Kirjoittaja Aihe: Vanhojen urheilu Guzzien määrä suomessa? (V7 Sport, S, S3 ja Le mans 1..)  (Luettu 13648 kertaa)

classic

  • Vieras
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2015, 19:51:44 ip kirjoittanut Kimmo Saarelainen »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Trafi julkaisee päivittyvää raakadataa maahamme rekisteröidyistä ajoneuvoista.
Siitä on osaavat tehneet yhteenvetoa. Aiheesta on ollut keskustelu Foorumillakin: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5237.0

Jäsenneltyä tilastotiedettä:
http://www.ajoneuvotilastot.com/home

Valitettavasti sama moottoripyörämerkki/malli voi olla rekisteröity useammalla eri nimellä/mallinimikkeellä. Joutuu siis hieman kahlaamaan tilastoja.

Ymmärrän kovin sen että ei laiteta mihinkään julkiseen luetteloon niin että omistajan nimi ja pyörän merkki/malli kohtaavat. Saati sitten että laitetaan vielä mahdollinen säilytyspaikan osoitekin. Pitkäkyntiselle tehdään työnsä kovin helpoksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Varsin hetkessä löysin kaikki omien pyörieni tai "valmistamineni" tiedot: Tosin Centauroja on merkittynä useampaan kohteeseen kuten 1100 Brevoja. Guzzi-triket ja niiden vertailu kävi helposti.

Benelli 750 Sei oli kolmella eri merkinnällä.

Varmasti rekisterimerkinnöissä on ollut hajontaa jo alkuaankin ja käytettyjen ja uusien pyörien rinnakkaistuonti on rekisteröitäessä tuottanut jälleen uusia "malleja". Mallimerkinnän uustuonteihin kun kirjoittavat katsastusmiehet identiteettitarkistuksen yhteydessä kuultuaan asiassa asiakasta ja jos se merkintä ei sovi Tullin tiedostoon Tulli muuttaa sitä. Jossain vaiheessa Trafikin puuttuu asiaan.
Huvittaa California-mallin perässä mallimerkinnät: iii, III ja 3.

Lisäksi eri markkinoilla aivan sama pyörä on voinut olla myynnissä eri mallimerkinnällä ja jopa eri nimellä:
Tyypillinen esimerkki on Benellin eräät mallit. Niitä on myyty Moto Guzzi, Motobi tai Benelli -merkkien alla. Kaveri omisti aikoinaan piikkisen kaksitahtisen Guzzi-merkkisen enduropyörän jonka runkoputkessa luki Fratelli Benelli ja moottorissa Motobi. Kootut teokset.
Pyörän uustuoja voi siis vaikuttaa melkoisesti siihen mikä on hänen pyöränsä merkki ja varsinkin siihen mikä on mallimerkintä. Oman California T3/844:sen tunnistin listauksesta ainoaksi kyseisellä mallimerkinnällä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Tuossa listauksessa on muutenkin mallit sikin sokin; Californiaakin on parikymmentä eri riviä, vaikka malli on sama KD, Special, Jackal jne. Siis saman runkotyypin Calia monessa osoitteessa.
Eihän noit Guzzeja nyt montaa ole, että listan käy äkkiä läpi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Minulla on seitsemän 850 Le Mansin rekisteritiedott, eli ainakin se määrä on olemassa. Omistajista en tiedä, koska pyörät vaihtavat omistajaa tämän tuosta.
VMPK:n luettelossa 2011 on mm. 1986 850 Le Mans, vaikka sellaista ei ole edes ko. vuonna valmistettu, eli mallimerkintöjen kirjo on sellainen, että selvän saa vain näkemällä valmistenumeron.
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Siinä olisi jollekin innokkaalle tehtävää kun koostaa ja listaa eri Guzzimallit selkeästi. Epäilen että lista lyhenee huomattavasti mutta kokonaismäärä säilyy samana. Siis rekisteröityjen määrä, joka todennäköisesti on oikein,
mutta se ei kerro todellisuutta liikenteessä olevista pyöristä. Tiedän sankareita jotka ajavat toista identtiseksi muokattua pyörää "yhteisellä" identiteetillä. Näin saa "tienvarsilaskennassa" eri tuloksen kuin Trafin tilastoissa.


