Castiglionit pääsevät taas nauramaan koko matkan pankkiin? ... nyt ovat taas saamassa jonkun muun kattamaan kuluja, kun pyöräkauppa sukeltaa ...   Melkoisia veijareita...
Samaa naurettiin Italiassa v.2000, kun Aprilian Ivano Beggio osti Guzzin*. Lehdet kirjoittivat, että "taas löytyi iso Herra, jolla on syvät taskut tyhjennettäväksi. Mandellossa juhlitaan ja päästään taas intohimolla rakentamaan hienoja moottoripyöriä."  
Jo keväällä 2004 tehdas oli hetken pysähdyksissä, kun rahat loppuivat ja syksyllä 2004 Piaggio osti Aprilian sekä sen mukana Guzzin *.
(* = ja Laverdan)Sitä en tosin usko, että saksalaisomistus erityisesti suojaisi halpatuotantoa vastaan. BMW:n rinnakkaistwinikoneet tehdään Kiinassa, samoin muistaakseni skootterit kokonaan. KTM:n pikkumallit taas tehdään Intiassa (samaa Teutoniaa se Itävaltakin on  .
. 
Ei suojaa halpatuonnilta, mutta pitää omistuksen Saksassa ja yleensä tuotantoakin Euroopan omiin tarpeisiin.
(Ei kuten "Suomalainen" Nokia, jossa "kotimaa" on vain pääkonttorin paikka, mutta omistus enimmäkseen muualla.)BMW twinit tehdään Berliinissä Saksassa, mutta yksipyttyinen F650 on "kiertolainen", jolla on sukulaisuutta Guzzillekin (Aprilian kautta). Kone tehtiin (v.1993) Itävältalaisen Rotaxin kanssa (BMWltä K100 mallinen sylinterikansi). F650 oli sama, kuin Aprilia Pegaso ("BMW" koneella) ja sitä valmistettiin Aprilian tehtaalla Italiassa vuodet 1994-2000, kunnes BMW siirsi valmistuksen takaisin Saksaan 2001 (=ruiskukoneet->-07 saakka). Vuonna 2008 "F650" oli twin (800cc). Yksipyttyinen palasi vuonna 2009 nimellä G650GS ja (musta) kone valmistetaan nyt kiinassa Loncin tehtaalla (Rotax lisenssillä). Pyörät kootaan edelleen Saksassa.
Euroopassa "kaikki" pyörämerkit käyttävät yhteisiä alihankkijoita, joilta tulevat valot, vilkut, peilit, kahvat, katkaisijat, ohjaustangot, sähköjohdotukset, jarrut, jousitukset, laakerit, renkaat jne, joten tehtaan "omaa" on enää lähinnä runko, tankki, vanteet, satula, mittaristo, moottori, voimansiirto sekä pakoputkisto. "Omaa" sikäli, että usein nekin ovat yhteisiä konsernin (mm.Piaggio) sisällä tai yhteisyritysten kesken.
Tuotantoa varmasti siirretään lähelle kasvavia markkinoita, mutta paikallista paikallisille (ja mahdollisesti eri tuotemerkillä). MP tehtaalle 750cc tai 1200cc valmistuskustannuksissa ei ole suurta eroa (esim.Breva 750/1200), mutta myyntihinnassa on, joten pienempien mallien kohdalla täytyy joko säästää kuluja tai sitten niitä pitää valmistaa suuria määriä. Mm. Piaggiolla on tehtaat Intiassa, Kiinassa ja Vietnamissa satojen tuhansien kapasiteetilla.
Videolla (
linkki) vilahtelee Guzzejakin.