Samoja taulukoita tuli tänään tutkailtua. Pitään nyt vähän syvällisemmin perehtyä tähän rengas sekä rengaspaineasiaa, kun kerran suunsa on avannut

.
Tässä samalta sivustolta suuntaa antava vannekoko- ja rengassopivuustaulukko:
https://www.dropbox.com/s/grzmemyk3uwtcis/moottoripyora_vannekoko.jpg?dl=0Rengaspaineet on yleensä annettu ohjekirjossa vakiona, paineet kuskille ja kyytiläisen kanssa.
Ensimmäistä kertaa on nyt Aprilia RSV Mille R:n ohjekirjassa tullut tyrkylle ohjeet joukolle eri valmistajien renkaita ja painesuositukset vaihtelevat välillä 1,9 - 2,8 bar (!!!) takarenkaassa ja eturenkaassa 2,1 - 2,5 bar.
Lisäksi on radalle annettu omat painearvot. Toki nyt viitataan siihen mikä oli rengastarjonta 2003, mutta itse idea on olemassa edelleen ja mielenkiintoinen juttu. Esimerkkinä ohjekirjasta Dunlop Sportmax takarengas 180/55 17: kadulla pelkkä kuljettaja 2,5 bar, kyytiläisen kanssa 2,8 bar ja yksin radalla 1,9 bar. Ratapaineet olivat haarukassa 1,9 - 2,1. Eli suosituspaineiden erot liki 1 bar?!
Ratarenkaista kylmänä on varoitettu aikaisemminkin. Ne tosiaan pitävät vain lämpimänä.
Tähän V11 valitsen sport touringrenkaat, kun se on kuitenkin se työjuhta, jolla tulee ajettua myös työmatkoja. Suomen kesä on tunnetusti kylmä ja vähäluminen. Aprilia RSV Mille R saa sitten ratakelpoiset katulailliset renkaat.
Pitää tehdä muutamaan rengasliikkeeseen tästä kysymykset, mitä sanovat sopivasta renkaasta tuolle V11 vanteelle.