Hoi
Omassa LM 4:ssä oli alkujaan pelkkä H-balanssiputki, eli väliputki oli saman läpimittainen kuin suorat osat, joissa ei myöskään ollut kuristusta. Ilmanputsareina oli pelkät tötteröt kaasareihin kiinnitettynä. Em. kalustolla ilmeni aneeminen tehomonttu 2600 kierroksen kohdalla.
Vaihdoin seuraavana keväänä 100-prosenttisesti alkuperäisen LM4:n ilmanpuhdistussysteemin, samoin vaihdoin uuden "pöntöllisen" balanssiputken. Tehomonttu poistui täydellisesti, eikä suuremmillakaan kierroksilla mielestäni ilmene minkäänlaista suvantokohtaa, ainut missä tuntuu pientä aneemisuutta on välillä 1800-1900 kierrosta, ilmiö tuntuu vain jos kääntää kaasua hitaasti.
En tiedä kumpi oli suurempi tekijä tehomontun poistumisessa, epäilen balanssiputkea.
Asentamani balanssiputki ei ilmeisesti ole LM4:n oma, jos vertaa sitä Aapon antamiin rakennetietoihin, koska näytti että putket on taivutettu mutkalle paksun "välibalanssipöntön" sisällä, suoraa näköyhteyttä sivuputkien läpi ei ole. Olisikohan nyt kiinni oleva balanssiputki esim Californiasta?
Olisiko jollakin tietoa millainen LM 4:n alkuperäinen balanssiputki on, ja löytyykö jostakin kuvia eri rakenteista? Tietäjät hoi!