Kirjoittaja Aihe: Velorex 562 Californian kylkeen  (Luettu 74377 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #120 : Heinäkuu 11, 2015, 18:30:03 ip »
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että mopo kilvitetty myös vaunulle?

Annoin konttorin sedälle vapaat kädet, kerroin vain että "pitäis saada rekisteriotteeseen tuo vaunu merkittyä".

Setä taisi olla old school heppuja, kun kysyi, notta merkitäänkö vaunu lisävarusteeksi ja pidetään ajoneuvoluokka L3:na, vai laitetaanko L4.

Minä siihen että "kirjataan sivuvaunumoottoripyöränä, mutta jos kehtaat vielä laittaa että vaihtoehtoinen käyttö kaksipyöräisenä, on kaikki hienosti".

Nyt lukee huomautuksia - osassa "vaihtoehtoinen käyttö 2 pyöräinen".


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #121 : Heinäkuu 11, 2015, 18:32:52 ip »
Tuohan on jees. Ei tarvitse konttorin kautta ajaa taas, jos haluaa ajaa soolona. Onnittelut projektin onnistumisesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #122 : Heinäkuu 11, 2015, 18:35:17 ip »
Kävit siis konttorilla.
Jos tuo merkintä pitää paikkansa eli L4 niin taas on mennyt väärin. Maassamme ei voi katsastaa enää kuin L4e-luokkaan sivuvaunuajoneuvoja.

Auts. No, paperin mukaan minulla on nyt vuosimallin 2000 Guzzi, jonka ajoneuvoluokka on L4 :) Paperin mukaan.

Heh, Finlex:n mukaan vehkeessä kai pitäisi olla EU-speksatut renkaat. Nyt, kuitenkin, alla on Barum vuodelta 1985 (veikkaan) ja voi olla ettei se ihan kaikkie EU-pykäliä täytä. "Harmi". Noooh, sama saattaa koskea myös vilkkuja, mutta en ole ihan varma. Takavalo pitää olla, ja onkin, mutta ei siinä ole muita merkintöjä kuin "MADE IN CHEZCHKOLSLOVAKIA". Ja tosiaan, katsastajan käsikirjassa oli maininta (vuoden 84 jälkeen sivuvaunuun liittyen:) "jarruvalosta ei ole määräyksiä" joten matalalla lentäen ja rimaa hipoen taas saatiin paperit vastaamaan todelisuutta.

Saattaa olla että päivitän valot ajan tasalle ihan oma-aloitteisesti ja laitan myös jarruvalon toimimaan: eihän siitä haittaakaan ole.
 
Lainaus
Et ilmeisesti pyytänyt vaihtoehtoista ajoneuvoluokkaa?

Pyysin kirjaamaan vaihtoehtoisen käytön kaksipyöräisenä. Tämä kirjattiin.

Lainaus
Toisaalta jos tuo L4 merkintä pitää paikkansa ja joudut jonkin asian vuoksi tienvarsitarkastuksen uhriksi niin voit aina kysyä konstaapelilta tai katsastusmieheltä minkä ajoneuvoluokan sääntöjä parallaan sovelletaan. Jos vastaus on L4e niin voit vedota että rekisteröintitodistuksen mukaan ei voi noin uusia määräyksiä toimeenpanna koska ajoneuvoluokka on pre-EU-aikainen.

Tienvarsitarkastuksesta saattaa tulla yllättävän mielenkiintoinen, jos sellaiseen joudun. Lienee parempi tehdä kotiläksyt ennen sitä.

Vastuu väärästä (?) kirjauksesta lienee joka tapauksessa muissa kuin minun käsissäni: en minä ole tuota rekisteriotetta täyttänyt.

Hyvällä omallatunnolla kävimme kuitenkin kolme päällä tänään Lohjalla (Espoosta) syömässä. Pyörä kaipaisi jäykemmät jouset taakse :(

Valitettavasti ne Motonetin halvat jouset ovat 285-milliset, kun Guzzin takajouset näyttävät olevan "ajoasennossa pyörän alla" noin 325 milliä. Luulisin että ne olisivat jäykkyytensä puolesta sopivat pyöräänkin nyt kun siinä on tuo vaunu tuolla iskarilla.

