Kirjoittaja Aihe: Velorex 562 Californian kylkeen  (Luettu 74323 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Purkkiorjana crossissa
« Vastaus #30 : Helmikuu 18, 2015, 13:27:41 ip »
Vuosia sitten - 1980-luvulla - olin ensihoitoasioissa valvomassa motocrossradalla. No, eräällä tauolla kysyin josko pääsis kokeilemaan sivuvaunun kyytiä. Lainakypärää ja ajorompetta niskaan - ja menoksi.
Puoli kierrosta mentiin ja koputin kuskin olkapäähän: " Takas varikolle ja HITAASTI! "
" No enhän mä ajanut edes kovaa... "

Mulle riitti tuokin vauhti ja metrimäärä. Oli se sen verran hurjaa ja kamalaa... Vieläkin näen painajaisia... Huh!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #31 : Helmikuu 25, 2015, 12:53:28 ip »
siirrelläänpä näitä kun poliisi huomautti aiheellisesti.

Tämä pitäisi saada tähän kiinni.


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #32 : Helmikuu 25, 2015, 12:55:58 ip »
Tämä pitäisi saada tähän kiinni.

Ja tähän tuli tällaista:

Jos tuon kiinnikkeen asema korkeussuunnassa on juuri tuossa, niin kätevintä on tehdä pieni apurunko öljypohjan etupuolelle. Pitää varmaankin laittaa pitempi pultti, joka pitää moottoria paikallaan, mutta pultin alle saa moottorin molemmin puolin asennettua latat ja lattojen varaan pystyy asentamaan poikittaisen sidetangon, jossa on korvake tuota sivuvaunun haarukkaa varten. Jos sidetanko on suunnilleen saman kokoista pyöreää putkea kuin runko, niin sehän on lähes tehdastekoisen näköinen.

Toinen ja parempi vaihtoehto on muotoilla sivuvaunun kiinnitysrauta uudelleen niin, että sen saa osumaan tuon moottorin kiinnityspultin päähän.

Johon jatkoin:

Lainaus käyttäjältä: MotoJussi
Apurunkoa ryhdyin miettimään, mutta sellainen sattui löytymään "valmiina", vieläpä Suomesta, juuri tuollainen käsittääkseni. Kuvan olen nähnyt, mutta en vielä varsinaista toteutusta.

Räpsin omia kuvia kun sen aika on.

Pidempää pulttia kaipaa. Mistähän sellaisen ...  Voiko se olla ihan irtokierrettä tyyliin motonet? Vai kaipaako jotain spesiaalivahvaa tai muuten erikoista?

Yläkiinnikekin löytyi. On ollut Stonessa ja vastaavassa käytössä. Jos kaikki menee kuin Strömsössä, pitäisi olla "tökkää ja soita".

ja johon MotoMatti kommentoi:

Älä laita metrikierrettä. Ota mitat ja teetä sorvarilla terästangosta pultti jossa on molemmissa päissä jengat. Itselukittuvat mutterit päihin aluslevyjen kera.
Täyskierteisen pultin ongelma on että se ei tukeudu kiinnityskohtiensa reunoihin kovin hyvin ja saattaa kuluttaa itsensä ja reikänsä väljäksi. Materiaalistakaan ei ole takuuta. Tuskin on lujuudeltaan edes 8.8.

Osista:
Lainaus
sellainen sattui löytymään "valmiina", vieläpä Suomesta
Lainaus
Yläkiinnikekin löytyi.
Verkostoituminen näytti voimansa.

Lainaus
"tökkää ja soita"
Ihannetapauksessa noin mutta käytännössä joutunet todennäköisesti säätämään jonkin aikaa.
Jackalin keulaan suosittelen jämäkämpiä jousia tai ainkin pidempää "jatkoholkkia" jousien yläpäihin. Keulan jätön pienentäminen parantaa myös ajo-ominaisuuksia. Parempi vaihtoehto on laittaa sivuvaunukäyttöön tarkoitettu keula. Ohjaus on silloin kevyempi kun jättö on lyhyempi.

