Kirjoittaja Aihe: Guzzitietoutta  (Luettu 5475 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Guzzitietoutta
« : Lokakuu 17, 2014, 13:14:13 ip »
Täällä seikkaileville vakiokävijöille listaamani linkit eri Guzzi-mallien korjaamokäsikirja ja räjäytyskuvaluetteloihin on tietysti vanhaa tietoa. Mutta kun niistä kuitenkin koko ajan kysellään niin listasin niitä nettisivulleni lyhyen artikkelin muodossa.
http://www.motomatti.fi/2014/10/guzzitietoutta-netista.html

Älkää hämmästelkö alussa olevia "hakusanoja". Niiden mukaan google tai jokin muu hakukone osaa yhdistää juuri tähän linkkisivuun ja suoda etsijälle löytämisen ilon.

Varmasti on vielä paljon muitakin hyviä linkkejä olemassa mutta ei näin äkkiseltään tullut mieleen.
Saa laittaa ehdotuksia hyvistä linkeistä. Mikä se värittyjen kytkentäkaavioiden tekijä olikaan?

Korjaamokirjalinkeistä avautuu useimmiten pdf-tiedosto jonka voi ladata koneelleen. Jos ei ole varma sisällöstä niin antaa hetken latautua ruudulle ja jos oli oikeaa asiaa niin antaa latautua loppuun asti ja sitten tallentaa oman tietokoneen kovalevylle tai suoraan muistitikulle. Tulostamista en suosittele. Paperia tuhlaantuu hirveästi. Tulostaa tarvitessa vain ne kohdat joita sillä kertaa tarvitsee. Esimerkiksi momenttitaulukon tai jonkin yksityskohdan säätöohjeen.

Kirjaamistani linkeistä ei ole, ainakaan omalle tietokoneelleni, tai en tiedä sitä, mitään ylimääräistä latausten yhteydessä.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzitietoutta
« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2014, 14:09:37 ip »
Ohjekirjoja Guzzeihin (ja muihinkin merkkeihin) suoraan ladattavissa myös http://mybikemanuals.com/
Värillisiä kytkentäkaavioita löytyy ainakin täältä http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/sportissimo.html
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzitietoutta
« Vastaus #2 : Lokakuu 17, 2014, 15:12:02 ip »
Manuaalilinkki oli Guzzin osalta köyhä. Enemmän mainostulopohjalla oleva linkki.
Kytkentäkaavioita sen sijaan oli thisoldtractorilla varsin mukava määrä. Jopa sieltä vanhemmasta päästä.
Näitä lisää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzitietoutta
« Vastaus #3 : Lokakuu 17, 2014, 16:00:06 ip »
Värikoodatut kytkärit onkin erittäin tervetulleita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzitietoutta
« Vastaus #4 : Lokakuu 18, 2014, 10:49:15 ap »
Hyvä vinkki erityisesti uusille Guzzisteille on Gruppon Guzzin tekniikka tutuksi:
http://www.guzziclub.fi/hscms/tekniikkaa.html
sekä Guzzien testiraportteja:
http://www.guzziclub.fi/hscms/testiraportteja.html
Vanhempien (vm.-87-98) Guzzien mitattuja suorituskykyarvoja (dyno & rata) 45:stä mallista:
http://www.lubimaer.com/old_moto_website/guzzi.html
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
Vs: Guzzitietoutta
« Vastaus #5 : Lokakuu 18, 2014, 17:00:24 ip »
Kiitos kaikista hyvistä linkeistä.  :) Mukavaa todeta, että tämä on aktiivinen foorumi.
Hommasin syyskuussa Kuopion suunnalta sinisen 1000SP:n jota olisi tarkoitus talven aikana kunnostella.
 Varmaankin kytkin ja vuotava perä pitää fiksata. Edellisen omistajan jäljiltä laite on muuten mainiossa käyttökunnossa. Nettiopiskelu jatkuu vielä ennen tositoimiin ryhtymistä ja ajokausikin vielä kotvasen aikaa  ;D

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzitietoutta
« Vastaus #6 : Lokakuu 19, 2014, 11:18:44 ap »
Jos Sulla on talven aikana paikka / mahdollisuus käydä sähköjohdot tarkasti läpi - se kannattaa tehdä. Tuon ikäisessä tulee helposti tämmösiä ongelmia:
- Maadoituspisteet runkoon löysällä / ruosteessa.
- Lataussäätimen maajohto!!
- Starttimoottorissa kosteutta / hiilipölyä / hapettumia. Bendixin puhdistus ja rasvaus. Huomaa, että niveltappi on paikallaan Pyhällä Hengellä ja putoaa helposti pohjakaivoon. Jaa mistäkö tiedän...
- Johtojen hankautumia runkoon. Erityisesti emäputken tienoilla.
- Tulpanhatut sisältä huonossa kunnossa. Tulpanjohdoissa ei hankautumia.
- Rele / sulakekannat hapettuneet.
- Lamppujen kannat / pitimet hapettuneet.

