Kirjoittaja Aihe: TomTom vai Garmin?  (Luettu 14781 kertaa)

Lars

  • Vieras
TomTom vai Garmin?
« : Marraskuu 16, 2014, 17:00:22 ip »
Smotolla on kampanjatarjous TomTomista 319 - 349 varustelusta riippuen. Mitäs mieltä motoristiystäväni ovat tarjouksesta? Vai löytyykö Garminilta parempi navi? Tällä hetkellä on käytössä Garmin Zumo 550 mutta mahdollisen pyöränvaihdon yhteydessä menee mukana koska en pysty enää Euroopan karttoja siihen päivittämään itse. Toi tarjous on voimassa noin ens kuun puoleenväliin joten siihen mennessä pitäis tehdä päätös. Ei osto hukkaan mene vaikka pyörä ei vaihtuisikaan, saapahan päivitettävän version käyttöön.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #1 : Marraskuu 16, 2014, 17:21:51 ip »
Jännä juttu. Kuinkahan sitä oikein osasi prätkäreissuilla aina oikeaan osoitteeseen ulkomaanreissuillakin jo kolmisenkymmentä vuotta sitten. Sitä teknologiaa ei taida enää olla käytössä....

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #2 : Marraskuu 16, 2014, 17:45:40 ip »
Jännä juttu. Kuinkahan sitä oikein osasi prätkäreissuilla aina oikeaan osoitteeseen ulkomaanreissuillakin jo kolmisenkymmentä vuotta sitten. Sitä teknologiaa ei taida enää olla käytössä....

Aika kultaa muistot ja eksymiset unehtuu... Miksi nykyään käytetään atk:ta ja internettiä vaikka laskutikulla, taulukkokirjalla ja sapluunoilla on koneita ennenkin piirretty.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #3 : Marraskuu 16, 2014, 18:42:48 ip »
Tomppa Raider on ollut pari kesää käytössä. On siinä joitakin omituisuuksia, mutta 95 %:sti olen kääntynyt oikealle tielle ja löytänyt majapaikalle suuremmin hapuilematta. Aiemmin löysin oikeisiin osoitteisiin hieman suuremmalla vaivalla. Autossa käytän joko pientä Garminia tai mielestäni näistä kolmesta parasta, eli Navigonia ( taitaa olla Garmin sekin ). Selkein liittymäopastus ja suuressa maailmassa se jos mikä on ensiarvoista.
Puhelimenkin näyttö on jo tarpeeksi kookas, joten hätätilassa voisi vaikka varapuhelin Lumia 920:stä opetella käyttämään. Kyllä navi on loistava peli, mutta kyllä senkin kanssa on syytä pysyä ihan itse kartalla ja ilman kunnon paperikarttaa en lähde ventovieraisiin maisemiin.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #4 : Marraskuu 16, 2014, 19:03:48 ip »
Eikö kännykässä ole nykyään kaikki tarvittava ?  Google Maps tai ladattavat NavFree, TomTom, Navigon, Sygic, jne jne
Minulla on ollut käytössä tuo Navigon, jossa on hyvä visuaalinen kaistanvalintaopastus (kts.liitekuva).
Kännykästä näyttäisi olevan tulossa yleinen lisämittaristo moottoripyörään, kuten Piaggio Multimedia Platform (linkki).
Johdolla (linkki), bluetooth palikalla (linkki) ja ilmaisohjelmalla (linkki) saa useimmista Guzzeista jo moottoritietojakin kännykkään.

"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #5 : Marraskuu 16, 2014, 19:07:03 ip »
Onko noissa nykynaveissa minkälainen näyttöteknologia? Siis kapasitiivinen vai resistiivinen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Lars

  • Vieras
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #6 : Marraskuu 16, 2014, 19:28:22 ip »
Ei ole älykännyä, vain vanha nokian peruskänny. Joten toi Navigon ei tule mulla kysymykseeen.

hannujussi

  • Viestejä: 89
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #7 : Marraskuu 16, 2014, 20:32:15 ip »
Ehdottomasti Tomppa. Mennä kesänä kävimme reissun euroopan eri maissa, Saksa, Italia, Itävalta, Ranska ja parilla kaverilla oli pyöriin integroidut Carminit. Kun he kirjoittelivat osoitteita ohjeolmaan niin jo käyttömukavuus on Tompassa parempi, aakkoset löytyy suoraan ruudulta, Carminissa täytyy osa "hakea" koska eivät ole näytöllä yhtäaikaa. Lisäksi toinen Carmin kertoi eri reitin kuin toinen ja sitten soiteltiin, että missäpä toveri ajelee kun ei näy samalla taukopaikalla. Minun Tomppani on looginen käyttä ja on aiankin tähän asti löytänyt sinne mihin on tarkoituskin. Tämä on aika puolueellinen mielipide, mutta kokemuksen tuottama, Mio-navista pysykää ainakin kohtuullisen etäällä. ;D ;D

