Kirjoittaja Aihe: Lisäkokemuksia Mra Vario-Screenistä?  (Luettu 7377 kertaa)

• Vieras
Lisäkokemuksia Mra Vario-Screenistä?
« : Elokuu 24, 2006, 14:37:21 ip »
Onkos tullut kesän aikana lisää kokemuksia Mra:n Vario-Screenistä,siitä kaksiosaisesta http://www.mra-shop.de/shop/images/moto/VFNBgr.jpg
Uskonvahvistukseksi kyselen,kun on tullut poltettua rahaa Cali 3:n plexikokeiluihin jo aivan liikaa.

Vario-Screeni hommattu Kakelta.

Pitkähkö koeajoreissu alkaa tänään,kokemuksia myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2006, 03:26:00 ap kirjoittanut Jiii »

Rauno

« Vastaus #1 : Elokuu 25, 2006, 04:09:43 ap »
Juu tommosen tuplapleksin tominta kiinnostas muakin? Jos ois hyväksi osottautunu, voisin muuttaa/tehä uuvet muotit ja polokasta itelle käyttöversion, kylläkin kirkkaana.

T Rauno

Guzzipeikko

• Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2006, 15:21:00 ip »
Ja kiinnostus heräsi, miten"teet" muotit, siis materiaali ja rakenne. Käsittääkseni vaatii hyvinkin sileäpintaiset muotit. Ja sitten mitenkä "polkaiset" kun kotioloista ei paistinuunia suurempaa lämmitysuunia löydy, ja tuskin ihan polkemalla ainakaan lämmittämättä........

Pekka

Antsu

• Murr
« Vastaus #3 : Elokuu 27, 2006, 06:52:49 ap »
Hankin alkukesästä kyseisen muovin ja hakkaa 110 % kustin oman. On vaan aika hintava 200 eeroo.

Kake

« Vastaus #4 : Elokuu 28, 2006, 06:58:23 ap »
Minulla on tarpeettomaksi käynyt tänä kesänä hankittu Vario-Screen.
Jos olet kiinostunut ota yhteyttä 040-5940068.

Rauno

« Vastaus #5 : Elokuu 28, 2006, 08:50:13 ap »
Guzzipeikko kirjoitti:
Lainaus
Ja kiinnostus heräsi, miten"teet" muotit, siis materiaali ja rakenne. Käsittääkseni vaatii hyvinkin sileäpintaiset muotit. Ja sitten mitenkä "polkaiset" kun kotioloista ei paistinuunia suurempaa lämmitysuunia löydy, ja tuskin ihan polkemalla ainakaan lämmittämättä........

Pekka

Tere
Ohut vaneri kiinnitettynä lauvoista muotoonsahattujen kaaripuitten päälle. Nykystä muottia piti vielä lisämuotoilla Vetoniitistä tehyllä massalla, jonka hiioin ja maalasin kuumankestävällä maalilla. Polokasu, on vain sanonta ite lopputomenpitteelle, josa suora pleksi putuaa vappaasti muotin päälle kuumasa uunisa. Lämmöksi riittää jo sataviiskytä astetta, mutta oon minä paistanu nelijäsäsaasaki asteesa, sillon vaan pittää kytätä tarkkana ja nykästä heti "paistos" ulos, ku se on valahtanu. Ehän tommonen tosiaan hellauuniin mahu, vaan on mulla vähä isompi käytösä.

T Rauno

Kari Sairanen

« Vastaus #6 : Elokuu 28, 2006, 13:26:48 ip »
Hoi

Rauno, onko sinulla tiedossa löytyykö esim. nettisivuja jossa neuvottaisiin pleksin tekoa kotikonstein? Kiinnostaisi kovasti kokeilla LM:ään hiukan korkeampaa ja pitempää pleksiä, kokohan on tällöinkin varsin pieni ja mutkat loivia.

Vai löytyisikö sinulta muutama valaiseva kuva valmistusprosessista, jotka voisit laittaa tänne palstalle nähtäväksi? Kiinnostaisi varmaan muitakin Gruppolaisia.

