Kirjoittaja Aihe: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille  (Luettu 35699 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« : Maaliskuu 01, 2015, 03:00:29 ap »
Kun Piaggion toimintalinjat ovat olleet pitkään näkyvillä (Aprilia hoitaa sportit ja Guzzi customit ja pikkunakut) tuli mieleen näin ”lepopäivän ratoksi” laittaa linkki, jossa näkyy enemmänkin kuvia ja ajatuksia Guzzin toimista superbike rintamalla 1994-2000.

Motorrad (MO) –lehti 6/1996: ”1999 mennessä italialaiset toivovat moottorin superbike mm kisoihin olevan valmiina.  Tällä hetkellä on kehitysvaiheessa vesijäähdytteinen neliventtiilinen.  Tätä varten palkattiin erikseen Angelo Ferrari Lamborghinilta.”

http://www.moto.it/news/moto-guzzi-va-10-il-motore-che-avrebbe-potuto-cambiare-il-futuro-a-mandello.html

Ääninäyte VA-10 moottorista testipenkissä:http://asset.moto.it/download/83fa284640b90504f1e1b2c26250573e/motore-va-10-al-banco-prova.WAV
(no hitto, kyllä kuulostaa ihan "ratavehkeeltä" näin asiasta enempää ymmärtämättömän korviin)

Google kääntäjällä poimittuja pääkohtia jutusta:

Jotta päästäisiin kilpailemaan BMW:n, HD:n ja Ducatin kanssa, oli tarttuva toimeen uuden mallisarjan kanssa.  Ajatus oli hakea asiakkaita, jotka olivat omistaneet ehkä Falcone Sportin, V7 Sportin tai LeMansin ja sen jälkeen jättäneet merkin.  Moottorin piti olla V-Twin, edessä ja alhaalla, kardaanivedosta oli ajateltu luopua joidenkin mallien kohdalla.  Uusi moottori loi tarpeen myös kehittää uusi lyhyt 6 –vaihteinen vaihdelaatikko, joka myös  oikeasti näki päivänvalon V11 mallin kohdalla. Klassista 90 asteen V –moottoria ei voitu käyttää sen mittojen ja vaihdelaatikko-ongelmien vuoksi.  Sylinterikulma pienennettiin 75 asteeseen ja kampikulma (crank angle?) 30 asteeseen.  Sylinterien välimatka oli vain 30 mm, tällä saatiin jäykkyyttä rakenteeseen (laakerointi).  Voitelujärjestelmäksi valittiin kuivasumppu, jotta painopistettä saatiin alaspäin. Kun kardaanista luovuttiin kisapyörän kohdalla, saattoi vaihdelaatikko olla poikittainen ja moottori 15 astetta eteenpäin kallistettu.  VA-10 moottori osoitti huomattavia tehoja (135 hv) ja luotettavuutensa jo ensimmäisistä testeistä alkaen.

VA-10 Corsa: kilpaosaston tuote, pyörää tehtäisiin vain muutama tusina vuodessa superbike ja kansallisiin –kisoihin.

VA-10 RS: katuversio kilpailemaan Ducati 916/996 kanssa (Aprilia RSV Mille tuli myös tähän luokkaan).  Suorituskyky piti olla kilpailijoita parempi.  Parempi aerodynamiikka, käyttäjäkokemus ja laatu.  Pyörästä piti tulla ensimmäinen uuden suuntauksen Guzzi, jonka piti nostaa Guzzin kotka vanhaan loistoonsa.  Yli 120 hv takapyörässä ja hyvä vääntö.  Akseliväli Ducatin 916:n luokkaa mutta takaswingi pidempi.  Moottorin äänimaalima matala ja syvä.

VA-10 ST: Sport tourer kilpailemaan Honda VFR:n ja BMW 1100RS:n kanssa.  Innovatiivinen ja edistyneemmät tekniset ratkaisut kuin kilpailijoilla.  105 hv takapyörässä, paino alle 220 kg.  Miellyttävä kahdelle, matkatavaroille tilaa ja ja 24 L bensatankki, ABS ja integraalijarrut.  Paljon lisävarusteita tarjolle. Ajoaasento optimoitu pitkille matkoille.