Lars

  • Vieras
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #8 : Marraskuu 16, 2014, 20:40:13 ip »
Juu, Mion sain muutama vuosi sitten lahjaksi autoon, kyllä sillä jonkun aikaa Suomessa pärjäs mutta kun siihen ei saanut päivityksiä niin makaa nykyään laatikon pohjalla. Garminin kirjoittelu on kyllä tosi hankala. Mutta kyllä se meidän reissulla jossa oli kolme navia niin oli ainoa joka pysyi kartalla koko ajan. Ei edes matkanjohtajan navi tienny välillä missä mennään. Mutta kuten sanoin en saa siihen enää päivityksiä niin joutaa mennä tai vaihtaa. Taitaa tuo Smoton TomTom tarjous olla aika hyvä ....hmm...

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #9 : Marraskuu 16, 2014, 21:15:50 ip »
Kiinnityskilkkeilläkin on hintansa ja Tompassa on ne mukana. Nykyisessä pyörässä ja Tompassa oli se hyvä puoli asentaessa, että Tompan johto on nykyään rullalla bensatankin alla tehdasvarusteena ja siten virtalukon takana jo valmiiksi.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #10 : Marraskuu 17, 2014, 07:33:14 ap »
Moi!
Molemmat omistavana annan oman ääneni Tompalle.
T. Kimmo

Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #11 : Marraskuu 17, 2014, 08:02:25 ap »
Ja myös molemmat omistavana annan ääneni Garminille.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #12 : Marraskuu 17, 2014, 10:28:43 ap »
En omista kumpaakaan, joten annan ääneni Here And Drivelle. On aika käynnistää suuri navigointilaitegalluppi.
Forza Moto Guzzi!

egon

  • Viestejä: 973
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #13 : Marraskuu 17, 2014, 12:53:58 ip »
Suuri ajofilosifinen kysymys. Meillä on harvoin niin, että on tiedossa tarkka osoite ja ihmetellään, miten siihen mennään. Useimmin on niin päin, että suunta on esmerkiksi kaupungin tarkkuudella tiedossa ilman sen tarkempaa lähiosoitetta. Ilman navia on toistaiseksi ajeltu. Se on totta, että jos pitää isommasta kaupungista löytää varattu majapaikka, niin onhan se varmasti navin kanssa helpompaa. Viime kesä reissut Normandiaan ja Bretagneen meni taas tutulla kaavalla, että mentiin matkan varrella majoittumaan sinne mikä sattui sillä hetkellä suunnitelmiin sopimaan. Tavallisena reissupäivänä pitää karttaan vilkaista muutamia kertoja, mutta meillä se käy tankkaus ja kahvitaukojen virkisteenä kun pakaroita pitää joka tapauksessa hieman tuulettaa. Kotimaassa karttaa voi tarvita joskus satunnaisesti, kerran, pari kesässä.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: TomTom vai Garmin?
« Vastaus #14 : Marraskuu 17, 2014, 15:08:04 ip »
En vertaile noita kun en tunne muita kun yhden TomTom mallin, Raider.

Ostin sen samasta tarjouksesta viime talvena ja siis yhden kesän olen sitä opetellut. Opettelua tosiaan tarvitaan. Toisenkin illan olen sohvannurkassa sitä räplännyt ja välillä meinannut heittää vesilintua. Ohjekirja on hyvä, suomenkielinen pdf ja 95 sivua tietenkin tarvitaan, jotta käyttäjä pysyisi nöyränä.

En ole löytänyt tietoa näytön ja sen kosketuslevyn tekniikasta, mutta hiukan huonosti se sormeiluun reagoi. Yllättäen se reagoi sormeen paremmin nahkakäsineen kanssa kun paljaalla sormella.

Aina se on vienyt juuri siihen pisteeseen, johon on haluttu. Tärkeä osa on gps vastaanotin. Se on herkkä ja nopea. Toimii kuppilassakin jos on ikkunan lähellä. Satelliittijärjestelmiä on ainakin jenkkiläisiä, eurooppalaisia, venäläisiä, kiinalaisia ja intialaisia. Tiedoissa ei ole mainintaa mitä gps tukea laite käyttää. Jos kylmä sota pahenee riittävästi, voivat Navstar ja Glonas poistua. Sitten nämä kaikki ovat virattomia.