Pinnapyöriin kannattaa kiinnittää huomiota: pinnoihin tulee, soolopyörään verrattuna, huomattavasti enemmän kuormituksia sivusuunnassa. Pinnoja kannattaa silloin tällöin tarkkailla kolauttamalla jokaista pinnaa ja kuuntelemalla ääntä miten pinna resonoi. Jos yhdestäkin pinnasta kuuluu vain rämähdys tai hyvin matala kopsaus on aika toimenpiteisiin ennen kuin kuin tapahtuu isompi vaurio.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #33 : Helmikuu 25, 2015, 13:06:46 ip »
Älä laita metrikierrettä. Ota mitat ja teetä sorvarilla terästangosta pultti jossa on molemmissa päissä jengat. Itselukittuvat mutterit päihin aluslevyjen kera.
Täyskierteisen pultin ongelma on että se ei tukeudu kiinnityskohtiensa reunoihin kovin hyvin ja saattaa kuluttaa itsensä ja reikänsä väljäksi. Materiaalistakaan ei ole takuuta. Tuskin on lujuudeltaan edes 8.8.

Taidanpa tuntea sopivan tekijän tästä melkeinpä työmatkan varrelta.

Vielä helpommalla taidan päästä, kun vien esimerkkikappaleen tekijälle.

Jackalin keulaan suosittelen jämäkämpiä jousia tai ainkin pidempää "jatkoholkkia" jousien yläpäihin. Keulan jätön pienentäminen parantaa myös ajo-ominaisuuksia. Parempi vaihtoehto on laittaa sivuvaunukäyttöön tarkoitettu keula. Ohjaus on silloin kevyempi kun jättö on lyhyempi.

Aivan, aivan. Jousia saa varmaan kaupasta, ja niitä putkia voinee "tehdä ittekin".

Jätön pienentäminen ... milläs hitolla sellaista tekee? Vaikuttaako renkaan profiilin muutos?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #34 : Helmikuu 25, 2015, 13:27:49 ip »
Lainaus
Jätön pienentäminen ... milläs hitolla sellaista tekee? Vaikuttaako renkaan profiilin muutos?

Sattumoisin mulla on sellainen projekti työn alla. Palataan asiaan kun on jotain näytettävää.

Jätön muuttamiseen ei auta juurikaan rengaskoko eikä keulan pidennys Guzzin tapauksessa kun keulaputkien "rake" ohjausakseliin nähden nolla. Yleisin tapa on muokata ylä- ja alakolmiota niin että keulakulma muuttuu ja tietyllä keulan pituudella saadaan haluttu jättö. Alkuperäistä jättöä on noin 10cm ja siitä pitäisi ottaa puolet pois. Liioitella ei kuitenkaan saa koska ohjauksesta tulee silloin liiankin herkkä ja ajo muuttuu epävakaaksi.

Laitan tähän linkin keulakulmalaskuriin: http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit/keulakulmalaskuri.html
Pyörästä pitää mitata perusarvot ja syöttää asianomaisiin ruutuihin niin hommaan tulee älyä. Tuo laskuri on suunniteltu pitkäkeularakentamista varten mutta soveltuu myös sivari- ja trikelaskentaan. Lisäksi se on varsin visuaalinen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #35 : Helmikuu 25, 2015, 14:34:39 ip »
Mulla on Jussi tuohon omaan Jackalin keulaan tehdyt jatko holkit. Sorvailin ne alumiinista ja ne käy niiden muoviputkien ja jouseten kanssa suoraan sinne sisälle. Tein ne ratakäyttöön ja on siihen aika optimit, eli veikkaan samoilla mitoilla tehtyjen jopa riittävän sullekin? Voin laittaa mitat tai jos ei ole kiire, niin voin sorvata sulle parin?
Myös Honda CBR1000 -07:n asti keulan jouset käypi noihin Jackalin tolppiin. Siihen saa jo jos miten tiukkaa vieteriä helposti. Pituutta jousella on vähemmän, mutta putkella tai holkilla hoitaa erotuksen. Painumavara kyllä riittää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #36 : Helmikuu 25, 2015, 15:15:58 ip »
Vaikuttaa siltä että tääkin homma tehdään ihan "puhumalla" valmiiksi osia myöden. Jussille jää vain asentamisen pieni vaiva.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #37 : Helmikuu 25, 2015, 15:55:56 ip »
...  pieni vaiva.

Hehehe.