fr

  • Viestejä: 4
Siinä olisi jollekin innokkaalle tehtävää kun koostaa ja listaa eri Guzzimallit selkeästi. Epäilen että lista lyhenee huomattavasti mutta kokonaismäärä säilyy samana. Siis rekisteröityjen määrä, joka todennäköisesti on oikein,
mutta se ei kerro todellisuutta liikenteessä olevista pyöristä. Tiedän sankareita jotka ajavat toista identtiseksi muokattua pyörää "yhteisellä" identiteetillä. Näin saa "tienvarsilaskennassa" eri tuloksen kuin Trafin tilastoissa.
Olen tuon www.ajoneuvotilastot.com sivuston tekijä. Aloitin tekemään jo teille csv dataa motoguzzeista jatkokehitystä silmälläpitäen, mutta se jäi kesken kun lähipiirissäni tapahtui melko ikävä asia. Ja ajatukseni ovat pitkälti yhä ko. tilanteessa.

Mallien osalta tilanne on erittäin ongelmallinen rekisteröintitodistuksissa ja siksi myös Trafin tuottamassa avoimessa datassa on hyvin kirjavasti määritelty mallit. Ja aika isoista määriä esim. moottoripyöristä ei mallimerkintöjä löydä ollenkaan. Tämä ilman muuta hankaloittaa tilastojen tekoja. Tarvittaisiin syvällisempää tietoa merkkikohtaisista malleista, jotta voitaisiin tuottaa tarkempaa mallikohtaisia tilastoa. Nyt olen jättänyt sivustolle malleista (henkilöautoissa olen pyrkinyt jatkojalostamaan tietoa) varsin yksinkertaiset listaukset (perustuen kahteen trafin aineistossa olevaan kenttään - mallimerkintä ja kaupallinen nimi). Olen tässä matkan varrella huomanut, että oli kyse sitten moottoripyörä- tai moottorikelkka tai henkilöautoista kiinnostuneista ihmisistä kaikista kiinnostavin asia (tilastoja katsellessa) olisi mallikohtaiset tilastot. Sikäli sääli, että aineiston osalta tilanne mallien osalta on niin haastava.

On aika mahdotonta tietää eri ajoneuvojen osalta merkkien sisällä olevien mallimerkintöjen (henkilöautoista vähän paremmin kartalla) järkevyyttä ja sitä mikä olisi ideaalinen tapa (usein mallikohtainen) tarkastella malleja. Sikäli siis VMKP foorumilla joku osui oikeaan kun kirjoitti "Sekainen lista jossa tekijä ei tiedä mitä listaa"  ;D

Kaiken kaikkiaan hienoa, jos ja kun olette saanut sivustosta irti jotain. Kehitysideatkin ovat tervetulleita. (ja taustalla kehittelen sivustoa yhä edelleen). Trafin pitäisi tuottaa (on myöhässä) uusi aineisto nyt alkuvuodesta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2015, 19:51:32 ip kirjoittanut Kimmo Saarelainen »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vai on ollut arvosteluakin. Mielestäni pidän sitä vähintäänkin epäreiluna. Ison työn olet mielestäni tehnyt jo tähän mennessä. Virhetiedot merkkien ja varsinkin mallien suhteen ovat syntyneet viranomaisten yhteistyönä tekemistä merkintävirheistä. Kaikki nämä maahantuojien, katsastuskonttorien virkailijoiden, AKEn ja viime kädessä Trafin toimittamat ja ylläpitämät tiedostot ovat lähtökohtaisesti virheellisiä. Itsekin olen muutaman pyörän rekisteröinyt ja aina sellaisella mallimerkinnän lisäyksellä että sen erottaa "omakseen". Eli syytä on siis maahantuojassakin. Mallimerkinnän muodostus kun tapahtuu ensi kädessä joko Tullissa tai katsastusasemalla. Ja hekin katselevat niitä Trafin tiedostoista jotka jo ennalta ovat virheelliset. Ympäri käydään ja yhteen mennään.

