En vertaile noita kun en tunne muita kun yhden TomTom mallin, Raider.
Ostin sen samasta tarjouksesta viime talvena ja siis yhden kesän olen sitä opetellut. Opettelua tosiaan tarvitaan. Toisenkin illan olen sohvannurkassa sitä räplännyt ja välillä meinannut heittää vesilintua. Ohjekirja on hyvä, suomenkielinen pdf ja 95 sivua tietenkin tarvitaan, jotta käyttäjä pysyisi nöyränä.
En ole löytänyt tietoa näytön ja sen kosketuslevyn tekniikasta, mutta hiukan huonosti se sormeiluun reagoi. Yllättäen se reagoi sormeen paremmin nahkakäsineen kanssa kun paljaalla sormella.
Aina se on vienyt juuri siihen pisteeseen, johon on haluttu. Tärkeä osa on gps vastaanotin. Se on herkkä ja nopea. Toimii kuppilassakin jos on ikkunan lähellä. Satelliittijärjestelmiä on ainakin jenkkiläisiä, eurooppalaisia, venäläisiä, kiinalaisia ja intialaisia. Tiedoissa ei ole mainintaa mitä gps tukea laite käyttää. Jos kylmä sota pahenee riittävästi, voivat Navstar ja Glonas poistua. Sitten nämä kaikki ovat virattomia.
Kartat ovat aina ajantasaiset, jos muistaa päivittää, mutta nopeusrajoitukset ovat päin seiniä, niistä ei saa ottaa mallia. Automaattinen (kamera)liikennevalvontatieto on ostettava erikseen, vaikka mainos muuta lupasi. Sehän on monessa maassa laitonkin, ja minä kun ajan aina sääntöjen mukaan, en sellaista edes tarvitse. TomTomin karttoja saavat nykyisin kaikki käyttäjät täydentää. On se tietenkin hienoa, mutta moderoinnista huolimatta sinne voi livahtaa myös disinformaatiota. Ja onko se oikein, että käyttäjät ovat maksullisen järjestelmän testipenkkinä? Ai, että ilmaiset kartat. Ei ole ilmaisia lounaita!
Karttaa voi käyttää pelkkänä karttana, ilman navigointia muuten kuin oman paikan osoituksena, kun zoomaa kartan sopivaan kokoon (ja valitsee sen kahdesta näyttötavasta). Kartalta voi sitten halutessaan valita kohdan johon haluaa mennä, vaikka ei sen paikan nimeä tietäisikään, jokin risteys tai vastaava. Näkymäksi voi valita myös perinteisen eteen katsovan tienäkymän, mutta minä pidän enemmän siitä lintuperspektiivistä katsovasta. Olen ehkä karttaorientoitunut.
Kun reitti on tehty ja ajettu osaksi, ja sitten poiketaan syömään, voi ottaa laitteen mukaan ihan sammutettuna. Kun sen avaa sapuskan jälkeen kuppilan pöydässä, sen reitti on edelleen samassa asennossa johon jäi. Sitä voi siinä myös editoida ja lopuksi sammuttaa toosan. Kun sen laittaa pyörän telakkaan ja virran päälle, se käynnistyy taas oikeaan kohtaan.
Minä en tykkää puhua ajaessa puhelimessa, mutta hyvä ominaisuus on sinihmmas yhteys puhelimeen, jotta navi ilmoittaa tulevasta puhelusta. Voi sitten valita hyvän paikan ja soittaa.
Pettymys oli valmiiden reittien siirto tietokoneelta naviin. Ne saa kyllä helposti siirretyksi, ja ne kyllä näkyvät reittisuunnitelmana, mutta navi ei noudata sitä suunnitelmaa. Se ottaa suunnitelmasta vain määränpään ja tekee aina oman reittiehdotuksen ja ajattaa aivan muualta kuin suunnitelma. Sittenkin, vaikka suunnitelmassa olisi välietappeja, joita se ei huomioi mitenkään. Käyttöohjekin poikkeaa laitteesta tässä kohdassa. Tämä on selvä ohjelmavirhe. Toivottavasti se on uusissa laiteversioissa korjattu. Jos suunnitelma tehdään laitteessa itsessään se toteuttaa sen mukisematta.
Minulle henkilökohtaisesti oli takaisku myös TomTomin Windowsriippuvaisuus, (päivitysten ja reittisuunnittelun hallintaohjelma). Tahtoisin käyttää vain moderneja käyttöjärjestelmiä, mutta TomTom ei ole hallittavissa Linuxilla. Se on hassua kun se itse käy Linuxilla. Sen koodi ei ole avoin, joten yhteisö ei voi tehdä sille hallintaohjelmaa, ja TomTomin oma henkilöstö ei halua tehdä.
Laitteen mukana tuleva kiinnitystelakka (oikeastaan kaksi telakkaa, auto ja pyörä) on hyvin vakuuttavaa tekniikkaa (eri valmistaja). Tosin varkaudenesto edellyttää isoa lukkomurikkaa, jota en hyväksynyt. Toimituksesta puuttui myös ohjaustangon U-kannakkeen mutterit, joita ei lupauksista huolimatta koskaan jälkitoimitettu. (1/4 tuuman muttereiden etsiminen oli kelju homma.) Tein kiinnitysmuttereihin poikittain poratun vaarnalukituksen varastamisen vaikeuttamiseksi.
TomTomista puuttuu (en tiedä onko muissakaan merkeissä) yksinkertainen puhelimista tuttu sim-koodi lukitus, joka tekisi sen varkaalle käyttökelvottomaksi. Nyt pitää olla kaksi erillistä avainlukkoa.
Raider malli on vesitiivis. Se on ollut kaatosateessa yli yön ja ilmeisesti pysynyt kuivana (sisältä). Se tuntuu kestävän myös melkoisia iskuja. Katuessa elokuussa sen puolelle tankoon tuli sellainen tälli, että tanko vääntyi, mutta TomTom ei ollut moksiskaan.
En usko, että näistä laitteista mikään merkki on täydellinen, mutta jos TomTom hajoaa, tai varastetaan, en osta uutta TomTomia. Se johtuu tuosta ällöttävästä Windowsriippuvuudesta.