Sitten lienee syytä löytää projektiin myötämielisesti suhtautuva katsastuskonttori, joka ei kiinnitä huomiota epäolennaisuuksiin.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #38 : Helmikuu 25, 2015, 16:05:29 ip »
Voin laittaa mitat tai jos ei ole kiire, niin voin sorvata sulle parin?

Alkajaisiksi voisit laittaa mitat tähän keskusteluun. Sillä tavalla tieto on muidenkin käytössä.

Mietin / mietitään sitten jatkoa.

Vaikka kukapa nyt guzzi californiaansa sivuvaunua nyt laittaisi ...

J

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #39 : Helmikuu 25, 2015, 17:10:41 ip »
Lainaus
kukapa nyt guzzi californiaansa sivuvaunua nyt laittaisi ...
Taitaa tätäkin keskustelua olla lukemassa muutama California-sivuvaunuilija jotka huvittuneena seuraavat....

Lainaus
katsastuskonttori, joka ei kiinnitä huomiota epäolennaisuuksiin.
Pyöräsi tuntien keskimääräsitä paremmin sanoisin että epäolennaisuuksia siinä on sen verran että katsastusmies ei välttämättä huomaa edes olennaisuuksia. Äänenvaimentajasta tulee tod.näk. sanomista mutta itse väittäisin että senhän on pakko olla jokin muu kuin alkuperäinen ja sijaita vasemmalla koska et halua että sivuvaunussa kukaan myrkyttyy pakokaasuihin. Laitat sinne sisään tarpeeksi vaimennusta niin eiköhän se kelpaa vaikka ei olekaan alkuperäinen eikä edes sen kaltainen. Kuinka on, mahtuvatko pakoputket kulkemaan oikealta kuten ne olivat viimeksi ennen vaunun asennukseen ryhtymistä?

Noin yleisesti kannattaisi leimalle mennä ilman mitään lisävarusteita eli laukut, pleksit ym satunnaiset lisävaruteet riisuttuna. Viimeksi moottoripyörän katsastuksessa läsnä ollessani katsuri repi innolla pleksiä irti kiinnikkeistään ja väitti sen olevan vaarallinen. Kaveri kun halusi rekisteröintikatsastaa tuontipyöränsä ja laittoi lisävarusteet kiinni siihen vastoin neuvoani. Tarpeeton katsastus ja tarpeetonta rahanmenoa. Suomessa kun ei edelleenkään ole moottoripyörien katsastuspakkoa muutoin kuin muutoskatsastuspakko kun ajoneuvoluokka muuttuu.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #40 : Helmikuu 25, 2015, 20:01:13 ip »
... kukapa nyt guzzi californiaansa sivuvaunua nyt laittaisi ...
Muutama muukin on niin tehnyt -> http://lmgtfy.com/?q=Guzzi+California+sidecar+%3Dimage
Vaikka voisihan se olla muukin Guzzi, kuin Cali...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #41 : Helmikuu 25, 2015, 20:10:04 ip »
Pitäisköhän jättää Centauro myymättä ja laittaa siihen sivuvaunu?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #42 : Helmikuu 25, 2015, 20:47:33 ip »
Voin laittaa mitat tai jos ei ole kiire, niin voin sorvata sulle parin?

Alkajaisiksi voisit laittaa mitat tähän keskusteluun. Sillä tavalla tieto on muidenkin käytössä.

Mietin / mietitään sitten jatkoa.

Vaikka kukapa nyt guzzi californiaansa sivuvaunua nyt laittaisi ...

J

Teen huomenna piirustuksen noista holkeista. Sen saa sitten haluamassaan formaatissa itselleen kuka tarvii. Laitan toki kuvan tännekin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #43 : Helmikuu 26, 2015, 08:50:47 ap »
ALin lähettämäsä kuvassa näkyy selvästi tuo edellä puheenaiheena ollut apurunko öljypohjan etupuolella. Minulla katse kiintyi kuitenkin enemmän tuohon etuhaarukan rakenelmaan, jota on vaikea kuvailla yhdellä sanalla. On mahdollista, että tuon rakennelman perusteeksi löytyy ihan järkevä tekninen argumentti, mutta asia saattaa olla myös päinvastoin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #44 : Helmikuu 26, 2015, 10:09:45 ap »
Eiköhän sillä ole tarkoitus ottaa teleskoopilta pahimpia rasituksia pois.
Hyvä pyörä, parempi mieli.