MotoMatti (ja muutkin tietysti): Onko 4 sentin perän tiputus sellainen että se pilaa kaiken ja aiheuttaa tulvia, nälänhätää ja ilmastonmuutosta? Noilla jäykillä jousilla perä ei kovin huimasti enää siitä joustaisi, luulisin.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #123 : Heinäkuu 11, 2015, 18:44:52 ip »
Tuohan on jees. Ei tarvitse konttorin kautta ajaa taas, jos haluaa ajaa soolona. Onnittelut projektin onnistumisesta.

Kiitoksia. Tavoitteena oli siis saada vaunu katselmoitua merkittyä otteeseen ja mukaan optio ajaa myös soolona: kaikki meni siltä osin juuri kuten pitikin.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #124 : Heinäkuu 11, 2015, 18:59:07 ip »
Lainaus
Keksin että takayläkiinnikkeen voimat saa jossain määrin jaettua
Kun laitat pultin rungon poikki niin laita pultin ympärille jämptin mittainen holkki. Esim hydrauliputkea. Ei tule pultista johtuvia jännitteitä.

Ei tule nytkään: tokihan pultin matkan varrella on yhteensä neljä mutteria. Vasemman ja oikean korvakkeen molemmin puolin on omansa, eli pultti kantaa sekä vedon että työnnön.

Lainaus
Sivupyörän tasapainotus johtuu kohdalleen parhaiten tasapainotuspukissa mutta voit yrittää paikallaankin. Tarvitset maalarinteippiä ja tasapainotuspaloja. Joka pyöräytys pitää uusia ja molempiin suuntiin niin saat kuvan siitä ovatko laakerit sen verran löysiä että tasapainottaminen siten on edes mahdollista vai onko pyöräytyksen tulos ihan randomia. Toisaalta, joka kerralla epämääräiseen asentoon pysähtyminen tarkoittaa että tasapainoitus on liki kohdillaan.

Ajattelin kokeilla, jos löydän noin käsin pyörittelemällä selvästi keveämmän kohdan. Siihen sitten randomin kokoinen punnus. Jos löytyy kohta joka "aina" jää ylöspäin ja siihen laittaa pienen punnuksen, tilanne tuskin huononee.


Lainaus
Opit kyllä sen oikealle kääntämisenkin kun ajelet. Aluksi tuntuu että kippaa vasemmalle. Sehän siinä on jännää että ohjaaminen muuttuu hetkessä päinvastaiseksi manööveriksi kun sivuvaunun pyörä irtoaa maankamarasta ja kulkee suuressa avaruudessa. Keinokuorma kyllä tasapainottaa menoa.

Kyllä tämä on parempi ajaa kuin se edellinen häkkyrä. Ainakin, jos mitään siitä enää muistan. Raskaampi käsitellä, mutta jäykempi ja vakaampi. Kuten tietysti arvata saattaa.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #125 : Heinäkuu 11, 2015, 19:14:20 ip »
Lainaus
Raskaampi käsitellä,
Johtunee juurikin custommaisesta jätöstä. Ohjaustehostin eli hyvin leveä ohjaustanko hoitaa asian osittain.

Voi olla ihan paikallaankin kokeilla niitä motonetjousia. Ainoat haitat lienevät lyhyydestä että kokonaisuuden säätö menee osittain uusiksi (Pyörä kallistuu vasemmalle.) ja kardaaniakselin kulma muuttuu sellaiseksi että peräöljy karkaa kardaanitunneliin. Vaatii vain lisää öljyä tämä ilmiö. Kunhan ei takagummi kohtaa yläpuolellaan olevia rakenteita isoissa heitoissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #126 : Heinäkuu 11, 2015, 19:25:01 ip »
Näissä ajoneuvoasioissa vaikuttaa olevan kaikki vastuu omistajalla/haltijalla/kuljettajalla. Iselläni on joskus otettu kilpi pois moottoripyörästä ja määrätty katsastukseen kirjoittamalla tekniseen osaan määräyksen katsatuksen suorittamisesta. (pre-EU-aikana, tosin) Karsastuskonttorilla insinööri koitti tulkita lakia siten kuin poliisi oli tulkinnut niin tulikin ristiriita ja pyöräni täyttikin lain kirjaimen. Mainitsin että tästä tulee helposti jojo-ilmiö: poliisi - katsastus -poliisi, jne. Mutta insinööri olikin oikein noheva ja kirjoitti tekniseen osaan jatkeeksi että katsatusta ei suoritettu koska kyseisen ajoneuvon rakenne on tyyppihyväksytty sellaisenaan. Kilpi kiinni ja baanalle.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #127 : Heinäkuu 11, 2015, 19:41:09 ip »
Kilpi kiinni ja baanalle.