TimoStone

• Vieras
« Vastaus #7 : Elokuu 29, 2006, 02:13:01 ap »
Taannoin kyselin Nevadaan uutta plexiä paikalliselta muovifirmalta. Tässä lyhyesti valmistustapa:
- Valmista haluamasi muotoinen muotti. Tämä voi olla "vaikkapa koivuhalko", kunhan se kestää min 200 ast lämmintä.
- Muotin pintakäsittely - mm. rosoisuus - on aika ratkaiseva tekijä. Samoin tietenkin mitta- ja muototarkkuus.
- Muotin päälle halutun paksuinen plexi.
- Koko hoito uuniin, jonka lämpötila n. 135 ast. HUOM! Varmista lämpötila plexin toimittajalta.
- Muovi pehmenee ja taipuu muotinmukaiseksi.
- Anna jäähtyä ja irroita plexi.
- Leikkaa, sahaa, jyrsi tms. plexi halutun muotoiseksi.
- Reunat voi joko hioa hienolla santapaperilla tai ns. liekittää, jolloin reuna sulaa kirkkaaksi. Kokeile liekittämistä harjoituskappaleeseen...
- Kiinnitä tekele haluamaasi paikkaan ja kehu työtäsi kaikille...

Kysyin teettämistä mm. T:reen Liikeacryl Oy:stä, mutta kertoivat että muotin teko saattaa olla aikas hintavaa. Tuo muotti itsessään ei ole varsinainen muotti, vaan muotoiltu kappale, jonka päälle pehmenevä muovi taipuu. Se siis on tässä tapauksessa kupera, ei kovera.
Alipainemuotti olisi tässä ihan päällikkö, mutta sen hinnalla ostelee noita plexejä vuosittain uuden ja vielä jää rahaa paloviinaankin. Jota sitten voi tarjoilla miehekkäästä pullosta vaikkapa Guzzi-rallissa - jos muille kelpaa...Nihkeesti meni viimeksikin...;-D

PS. En oo Rauno, mutta pyytämättä sekaannun tähänkin...

Rauno

« Vastaus #8 : Elokuu 29, 2006, 10:58:13 ap »
TimoStone vastailikin liki minun sanoilla tuohon pleksin tekovaiheistukseen. Ohjeita en tiedä mistä vois löytyä. Itse olen opetellut kantapään kautta tekemisiä, eka kerralla pakotin pleksin kylmiltään mallin päälle ja sitten kuumensin, itku meinas päästä, kun kaiken hiomisen ja porauksien jälkeen poistin suojamuovit ja totesin, että pleksimuovi oli kuumunut puristuskohdilta liikaa aiheuttaen vääristymiä, eli pilalle meni. Tekeminenhän alkaa sillä, että piirretään esim. jo valmista pleksiä apunakäyttäen paperimalli, johon on hyvä merkata porauskohdat valmiiksi. Tämä paperi mukana lasiliikkeeseen leikkauttamaan valmiin muotoinen pleksi. Takaisin kotiin. jossa reunat hiotaan ensin karkeammalla ja siitä  hiomapaperia hienontamalla ja jos mallipaperissa olevat reiänpaikat ovat kohillaan tehdään myös poraukset (huom suojamuoveja ei saa vieläkään poistaa), itse olen lähes aina porannut reiät vasta valmiiseen pleksiin. "Muotin" tai siis mallin teko ihan omasta päästä ei ainakaan meikäläiseltä onnistu, joten olen käyttänyt apuna valmista vanhaa pleksiä josta saa alkuun perusmallin, jota pienentämällä tai suurentamalla ja muotoilemalla pääsen haluttuun. Niin kuin aiemmin kerroin ja Timokin mainitsi, pleksi asetetaan vapaasti muotin päälle (pleksissä ja muotissa täytyy olla kynällä tehdyt kohdistusmerkit) ja työnnetään asetelma uuniin (valmiiksi kuumaan) samalla varmistaen että merkit pysyvät kohikkain. Paistumista tarkkaillaan ja otetaan "leivos" heti ulos kun pleksi on valahtanut muotin päälle, pleksi poistetaan muotilta heti kun siihen kestää ohuet nahkahanskat kädessä koskea, muotti pitää yleensä pitempään lämmön ja liian kauan pleksiä sen päällä säilyteltäessä saattaa ainakin suojamuovi sulaa kiinni ja liika lämpö tekee taittovirheitä pleksiin. Suurpiirteisesti homma toimii noin ja se joka saa puun muotoutumaan voi ruveta pleksejä rustaileen.

T Rauno

Kari Sairanen

« Vastaus #9 : Elokuu 30, 2006, 13:14:11 ip »
Hoi

Kiitos Timo ja Rauno hyvistä vinkeistä, kyllä noilla neuvoilla pääsee alkuun.

Sikäli jos vielä jolla kulla on hyviä vinkkejä, niin antasitteko vinkkinne palstalle, kiitos.