Kirjoittaja Aihe: 1000 sp jarrujen ilmaus  (Luettu 10575 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1000 sp jarrujen ilmaus
« Vastaus #15 : Maaliskuu 28, 2015, 12:58:22 ip »
Eräässä toisessa jarrukeskustelussa toisessa foorumissa esitettiin seuraavaa: Jarrukahva tai poljin kiristetään niin että järjestelmässä on kova paine koko ajan. Näin pidetään yli yön niin aamulla on jarru jämäkkä. Näin onkin mutta se on itsensä pettämistä. Järjestelmässä oleva ilma saadaan näin sekaantumaan nesteeseen ja jarrusta tulee siten jämäkkä. Kun neste sitten lämpenee erkautuu myös ilma nesteestä ja jarrutusteho menetetään. Siis ääliöiden touhua mutta silti sitkeästi käytetty menetelmä jarrun "ilmaamiseksi".

Jarrunesteellä on oikeasti ominaisuutena kompensoida kuumana ilmenevää kaasuuntumista mutta ilmiön väärinkäyttö eli ilman ylimääräinen "pumppaaminen" jarrunesteesen on vaarallista.

Ei ole pitkä aika kun näin eräällä tamperelaisella mc-kerholla motoristin lisäävän jarrunestettä pyöränsä jarruihin. Ensin hän ravisti jarrunestepulloa voimakkaasti hetken aikaa ja lisäsi sitä sitten säiliöön.

Jarrujärjestelmät on kuitenkin mitoitettu siten että normaalisti ei jarrunestettä tarvitse lisätä järjestelmään. Jos tarvitsee niin jossain on vuoto tai alunperin on nestettä ollut liian vähän tai jarrupalat/levyt ovat kuluneet/päästetty kulumaan liian ohuiksi. Jos siis lisäämistarvetta ilmenee niin se on otettava varoitusmerkkinä jostain ongelmasta.

Vastaavasti: jos jarrunestettä on liikaa järjestelmässä saattaa jarrut laahata ja tarpeettomasti kuumentua. Jarrunestesäiliön yläosassa olevan kumipalkeen tehtävä on tärkeä pitää jarruneste erillään ulkoilmasta, estää jarrunestettä läikkymästä ja siten estää kuplien muodostumista sekä varmistaa että nestettä on sylinterin imuaukon kohdalla saatavissa pyörän asennosta riippumatta. Valitettavan usein on, erityisesti takajarrun säiliön kohdalla, että kyseinen kumi on hävinnyt jonnekin tai se on rikki. Joskus näkee myös turvonneita kumeja joka kertoo väärän tyyppisen jerrunesteen käytöstä. Eräitä jarrunestelaatuja voi sekoittaa keskenään ja toisia ei. Osa jarrunesteistä pilaa tiivisteet jos ne eivät ole soveliaat kyseiselle nesteelle.

Kauppiaat harvoin tietävät nesteiden ominaisuuksista. Haluavat vain myydä sitä "parasta" hyvällä hinnalla.

Jos jarruneste mustuu nopeasti tietää se sitä että siishen irtoaa letkuista tai tiivisteistä ainetta. Kumiletkut jarruissa ovat muutoinkin lyhytikäisiä. Käyttäkää teflonletkuja.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1000 sp jarrujen ilmaus
« Vastaus #16 : Maaliskuu 28, 2015, 15:12:24 ip »
Onko siis niin että kun paine pidetään päällä, se on pääsylinterin ja jarrusatulassa olevien sylintereiden välissä, suljetussa tilassa. Ilma ei voi poistua mihinkään = neste/ilma -suhde pysyy vakiona. Ilmaa (joka joustavana on ei toivottu elementti jarrunesteessä) saa siis pois vain painamalla ilmatonta hyvälaatuista jarrunestettä järjestelmään, joka työntää vanhat nesteet edellään pois...

Omalla kohdalla alkuperäinen V11 (suuri) etujarrujen nestesäilö on edellisen omistajan toimesta vaihtunut ilmeisesti esteettisistä syistä pieneen, lienee tilavuudeltaan tuskin puolta alkuperäisestä? Johtaa siihen että nestettä joutuu lisäämään ja poistamaan (palat kuluvat/uusien vaihto). Ensimmäistä kertaa opin nyt säiliössä olevan ”palkeen” merkityksen. Toinen tärkeä oivallus on ollut että ei pidä hötkyillä niiden jarrunestepurkkien kanssa, jotka on säilytettävä tiiviisti suljettuina...