Vuoteen 2002 asti VA-10 moottori, 2003 piti tulla VA-12, 1200 ccm moottori ja sen ympärille oli ajateltu myös maxi –enduroa kilpailemaan BMW GS:n kanssa.


Vaan sitten tulikin Aprilia omistajaksi ja projekti lopetettiin, koska RSV Mille oli jo valmiina ja Tuono suunnittelupöydällä, arvelen...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2015, 19:51:45 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #1 : Maaliskuu 01, 2015, 03:10:50 ap »
Kuvia samasta jutusta:
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #2 : Maaliskuu 01, 2015, 12:37:00 ip »
Tässä vielä pari kuvaa moottorista. Saksan Motorrad-lehdestä -98.





Tuossa vielä artikkeli, alkuperäiskielellä.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #3 : Maaliskuu 01, 2015, 13:43:59 ip »
Suhdanteet muuttuvat, omistukset vaihtuvat, suunnitelmia luodaan ja hylätään, protoja tehdään, jne.
Yleensä nuo edelläolevat tapahtumat merkitsevät edistystä.
Työelämäni alkuvuodet oli hommissa tunnetulla moottoritehtaalla ja siellä pääsin sivusta katselemaan kaksitahtimoottorin kehittämistä. Puolustusvoimat olivat tilanneet malliksi ja testattavaksi suuritehoisia perämoottoreita. Uuuta siroa noin 100hv V-moottoriprotoa rakennettiin mutta lopuksi päätyivät tarjoamaan nopeammin valmistuvaa ja vanhaan teknologiaan perustuvaa rivikonetta. (70hv) Valmiit V-koneet taidettiin purkaa ja sulattaa koska Puolustusvoimat valitsivat ulkomaalaisvalmisteiset moottorit. Tämä siis -70-luvun lopussa. Suurin kolmipyttyinen siviilimalli oli 50hv ja melkoinen "malmikasa". Joitakin yksilöitä saattaa vielä löytää.
Samalla protopajalla kehitettiin samaan aikaan "huippumodernia" maastomoottoripyörää joka pääsikin tuotantoon asti. Siitäkään ei Puolustusvoimat ollut kovin kiinnostunut, loppujen lopuksi.

Mutta mielenkiintoisia konstruktioita ja oivalluksia syntyy sivutuotteena usein juuri kokeiluvaiheessa. Valitettavasti oivalluksia ei aina viedä eteenpäin tai ne unohtuvat aika-, resurssi- ja talouspaineiden vaikutuksesta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #4 : Maaliskuu 01, 2015, 14:03:39 ip »
Lainaus
aika-, resurssi- ja talouspaineiden
Nämä lienevät olleet tuon Guzzin "supersport" tapauksen kodalla ne tärkeimmät. Toisaalta luin että Rotax aloitti V990 -Twinin (RSV Mille) kehittämisen 1993, markkinoille se tuli 1998 ja hyvällä menestyksellä. Yllättävän paljon samaa sukua tuon Guzzin kehitelmän kanssa joskin Guzzin tapauksessa lienee kyseessä ollut karkeampi hahmotelma verrattuna siihen että Rotaxilla oli selvät speksit Aprilialta mitä haettiin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 01, 2015, 19:42:25 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #5 : Maaliskuu 01, 2015, 15:11:21 ip »
Kaupalliset riskit ovat myös välillä erikoisia: jos rakennetaan vakiintuneelle merkille yhtä-äkkiä poikkeavaa tyyppiä oleva moottori voi olla että tyypillinen merkin asiakaskunta hylkää tuotteen. Toisaalta riskinotto saattaa kannattaa koska uusi moottori-(pyörä)tyyppi voi tuoda uusia asiakkaita. Esimerkiksi H-D:n jälleen kerran lanseeraama pikkupyörämallisto. Sekä tietenkin rummutus uudesta sähköpyörästä.

Joillakin valmistajilla nämä uuden kokeilut tuottavat tulosta kuten BMW:llä: on keskikokisia rivikoneita (2 syl), suuria rivikoneita(4- ja 6 syl), isoja boksereita mutta ei yhtään V-konetta. Jopa siirtyminen bokserimalleista siirtyminen rivikoneisiin tapahtui moottoripyörissä ennennäkemättömän moottoriratkaisun siivittämänä. Tällä reseptillä BMW melkein hallitsee markkinoita. Lähes kaikille kaikkea. Vain tehdascustomkokeilu meni "reisille". Olisikohan se ollut V-koneen paikka? Ehkä näemme vielä jossain vaiheessa Bemulta V-koneisen customtyylisen pyörän....

