaamalla tehtyyn keinoon tutustunut mutta en ole koskaan tarvinnut. Tähän asti olen pärjännyt myös ilman vastakierretappeja. Porakonetta sen sijaan olen käyttänyt aktiivisesti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #10 : Kesäkuu 14, 2015, 21:54:55 ip »
On yksi parhaita keinoja irrottaa jarrupääsylinterinkannen katkenneet pultit. Myös pakosarjan/kannen pultit irtoavat tuolla hyvin. Itse käyttänyt jopa paljon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #11 : Kesäkuu 14, 2015, 22:39:35 ip »

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #12 : Kesäkuu 15, 2015, 12:24:55 ip »
Konsteja on - näköjään - monia. Käytettävä kikkahan riippu tietenkin missä ja minkälainen se katkennut pultti on.
Mun mielestäni on kuitenkin parempi mennä ao. osaavan moottorikoneistajan juttusille ennen kujin itse alkaa osaamattomana ja väärillä vehkeillä turaamaan.

Eräs radiologi yo-sairaalasta kertoi, että hän hoiti tyttärensä korvakipua osaamallaan tavalla. Kunnes lopulta vei korvakolleegansa juttusille. Kolleega oli katsonut isää syvälle silmiin sanoen ...et sitten tullut aikaisemmin... No, kertoi radiologi, päätin sillä istumalla, että olen vain radiologi, en yleislääkäri.
Tätä oppia kannattaa soveltaa muullekin alalle. Paksusähköhommissa on vielä kaupanpäällisiksi sähköiskun ja tulipalon vaara.
Hitulevirtahommissa voi puolestaan nousta hyvin kallista savua. Sitä ei edes ole myynnissäkään missään - niin kallista se on...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #13 : Kesäkuu 15, 2015, 13:00:15 ip »
Pultin poraamiset kannattaa hoitaa pylväsporalla tai vähintään hyvä jigi pitää olla tehtynä. Käsivaralla lähestulkoon varma kierteen pilaaminen käsillä. Öljypohjan pultti toki hivenen haastava poistettava pylväsporalla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Öljypohjan pultti
« Vastaus #14 : Kesäkuu 15, 2015, 16:19:13 ip »
Helpoimmalla pääsee kun välttää sen ruuvin katkaisemisen. Useimmiten se ruuvi tai mutteri kuitenkin
juuttuu ruostumisen, syöpymisen ja voitelun puutteen takia.
Usein M6 kokoisten ruuvien irrotus helpottuu huomattavasti, kun kantaan napauttaa tuurnalla ja vasaralla.
Parhaiten toimii kun pääsee täräyttämään kantaa sivusuunnassa.
Silloin kun ruuvi avattaessa kiertyy pienen matkaa ja menee sitten jumiin, kannattaa ottaa aikalisä ja
ujuttaa kierteeseen ruosteenirrotinta ja/tai moottoriöljyä. Ruuvia voi vielä nitkutella edestakaisin ja jättää sen muhimaan. Seuraavana päivänä todennäköisesti odottaa iloinen yllätys kun ruuvi aukeaakin helposti.
Tapana on ollut aloittaa auton jarruremontti laittamalla tippa moottoriöljyä ilmausruuveihin n. 4 kertaa
viikon välein, ennen kuin olen ryhtynyt purkuhommiin. Tällä yleensä välttää kaiken tuskan niiden avaamisen kanssa.
Sohc van Helmi.