Kirjoittaja Aihe: V65:n ilmanputsari  (Luettu 10335 kertaa)

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #15 : Elokuu 10, 2006, 16:09:54 ip »
Hoi

Omassa LM 4:ssä oli alkujaan pelkkä H-balanssiputki, eli väliputki oli saman läpimittainen kuin suorat osat, joissa ei myöskään ollut kuristusta. Ilmanputsareina oli pelkät tötteröt kaasareihin kiinnitettynä. Em. kalustolla ilmeni aneeminen tehomonttu 2600 kierroksen kohdalla.

Vaihdoin seuraavana keväänä 100-prosenttisesti alkuperäisen LM4:n ilmanpuhdistussysteemin, samoin vaihdoin uuden "pöntöllisen" balanssiputken. Tehomonttu poistui täydellisesti, eikä suuremmillakaan kierroksilla mielestäni ilmene minkäänlaista suvantokohtaa, ainut missä tuntuu pientä aneemisuutta on välillä 1800-1900 kierrosta, ilmiö tuntuu vain jos kääntää kaasua hitaasti.

En tiedä kumpi oli suurempi tekijä tehomontun poistumisessa, epäilen balanssiputkea.

Asentamani balanssiputki ei ilmeisesti ole LM4:n oma, jos vertaa sitä Aapon antamiin rakennetietoihin, koska näytti että putket on taivutettu mutkalle paksun "välibalanssipöntön" sisällä, suoraa näköyhteyttä sivuputkien läpi ei ole. Olisikohan nyt kiinni oleva balanssiputki esim Californiasta?   

Olisiko jollakin tietoa millainen LM 4:n alkuperäinen balanssiputki on, ja löytyykö jostakin kuvia eri rakenteista? Tietäjät hoi!  

Aapo

  • Viestejä: 716
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #16 : Elokuu 11, 2006, 01:32:59 ap »
Terve Kari.

Jos muistan voin mitoittaa sen alkuperäisen pöntön sulle viikonvaihteessa. Se on aivan tyhjä pönttö, ja tulo- ja lähtönatsojen sisäpäiden väli on jotain 60-70mm (huom! Vierailija). Lähtönatsan sisäreikä on huomattavasti pienempi kuin tulonatsan.

Lähetän skitsin vaikka faxilla.

Janne K

  • Viestejä: 154
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #17 : Elokuu 11, 2006, 01:41:07 ap »
Alkuperäinen LMIV balanssiputki on tosiaan sellainen, että välipönttö on paksu, mutta ei sisällä mitään sisuskaluja. Taitaa olla suora näköyhteys kummallakin puolilla putkista läpi. Änkkäreiden sisään tulevalla puolella on jotain 20 senttiä pitkät ohuemmat putket kuin pakokäyrien puolella.

Jos jaksan, voisin ottaa ruosteisemmasta kuvia, mulla kun on yksi ylimääräinen tallissa. Meinasin tehdä eksperimentin ja poistaa nuo kavennukset toisesta H-kappaleesta (varoittelusta huolimatta), mutta homma ei onnistunutkaan niin helposti. Kapeammat putket on meinaan hitsattu H-kappaleen sisälle kiinni, eikä niitä saa irti leikkaamatta koko systeemiä auki.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #18 : Elokuu 11, 2006, 05:41:09 ap »
Hoi

Kiitos Janne ja Aapo tiedoista, tuota skitsiä pöntöstä ei tarvitse ruveta tekemään, tuo sanallinen tieto rakenteesta riittää, tai jos jossakin on jo valmis kuva niin se kiinnostaisi. En aio rakentaa uutta putkea, nykyinen tuntuu toimivan hyvin, varsinkin kun mitään häiritsevää tehokuoppaa ei ole, päinvastoin.

Tosiaankin nykyisessä balanssiputkessa on jonkin sorttinen äänenvaimennin systeemi, sivuputket tekevät mutkan balanssipöntön sisällä, en tiedä miten pitkälle putket menevät ja onko sisällä jotain väliseiniä tms. rakenteita, poistopuolen putkissa on kuristukset juuri samoin kuten Janne kuvasi. Kiinnostaisi "yleissivistyksen kannalta" kuitenkin tietää minkä Guzzin putki pyörässäni on.

Jos joku tarvitsee sellaista balanssiputkisysteemiä jossa ns. balanssiputki on saman paksuinen kuin sivuputket ja sivuputkissa ei ole kuristusta,  niin meikäläiseltä löytyy asevelihintaan, putki on kromipintainen (muistaakseni suht`ruosteeton) ja valmiiksi sinistynyt.     

Marko

  • Viestejä: 612
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #19 : Elokuu 11, 2006, 07:40:24 ap »
No se taitaa sitten olla sen seuraavan generaation Le Mansin, niinkuin minulla. Nelosessahan on alunperin mustat putket, vitosessa kromiset?

(Tää alkaa jo olemaan aika kaukana v65:n ilmanputsarista. :D Mutta, kyllä se oli per$eestä vaihtaa Larioonkin. :( )

Bhill

  • Viestejä: 263
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #20 : Elokuu 12, 2006, 04:37:22 ap »
En olis arvannut, millaisen sanailun saan aikaiseksi omalla  ilmanputsari-ihmettelylläni. Helpottaa kuulla, etten kuitenkaan ollut  aivan pääsiäiskäsi, kun en vaihdosta suoriutunut odottamallani tavalla.  70- ja 80-luvulla useita Fiateja omistaneena ja niiden jarrujen kanssa  puhastelleena kyllä tunnen Italialaisten insinöörien kyvyn ohittaa  selvän ongelman sujuvasti, ilman minkäänlaista yritystä muuttaa  kelvotonta rakennetta. Kuitenkin tämä putsaripulma tuntuu jotenkin  kohtuuttomalta. Eikö kukaan tiedä mitään tarvikevalmistajaa, joka olisi  tehnyt korvaavan kansi-filtteriyhdistelman, jonka saisi alkuperäisen  tilalle?
V11 Sport

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
V65:n ilmanputsari
« Vastaus #21 : Elokuu 14, 2006, 10:18:02 ap »
Ja kuka tietää vastaavasta. joka sopisi Nevadaan vm. 2002 olisin enempi kuin kiinnostunut!
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel