Kirjoittaja Aihe: Californiasta caferacer  (Luettu 53009 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #75 : Toukokuu 06, 2015, 12:50:44 ip »
-Kymysys: mistäpä noita UNEja saa tilattua.

Mää hain tuosta kylän sekamerkkikaupasta: http://www.moto-seinajoki.fi/  Tai jostain nekin ne tilasi. Pienemmällä kaulalla olisi ollu oikein jopa hyllyssä.

Onkos tuo perä nyt sitten tiheämpi välitteinen, näkyykö tuota ent. calia Tammelassa ??

Juu, kierrokset nousi, jos vertaa mitä ne ennen oli vaikka satasen vauhdissa.

Tammelasta ja Italosta ei vielä tiedä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #76 : Toukokuu 09, 2015, 23:18:29 ip »
Tylsää. Ei mitään teknisiä ongelmia 600km matkalla. Pelkkää ajamisen naatintoa ;D Tosin takaiskarit vaihdoin vanhasta kalista kun alkoi pompottelu kyrsiä. Kyllä vanha Koni aina uuden bitubon voittaa.

Laihalle vaan menee jos kaasua kääntää liian nopeaa. Pääsuuttimet tuntuu olevan kohillaan mutta pientä askaretta vaatii vielä. Neulat nostin äsken maksimiin ja kiihdytyspumppuja ruuvasin pikkusen. Aika paljon isommat asetukset saa näköjään olla näillä Uneilla kun vakiolla putsarikotelolla. Kokeilemassa käyn vasta huomenna. Tekisi mieli ottaa sportista tuo seosmittari ja siirtää se tähän. Helpottaisi kovasti säätämistä.

Joo ja kaasukahva pitää vaihtaa semmoseen ettei kovin montaa kertaa tarvi otetta korjata kun kaasun haluaa kokonaan auki.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #77 : Toukokuu 10, 2015, 19:55:55 ip »
Minkäs näköiset katkaisijarungot tossa on? Jos on Dominon tekeleet, niin todennäköisesti käy sama Yamaha R1-R6:n kahva. Mulla on tommonen Jackalissa ja se lyhensi kiertokulmaa kymmeniä asteita.
Vai onko sulla kaksi vetovaijeria? Jos on, niin sitä vaijeriuraa voi tällätä vaikka kavennetulla nippusiteellä. Se ei paljoa tarvi, että kehä kasvaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #78 : Toukokuu 10, 2015, 20:48:20 ip »
Kaasukahvoihin on saatavissa säätösettejä. Ainakin alkupään Cali Kolmosissa oli yksi vaijeri kaasukahvassa ja sen jälkeen haaroitin. Jos on lähtö kahdella vetävällä vaijerilla homma menee astetta hankalammaksi mutta kahvarungossa lienee sen verran tilaa että sorvari sorvaa POMista suuremmalla kehämitoituksella kopion alkuperäisestä. Samassa suhteessa kuin liikematka lyhenee kasvaa tarvittava voima. Asian suhteen itse taistelin ja tein oman ratkaisuni. Nyt on köykäinen käyttää. Saman tuloksen olisi saanut tietysti vaihtamalla Bing tai Keihin alipainekaasuttimet mutta kun halusin tehdä itse.....

http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/kahvat-vivut-ja-kahvakumit/kaasukahvat/throttle-control-xm2/

Tahtovat useimmat tarvikekahvat olla varustettuja palautusvaijerilla. Niissäkin on liikematkaltaan säädettäviä malleja.

http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/revolver-vr-throttle-kit-01-108901-1144grips/

Oma viritykseni: http://www.motomatti.fi/2015/04/saaksjarvi-trike-pakko-ohjattujen.html

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #79 : Kesäkuu 12, 2015, 23:54:16 ip »
Paljonkohan mahtaa vaikuttaa jos tuohon vaihtaisi vanhan lempparin lyhyemmän takahaarukan ja vetokepin? On nimittäin aika pässi menemään mutkaan.... Suoraa tuolla saisi nyt ajaa vaikka viittäsataa, ei notku eikä hytky.

Vai onko se vaan käytävä keulakulmien kimppuun?