Silti tämä aineisto on mielestäni erinomainen ja asiantuntija-avulla siitä saataneen kohtuullisen tarkka ja paikkansapitävä. Ainakin aika-ajoin. Ymmärrän että Trafi julkaisee tämän raakadatan silloin tällöin uudelleen ja siitä poistuu ajoneuvoja toisesta päästä ja toiseen päähän tulee lisää mutta aina ollaan jäljessä. Kuten tilastoilla on tapana.

Kuten jo aiemmin mainitsin ei tämä tietokanava välttämättä kerro täyttä totuutta kun on myös laittomia rinnakkaisajoneuvoja sekä joko vahingossa tai tahallaan väärällä mallimerkinnällä rekisteröityjä ajoneuvoja.

Uskoisin että tämä Guzziclubin keskustelupalstan osallistujien tietomäärä riittänee aika tarkkaan selvittämään mikä pyörä on mitäkin mallia. Jos vain toimeen ryhdytään. Asia kuitenkin pitää tehdä sen verran "tieteellisesti" että epävarmat tapaukset jäävät erilleen. Ajan mittaan saattavat sitten paikkansa löytää. Suurin osa on kuitenkin vain puuttellisilla tai ristiriitaisilla tiedoilla listauksessa jotka voidaan olemassa olevien tietojen perusteella melko varmasti luokitella tiettyyn mallisarjaan kuuluviksi.

"Ristiinlaskennalla" Trafin tilastotieto/kotipaikka/tyyppimerkintä voi jo selvitä Gruppon jäsenluetteloon vertaamalla onko jokin mallimerkintä se mikä pitäisi. Se ei kuitenkaan kata kuin osan Guzzeista ja guzzisteista. Mutta parempi kuin ei mitään. Näin siis Guzzien kohdalta. (Ja Benellien)

Jaksamista ja työn iloa fr!

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Enpä tiedä kuinka käytäntö on ollut vuosien saatossa virallisilla maahantuojilla mutta viitteitä siitä antaa classicin maininta Laverdan eräiden mallien osalta kun yksi malli oli saatu tyypitettyä niin toinenkin mallisarja meni siinä samoilla papereilla. Eikä liene ainoa tapaus. Säästää huomattavasti kustannuksia. Aikanaanhan pyörät tyypitettiin siinä maassa mihin ne rekisteröidä aiottiin.

Yksittäistuonneissa, oman kokemuksen mukaan, mallimerkintä menee sen mukaan mitä sattuu alkuperäisissä ulkomaan papereissa lukemaan ja/tai mitä pyörän identiteettitarkistuksessa pyörän katsastuttaja esittää. Varsinkin siinä tapauksessa että alkuperäistiedot ovat puutteelliset. Siitä eteenpäin ratkaisee katsastusmiehen oikeinkirjoitustaito ja montako merkkiä tiedoille varattuun ruutuun mahtuu ja mikä katsurista ylipäätään tuntuu tarpeelliselta.

Seuraava paikka mallimerkintamuutoksille on Tulli jossa pyörän tiedot käydään läpi ja pyritään määrittämään vero. Siellä voidaan vielä muuttaa pyörän tietoja niin että ne täsmäisivät niihin tietoihin joita Tullin tiedostoissa on ennestään kyseisestä merkistä ja mallista. Esimerkiksi vakuutuksiin vaikuttavaa teho-paino-suhdetta Tullin virkailija, omassa tapauksessani, muutti Tullin tietojen mukaan: mallia California, 54kW. Kyse oli kuitenkin -82-mallisesta T3 California 850-pyörästä, tehotieto on kuitenkin 1100 Californiasta.

Tulli muutti myös identiteettitarkistuksessa merkittyä pyörän runkonumeroa: se oli liian lyhyt Tullin kaavakkeen ruutuja täyttääkseen. Siksi siihen lisättiin yksi nolla. Nyt rekisteröintitodistuksessa on siis hieman eri runkonumero kuin on itse pyörässä.

Eilen olin erään motoristin kanssa jutulla ja hän näytti pyöränsä tietoja: siinä oli merkitty rungon tyyppinumero pyörän runkonumeron sijasta. Tarkoittaa että samanlaisella rungolla olevat pyörät ovat kaikki "samoja pyöriä" eli menevät yksillä papereilla. Kyllä näitä sattuu....

