Kirjoittaja Aihe: Kärkisytytyksen digitalisointi  (Luettu 7773 kertaa)

JuhaV

• Vieras
Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
« Vastaus #15 : Tammikuu 16, 2015, 14:57:15 ip »
"This option only works with the pickup system "1 lobe, 2 pickup sensors". With some
motorcycle (e.g. Ducati) during the increased level of the elektromagnetic interference (eg during ignitions) can
occur an unwanted activation the pickup input (especially the input which is not active at the moment).
This option prevents this unwanted activation, because during activation of input 1 is input 2 is blocked for activation (and vice versa)."

Minusta tuossa sanotaan käytännössä vain se että kun toinen anturi saa pulssin ja vastaava tulppa kipinän, niin sen toisen anturin osalta blokataan hetkeksi anturin signaali jotta ko. anturipiuhalle mahdollisesti sähkömagneettisesti indusoituva häiriösignaali ei aiheuta tahattomasti kipinää myös siihen toiseen tulppaan. Senhän voi blokata hetkeksi koska tiedetään että sille todellinen trigger voi oikeasti tulla vasta tietyn astekulman jälkeen. Pidetään vaan blokkaus tuota pienempänä.

Mutta jos miettii vain sen ensimmäisen pytyn osalta niin kipinä tulee aina 360 asteen välein jos anturi on kampiakselilla.

Nyt samalla tajusin että "hukkakipinän" voi siis ymmärtää kahdella eri tavalla :

a) yhden pytyn kipinä tulee aina vain ko. pytyn työtahdilla, tai
b) kun työtahdilla olevassa pytyssä on kipinä, niin kipinä lyö myös toisessa pytyssä riippumatta missä asennossa mäntä on

Olen itse tarkoittanut tuota a) vaihtoehtoa.

Aapo

« Vastaus #16 : Tammikuu 16, 2015, 15:25:12 ip »
"This option only works with the pickup system "1 lobe, 2 pickup sensors". With some
motorcycle (e.g. Ducati) during the increased level of the elektromagnetic interference (eg during ignitions) can
occur an unwanted activation the pickup input (especially the input which is not active at the moment).
This option prevents this unwanted activation, because during activation of input 1 is input 2 is blocked for activation (and vice versa)."

Minusta tuossa sanotaan käytännössä vain se että kun toinen anturi saa pulssin ja vastaava tulppa kipinän, niin sen toisen anturin osalta blokataan hetkeksi anturin signaali jotta ko. anturipiuhalle mahdollisesti sähkömagneettisesti indusoituva häiriösignaali ei aiheuta tahattomasti kipinää myös siihen toiseen tulppaan. Senhän voi blokata hetkeksi koska tiedetään että sille todellinen trigger voi oikeasti tulla vasta tietyn astekulman jälkeen. Pidetään vaan blokkaus tuota pienempänä.

Mutta jos miettii vain sen ensimmäisen pytyn osalta niin kipinä tulee aina 360 asteen välein jos anturi on kampiakselilla.

Nyt samalla tajusin että "hukkakipinän" voi siis ymmärtää kahdella eri tavalla :

a) yhden pytyn kipinä tulee aina vain ko. pytyn työtahdilla, tai
b) kun työtahdilla olevassa pytyssä on kipinä, niin kipinä lyö myös toisessa pytyssä riippumatta missä asennossa mäntä on

Olen itse tarkoittanut tuota a) vaihtoehtoa.

Noin minäkin tuon ymmärrän.

motomatti

« Vastaus #17 : Tammikuu 16, 2015, 15:43:14 ip »
Sittenhän me olemme samassa uskossa.

Liitteenä on kuvakaapaus vielä yhdestä asetuskaaviosta jossa on noita "missing lobe" asetuksia.
Sitä en tiedä miten se teknisesti tehdään kun en tunne digitaalielektroniikkaa kuin käyttäjänä. Minun tehtäväni on laittaa vain sellainen sytytysversio käyttöön jolla moottori käy nätisti eikä ole häiriöitä.
Jos rasian valmistaja sanoo saatekirjeessään että minkäänlaista häiritsevää hukkakipinää ei ole ja kaksi anturia on paras ratkaisu Ducatiin ja Guzziin ja triggerin sijainti on kampiakselilla niin ei minua sen enempää tarvinne ohjeistaa. Akusta saa sähköä ja johtroliittimiä osaan asentaa.

Ensimmäisellä kerralla kun asensin vahemman mallisen Ignitechin sytkän jouduin yhtenä iltan hieman hakemaan ohjetta millä asetuksilla kannattaisi aloittaa. Seuraavana päivänä olikin arvovaltainen keskisuomalaisvaltuuskunta todistamassa ensikipinöitä ja -savuja Ignitechin välityksellä. Se on edelleenkin T3:sen eli Alkoholipyörän sivukatteen alla ja kipinöinee vielä jatkossakin. Sen suhteen ei ole ollut kuin yksi häiriö: toinen kanava katosi salaperäisesti ja palasi takaisin yhtä salaperäisesti.
Kaverina on MegaSquirt antamassa suuttimille komentoja ja käyttää samoja antureita. Ja sekin ruuttii ihan oikeilla kohdin.