Ison valmistajan (rahaa ja resursseja) on helppo tehdä jopa kaupallisia kokeiluja jos on "syömähammas" kunnossa ja kassavirta taattu. Piene valmistajan on kyettävä tekemään joko varma hitti, kuten epäilen Guzzille olevan nykyinen Cali 1400, tai sitten todella uusia uria aukovan oivalluksen avulla. Jossa tietysti on riskinsä.

Japanilaiset valmistajat aika-ajoin tuovat nekin jotain uutta markkinoille vaikka kauppaa käydään yleensä vakiintuneiden tyyppien pohjalta. Nelisylinterinen ja kohtuullisen tehokas moottorityyppi on ollut suuren tavisostajakunnan suosikki. Ja on edelleenkin ja muutkin valmistajat sen ovat huomanneet.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2015, 16:58:48 ip »

Japanilaiset valmistajat aika-ajoin tuovat nekin jotain uutta markkinoille vaikka kauppaa käydään yleensä vakiintuneiden tyyppien pohjalta. Nelisylinterinen ja kohtuullisen tehokas moottorityyppi on ollut suuren tavisostajakunnan suosikki. Ja on edelleenkin ja muutkin valmistajat sen ovat huomanneet.

Japsithan ovat aikojen saatossa kokeilleet kaiken laista ja "neljän suuren" mallistoissa on ollut lukuisia pyörämalleja, jotka ovat flopanneet kaupallisesti. Eipä se vaan isoja tehtaita paljon hetkauta, jos kirjanpidossa tehdään sellainen pieni alaskirjaus, joka voi olla suuruudeltaan pienen eurooppalaisen prätkäpajan vuosimyynnin suuruinen...

Tosin eihän Euroopassakaan oikeastaan ole enää varsin pieniä mp-valmistajia. Ne pienemmät pajat kun eivät tee omia moottoreitaan vaan käyttävät jonkun muun valmistajan myllyjä.

Minun mielestäni nykyinen Bimotakin on vähän rampa, kun käyttävät vain Ducatin koneita. Tehtaan historian parhaiten myydyt mallit olivat kuitenkin varustettu japanilaisten myllyillä.

Tosin eipähän enää ole yhtä helppo tehdä koreata pyörää japsin koneella, myydä sitä kaksinkertaisella hinnalla ns."perus-tonnikyykkyyn verrattuna" ja väittää sen olevan kovin paljon parempi kuin nämä kilpailijansa.

Kun tekee sopivasti sellaista tuotetta, jota ei voi suoraan verrata muihin markkinoilla oleviin laitteisiin, välttyy ei-toivotuilta vertailuilta...

Ei vaan tulla näkemään sitä Guzzin uutta "pappa-sporttia" niin kauan kuin tehdas on Aprilian omistuksessa.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #7 : Maaliskuu 01, 2015, 17:59:39 ip »
Lainaus
Ei vaan tulla näkemään sitä Guzzin uutta "pappa-sporttia"

Piaggio-konserni pitänee siinä suhteessa langat käsissään. Siellä nähdään sporttipyörien painopiste muualla kuin Guzzi-brändin alla.

Silti innokkaat harrastajat ja muutama pajakin "pappa-sporttia" valmistavat.
Jostain syystä Guzzin kuuskymmentäluvulta peräisin oleva "pumppu" kiehtoo edelleenkin rakentelijoita. Vaikka koneen ominaisuudet, nykyään, viittaavat enemmän notkoselkäisiin cruisereihin silti niistä rakennetaan kuppilakilpureita tai jopa ihan tosissaan kilpa-ajoonkin tai ainakin ratailuun soveltuvia laitteita.