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #80 : Kesäkuu 13, 2015, 08:57:36 ap »
Perää ylös ja keulaa alas.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #81 : Kesäkuu 13, 2015, 11:32:46 ap »
Lyhyt akseliväli tietenkin on hieman herkempi mutta silloin menetetään hieman jousitusominaisuuksista. Varsinkin jos takahaarukkaa joutuu kääntämään takapäästään maata kohti tavallista enemmän. Kuten TTT mainitsi niin keulaa laskemalla ja perää nostamalla saa massakeskiötä hieman eteenpäin mutta se ei pienennä kustompyörämäistä ohjausjättöä. Siihen vaadittaisiin ohjauskolmioiden vaihto. Pienempi jättö vähentää ohjauksen pökkelömäisyyttä.
Tuossa laskuri sitä varten: http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit/keulakulmalaskuri.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #82 : Kesäkuu 13, 2015, 13:17:36 ip »
En mää tuossa omassa ole kovin ongelmaksi kokenut tuota keulakulmaa. Omaa olen pudottanut keulasta n.15mm ja nostanut takaa ehkä 35mm vakiosta. Saattaa tosin olla, että tossa Jackalissa on vakiona lyhempi keula muutenkin, kuin kolmosessa. Takarunko on matalampi kuin kolmosessa, eli pidemmät iskarit tarvii muutenkin, että on samassa perän korkeus kuin kolmosessa.
 Hyvin tuo nyt kääntyy. Maavara siitä kyllä loppuu, kun en halua siirtää jalkatappeja taakse ja ylös. Siihen tuo runko on yksinkertaisesti liian matala. Ajan toki on äkkinäiselle ratailijalle vähintään perverssi, mutta hyvä tolla on vetää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #83 : Kesäkuu 15, 2015, 22:14:01 ip »
Keulaa on nyt pudotettu 30mm. Peräpää on vakiotasolla.

Kuten MM tuola edellä osuvasti asian ilmaisi, vähän "pökkelöltä" se tosiaan tuntuu.

Päivällä ajoin noin 400km lenkin. Nyt kaasukäsi vaatii mopilaatia.... Kokeilen huomenna clipareiden hienosäätöä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #84 : Kesäkuu 15, 2015, 22:24:12 ip »
Kolmosen keula lienee pidempi. Sillä jättökin jää madalluksesta huolimatta isoksi. Sitä runkohan rukattiin KD koppaiseen, mutta mitä kaikkea tehtiin? Takarunko on erilainen ja ilmeisesti keulakulma eri. Ja oliko rungon alapuolella lisätty jäykkäriputki.




edit: ennakoiva oli ennakoinut D-mallin E:ksi.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2015, 09:39:30 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #85 : Kesäkuu 15, 2015, 22:45:32 ip »
Lainaus käyttäjältä: TunturiTT link=topic=5184.msg45624#javascript:void(0);msg45624 date=1434396252
Kolmosen keula lienee pidempi. Sillä jättökin jää madalluksesta huolimatta isoksi. Sitä runkohan rukattiin KE koppaiseen, mutta mitä kaikkea tehtiin? Takarunko on erilainen ja ilmeisesti keulakulma eri. Ja oliko rungon alapuolella lisätty jäykkäriputki.

Joo, tässä on jo se jäykkäri. Siis tämä ei ole "kolmonen" vaan KC (KD). Keulaputket taitaa olla samat kun ainakin loppupään kolmosissa. Keulakulmaa joskus vieretysten kolmosen kanssa verrattiin ja tässä on silmämääräisesti pystympi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #86 : Kesäkuu 15, 2015, 23:45:04 ip »
Kuten varmaan ne jotka kävivät katsomassa linkittämääni keulakulmalaskuria ja mahdollisesti siihen oman pyöränsä mitta-arvot syöttivät saivat tiedon mikä jätön suuruus kyseisillä mitoilla syntyy. Mitä pienempi jättö sitä epävakaampi pyörä ja päinvastoin. Epävakaus on sporttipyörässä tavoiteltu ominaisuus tiettyyn rajaan asti.

