Kirjoittaja Aihe: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin  (Luettu 12699 kertaa)

Julleropaaja

  • Viestejä: 5
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #15 : Marraskuu 15, 2014, 17:29:22 ip »
Vielä pari kysymystä olisi jäljellä.

Eli mikä mahtaa olla tuo pieni led-valo joka on vasemman sivuposken takana? Siitä en löytänyt pikaisella selauksella mainintaa kummastakaan manuaalista. Jossain sähkökaavissa oli joku maininta ledistä mutta samassa myös "not installed", siinäkään ei mainintaa mikä sen tarkoitus on jos nyt se olisi johonkin asennettu.

Saisiko jostain kätevästi huoltopakettia eli öljyt, öljy- ja ilmasuodit, peräöljyt ja tulpat?

Tuo on tuontipyörä ja siinä on mailimittari. Onko tietoa onko kaikissa Guzzi Caleissa tai vaan osassa vientipyöriä (britit, japsit) mailimittari?

Onko nopeusmittarissa ja lähinnä vaijerin vaihdossa mitään mitä tulisi varoa (murtuvat kiinnikkeet, putoavat osat) tai tehdä varoen?

Tankki poissa sai tarkastettua että pa-letkut on kunnossa, lähes kaikki olikin aika tuoreita multifuel-letkuja.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #16 : Marraskuu 15, 2014, 18:38:42 ip »
Lainaus
Eli mikä mahtaa olla tuo pieni led-valo joka on vasemman sivuposken takana?
Digitaalisen moottorinohjauksen "vikavalo" joka ilmaisee tietyllä koodauksella mahdollisia häiriöitä järjestelmässä.
Saman asian hoitaa paremmin GuzziDiag-ohjelma jonka löydät pyörääsi tästä: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Lainaus
Saisiko jostain kätevästi huoltopakettia eli öljyt, öljy- ja ilmasuodit, peräöljyt ja tulpat?
Itse hakisin tarvittavat hilkkeet Motonetistä http://www.motonet.fi/fi/varaosat/1308/960581/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/1100cc ja/tai Storm-Motorista. http://www.storm-motor.fi

Lainaus
Onko tietoa onko kaikissa Guzzi Caleissa tai vaan osassa vientipyöriä (britit, japsit) mailimittari?
Mailimaissa mailimittari, muutoin kilometrimittari. On olemassa myös malli jossa on molemmat lukemat samassa taulussa. Suomessa vaaditaan kilometrimittari mutta olen kuullut kyllä muutakin tai asiaan ei ole kiinnitetty huomiota.

Lainaus
Onko nopeusmittarissa ja lähinnä vaijerin vaihdossa mitään mitä tulisi varoa?
On. Vaijerin alapään pyöritintä ei saa irrottaa koska silloin matopyörävaihteen välysprikka putoaa pois paikaltaan ja matopyörä vaurioituu jos pyörällä ajetaan ja prikan paikalleen laittaminen edellyttää vaihteiston irrotusta ja purkamista. Kun vaijerin irrottaa pyörittimestä on vaijerin vaipan alapään ympärillä "helmi" joka helposti putoaa ja hukkuu eikä ilman sitä vaijerin vaippa ei pysy enää pyörittimessä kiinni. Mallista riippuen vaijeri lähtee vaipastaan irti vetämällä joko yläpäästä tai alapäästä. On siis kahta mallia. TimoEV tietää alapäämallista lisää. Vanhaan ehyeen kuoreen voi ostaa erikseen vain uuden vaijerin. Eli joka kerta ei tarvitse vaihtaa molempia jos siihen ei ole syytä. Vaijerin voi voidella synteettisellä öljyllä liruttamalla sitä vaijerin irrotetun yläpään kautta vähitellen.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #17 : Marraskuu 15, 2014, 19:47:35 ip »
(Tuotaaa...kyllä mun Guzzit on aina käynyt hyvin jalka alhaalla ja vaihde vapaalla.)
Puhutaan sivujalasta kuitenkin edelleen, jos se on ulkona ja katkaisija pelaa, niin ei pyöri startti missään mainituista Guzzeista.
Sivutuen katkaisia on just sen tähden että ei saa käyntiin jos tuella, keskijalka on sitten eri asia.
Hurjat paineet, jos tosiaan 7baria, pitäis olla abaut 3.
Jos kipinät on ok, niin pakko olla nestepuolella.
Tukossa jotain vois kertoa ylipaineistakin?