Euroopasta puuttuu lähes kokonaan irtomoottoreita valmistavia tehtaita. Amerikasta saa ostaa normit täyttäviä moottoreita ja asentaa niitä alkuperäisiin olemassa oleviin runkoihin tai tekemiinsä tai muokkaamiinsa runkoihin. Valitettavasti nuo amerikamyllyt ovat enemmän tai vähemmän V2/45-klooneja. Motus tosin kulkee omia polkujaan moottorin osalta vaikka tekeekin varsin perustyyppisiä kulkupelejä: http://motusmotorcycles.com/

Itse kaipaisin modernia ja kohtuutehoista päästönormit täyttävää irtomoottoria rakentelun pohjaksi.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #8 : Maaliskuu 01, 2015, 18:32:38 ip »
Eikös kaikki kaupan olleet Guzzin sportit ole niitä psppa-Sportteja? Lähinnä tuon konseptin kaltainen olisi nuorekas cruiserisportti. Tehokilpailussa olisi vahvasti jäljessä. Mukeja tai kuutioita pitäisi olla enemmän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #9 : Maaliskuu 01, 2015, 19:04:12 ip »
Lainaus
Siellä nähdään sporttipyörien painopiste muualla kuin Guzzi-brändin alla
Onhan tuo hyvin järkeenkäypää kun mietitään miten brändejä Moto Guzzi ja Aprilia voidaan hyödyntää. Guzzi -toiminta on helposti ymmärrettävää mutta jos Aprilian RSV4 on mennyt nyt ennen uudistumistaan heikohkosti kaupaksi (päinvastoin kun Panigale) ja vielä MotGP:hen mennään mukaan wsbk:n lisäksi: kalliiksi tuo brändin rakentaminen varmasti käy. Cali 1400 ja V7-II -tuotoilla ehkä sitten tuotakin rahareikää paikataan (tai varmaan oikeammin Aasian markkinoilla myytävillä skoottereilla).

Lainaus
kaikki kaupan olleet Guzzin sportit ole niitä pappa-Sportteja
Luin juuri siitä että kun Sport 1100 oli aikanaan tulossa markkinoille, lehdistö kuhisi innosta että nyt tulee virtaviivainen ja komea sporttiguzzi vihdoinkin takaisin. Heti kun pyörän paino julkistettiin, alettiin samalla innolla dissata...että ei sitten taaskaan...

Lainaus
Guzzin kuuskymmentäluvulta peräisin oleva "pumppu" kiehtoo edelleenkin rakentelijoita
Se on niiiin toista maata kun mikään muu. Päällekäyvä ulkonäkö, äänet, rungon keikahdus käynnistettäessä ja vaihdettaessa...

Tässä tyypillinen esimerkki:They are unique, you don't see one on every corner like a H/D or Japanese sport bikes. And Ducati is becoming such a "must have bike", they are becoming all too common.
 
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2015, 12:53:52 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #10 : Maaliskuu 01, 2015, 19:22:55 ip »
Morinin moottori on myös melko eksoottinen V-koneidenkin joukossa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #11 : Maaliskuu 01, 2015, 19:39:28 ip »
Lainaus
Morinin moottori
Eikös se muistuta Ducatia tai HD:ta noin äkkiä vilkaistuna?  Guzzin V puolestaan on härskisti ojossa...  Ennen kun tiesin Guzzien tehoista, oli jäänyt lie 60 -luvun lapsuusvuosista sellainen käsitys, että ne on pelottavan tehokkaita... (lie ollutkin V7Sport aikanaan vai tunkiko tuutti ja leskentekijä miten nopeasti ohi?).
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #12 : Maaliskuu 01, 2015, 20:00:52 ip »
Ei kai siinä juuri muuta eksoottista ole, kuin se ettei se edes yritä kilpailla tehoissa muiden tvinien kanssa. Lisäksi sen on todennäköisesti kasannut naisihminen. Tehdas palkkasi kokoonpanotyöhön mieluusti naisia, kun he ovat tarkempia työssään..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #13 : Maaliskuu 01, 2015, 21:26:48 ip »
Lainaus
Eikös se muistuta Ducatia tai HD:ta noin äkkiä vilkaistuna?
Tunnetuimmat Morinin V-myllyt ovat vanhemmasta päästä 72-asteisia ilmajäähyjä ja omaavat varsin persoonallisen käyntiäänen.
Uudemmat 1187-koneet ovat sitten jo lähempänä Ducati ja Guzzi-lukemia eli 87 astetta on sylinterikulma. Mutta jakopään veto on remmien sijasta, kuten oli vanhemmissa Morineissa, korvattu ketjuilla ja rattailla. Kieltämättä tehot ovat perusmalleilla nykymittapuun mukaan kepoisat 140 hv/123Nm. Iskunpituus on vain 66 mm. 170 hv versio pitäisi olla kuulemma saatavilla piakkoin. Tosin sitä on lupailtu jo pari vuotta....




klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #14 : Maaliskuu 02, 2015, 09:35:36 ap »
Camn laittoi erittäin mielenkiintoisen ja valaisevankin aiheen.
Itsekkin aikoinaan Mille R:n hankintaa harkinneena voin sanoa rehellisesti että sellainen jäi hankkimatta sen takia koska merkillä ei ollut kunnollista imagoa tahi karismaa, ainakaan suomessa. (pikkupyörissähän ne niittivät radoilla mainetta, tuo hankintani olisi ollut käytetty pyörä..harvoillahan sitä on varaa uusiin..) Pitänee nyt harkita uudelleen.. parempi myöhään kuin ei milloinkaan..
Olisivat saaneet olla rohkeampia ja julkaista vastaavan oloisen pyörän Guzzina! Onhan muutkin ns. rikkoneet jäätä tekemällä linjasta poikkeavia malleja ja sitten menestyneet. Ostajat pitää "lämmitellä" vaikka vain konseptipyörillä jos ei muuhun ole varaa.

Sitä ei kyllä mielestäni tarvitse epäillä etteikö Cali 1400 olisi hitti. Toivottavasti se antaisi päättäjille jatkossa rohkeutta saattaa Guzzi vanhojen aikojen maineensa arvoiseen asemaan.

Mielestäni jos arvoidaan  (eikä halveerata kuten harmi kyllä rivien välistä välillä voi lukea?) legendaarisia guzzin urheilumalleja niin kannattaa miettiä asioita siltä kantilta että silloin kun ne tulivat myyntiin niin niiden kilpaversioilla oli ensin pärjätty pitkänmatkan kisoissa varsin hyvin kaikkia muita sen ajan kilpailijoita vastaan. (eli nykyään pitäisi vastaavan guzzin pystyä haastamaan 200 heppaiset Super bike bemut ja ducatit jne! eli sen tasoisista laitteista oli aikoinaan kyse!)
Mitään eksoottista tekniikkaa guzzillahan ei noissa pitkänmatkan laitteissa tuohon aikaan ollut. (viisikymmenluvun kisa guzzithan olivat aika eksoottisia).

Katuversiot edustivat nopeaan matka-ajoon hyvin soveltuvia pyöriä jotka olivat muihin sen aikaisiin nähden poikkeuksellisen hyvät ja tasapainoiset ominaisuudet. Näinä päivinähän se ei ole erikoista tahi eksoottista että pyörä on tehokas ja ajettavakin. Silloin se oli! Oli joko tehoa, hyvä runko tai hyvät jarrut mutta ei samassa paketissa! Se oli sitä eksotiikkaa että samassa pyörässä oli kaikki. Italialaisissa oli. (ja hyvän kokoinen hintalappukin!  :(
(varsinkin pitkittäisurissa saman aikakauden japanilaiset rungot ja jousitukset olivat miltei hengenvaarallisia. Se on vaikea ymmärtää jos ei ole sellaista kokenut että ehjä pyörä voi kiemurrella ja nuljahdella.. huh onneksi on vielä noiden tuuttien ja muiden jäljiltä hengissä!)
Toivotaan että markkinavoimat nostavat Guzzinkin vielä "jaloilleen" ja siihen asemaan että voisivat tehdä entisaikojen tapaan kunnon urheilupyöriäkin. Muuten joudutaan vaan muistelemaan noita vanhanaikaisia työntötankokoneita.

Onko muuten noiden 70-lukuisten jälkeen guzzeilla ollut valonpilkahduksia kisarintamalla?
On näet jäänyt seuraamatta miltei kokonaan tuo väli guzzien historiasta. Aikoinaan mp lehdessä oli Doctor Johnista että ajeli kisaa ja sitten toinen oli tuo Ghezzi.. Mitä muuta on ollut?