Loistavaa. Joskus näinkin.

Se on kiva että tällä kertaa katsastusheppu keskittyi olennaiseen: "Siinä näyttäisi olevan vaunu kyljessä. No eipä mitä, kirjataan ylös."

Pyörän (sanotaanko) "yleisilme" ei aiheuttanut turhaa ihmettelyä, kuten ei myöskään kotimaista käsityötä oleva pakoputkisto: kunhan vilkut, etuvalo ja takavalo toimivat synkassa yhdistelmän vasemman puoliskon kanssa, homma oli siinä.  Heppu katsoi myös kiinnikkeet, ja sen että pyörän puolen liitokset olivat pulteilla, eikä runkoon ollut hitsattu korvakkeita. Keskusteltiin siitäkin ja olimme yhtä mieltä että tokihan runkoa voi hitsata, kun se tehdään ammattilaisen toimesta ja tiedetään mitä ollaan tekemässä.

Jäin käsitykseen että hepulle oli tullut uran varrella vastaan sellaisiakin jossa oli vaunua varten hitsattu epäasiallisia kiinnikkeitä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #128 : Heinäkuu 11, 2015, 19:42:08 ip »
Ennen ajelin rakennetummalla mopolla kopio pykälästä taskussa. Taisin kerran joutua nojaan siihen. Sittemmin kelvannut, kun ajaa suht nätisti, niin ei sinisiä kiinnosta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #129 : Heinäkuu 11, 2015, 21:30:30 ip »
Setä Sininen kiersi California Adamantin kun palailin Kontiosta mennäsunnuntai-iltana Varkauden kohdalla matkalla Etelä-Savon koillisseudulle. http://www.motomatti.fi/2015/07/kontio-ralliin-ja-takaisin.html
Siellä loppupäässä juttua.

Reilua viikkoa aiemmin eteläisessä Hämeessä lounastaessani tienvarren ravitsemusliikkeen terassilla juustosämpylää, ajoi levikkeen ohi poliisiauto. Jarrut kiinni ja maija ympäri. Siitä parkkeeraus California Adamantin taa ja viiden minuutin "tuijotus". Lähtivät sitten hyvässä järjestyksessä tarkkailemaan niitä jotka tarkkailua tarvitsevat. Otaksuttavasti siinä otettiin Trafin tiedostoista selville että mikä laite, millä asialla. Jaa, no jälkimmäistä voivat vain arvella.

Mikä muuten panee vuokot kyselemään pysäytettyään mistä tulet ja minne menet? Hittojako se niihiin kuuluu. Ymmärrän että liikennelaskentaa tulee tehdä mutta sillonkin ilkeyksissäni ilmoitan että aamulla näin viimeksi Iin sillat ja matka on Viipuriin. Hangontiellä. Tms. muuta triviaalia. Tehkööt siinä sitten tilastoaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #130 : Heinäkuu 11, 2015, 22:15:03 ip »
Siihen voi aina vastata: "Kotoa tulossa ja sinne menossa. " Eipä kuulu niille pätkääkään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Matin blokiin kommentti
« Vastaus #131 : Heinäkuu 12, 2015, 08:30:41 ap »
Asian vuoksi näin julkisesti.
MM kirjoitti tavasta käyttää "väärää kaistaa" kiihdytyksessä yms. Parisenkymmentä vuotta sitten oli joillain tapana kääntyessään vasemmalle siirtyä vas. kaistalle ennen risteystä antaen "tietä takaatulijoille".
Olin joskus ensihoidossa mukana tämmösessä: 60 alueella oli pakukuski tehnyt noin. Ei ollut huomannut sivutieltä tulevaa oikealle kääntyvää toista pakua. Meni siinä tunnin verran irroitettaessa pakua palasina kuskista... Eikä nopeus varmastikaan ollut juuri yli 50. Sivutieltä tulija oli iso jenkkivan ja päätieltä kääntyvä tylppänokkainen Hiace. Se Hiace painui penkkiä myöten kasaan. Vähän oli jalkatilaa. En tiedä käveleekö kuski tänään. Silloin näytti hieman heikohkolta. Siinä jenkissä meni maskin säleikkö vähän kasaan.