Nesteiden vaihto kerran vuodessa (samalla tapahtuu ilmaus) lienee ”paras käytettävissä oleva tekniikka” jotta järjestelmät pysyvät kunnossa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2015, 13:19:57 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1000 sp jarrujen ilmaus
« Vastaus #17 : Maaliskuu 28, 2015, 16:47:59 ip »
Lainaus
Ilma ei voi poistua mihinkään = neste/ilma -suhde pysyy vakiona. Ilmaa (joka joustavana on ei toivottu elementti jarrunesteessä) saa siis pois vain painamalla ilmatonta hyvälaatuista jarrunestettä järjestelmään

Kärjistettynä juurikin näin. Toki välimuotona (jos muutoin letkuissa on kunnollista nestettä) voi odotella ja heilutella letkuja niin että ilma ajautuu otolliseen kohtaan josta sen voi järjestelmän omalla paineella laskea pois. Se pitää rutisevaa ääntä tullessaan pois ahtaasta välistä kuten banjoruuvien alumiinitiivisteistä.

Ilmauruuvissa on hyvä pitää läpinäkyvää letkua niin näkee tuleeko kuplia tai vaahtoa. Jos tulee vaahtoa niin kannattaa lähteä puoleksi tunniksi kahville ja yrittää sitten uudestaan kun ilma on yhtenä kuplana. Ilmausruuvi hiukankin avattuna päästää nestettä myös kierrettään myöden. Asia on huomioitava ilmatessa.

Monasti näkee että yritetään etujarrusatulan ilmausruuvista epätoivoisesti ilmata jarrujärjestelmää kahvasta pumppaamalla. Se ei välttämättä onnistu. Parempi on ottaa jarrusatula irti ja nostaa se säiliötä ylemmäs niin että ilma luontaisesti ajautuu ilmausruuvia kohti. Sama pätee monasti myös takajarrulle.

Typerintä mitä voi tehdä on nesteenvaihdon yhteydessä laskea vanhat nesteet ensin pois ja sitten yrittää taistella uutta sisään. Muistakaa että jarruneste on keskivahva maalinpoistoaine. Jarrusatuloiden maalit ovat sille yleensä immuuneja mutta vanteet ja muut maaltut pinnat eivät. Puhtaita räsyjä pitää olla jarrunesteiden kanssa touhutessa saatavilla. Jarruneste liukenee useimpiin liuottimiin vaan ei alkoholiin. Pesuliuottimella saa jarrunestaan pois hankalistakin paikoista pesemällä.

Lainaus
Omalla kohdalla alkuperäinen V11 (suuri) etujarrujen nestesäilö on edellisen omistajan toimesta vaihtunut ilmeisesti esteettisistä syistä pieneen, lienee tilavuudeltaan tuskin puolia alkuperäisestä?

Tuunaushommissa tyypillistä hifistelyä josta huolimattomalle seuraa ongelmia. Yleensä sellaisessa pyörässä on pari kappaletta neljä- tai kuusisylinterisä jarrusatuloita jotka ovat melko janoisia. Jarrupalat kuluvat ja levykin hieman niin nesteen siirtyminen säiliöistä satuloihin on selviö. Mutta kun asian tietää ei siitä ole vaivaa muuta kuin vahtiminen ja nesteen lisäys. Tai on yksi: kun laittaa uudet jarrupalat niin nestettä pitää vastaavasti vähentää tai järjestelmään jää paine kun säiliössä on liikaa nestettä. Onpa nähty haljenneita säiliöitä kun jarrupaloja on vaihdettu rengasrautojen kanssa.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp jarrujen ilmaus
« Vastaus #18 : Maaliskuu 28, 2015, 20:56:17 ip »
Tuota jarrusatulan irroitusta voisi vielä yrittää. Muuten rupee olemaan vitsit vähissä.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp jarrujen ilmaus
« Vastaus #19 : Maaliskuu 29, 2015, 11:05:20 ap »
Ilmasin vielä joka ruuvista satulat kohotettuna. Kaikki nipat emittoi kuplatonta kirkasta jarrunestettä. Nyt se varmaan on niin hyvä kuin siitä tulee.

terv Koskela