Kirjoittaja Aihe: Ctec akkulaturi?  (Luettu 9713 kertaa)

MikSloan

  • Viestejä: 37
Ctec akkulaturi?
« : Helmikuu 16, 2015, 20:19:10 ip »
Tuli vaa sellainen mieleen, että onko muilla kokemuksia asiasta. Kun laittaa ns. ylläpitolaturin kiinni noin puoleksitoista kuukaudeksi. Erään moottoripyöräpajan pitäjän mukaan vois sanoa goodbye akulle, jos pitkään laturi kiinni vaikka syksystä kevääseen asti. Jota en ole tehnyt. Kuukauden kaksi korkeintaan.
Edellisessä pyörässä ( ei Guzzi ) meno loppui ensimmäisellä pitkällä reissulla kuin seinään kun akku sanoi sopimiksen irti, totaalisesti. Tosin ei uusikaan akku tuntunut olevan hyvä ( Motonet ). Tai sitten ei vain pyörän latauskapasiteetti riittänyt enää navigaattorin kuormitusta. Pienestä kiinni.
1100 Brevassa ties kuinka vanha akku nyt kiinni, ei voi tietää kun ei ole historiaa tiedossa. Tarvitsee varmaan laittaa perälaukkuun varalta uusi akku ensimmäisille reissuille mukaan ettei käy samoin.
Katselin akkukeskustelua täällä foorumilla ja sähköamatöörinä pihalla ku lumiukko.
Hyviä neuvoja kaivataan, selkokielellä.
Notta sitä mä vaa ihmettelen. ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #1 : Helmikuu 16, 2015, 20:31:32 ip »
Onko sulla siinä laturissa lumihiutaleen kuvaa? Kun laturi on siinä asennossa, voi laturi olla koko talven narun päässä ilman huolta. Ei noiden automaattilatureiden muutenkaan pitäisi akkua kiehuttaa, latausvirta vähenee sitä mukaa kun lataus lähenee tätyttä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #2 : Helmikuu 16, 2015, 21:01:14 ip »
Tein itsekin sen virheen että jätin C-Tek ylläpitolaturin liian pitkäksi aikaa hoitamaan ns hommaansa ja akku oli hengetön. Toisaalta yhdestä tapauksesta ei voi paljon päätellä: onhan nuo mun hankkimani halpisakut sökähdelleet itsekseenkin mutta eivät ole kuitenkaan tielle ikinä jättäneet. Akun huonontumisen kyllä huomaa kun käyntiinlähtö alkaa olemaan huonoa. Sellaista akkua ei kannata pitää käytössä koska latausjärjestelmä joutuu koville ja se on paljon kalliimpi korjata kuin halpisakku. Hinnat on siinä viidenkympin korvilla. Itse olen 1100 Brevassa käyttänyt 13Ah:n akkua: se latautuu pätkäajossakin äkkiä ja jaksaa startata iloisesti. Alkuperäiskokoisenkin taitaa saada 60 - 70€ hintaan.

C-Tekillä ja sen kopiolla olen saanut pidettyä akut latauksessa yli talven. Parhaiten säilyvät kun jättää talveksi ulkoilmaan. Parempi olisi pakastin mutta ei riitä neuvottelukyvyt talouspäällikön kanssa että mp-osia säilytetään keittiön pakastimessa. Lataan syksyllä täyteen ja unohdan. Sitten keväällä uusi lataus niin yleensä ovat heränneet. Ainakin edellisvuotiset akut. Taloudessa on keskimäärin viisi ajokuntoista pyörää mutta kaikilla ei ajeta joka vuosi. Akkujumppaa siis riittää. Olen pyrkinyt valitsemaan akkumallin yleissopivaksi useimpiin talouden pyöriin.

Ison Brevan laturi on tehokas hihnavetoinen ja samanlainen kuin monissa henkilöautoissa. Hihna kannattaa silloin tällöin tarkistaa ja vaihtaakin joskus. Sitä tuskin edes lisävalot ja gps edes kunnolla kuormittaa. Siksi pienelläkin akulla pärjää.

Tavallisella autokäyttöön tarkoitetulla isolla akkulaturilla rikkoo mp-akun helposti.

Vanhempaa juttua akkulatureista: http://www.motomatti.fi/2012/02/yllapitolaturit.html

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #3 : Helmikuu 16, 2015, 22:37:00 ip »
Lataa akku täyteen ja nappaa sitten ne 30A pääsulakkeet pois niin ei tarvi latailla kovin usein. On varmaan selostettu omistajan käsikirjassakin.