Mitä tästä pitää oppia? Älä tee mitään omintakeisia täysin poikkeavia ratkaisuja liikenteessä! Niitä ei kukaan pysty ennakoimaan. Saati, jos ne ovat vielä liikennesääntöjen vastaisia. Siis ihan oikeasti!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #132 : Heinäkuu 12, 2015, 19:59:07 ip »
Nostin tänään vaunun pyörää ilmaan sen verran että sain sitä pyöriteltyä.

Kun olin lisännyt 175 grammaa vaijerilukkoja (about tällaisia mutta 10 kpl pussi maksoi muutaman euron: http://www.motonet.fi/fi/tuote/387650/Vaijerilukko-10mm-RST ) yhteen kohtaan, pysähtyi eri kohtiin about randomisti. Nyt ei enää nypytä satasen nopeudessa. En kehtaa kertoa missä muissakaan nopeuksissa ei nypytä.

Ostin Motonetistä ne halvat jäykät jouset. En vaan ole vielä ehtinyt niitä laittaa.

Vaan "pakko" on jotain tehdä: kaksi ihmistä kun pistää guzzin päälle ja yhden vaunuun, menee geometriat pipariksi. Sitten kun vielä pitäisi kolme laukkua laittaa pyörän perän ympärille .... Parempi jättää nämä kokeilut tekemättä, ennenkuin saa pyörän jäykistettyä.

Eli huomenna lähdemme ajamaan saariston rengastien autolla, eikä moottoripyörällä.

Loppui aika kesken rakentaa pyörää.

Edit: Mietin vaan, onko jostain syystä huono ajatus käyttää tuollaisia vaijerilukkoja renkaan tasapainottamiseen. Itselle ei tule muuta mieleen kuin mahdollinen ulkonäkötappio, ja siitä en välitä.

Edit2: Näinköhän olisi mahdollista rakentaa adapteria, jolla saisi 40mm lyhyemmälle jouselle paikan ihan pultata kiinni. Jos adapteri tulisi alkuperäisen iskarin ylätapin ja sitten  rungon takaputkien ympäri, se varmaankin pysyisi asennossaan. Tästä voisi ehkä kehitellä jotain.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2015, 21:31:34 ip kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #133 : Heinäkuu 21, 2015, 22:04:26 ip »
Ostin Motonetistä ne halvat jäykät jouset. En vaan ole vielä ehtinyt niitä laittaa.

No pistin ne lyhyet jouset. Ovat hieman jäykemmät kuin WP-jouset mitkä aiemmin olivat, perstuntuman perusteella. Olisi tietty hyvä hyvä mitata jousivakio molemmista. Kai sen saisi mitattua mittaamalla venymän määrä tietyllä punnuksella? Samahan se jousi on kumpaankin suuntaan, veto ja työntö?

Lainaus
Edit2: Näinköhän olisi mahdollista rakentaa adapteria, jolla saisi 40mm lyhyemmälle jouselle paikan ihan pultata kiinni. Jos adapteri tulisi alkuperäisen iskarin ylätapin ja sitten  rungon takaputkien ympäri, se varmaankin pysyisi asennossaan. Tästä voisi ehkä kehitellä jotain.

Tälle voisi tehdä jotain. Neljä senttiä muuttaa geometriaa aika paljon. Satulaa on aiemmin nostettu kolme senttiä, joten kuskin geometria on about vakio, mutta en minä nyt sitä tässä ajattele.

Mutta toiseen asiaan.

Kävin tänään Keiteleen Kone - nimisessä liikkeessä joka diilaa volkkareiden osia, muun muassa kuplavolkkareiden ohjausiskunvaimentimia. Sain näppiini ihmeteltäväksi. Hinta oli 35 tjsp euroa, jonka voi kestää. Vaan se jäykkyys!  Onko jollakulla kokemuksia näistä, toimiiko tuollainen auton tahmea ohjausiskari miten hyvin? Mitään säätöähän tuossa ei ole.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #134 : Heinäkuu 21, 2015, 22:20:38 ip »
Jos ei tuommoinen asennus ole ennen tullut vastaan, laita
Kuuklen kuvahakuun:"Sidecar Steering Damper".
Eihän sen vaimentimen tarvitse tehdä täyttä iskunpituutta. Jäykkyyttä voi säätää välitystä muuttamalla.
Sohc van Helmi.