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #18 : Marraskuu 15, 2014, 20:02:24 ip »
Öh, taisi vika jo löytyä sähköpuolelta kuitenkin ja arvailtiin muita asioita.
Hyvä näin, hyvät keskustelut valaisee aina tekniikkapuolelta.
Nää on hyviä miettimisiä, aina se on joku kolmesta, kipinä, polttoaine tai ilma.
Jaa voi tietysti ajoituskin olla.. ja jatketaanko? Hah!

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #19 : Marraskuu 15, 2014, 21:19:05 ip »
Otetaas kertausharjoituksena perushuollot vielä.
Tehtaan suositukset:
Huoltoväli 10.000km tai kerran vuodessa.
Koneeseen öljyfiltteri ja oilit, oliko 10W50 peruskoneisiin, omassa EV:ssä hydrailinostimet ja 5W40 suositus, synteettistä.
Vaihdelaatikkoon 0,75l 80W90 mineraalia.
Perään loput litrasta 0,250 josta 0,02 Molykotea tyyppi A.
Tulpat.
Sitten kannattaa vaihtaa bensafitteri parin vuoden välein.
Ilmanputsari menee kanssa pari vuotta jos ajo ei ole pölyteitä.
Etuhaarukkaöljyt vaihtoon vaikka 40,000 välein, SAE 10.
Jarrunesteet Dot 4 vaikka sama vaihtoväli.
Tarkkailla laakereita, perustavaraa pöyrien ja takahaarukan, parikymppiä ja suht helppo vaihto jos rahisee.
Vaijerit kannattaa voidella samalla kun huoltoa ja kun takarengas vaihtuu irroittaa kardaani ja voidella.
Pitkään jolkottelee Guzzi kun huolehditaan.
Ai niin ja venttiilit säätö, löytyy näiltä palstoilta asiaa.
0,15 tulo ja 0,20 pako taisi olla tuohon sopivat.
Se on keväällä hyvät kilometriikat kun pyörä kunnossa.







motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #20 : Marraskuu 15, 2014, 22:03:34 ip »
Noita sivutukikytkentöjä on erilaisia ei vuosimalleissa/markkina-alueilla. Joissakin voi startata sivutuki alhaalla mutta ei lähde käymään, vain bensa haisee. Startti pyörittää tässä versiossa vaikka olisi lisäksi vaihde päällä. Sitten on nämä vähemmän hämäävät sivutuet jotka sallivat moottorin käydä sivutuella mutta sammuvat kun vaihdetta yritetään päälle samaan aikaan kun tuki on ala-asennossa. On myös versio jossa pitää olla kytkin vedettynä sisään kun startataan että lähtee käyntiin vaihde päällä ja tuki alhaalla mutta sammuu lähdettäessä jos tukea ei ole nostettu ylös kytkimen ollessa auki. Sitten nämä perusmallit joissa ei tapahdu muuta kuin releen naksaus, jos sitäkään, jos tuki on alhaalla. Eri markkina-alueilla kun on hieman toisistaan poikkeavia määryksiä. Itse arvostan itsestään nousevaa tukea kun pyörä nostetaan tueltaan pystyyn. Silloin on jo molemmat jalat maassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #21 : Marraskuu 15, 2014, 22:20:19 ip »
Onko tuota kytkinkahvan takaisinkytkentää viisivaihteisissa? Epäilen.
Rouvan Triumphissa on. Pitää olla jalka ylhäällä ja kytkin pohjassa että lähtee käyntiin. Kun käy, voi taas laittaa vaikka sivujalalle lämpiämään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #22 : Marraskuu 16, 2014, 12:35:38 ip »
>> Vakiokuntoisena ei sano pumppu eikä startti mitään jalka alhaalla. Sammuu myös heti, jos jalan heilauttaa sivulle käynnissä.  <<

