Kirjoittaja Aihe: Stelvion optimointi  (Luettu 14378 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Stelvion optimointi
« : Huhtikuu 22, 2015, 15:47:56 ip »
Ensimmäisen vajaan tuhannen kolometrin jälkeen Stelvio tuntuu kokonaisuutena aivan upealta. Eihän se ole hyvännäköinen eikä miehekäskään kuin vaikka Cali oli mutta kuitenkin. Tarkka kun joissain asioissa olen niin toimintamatkan maksimoimiseksi polttoaineenkulutuksen tulee olla kohdillaan. Pari ekaa tankkausta kevätkylmillä oli noin 6 litraa. Kohtuullista on, että kulutus painuu keskimäärin ajan saatossa alle 5,5:n mikä on käytössäni maksimi tuon kokoiselle pyörälle. Norge vei reilun 100 tkm:n matkalla 5,3 ja Bemarit samaa luokkaa. Kuka tai mikä tekisi mahdollisesti tarvittavan optimoinnin? Itseä ei kiinnosta bitit niin paljoa, että vaivautuisin, ainakaan vielä. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #1 : Huhtikuu 22, 2015, 20:31:30 ip »
Jos kokeilla haluat niin mulla on joku stelvion "virikartta". En muista kenen tekemä, jonkun näitten ulkomaanelävien jotka näitä yleispäteviä vääntää. Lambda on OFF mutta saahan sen päälle jos et kattia ja lambdaa halua poistaa. Mitään takeita tuosta kartasta ei ole, pikaisesti kokeilin sportissa ja eihän stelvion kartta voi siinä kunnolla toimiakkaan. Eli ihan omalla vastuulla.

Vaan onkos sinun stelvio yhdellä vai kahdella lambdalla?

Kulutus kyllä varmasti putoaa kunhan kelit lämpenee vaikka et tekisi mitään. Tehtaan jäljiltä sielä tapaa olla aika kovat kylmänkelin kertoimet bensamäärille.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2015, 08:43:05 ap »
Kaksi lambdaa siinä on. Perstuntumalta kun velipojjaann kanssa on asioita vertailtu niin hänen sakemanni/japanialaisensa eivät ole koskaan olleet herkkiä talven kylmyydellekään ja kulutus nousee vain hieman talviajossakaan. Italoruiskuilla 1-2 litraa. Kaasari-Gagiva meni miltei kesäkulutuksilla.

Pitäiskö reffata vapun maissa vaikka siellä P-joen Nesteellä tjsp
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #3 : Huhtikuu 23, 2015, 09:47:32 ap »
Tuo on vanhemmalle yksilambdaiselle tarkoitettu. Ei varmaan käy uudempaan.

Jos jostain sattuisi kulkeentua tuohon uudempaan stelvioon sopivia tiedostoja.... piankos niitä testataan.

Italialaiset varmaan vetää hatusta nuo "ryyppy" kertoimet. Tuntuu ettei niitä pahemmin ole ainakaan testattu.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #4 : Huhtikuu 24, 2015, 20:05:43 ip »

Italialaiset varmaan vetää hatusta nuo "ryyppy" kertoimet. Tuntuu ettei niitä pahemmin ole ainakaan testattu.
[/quote]

Uudessa Bikessa taas samansuuntainen tulos keväisesä möhkö-enduro -jutussa kun Caponordille tavara kelpaa jatkuvasti litran enemmän kuin Bemarille tai Kottaraiselle. Sinnepäinkö vain...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #5 : Huhtikuu 24, 2015, 22:25:45 ip »
Kattelin tuon mun sportin ( ja uudemman-12 mallisen) vakiota moottorinohjaustiedostoa näitten lämpötilakertoimien osalta. "Ryyppy" lähtee kokonaan pois päältä vasta +20 lämpöasteessa (näin suomalaisittain normaaleissa ilmanpaineissa) ja kun moottori on +75.

Äsken tein omaan karttaan muutosta sen verran lisää että nyt yli +7 ja +50 pitäisi olla kaikki rikastukset pois. Näitten muuttaminen kuulostaa helpolta mutta pelkästään näitä muuttamalla tuota keksintöä ei saa kunnolla käyntiin kylmänä... Pitää muuttaa myös warmup ja mielellään mainfuel karttaa.... Kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #6 : Huhtikuu 24, 2015, 22:59:06 ip »
Lainaus
Pitää muuttaa myös warmup
Muistan tästä jossain lukeneeni...löytyi: http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19865.0.
Kuvat: alkuperäinen-uusi-differenssi. Pauldaytona käytti ainakin tuohon aikaan Grison karttaa Stelviossaan, jota modasi.