Kartat ovat aina ajantasaiset, jos muistaa päivittää, mutta nopeusrajoitukset ovat päin seiniä, niistä ei saa ottaa mallia. Automaattinen (kamera)liikennevalvontatieto on ostettava erikseen, vaikka mainos muuta lupasi. Sehän on monessa maassa laitonkin, ja minä kun ajan aina sääntöjen mukaan, en sellaista edes tarvitse. TomTomin karttoja saavat nykyisin kaikki käyttäjät täydentää. On se tietenkin hienoa, mutta moderoinnista huolimatta sinne voi livahtaa myös disinformaatiota. Ja onko se oikein, että käyttäjät ovat maksullisen järjestelmän testipenkkinä? Ai, että ilmaiset kartat. Ei ole ilmaisia lounaita!

Karttaa voi käyttää pelkkänä karttana, ilman navigointia muuten kuin oman paikan osoituksena, kun zoomaa kartan sopivaan kokoon (ja valitsee sen kahdesta näyttötavasta). Kartalta voi sitten halutessaan valita kohdan johon haluaa mennä, vaikka ei sen paikan nimeä tietäisikään, jokin risteys tai vastaava. Näkymäksi voi valita myös perinteisen eteen katsovan tienäkymän, mutta minä pidän enemmän siitä lintuperspektiivistä katsovasta. Olen ehkä karttaorientoitunut.

Kun reitti on tehty ja ajettu osaksi, ja sitten poiketaan syömään, voi ottaa laitteen mukaan ihan sammutettuna. Kun sen avaa sapuskan jälkeen kuppilan pöydässä, sen reitti on edelleen samassa asennossa johon jäi. Sitä voi siinä myös editoida ja lopuksi sammuttaa toosan. Kun sen laittaa pyörän telakkaan ja virran päälle, se käynnistyy taas oikeaan kohtaan.

Minä en tykkää puhua ajaessa puhelimessa, mutta hyvä ominaisuus on sinihmmas yhteys puhelimeen, jotta navi ilmoittaa tulevasta puhelusta. Voi sitten valita hyvän paikan ja soittaa.

Pettymys oli valmiiden reittien siirto tietokoneelta naviin. Ne saa kyllä helposti siirretyksi, ja ne kyllä näkyvät reittisuunnitelmana, mutta navi ei noudata sitä suunnitelmaa. Se ottaa suunnitelmasta vain määränpään ja tekee aina oman reittiehdotuksen ja ajattaa aivan muualta kuin suunnitelma. Sittenkin, vaikka suunnitelmassa olisi välietappeja, joita se ei huomioi mitenkään. Käyttöohjekin poikkeaa laitteesta tässä kohdassa. Tämä on selvä ohjelmavirhe. Toivottavasti se on uusissa laiteversioissa korjattu. Jos suunnitelma tehdään laitteessa itsessään se toteuttaa sen mukisematta.

Minulle henkilökohtaisesti oli takaisku myös TomTomin Windowsriippuvaisuus, (päivitysten ja reittisuunnittelun hallintaohjelma). Tahtoisin käyttää vain moderneja käyttöjärjestelmiä, mutta TomTom ei ole hallittavissa Linuxilla. Se on hassua kun se itse käy Linuxilla. Sen koodi ei ole avoin, joten yhteisö ei voi tehdä sille hallintaohjelmaa, ja TomTomin oma henkilöstö ei halua tehdä.

Laitteen mukana tuleva kiinnitystelakka (oikeastaan kaksi telakkaa, auto ja pyörä) on hyvin vakuuttavaa tekniikkaa (eri valmistaja). Tosin varkaudenesto edellyttää isoa lukkomurikkaa, jota en hyväksynyt. Toimituksesta puuttui myös ohjaustangon U-kannakkeen mutterit, joita ei lupauksista huolimatta koskaan jälkitoimitettu. (1/4 tuuman muttereiden etsiminen oli kelju homma.) Tein kiinnitysmuttereihin poikittain poratun vaarnalukituksen varastamisen vaikeuttamiseksi.

TomTomista puuttuu (en tiedä onko muissakaan merkeissä) yksinkertainen puhelimista tuttu sim-koodi lukitus, joka tekisi sen varkaalle käyttökelvottomaksi. Nyt pitää olla kaksi erillistä avainlukkoa.

Raider malli on vesitiivis. Se on ollut kaatosateessa yli yön ja ilmeisesti pysynyt kuivana (sisältä). Se tuntuu kestävän myös melkoisia iskuja. Katuessa elokuussa sen puolelle tankoon tuli sellainen tälli, että tanko vääntyi, mutta TomTom ei ollut moksiskaan.

En usko, että näistä laitteista mikään merkki on täydellinen, mutta jos TomTom hajoaa, tai varastetaan, en osta uutta TomTomia. Se johtuu tuosta ällöttävästä Windowsriippuvuudesta.
Sentire la forza!
Terv: Timo