Parempi tietty ottaa koko akku pois mutta helpompi noin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #4 : Helmikuu 16, 2015, 22:42:51 ip »
Kaverin Ktm:n akkua ladattiin niin kuin C-tekin ohjeessa oli, eli viileässä ja koko talven kiinni. Lumihiutale-asennossa. Ainakaan kahden talven jälkeen ei ongelmia. Pyörällä ajeltiin vieläpä lähes pelkkää pätkäajoa. Jos kesti tuossa, niin miksei sitten jossain muussakin mopossa? Oman akun jätän talveksi pyörään. Talli on yhtä kylmä kuin ulkona on. Jos lähtee keväällä ilman latausta, niin annan olla. Jos ei lähde, niin lataan sitten. Mutta en lataa syksyllä tai talvella.
Vaimon pyörä tyhjentää akkua säilössä. En ole muuta keksinyt, kuin pyörän oma hallintajärjestelmä/tietokone. Sitä tulee latailtua muutaman kerran talvessa. Laturi on latailemassa milloin mitäkin, niin ei jouda koko talveksi pyörän kylkeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MikSloan

  • Viestejä: 37
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #5 : Helmikuu 17, 2015, 10:24:23 ap »
Kiitoksia neuvoista. Matti, voitko laittaa jonkun linkin akusta mitä käytät Brevassa?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #6 : Helmikuu 17, 2015, 10:25:19 ap »
Omasta mielestäni on turha latailla täyttä akkua. Ja kuten TTT myös totesi niin akulle paras paikka on mahdollisimman kylmä. Täysi akku ei jäädy ja kylmässä ei tapahdu itsepurkautumista niin paljoa kuin lämpimässä.

Hyytelöakut ja muutkin AGM-nimikkeen alla olevat akut, oman keskipitkän kokemuksen mukaan, eivät ole niin herkkiä fosfatoitumiselle kuin perinteiset hapotettavat akut. Lähinnä AGM-akuissa arveluttaa se että kuinka vanhoja ne ovat. Ovatko seisoneet vuosikausia vajaalatingissa myymälän hyllyssä kun taas hapotettava akku aloittaa elämänsä vasta kun sinne akkuhapot laitetaan sisään.

Toisaalta AGM-akuissa hinta on vielä kohtuullinen ja niiden asentosijoittelu on melko vapaata tavalliseen hapotettavaan lyijyakkuun verrattuna. Esimerkiksi V11 Sporttiin ei pysty sijoittamaan perinteistä akkua vaan pitää olla vähintään suljettu AGM-akku. AGM-akkuryhmään voi kuulua useamman tyyppisiä akkuja. Yhteistä niille on että ovat suljettuja. Niitä ei tarvitse hapottaa tai valvoa hapon määrää, ei ole ylivuotoletkua eikä niiden käyttö tarvitse olla pystyasennossa.

Uusia akkutyyppejä on tullut markkinoille mutta joidenkin hinnat ovat sen verran korkeita että en välitä sellaista hankkia johonkin pyöristäni jolla ajetaan vain parina viikonloppuna per vuosi. Tilanne on kuitenkin pyrkimässä muuttumaan ja tulokseksi havittelen että olisi vain yksi ajopyörä. Muut ovatkin jo myynnissä.

Kieltämättä LiFePO4-akkutyyppi kiinnostaa teknisesti mutta sen hinnalla saa kahdesta neljään tavallista akkua.
Nyt näkyy jo merkkejä siitä että kilpailua litiumakkujen suhteen on syntymässä kun niitä saa halpismerkiltäkin "puoleen hintaan".
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/950/210374/Euroglobe

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #7 : Helmikuu 17, 2015, 10:52:59 ap »
Noita Lifepo-kennoja saa ulkomailta hiljalleen jo suht järkevään hintaan. Se vissiin vaatii omanlaisen ylläpitolaturin. Taitaa Guzzeissa mennä hyödyistä suurin hukkaan; pieni koko ja sitä myöten paino.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

DB2

  • Viestejä: 62
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #8 : Helmikuu 17, 2015, 19:16:52 ip »
Moro

-Toki tiedän - tai luulisin tietäväni - sen, että mitä alhaisempi lämpötila sitä hitaammin kemialliset reaktiot etenevät.Tämä jäi kaaliin opiskellessani Viikissä (Maat Metsät. tk.) 70-luvun lopulla. Muistan jopa nyt "termin" Q10!