Pekka

  • Viestejä: 1 905
>>>Eilen olin erään motoristin kanssa jutulla ja hän näytti pyöränsä tietoja: siinä oli merkitty rungon tyyppinumero pyörän runkonumeron sijasta. Tarkoittaa että samanlaisella rungolla olevat pyörät ovat kaikki "samoja pyöriä" eli menevät yksillä papereilla. Kyllä näitä sattuu....<<<

Joutuukohan tässä kohtaa hieman selittämään kun ulkomailla viranomainen tarkastaa pyörän ja kuljettajan identiteetin? Ja sama se on Suomessakin. 
Saattaa se tarkastaja tietää asiasta enemmän kuin vaikkapa suomalainen katsastaja, sen kertoivat jo
ne Trafin julkaisemat "liikennevalo" tilastotkin. (Taisi trafi toisaalta vain pestä omia käsiään? Huonot ohjeet,
ei vaatimuksia/koulutusta järjestetty)

 Ajoneuvojen tietoja rekisteritietoihin merkitsevää viranomaista ei näytä paljon kiinnostavan ajoneuvojen mallitietojen oikeellisuus. Heillä kun ei ole niille ilmeisestikään mitään käyttöä.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Miksi? Eihän tuo viittaa kehenkään tiettyyn henkilöön tai ajoneuvoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

fr

  • Viestejä: 4
Vs: .
« Vastaus #11 : Helmikuu 12, 2015, 18:15:15 ip »
Liitteessä tekstitiedostossa (kannattaa muuttaa csv päätteikseksi ja lukea exceliin tai Open Office calciin ja filtteröidä jne. Toki voi katsella myös sellaisenaan) "jalostetusta kannasta" ne tietueet, joissa merkki on "Moto guzzi". Huomattavaa oli, että L3,L3e,L4 ja L4e lisäksi tuli yksi kappale L1, kaksi kappaletta L5 ja 128 kappaletta sellaista Moto guzzia, jossa luki ajoneuvoluokassa "MUU".  Aika monella tietueella, jolla oli ajoneuvoluokka "MUU" lukee mallimerkinnöissä (t. kaupallinen nimi) "V7 SPORT-GT 850/844" . Onko tuohon mitään järkevää selitystä teidän mielestänne, että ajoneuvoluokka on joku muu kuin L3,L3e,L4 tai L4E? (esim. jos kustomoi tms?) Nämä 131 kappaletta eivät siis sisälly Moto guzzien kokonaislukuun joka löytyy sivustolta. (=2024) Huomasin myös, että mallimerkintä on tehty 2008(?) alkaen kaupallinen nimi kenttään. (ts. jonkinlainen muutos kirjaustapaan)

Kenttien selityksiä:
alu = ajoneuvoluokka
evv = ensirekisteröintivuosi
msel= Merkki
med = editoitu merkki
malm= mallimerkintä (vastaava rekisteröintodistuksessa)
mad = mallimerkintä editoitu
knim= kaupallinen nimi (vastaava rekisteröintitodistuksessa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: .
« Vastaus #12 : Helmikuu 12, 2015, 18:45:17 ip »
Itse olen törmännyt myös tuohon V7Sport-GT850/844-merkintään. Kuitenkin reaalimaailmassa se on yleinen V7-pohjainen, loop-runkoinen ja tavanomainen GT850. Mallimerkintään törmäsin jo kahdeksankymmentäluvun lopulla kun itselläkin oli poliisihuutokaupasta hankittu 850GT. Jonka entisöin ja on vieläkin liikenteessä.

Nuo luokittelut ovat selkeitä: L1 ja L1e ovat mopoja, L2 ja L2e ovat kolmipyöräisiä mopoja,  L3 ja L3e ovat tavallisia kaksi- ja yksipaikkaisia kaksipyöräisiä moottoripyöriä. L4 ja L4e sivuvaunupyöriä ja L5 on kolmipyörä, L6e on kevyt nelipyörä ja L7e on nelipyörä.

Moto Guzzi on ainakin valmistanut mopoja, moottoripyöriä, ja kolmipyöriäisiä tavarapyöriä.