Jättöön vaikuttaa se millainen matka on ohjausakselin keskeltä teleskooppiputkien keskilinjaan. Guzzissa on myös sellainen ominaisuus että ohjausakselin ja keulaputkien keskinäinen kulmaero on nolla astetta. Kaikissa pyörissä ei ole. Tämän eron muuttaminen muuttaa tehokkaimmin jättöä. Jos on eroa niin silloin keulan pituutta muuttamalla saadaan jätön suuruutta muutettua. Nollakulmalla tätä vaikutusta ei tule vaikka kuinka jatkaisi keulaa. Suosittelen leikkimään tuolla keulakulmalaskurilla niin samalla selviää monenlaisia asioita pyörän ajogeometriasta. On sitten Guzzirallissa iltanuotiolla hyvä vängätä asiasta.

Lienette nähneet todella pitkäkeulaisia moottoripyöriä. Niistä erästä tyyppiä kutsutaan "Tuusula Style" nimityksellä. Se tarkoittaa että pyörän keskikohta on ohjausakselin tietämillä. Keula on siis yhtä pitkä tai pidempi kuin pyörän takaosa. Silti sellainen laite on helppo ohjastaa eikä tee omiaan. Silloin jätön ja keulakulmien laskenta on jo millin- ja asteen osien tarkkaa. Myös keulan taipuma  ja pyörän massan vaikutus siihen pitää huomioida.

Tuollaisen pitkäkeulan on läpäistävä käsittelykoe että pääsee läpi katsastuksesta. Koe maksaa noin 500€ + alv ja sen tekee puolueeton Trafin valtuuttama tutkimuslaitos ja siitä saadun todistuksen todistusvoimaa ei katsatusmies voi kiistää vaikka kuinka harmittaisi. Kuten olen paikalla olleena olen nähnyt. Leima vain paperiin!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #87 : Kesäkuu 16, 2015, 07:04:55 ap »
Lainaus käyttäjältä: TunturiTT link=topic=5184.msg45624#javascript:void(0);msg45624 date=1434396252
Kolmosen keula lienee pidempi. Sillä jättökin jää madalluksesta huolimatta isoksi. Sitä runkohan rukattiin KD koppaiseen, mutta mitä kaikkea tehtiin? Takarunko on erilainen ja ilmeisesti keulakulma eri. Ja oliko rungon alapuolella lisätty jäykkäriputki.

Joo, tässä on jo se jäykkäri. Siis tämä ei ole "kolmonen" vaan KC (KD). Keulaputket taitaa olla samat kun ainakin loppupään kolmosissa. Keulakulmaa joskus vieretysten kolmosen kanssa verrattiin ja tässä on silmämääräisesti pystympi.

Kyllä mää oon taukki; koko ajan tyrkyttänyt kolmosta, vaikka lukeehan sulla allekirjoituksessa, että -95 1100!
Joo, eli keulaputket lienee Jackalia yms pidemmät, kun voi noin paljon tiputtaa. Vieläkään voit kokeilla matalampaa eturengasta, se tiputtaa lisää. Mulla on kapeampi ja matalampi etunen ja se herkisti aika hyvin kääntyvyyttä. Takanenkin on supermotomitoilla, joten kumit itsessään eivät vellovello alla, kuten korkeammat.
Tuota perää voi nostaa aika paljon, mullakaan ei varmaan haarukka ole kun just vaakatasosta naksauksen kulmassa alaspäin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #88 : Heinäkuu 07, 2015, 12:31:57 ip »
Sääli masentaa Ikkalaa, ja itseäni myös, kun on Guzzi cafe rakenteilla. Valmis ehkä joskus.
Tuossa filmissä kuitenkin ajassa 4:45 alkaen tyly kuvaus mitä mieltä oikea kahviomies on tietyistä voimansiirto ja moottoriratkaisuista.  ;D
On siinä toinenkin opetus. Jupit vie naiset. Ja naiset vie pyörät.

https://m.youtube.com/watch?v=XXY1PgvdzrU

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Californiasta caferacer
« Vastaus #89 : Heinäkuu 15, 2015, 22:35:13 ip »
Näköjään vähän liiankin kevyttä tekoa oli tuo kilpi/takavalo/vilkkuhässäkkä... Takapyörä imi koko keksinnön mukaansa. Lokasuoka on sitkeetä alumiinia, oli melkeen kaksinkerroin ja kesti kääntää vielä suoraksi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125