Kirjoittaja Aihe: Johdot uusiksi - yksi kerrallaan vai miten?  (Luettu 5516 kertaa)

Janne K

  • Viestejä: 154
Johdot uusiksi - yksi kerrallaan vai miten?
« : Elokuu 31, 2006, 11:24:33 ap »
Syksy lähestyy. Ajokautta on vielä jäljellä, mutta pikkuhiljaa pitää alkaa haalia rompetta syyshuoltoja varten. Eniten pyörässä jurppii tällä hetkellä se, että varoitusvalot palavat ennen käynnistystä ihan miten sattuu ja jarruvalo palaa myös vähän miten sattuu (ainakin, mikäli jännitemittarista päättelee).

=> Kaikki johdot ja liittimet pitäisi laittaa hermojen säästämiseksi uusiksi. Virtalukon ja sytytykseen ja lautaukseen liittyvät johdot olen jo uusinutkin, mutta nut pitäisi uusia kaikki muut.

1) Onko joku nähnyt jossain myynnissä Le Mans IV:hen mahdollisesti sopivia valmiita johtosarjoja?

2) Ellei, mistähän saisi ostettua parhaiten eri värisiä ja sopivan paksuisia johtoja?Tulee olla myös noita kaksivärisiä.

3) Mistä saisi hyviä liittimiä ja sulakkeenpidikkeen?

Marko

  • Viestejä: 612
Johdot uusiksi - yksi kerrallaan vai miten?
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2006, 12:38:39 ip »
moi,

onko sinulla jo stein-dinsen luettelo? jos ei, sen saa ilmaiseksi tilattu webista, runkonumeroa vastaan.. :)  Dinsellä on originaaleja guzzi-liittimiä ja sitten sellaisia uudempia ja parempia amp:in liittimiä. kokeile vaikka hakea sieltä niiden online-shopista stecker:iä. kai noita amp:eja saa suomestakin.

toinen vaihtoehto on sitten ihan metritavarasta ja abikoilla jne, mutta taitaa olla vähän riskaabelia. itsekin katselisin uusia liittimiä.

Janne K

  • Viestejä: 154
Johdot uusiksi - yksi kerrallaan vai miten?
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2006, 13:44:13 ip »
Kiitos, Marko. Pitää katsella tuolta Stein-Dinseltä. Ei ole tän vuoden luetteloa, mutta niillähän on nykyään myös online-shop...

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Johdot uusiksi - yksi kerrallaan vai miten?
« Vastaus #3 : Syyskuu 01, 2006, 13:17:09 ip »
Itse olen omiin vekottimiin tehnyt sähköt ihan metritavarasta ja tavallisilla abiko-liittimillä. Lisäksi olen ostanut ihan tavallisia liitinrasioita (2, 4, ja 6-napaisia), joihin käy tavallinen suojaamaton abikoliitin suoraan. Lisäksi pitää olla paljon tinaa, suojaputkea ja kutistesukkaa.

Johtojen väreinä olen käyttänyt niitä yleisiä (musta, ruskea, punainen keltainen sininen ja vihreä). Punainen on aina B plus ja musta on miinus. Ruskea on ohjaava miinus, esim releen ohjauspuolen maajohto tai vastaava. Loput värijohdot on sitten sopivan oman loogisuuden mukaan sekavassa järjestyksessä. Kytkentäkaavio valmistuu sitä mukaan, kun johtoja vedellään. Värejä ei mielestäni tarvitse enempää, koska kun ryhmittää johdot sopiviin nippuihin (4-6 johtoa) ja tekee niistä kytkärin, niin hyvin pärjää. Johdot kannattaa uusia maltilla ja hitaasti edeten, ettei pääse mopo karkaamaan käsistä 

Liittimet pitää ehdottomasti tinata, sillä varmistetaan liitoksen kestävyys. Riittävästi suojaputkea ja kutistesukkaa, niin on parempi kuin tehtaan jäljiltä.

Tämä kannatta, jos on tekemässä itselle ja haluaa tietää jokaisen vekottimessa menevän johdon tarkoituksen. Lisäksi saadaan toimintavarmuus ja jos sattuukin niin, että joku paikka ei toimi, niin vianetsintä on helpompaa

Itsellä on tarkoitus tulevaisuudessa "yksinkertaistaa" Larion sähköjärjestelmää ja jos vanhat merkit pitää paikkaansa, niin pyörästä poistetaan PALJON "ylimääräistiä johtoja. Sama kävi aikoinaan kaverin veneessä (vanha Bayliner), kun uusin siihen sähköt. Yksi pahvilaatikollinen jäi sähköjohtoja yli ja silti kaikki sähkölaittee toimii vieläkin...
Tämäkin vielä! ! !

Guzzipeikko

  • Vieras
Johdot uusiksi - yksi kerrallaan vai miten?
« Vastaus #4 : Syyskuu 01, 2006, 16:11:09 ip »
Breeze kirjoitti:
Lainaus
Liittimet pitää ehdottomasti tinata, sillä varmistetaan liitoksen kestävyys.

 

Tästä tinauksesta on myös toisenlaisia näkemyksiä. Ja on myös vuosien näyttö siitä että millään keskustelupalstalla ei asiasta ole saatu järkevää keskustelua aikaiseksi, joten kukin tulkoon autuaaksi omilla tiedoillaan. Esimerkkinä http://kuukuna.net/masinistit/11452.html

Pekka

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Johdot uusiksi - yksi kerrallaan vai miten?
« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2006, 02:03:13 ap »
Laitetaan vielä jatkoa tuohon tina-hommaan. Abikossa on kaksi puristettavaa kiinnityskohtaa. Takimmaiseen tulee johto kuoren kanssa ja etummaiseen ilman kuorta. Johtoa kuoritaan sen verran, että menee pikkuisen yli, siis sinne liittimen liitospään suuntaan. Sen puristuliitoksen ja liitinosan väliin pieni tippa tinaa (vitsi kun olisi laittaa kuva...), niin se ei jäykistä johtoa tai estä sitä kääntyilemästä. Tietysti, jos sinne kaataa sitä tinaa niin, että sitä on 5cm johdonkin suuntaan, niin varmasti murtuu hyvinkin nopeasti.
Tämäkin vielä! ! !