"Eirkoiskartta ensimmäiselle minuutille jonka moottori käy. Jos kahvaan ei kosketa, on tyhjäkäyntikierrosluvun säätö aktiivinen. Jos kääntää kaasua toimii start up map.  Joka korjaa main fuel mapia.  Tällä kartalla ottaa kierroksia kylmänä yhtä hyvin kuin lämpimänä."
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #7 : Huhtikuu 24, 2015, 23:13:52 ip »
Lainaus
Pitää muuttaa myös warmup
Muistan tästä jossain lukeneeni...löytyi: http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19865.0.
Kuvat: alkuperäinen-uusi-differenssi. Pauldaytona käytti ainakin tuohon aikaan Grison karttaa Stelviossaan, jota modasi.

"Eirkoiskartta ensimmäiselle minuutille jonka moottori käy. Jos kahvaan ei kosketa, on tyhjäkäyntikierrosluvun säätö aktiivinen. Jos kääntää kaasua toimii start up map.  Joka korjaa main fuel mapia.  Tällä kartalla ottaa kierroksia kylmänä yhtä hyvin kuin lämpimänä."

Tuo linkki taitaa vaatia kirjautumisen?

Mutta onko tosiaan niin että warm/start up (onko sama asia?)  tulee käyttöön vasta kun kaasua kääntää? Nimittäin tuolta se vähän tuntuu ja selittäisi aika paljon tyhjäkäynnin kummallisuuksia.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #8 : Huhtikuu 25, 2015, 00:08:37 ap »
Tämä tarina oli ajalta 8-10/2013. Tässä linkin kuvat. Sen aikaisessa XDF -tiedostossa oli pystysarakkeessa numerot 1-16.  Sitemmin selvisi että kyse on lämpötilasta ja uudemmat XDF:t näyttävät lämpötilan oikein. Tuon enempää tällä kohtaa ei kahvan kääntämisen vaikutuksesta kerrota. Tulisiko se main fuel map:in kautta, kun kerran siihen warm up map:in arvot lisätään? Kun kahvaa käännetään, tulee main fuel map käyttöön ja kahvan (tps:n) tyhjäkäyntiasennolla mennään tyhjäkäynnin säädöllä (imukurkkuen oikea säätö, stepper motorin oikea toiminta jne.)?

"Taulukon arvot lisätään normaaliin fuel map:in arvoihin kylmärikastusarvoina n. 2 ensimmäisen minuutin aikana".
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #9 : Huhtikuu 25, 2015, 00:21:42 ap »
Oho...

Mulla tunerpro näyttää näin: eli sekunnit ja moottorinlämpö. Menee kummaksi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #10 : Huhtikuu 25, 2015, 00:22:47 ap »
Tässä selvitys warm up taulukosa uudemmalla XDF:llä. Nyt täsmää :).  Harmi kun asiat näin ikään kuin "mutkistuvat" monelle lukijalle mutta Sami voinee kertoa selkokielellä asioiden oikean laidan (parempi että minä en sotke asioita kun en ole koskaan 5AM:ään puuttunut).
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #11 : Huhtikuu 25, 2015, 00:28:27 ap »
Nyt täsmää mutta noista näkee että mulla on jossain, varmaan tunerprossa, käytössä vanha versio ;) Ei siis se ihan uusin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #12 : Huhtikuu 25, 2015, 00:52:55 ap »
Mun XDF on näköjään vanha.

Vähän huonosti näitä päivittelen, itse Guzzidiagista on käytössä versio 0.42 kun uusin on V0.46.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #13 : Toukokuu 22, 2015, 14:38:50 ip »
Nyt kun ilmat ovat lämmenneet niin pari viime tankkausta ovat olleet luokkaa 5,5 litraa. Loppukuusta tulee vielä tankkaus tai pari ennen kesäseisokkia. Pitää katsoa koko kausi Rölli-reisuineen, jotta saa kunnon vartailukelpoiset tulokset, joiden perusteella toimia, jos sitten on tarvetta(kaan). Emännän ´08 vie suunnilleen saman verran. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Stelvion optimointi
« Vastaus #14 : Toukokuu 24, 2015, 17:31:05 ip »
Maamme kesähelteekin ovat vain semi-hellettä etelämpiin maihin verrattuna ja alkuperäissäädöt ovat mitä ovat.
Olen sellaisen hauskan seikan huomannut että mutkatietä ajaen reippaan urheilullisesti kulutus on pienempi kuin saman liikennesuoritteen osalta matkaa tehden valtatien puolella noudatellen muun liikenteen rytmiä.

Johtunee juurikin siitä että lievässäkin "piiskaamisessa" syntyy riittävästi lämpöä ja ryyppy putoaa pois päältä kun taas lyhyemmällä reitillä hissutellen ei kone lämpiä ja ryypytystä tapahtuu jatkuvasti ja kulutus on yllättäen isompi.

Ero on huomattavissa melko helposti mutta omassa pyörässä jää vähemmistöön oireiltaan koska vähemmän köröttelen suoria pääteitä vaan valitsen haastavampia väyliä perille pääsemiseksi. Ajatus säädön muuttamisesta toki on mielessä jos eläkeläisen aikatauluihin sellaisen toimenpiteen saa jotenkin sovitettua.