Autoveron alentaminen on tyyppiesimerkki siitä miten apinaa koijataan. On täysin käsittämätöntä, että mokoma sonta menee läpi uutisissa luineen ja karvoineen.
Auton verottamisen painopisteen sanotaan siirtyvän auton hankinnasta sen käyttämiseen. Tuo ei pidä paikkaansa, koska auton käyttämisen verotus ei ole siirtymässä kilometrikohtaiseksi vaan pysyy ajoneuvokohtaisena käyttömaksuna, jonka maksat riippumatta siitä ajatko 1000, 10 000 tai 100 000 kilometriä vuodessa.
Uuden auton hinta saattaa halpua muutaman satasen, mutta jos noin 100 miltsiä jaetaan maan autokannan kesken tasan, se tarkoittaa satasen nousua vuotuiseen käyttömaksuun. Uuden auton ostaja saa siis muutaman satasen alennuksen, mutta maksaa saman veron muutaman vuoden käytön aikana. Samanaikasesti korotetun veron maksavat myös autoilijat, jotka ovat maksaneet uudesta autostaan täyden veron.
Tässähän on lyhyesti kysymys siitä, että valtion kassavaje on krooninen ja paha, veroja on kerättävä lisää keinolla millä hyvänsä, mutta kun tuntuva korotus uudelleennimetään autoveron alentamiseksi, niin se menee apinalaumassa läpi kättentaputuksella. Motoristiharrastaja, jolla on muutamia pyöriä tallissaan rekisteröityinä ja ajokuntoisina erilaisia ajotilanteita odottamassa, maksaa tulevaisuudessa käyttömaksua joka pyörästä riippumatta siitä, paljonko tulee kilometrejä ja riippumatta siitä paljonko pyörän hankintahetkellä oli verojen osuus hankintahinnasta.
Minulla on pihassa vene trailerilla. Se on rekisterissä koska on hiukan liian suuri, mutta ei ole ollut vedessä moneen vuoteen. Varmaan pitää ottaa puliukkoja veneen alle vuokralaisksi, että saa veneen tulevan käyttömaksun kuitattua. VMP.