Ajoneuvoluokkaa "MUU" en tunne. Olisi kiva tietää mitkä säännökset koskevat kyseistä ajoneuvoluokkaa. Osan voisi selittää se että joitain kymmeniä Guzzeja on ollut viranomaiskäytössä. Koskee malleja GT850 ja myöhempää T-mallia. Tästä saattaa nimimerkki GMies tietää enemmän ja korjata tietojani.

Ne kaksi L5-luokan ajoneuvoa ovat minun valmistamiani ja vastoin yleistä käsitystä ihan laillisia ajoneuvoja joita voi ajaa autokortilla.

fr

  • Viestejä: 4
Vs: .
« Vastaus #13 : Helmikuu 12, 2015, 19:45:53 ip »
Lisäsin materiaaliin vielä kentän "Ajoneuvoluokkaa tarkempi luokittelu ajoneuvoille" (kentän nimi: ary). Suurimmassa osassa MUU-ryhmän moto guzzeista on ary -kentän arvo 512.
Koodia 512 ei ole tiedossa, mutta saattaisi olla nimenomaan poliisiajoneuvoista kyse. (kuitenkin siis sellaiseen ryhmään kuuluvasta ajoneuvosta, jonka verotus poikkeaa muista).
Koodi 21 on museoajoneuvoksi rekisteröity ja "normaalisti" ary-kentän arvo on 109. (2-pyöräinen)

Hmmm...en tiedä haluaisiko joku muitakin tietoja. Kenttien selitykset ehkä viipyvät vähän..
Tässä yksittäisen tietueen tiedot.
{
    "_id" : ObjectId("544dbdf9b629350a766cf043"),
    "alu" : "L3",
    "epv" : "2005-07-20",
    "evv" : 2005,
    "ekk" : 7,
    "epp" : 20,
    "eISO" : ISODate("2005-07-19T21:00:00.000Z"),
    "eage" : 9.279999999999999,
    "ary" : "109",
    "aka" : "05",
    "kpv" : "20050720",
    "kvv" : 2005,
    "kkk" : 7,
    "kpp" : 20,
    "kISO" : ISODate("2005-07-19T21:00:00.000Z"),
    "kage" : 9.279999999999999,
    "vari" : "8",
    "olk" : -1,
    "kt" : " ",
    "ot" : "4",
    "ilkm" : 2,
    "omas" : 194,
    "tkms" : 404,
    "tims" : 404,
    "apit" : 2190,
    "alev" : 730,
    "akor" : 1180,
    "kvoi" : "01",
    "itil" : 744,
    "steh" : 36,
    "slkm" : 2,
    "ah" : " ",
    "msel" : "Moto Guzzi",
    "med" : "Moto guzzi",
    "malm" : "BREVA 750-LL000/744",
    "vaih" : " ",
    "vlkm" : 5,
    "knim" : "breva 750-ll000/744",
    "vvjt" : "02",
    "tynr" : "e11*92/61*0081*00",
    "ykay" : "01",
    "mad" : "BREVA 750-LL000/744",
    "kun" : "564",
    "kn" : "Oulu",
    "su" : "4",
    "se" : "171",
    "ma" : "17",
    "ki1" : "S",
    "ki2" : "R",
    "co2" : -1,
    "jnr" : 616305,
    "ers" : 1,
    "war" : 0
}


fr

  • Viestejä: 4
Vs: Vanhojen urheilu Guzzien määrä suomessa? (V7 Sport, S, S3 ja Le mans 1..)
« Vastaus #14 : Maaliskuu 02, 2015, 13:26:14 ip »
Uusi aineisto julkaistu. Uudemman aineiston käsittely aloitettu, mutta menee muutama päivä (ainakin) ennen kuin saan uusimmilla materiaaleilla tuotantoon.
Uutena asiana aineistossa mm. kilometrimäärä (en ole tarkistanut, että onhan kaikkien ajoneuvoluokkien osalta jne.) lisäksi valmistenumeron 10 ensimmäistä merkkiä (jää mietittäväksi miten hyödyntää)

Moto guzzitkin tuli mainittua. ;)
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3225/trafin_ajoneuvotietojen_avoin_data_laajenee_-_aineiston_hyodyntamisesta_hyvia_kokemuksia