TimoStone vastailikin liki minun sanoilla tuohon pleksin tekovaiheistukseen. Ohjeita en tiedä mistä vois löytyä. Itse olen opetellut kantapään kautta tekemisiä, eka kerralla pakotin pleksin kylmiltään mallin päälle ja sitten kuumensin, itku meinas päästä, kun kaiken hiomisen ja porauksien jälkeen poistin suojamuovit ja totesin, että pleksimuovi oli kuumunut puristuskohdilta liikaa aiheuttaen vääristymiä, eli pilalle meni. Tekeminenhän alkaa sillä, että piirretään esim. jo valmista pleksiä apunakäyttäen paperimalli, johon on hyvä merkata porauskohdat valmiiksi. Tämä paperi mukana lasiliikkeeseen leikkauttamaan valmiin muotoinen pleksi. Takaisin kotiin. jossa reunat hiotaan ensin karkeammalla ja siitä hiomapaperia hienontamalla ja jos mallipaperissa olevat reiänpaikat ovat kohillaan tehdään myös poraukset (huom suojamuoveja ei saa vieläkään poistaa), itse olen lähes aina porannut reiät vasta valmiiseen pleksiin. "Muotin" tai siis mallin teko ihan omasta päästä ei ainakaan meikäläiseltä onnistu, joten olen käyttänyt apuna valmista vanhaa pleksiä josta saa alkuun perusmallin, jota pienentämällä tai suurentamalla ja muotoilemalla pääsen haluttuun. Niin kuin aiemmin kerroin ja Timokin mainitsi, pleksi asetetaan vapaasti muotin päälle (pleksissä ja muotissa täytyy olla kynällä tehdyt kohdistusmerkit) ja työnnetään asetelma uuniin (valmiiksi kuumaan) samalla varmistaen että merkit pysyvät kohikkain. Paistumista tarkkaillaan ja otetaan "leivos" heti ulos kun pleksi on valahtanut muotin päälle, pleksi poistetaan muotilta heti kun siihen kestää ohuet nahkahanskat kädessä koskea, muotti pitää yleensä pitempään lämmön ja liian kauan pleksiä sen päällä säilyteltäessä saattaa ainakin suojamuovi sulaa kiinni ja liika lämpö tekee taittovirheitä pleksiin. Suurpiirteisesti homma toimii noin ja se joka saa puun muotoutumaan voi ruveta pleksejä rustaileen.
T Rauno