Noihin ei edes tarvita rakettimiehen opaskirjaa eikä erikoistyökaluja. Aikaa menee hätäilemättä tehden alle 2 h, mutta saattaa pelastaa tienvarren stopilta. Erityisesti sitten, kun Guzziralli on jossain Rokualla ja joutuu pienessä "tihkusateessa" ajelemaan...  ;D  ;)  :P
Huollon tarkoitus kun on sekä korjata viat, että ennaltaehkäistä niitä. Ei sitten tarvitse Porvoo - Pihtipudas -välillä miettiä missä kunnossa jokin asia on...Ja samalla oppii tuntemaan oman pyörän perusasiat.
Jos joudut uusimaan johdotusta, niin Il Falconessa oli taannoin juttu johdon oikeasta jatkamisesta.


Kaijus

  • Viestejä: 807
Vs: Guzzitietoutta
« Vastaus #7 : Lokakuu 19, 2014, 12:00:33 ip »
Ja sitten on sellaisia Guzzeja , joille ei ole tehty mitään noita Timon suosittelemia toimenpiteitä ja ne pelittää ihan moitteetta  ;D

Todistaa
Kaijus

Jackal -99
Cali 1100i -97 sivuvaunulla
Cali T3 -79
Stornello Scrambler 125 -72

+ perheen toistakymmentä muuta Guzzia vuosien varrella

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzitietoutta
« Vastaus #8 : Lokakuu 19, 2014, 12:41:30 ip »
Niin...enhän minä edes yrittänyt väittää, että nuo olisivat ns. pakollisia. Mutta mukavaa vapaa-ajan toimintaa, hyödyllistä pyörän kannalta jne. Eikä tarvi joka naksahduksen takia maksaa huoltofirmalle kymmenyksiä...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzitietoutta
« Vastaus #9 : Lokakuu 19, 2014, 17:21:43 ip »
Ei ole yhtään paha homma vanhan pyörän kohdalla. Varsinkaan jos mopolla on ollut useampia omistajia. Omasta pikkulohkosta olen sähköpuolelta parsinut aikaisempien "sahureiden" säpöstyksiä. Aika villejä patentteja ollut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzitietoutta
« Vastaus #10 : Lokakuu 19, 2014, 18:42:24 ip »
Samaa virttä veisaan. Niissä vanhoissa peleissä joita on toisinaan mulle tuupattu on tehty eri toimijoiden toimesta kaikenlaista loikkajohtoa ja muuta oikaisua ja epämääräisiä releistyksiä. Varmaan ollut hyvä tarkoitus mutta kun laittaa releen jonnekin kannattaa käyttää relejalkaa. Muutoin relettä vaihdettaessa on neljä tai viisi samannäköistä johdonpätkää abikoineen joista pitää sitten arvuutella oikeaa järjestystä. Muutenkin abikotyyppiset liittimet olisi hyvä unohtaa sinne 80-luvulle. Tosin kaikkiin 60-luvulta Guzzin tähän mennessä käyttämiin liittimiin saa korjausosia eli "uros- ja naarassieluja" jos haluaa entisöidä alkuperäiseksi. Pitäisi joskus tehdä niistä artikkeli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzitietoutta
« Vastaus #11 : Lokakuu 19, 2014, 18:43:48 ip »
Hieman laajensin listaustani Guzziosien markkinoijien suuntaan ja muutakin päivitystä: http://www.motomatti.fi/2014/10/guzzitietoutta-netista.html

Linkkivinkkejä vastaanotan mielelläni lisää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzitietoutta
« Vastaus #12 : Lokakuu 19, 2014, 21:04:45 ip »
Kyllä kunnollisia abikoja voi käyttää. Pitää vaan merkata johdot. Jos ei siis ole erivärisiä naruja laittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.