Kirjoittaja Aihe: Bensavalo palaa  (Luettu 2615 kertaa)

Paavo

Bensavalo palaa
« : Maaliskuu 21, 2015, 16:53:35 ip »
Californian bensavalo palaa riippumatta bensan määrästä, olen ilmeisesti onnistunut ( teknisesti innovatiivisena yksilönä, lue: pösilönä)kytkemään jossain vaiheessa ristiin bensahanan ja sensorin liittimet. Kysymys kuuluu: olenko onnistunut käräyttämään sensorin?

kaide

• Rookie_1977
Vs: Bensavalo palaa
« Vastaus #1 : Maaliskuu 21, 2015, 18:48:35 ip »
Vaihda takaisin ristiin rohkeesti. Todennäköisesti pari on merkattu esim. punaisella sukalla.
Forza Moto Guzzi!

Paavo

« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2015, 09:48:15 ap »
No joo, olin polttanut sensorin, toimiva käytetty löytyi eBaysta hintaan 25€. Kärähtäneestä sensorista ei mitattaessa löydy vastusta, toimivassa vastus on about 1000 ohmia. Varoituksen sana, olkaa tarkkoina bensatankkia laittaessanne, jos sensori (joka on termistori) kytketään bensahanalle tarkoitettuun virtaan, syntyy uusimisen tarve viidessätoista sekunnissa. Nimimerkki: Kokeiltu on.

motomatti

« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2015, 18:47:29 ip »
Kuten Kaide mainitsee, on johtimet merkitty siten että lähellä liittimiä on punainen vyö. Jos ei ihan sokea ole niin johtimet löytävät liittimensä. Se että miksi näin on johtimet laitettu eikä esimerkiksi liittimet olisi vaihdettu ristiin siten että hanassa uros-naaras-liitäntä ja anturissa naaras-uros-liitäntä. Siinä kävisi sitten toisella tavalla kun virta kytketään: polttoainehanalle menevä jännite menisikin virhekytkennän ansiosta merkkivalon suuntaan. Riippuu sitten siitä meneekö jännite maihin (jostain nousee savu) vai haitattomasti vain sytyttää bensavalon..... Hanan ja anturin keskeinen kytkentä ei aiheuttaisi mitään.

Yleinen vaiva. En ole kyllä törmännyt seikkaan että anturi olisi kärähtänyt väärin kytkemisestä. Sen verran monta kertaa olen kyseisen vaivan "korjannut".

Johtojen väärin kytkemisestä ja moottorin käynnistämisestä on seurauksena että polttoainepumppu käynnistyy ja vetää automaattisesti polttoainehanan karan auki. Siitä aiheutuu toisinaan vinkuva ääni. Kulussakin voi olla ongelmia kun moottori ei saa tarpeeksi polttoainetta.

Eri tyyppiset liittimet olisivat pysyvä ratkaisu ongelmaan.