Ajoneuvoasioita ei ole vielä kaikkia harmonisoitu. Lisäksi on eri lakeja koskien sarjatyönä valmistettaviin ja siten tyyppiihyväksyttyihin rakenteisiin että yksittäishyväksyttyihin ajoneuvoihin. Yksittäishyväksyntiin on tulollaan helpotuksia mm. päästömittausten osalta.
Taas vuodenvaihteen jälkeen tulee maahamme uusia lakeja yksittäisesti hyväksyttävistä ajoneuvoista.
Uuteenkin pyörään saa laittaa sivuvaunun, tms. muutosta, jos pyörän valmistaja tai maahantuoja niin katsovat olevan hyväksi. Muutoin mennään säännöllä ennen elokuun alkua 2004 rekisteröityjen pyörien varustelusta. Vaikka tuntuukin ristiriitaiselta että pyörä on aivan samanlainen ennen ja jälkeen päivämäärän tarvitaan paljon enemmän todistelua ja mm päästömittauksia päivämäärän jälkeen tehtyjen muutosten osalta.
Tuolla toisessa ketjussa:
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5831.msg48794#msg48794 Smoton sekä MMAF:n sivuilla on tulevista muutoksista ja lakiin mahdollisesti tulevista helpotuksista juttua.
Laitettakoon tähän vielä loppukevennykseksi sellainen tieto että kukin EU:n kansallisvaltio saa tehdä lakinsa tiukemmiksi kun on direktiivissä määritelty kunhan se ei rajoita tavaroiden vapaata liikkumista. Tarkoittaa että tuo Jussin laittamassa linkissä esitelyt sivuvaunu-Breva on Suomeen tuotuna ja asianmukaiset verot maksettuna ilman erillistä katsastusta täysin laillinen ajoneuvo täälläkin. (Halvemalla pääsee kun tuo pyörän ja sivuvaunuen erillisenä mutta sivuvaunua ei saa enää Suomessa kiinnittää Brevan kylkeen. Kiinnitettynä myös sivuvaunun osalta menee veroa mutta irtaallaan sivari ei ole verotettava ajoneuvo.)
Tosin omituisesta asetuksesta johtuen joutuu pyörän kanssa käydään ensin katsastusasemalla teettämässä identiteettitarkastus (koskee vain EU-alueella rekisteröityjä ja saa maksaa korkeintaan 60€) ja sieltä saatujen paperien toimitus Tulliin ja sieltä saadun verotuspäätöksen summan maksamalla siitä saadiún kuitin ja em. papereiden kanssa katsatusasemalle uudelleen niin saa rekisteröintitodistuksen ja kilven. Usein tämä onnistuu yhden päivän aikana. Sitten vain ajoa.
Toisinkin voi toimia eli hankkimalla verotuspäätöksen ensin mutta jos pyörä ei kelpaakaan katsatuksessa niin jää vero maksettavaksi (siitä voi tehdä valituksen) ja pyörä ikuisiksi ajoiksi liikenteeseen kelpaamattomaksi.