-Mutta...että pakastimeen laitettu akku ei halkea/poksahda tms. (ja aiheuta karmeaa jälkeä valuvine happoineen!???).

-Onko pakkaskestävyydellä siis enää nykypäivänä samaa merkitystä akun suoriytuskyvyn/lataustilan/ym:n kannalta?

-Akkutekniikka on - toki tiedän sen - edennyt aikas pitkälle myös tämän pakkaskestävyyden suhteen.

-Minulla on mökillä vanhoja Tekniikan Maailman vuosikertoja (joita tulee luettua aina vaan uudestaan), joissa 70-, 80-luvun lehdissä yksi talvikuukausien suosikkiaihe on akut. Sen perusteella ostin itsekin kerran pitkän pohdinnan jälkeen AHMA akun vuonna 1980/81. Oli testin mukaan halpa ja hyvä.Auto oli Open Kadett 1000. Kai se akku pelasi ihan hyvin....mutta se pohdinta/arvonta yhdestä akusta...No maailma on muuttunut!

t. Seppo



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #9 : Helmikuu 17, 2015, 22:05:35 ip »
Pakastimessahan on vain 20 astetta miinusta, pihalla täällä Pohjolan talvessa enemmänkin. Ei silti autossakaan halkea akku..  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #10 : Helmikuu 17, 2015, 22:21:50 ip »
Jonkinlainen pikkupakastin verstaalle olisi kyllä hyvä. Saisi akut varmaan talteen. Jos akku jäätyy pakastimessa niin se on jo ollut huonossa kunnossa tai varaustila heikko. Se ei kuitenkaan vuoda pakastimeen koska se on umpijäässä. Varoiks voi laittaa vadin alle.
 
Pakastimella olisi muutakin käyttöä: Guzzeissa on paljon lieviä lämpöliitoksia ja kesäaikanakin saisi laakerikehät kylmiksi niin asennus kävisi nätisti. Yleensä kyllä riittää kuumailmapuhallin laakeripesille. Mutta molempi parempi.

Jokin tämmöinen vois olla kätevä: http://www.prisma.fi/fi/prisma/severin-ks9807-pakastin
Sais tallikaljatkin äkkiä kylmiksi. Ja jääpalat....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #11 : Helmikuu 18, 2015, 05:24:39 ap »
Mulla on tallissa jääkaappi, jossa on pieni pakastin. Jos tarvii vastapuolta lämmittää, löytyy sitä varten liesi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #12 : Helmikuu 18, 2015, 12:11:32 ip »
Sellainen pieni yhden levyn "mökkihella" on mullakin. Sen lisäksi pieni ja iso kaasutoho. Mutta kuumailmapuhallin on ollut kätevin eikä kovin palovaarallinen kun ei ole välitöntä liekkiä siinä. Guzzeissa ei onneksi ole kovin järeitä krymppejä. Ainoa varsin tiukka on vaihteiston ryhmäpyörän toisen ratasparin kiinnitys. Se on sekä spooreilla että lämpökrympillä.

Nestekaasutohon käyttö on yleensä ongelmatonta mutta silloin kun se pitäisi laskea käsistään niin syntyy helposti vaaratilanne jos ei ole suunnitellut hommaa alusta loppuun.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #13 : Helmikuu 18, 2015, 12:24:52 ip »
Muista sitten, että kuumailmapuhaltimen käyttö on tulityötä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #14 : Helmikuu 18, 2015, 12:43:19 ip »
Monella on tuo tulityön raja häilyvä. Itse olin eräässä firmassa työsuojeluvaltuutettuna ja jouduin kyselemään tulityöluvan perään. Ko osaston pomo oli kanssani eri mieltä. Joudun turvautumaan valtuuksiini ja pysäyttämään työnteon. Olin kuulemma hyvin ikävä ihminen vaikka tein vain työtäni. Laminoitsijat lämmitivät kuumailmapuhaltimilla prepregkankaita muottiin. Tilalle hankittiin tehokkaita kampaamomallisia hiustenkuivaajia. Se ei enää ollut tulityön piirissä eikä kyseiseen tilaan olisi voinut saada edes väliaikaista tulityölupaa. Tiedä sitten paraniko paloturvallisuus.....

Onko kampaajilla tulityölupa?
Ilmeisesti hiustenkuivaaja ei ole tulityöväline koska se aiheuttaa vain vähäisen palovaaran.