Kirjoittaja Aihe: Stelvion optimointi  (Luettu 14364 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #30 : Syyskuu 28, 2015, 16:13:06 ip »
Testasin tänään. Ulkolämpötila 10 astetta. Ajoin neljä kertaa 17,8 kilometrin lenkin ja ajotietokoneesta otin tulokset. Keskinopeudet olivat 81-83 km/h. Ilman boxia 4,6, boxi low-asennossa 4.7, keskiasennossa 4,7 ja max-asennossa 4,9. Ilman boxia oli keskinopeus 81 kun oli muuta liikennettä haittaamassa mutta muuten 83 km/h.  Eli ei mitään hyötyä ainakaan kulutuksen suhteen. Tiedä sitten tehosta, joka ei tosin kiinnostakaan. Kulkee riittävästi. Pitää kokeilla Quotassakin ja kävisikö tuo Pegasoonkin.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #31 : Syyskuu 28, 2015, 16:46:46 ip »
Ymmärsinkö oikein: laite toimikin nurinpäin kuin oli tarkoitus? Olikohan kytkentä oikein. Äkkiä vaikuttaa siltä että vaikutus lämpöanturin signaalin oli nurinperin tulosten perusteella.
Jos vakiokulutus on 4,5 litran luokkaa sadalle ei siitä enää kannattaisi pihistää. Liekö moisella polttoainemäärällä saada edes luvattua tehoa ulos?

Itse olen kaksiventtiilisen kanssa varsin tyytyväinen että pääsen lämpimällä alle 6,5 litran lukemiin. Tosin viikonloppuna meni lähemmäs seitsemän litraa ja paikoitellen ylikin mutta olipa kuormaakin: kaksi isoa henkeä, kolme laukkua, tankkilaukku ja takalaukun päällä tavararulla sekä teltta. Palatessa osa tavaroista vielä märkänä. Sekä suhteellisen viileää. Noin niinkuin vertailuksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #32 : Syyskuu 28, 2015, 18:08:43 ip »
Eikös tuo ole kuitenkin parhaimmillaan lähes litran säästö lähtötilanteeseen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #33 : Syyskuu 28, 2015, 18:18:28 ip »
Olisi hyvä GuzziDiagilla katsoa millaisia lämpölukemia näyttää boxin säädöillä ja tuleeko ehkä vikailmoitusta.
Virheelliseksi tulkitsemansa anturitiedon 5AM korvaa kiinteällä 20 asteen luvulla ja jos lambdasäätö kytkeytyy päälle, niin se kumoaa boxin huijausyrityksen. Alle 5 litran kulutukset on erinomaisia 10 asteen keleillä, joten ainakin moottorinohjaus toimii hyvin.
Pieni kulutuksen lisäys boxin asentamisen ja säätöjen muutamisen jälkeen lienee odotettua, koska silloin ECU alkaa opetella/sopeutua uuteen tilanteeseen.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #34 : Syyskuu 28, 2015, 20:12:29 ip »
Lainaus
Pieni kulutuksen lisäys boxin asentamisen ja säätöjen muutamisen jälkeen lienee odotettua, koska silloin ECU alkaa opetella/sopeutua uuteen tilanteeseen.

Kaikki siis ei olekaan sitä miltä ensin näyttää. Vaatinee siis sisäänajoa erilaisissa lämpötiloissa ja mahdollisesti erilaisilla kuormituksilla?

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #35 : Syyskuu 28, 2015, 20:30:32 ip »
Ajotietokone näyttää noin litran alakanttiin eli liki kuuden litran kulutuksia kuitenkin ja hyvin nätisti ajettuna että olisivat vertailukelpoisia keskenään. Viikonloppuna on tarkoitus ajaa mutka Etelä-Pohjanmaalla boxi kiinni joten saa hieman pitempää testiä.

Lisäksi. Kytkentä ei voi mennä väärin kun pistokkeet ovat valmiina. Se, että onko laite kasattu oikein on eri juttu. Mitään ohjeita ei ollut mukana.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99