Minun pyörä on ihan sellainen kuin sen uutena Piikkiöstä ostin. En tietenkään väitä vastaan, jos jollain on toisenlainen konstruktio tuossa jalkajutussa.
Mutta olen sen enempiä ajattelematta pistänyt virran päälle, vaihtanut vapaalle ja startannut. Pyörä käy kypäröinnin ajan ihan normaalisti.
tiedä sitten enkö ole ymmärtänyt pyörän oikeaa käyttöä... :P

>> Saisiko jostain kätevästi huoltopakettia... <<
Öljyt ja tulpat saa ihan näppärästi vaikka Motonetistä. Niissä ei ole mitään eksoottista. Olen käyttänyt Valvolinen liemiä, eikä mitään merkillisiä Super Extra GT Gold Oil -juttua. Molykoten olen ostanut Piikkisötä, mutta sitä saa tod.näk. Heinolta. Suodattimet ovat ymmärtääkseni mallikohtaisia, mutta kuitenkin yleisesti saatavilla olevia. Eihän tehdas nyt omia ole valmistuttanut ( kai...? ). Bensafiltterikin on julkisesti saatavaa mallia.
Öljyfiltterille on ainakin Championilla vastaava, toisista en tähän enää muista, mutta asiasta on käyty täälläkin aikanaan vilkas keskustelu.
Ilmafiltterin voi huoletta jättää vaihtamatta ainakin 50´000 km ajoon, jos nyt ei Saharassa rällää.
Muutenkin nuo käsikirjan öljynvaihtovälit...hmmm...en ole niitä oikein orjallisesti noudattanut. Vaihtanut lähinnä kun on ajallisesti sopiva hetki.
Jarrupaloista on motomatilla hyvää kokemusta. Lähinnä se, että hinta ei saa olla ainut kriteeri ostossa, eli BiliBali B ei ole tähän sopiva kauppa...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #23 : Marraskuu 16, 2014, 13:30:54 ip »
Kytkentäkaavion mukaan menee just niin, ettei käy eikä pumppu pyöri. Siinä on ollut joku outo kytkentä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #24 : Marraskuu 16, 2014, 13:52:53 ip »
Outoihin kytkentöihin törmää tämän tästä: esim Sveitsissä on eri turvalaitevaatimukset kuin EU:ssa. Samoin Amerikkkaan ja Englantiin suunnatuissa tuotteissa on turvallisuussäännöksistä johtuvia eroja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #25 : Marraskuu 16, 2014, 15:07:02 ip »
Joo, esim. jenkkien valojen kytkennät on oma maailmansa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #26 : Marraskuu 16, 2014, 15:16:08 ip »
Kokemusta kahdesta Brevasta, 750 ja 850, jotka kyllä käynnistyvät jalka alhaalla vapaalla ollessaan.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #27 : Marraskuu 16, 2014, 17:15:46 ip »
Ai jaa, erikoista että laittavat erilaisia kytkentöjä noihin jalka ulkona asioihin.
Olin väärässä käsityksessä, mutta näinhän asiat selviää meidän hyvällä saitilla.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Uudella Guzzistilla ei California 1100i EV lähde käyntiin
« Vastaus #28 : Maaliskuu 24, 2015, 14:50:15 ip »
Tuon hanan tyyppivika on johtojen katkeaminen juuresta. Haulla löytyy palstalta ihan tuorettakin juttua aiheesta.

Itse vaihdoin 2000 Californiaan vanhemman guzzin mekaanisen "kierrettävän" hanan juuri piuhojen katkeamisen takia.

Vahva pumppu jaksoi jotenkin vetää suljetunkin hanan läpi bensaa, mutta piti vaan hassua ääntä :)