Kirjoittaja Aihe: Perustieto Guzzin koneesta  (Luettu 11318 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #15 : Lokakuu 04, 2014, 22:17:05 ip »
Mites kolmi- tai viisisylinterisessä?

Lainaus
vaihto- tai puristustahdin aikaan yläkuolokohdassa

Mutta kumpi on oikea kohta?

Olen itsekin aikoinaan pyöritellyt kampiakselin päästä tarpeettomasti kun en ollut vielä sisäistänyt "kaavaa".
Uusissa malleissa ei sitten enää olekaan niitä kampiakselimerkintöjä. Jos on niin siltikin pitää ymmärtää että vain joka toisella kierroksella nuo merkit ovat kohdallaan.

Peukalo on toistaiseksi riittänyt tuohon oikean säätökohdan määrittelyyn. Painaa peukun tulpanreikään, kun pyörittää toisella kädellä avaimella kampuran päästä, niin selviää milloin on puristustahti.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #16 : Lokakuu 05, 2014, 12:30:38 ip »
Mites kolmi- tai viisisylinterisessä?


Peukalo on toistaiseksi riittänyt tuohon oikean säätökohdan määrittelyyn. Painaa peukun tulpanreikään, kun pyörittää toisella kädellä avaimella kampuran päästä, niin selviää milloin on puristustahti.

..ja samalla voi löytyä vuotava venttiili..

-KG-

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #17 : Lokakuu 07, 2014, 10:08:34 ap »
Mietiskelin esittämääni kysymystä ja vastaukseni on vähintään kaksi ja vähemmän kuin neljä kierrosta. Sylinterikulmaa vastaavan verran jää enintään vajaaksi neljästä. Nyt poistun tästä keskusteluringistä.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #18 : Lokakuu 07, 2014, 11:27:27 ap »
Sylinterimäärä ei ratkaise niin kauan kuin kaikkien sylinterien mäntien kiertokanget ovat kiinni samassa kampiakselissa. Kaksi kierrosta riittää aina että niiden aikana jokaisessa sylinterissä on tapahtunut yksi palotapahtuma. Jopa Guzzin V8-moottorissa. Ei kannata ajatella liian monimutkaisesti.
Kun sylinterien määrä lisääntyy niin sytytyshetkiä on vain taajemmassa per kaksi kierrosta. Siksi useampisylinterisen käynti on tasaisempaa ja tehontuottokin on useimmiten parempaa ja käyntiääni rytmiltään taajempaa.

Seuraava peruskysymys:
Kuinka monta kierrosta nokka-akseli tekee kahta kampikierrosta kohti yksisylinterisessä? Entä kaksisylinterisessä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #19 : Lokakuu 07, 2014, 11:57:16 ap »
Kaksitahtisessa kaksi, nelitahdissa yksi. Sylinterimäärällä ei taaskaan väliä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #20 : Lokakuu 07, 2014, 12:13:45 ip »
Viitannet kaksitahtidieseliin?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #21 : Lokakuu 07, 2014, 12:31:53 ip »
Toyota on tehnyt myös kaksitahtibensakoneita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #22 : Lokakuu 07, 2014, 13:30:58 ip »
Lainaus
Toyota on tehnyt myös kaksitahtibensakoneita.
Siis jollain muulla kuin luisti- tai mäntäohjauksella?

Muutoinhan suurin osa moottorinvalmistajista on tehnyt aikojen saatossa kaksitahtisia eri tarkoituksiin vaikkakin nykyään kehittely on jäänyt vähemmälle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #23 : Lokakuu 07, 2014, 15:41:18 ip »
Testimielessä askaroivat 90-luvulla neliventtiilikannella kutoskoneita. Istuttivat isohkoon sedaniin ja ajoivat testiajoa. Tästä oli joskus varhaisella 90-luvulla tekniikan maailmassa juttua. Kuvat ja kaikki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #24 : Lokakuu 07, 2014, 17:01:16 ip »
Lainaus
Toyota on tehnyt myös kaksitahtibensakoneita.
Siis jollain muulla kuin luisti- tai mäntäohjauksella?
Toyotan "poppet-valve" koneet (v.1992) olivat S-2 (bensa) ja S-2D (diesel).
Olivat turboahdettuja ja käytössä vain lyhyen aikaa prototyyppeinä.
Kehitystyö lopetettiin päästöjen kanssa tulleiden ongelmien vuoksi (linkki).

Brigg & Stratton two-stroke poppet-valve ->: http://www.youtube.com/watch?v=0ZPaGFqOfOo
p.s. Olikin minulle ihan uusi juttu, koko tämä venttiilein toteutettu kaksitahtimoottori.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #25 : Lokakuu 07, 2014, 18:44:25 ip »
Aika iso osa tämänkin foorumin porukoista on kulkenut venttiilein ohjatuilla kakstahtidieseleillä. Suuret laivadieselit ovat moisia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #26 : Lokakuu 07, 2014, 19:26:12 ip »
Ennen vanhaan - siis silloin kun meikäläinen kuului Nipan pursiseuraan - laivadieselissä oli 1 venttiili  per sylinteri.
Emeritus-guzzisti

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #27 : Lokakuu 07, 2014, 19:58:14 ip »
Mulla oli joskus seitkytluvulla British Anzani merkkinen peräprutku, jossa oli kampikammion pohjassa nokka-/kampiakselin ohjaamat imuventtiilit. Lieneekö ollut yleinenkin konstruktio siihen aikaan ennen läppä-venttiileitä.
Siis vastaus kysymykseen: kaksi kierrosta kaksitahtisessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #28 : Lokakuu 07, 2014, 21:45:02 ip »
Olisko tuosta Anzanista tyyppiä tai kuvaa. Kiehtoo tuollainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #29 : Lokakuu 08, 2014, 23:37:32 ip »
En jaksa muistaa tyyppiä, oli 40 heppanen kaksipyttyinen jostain kuusikymmenluvulta.
KVG. Muistaakseni kampiakselin limput ohjasivat suoraan venttiileitä. Aikaa kulunut nelisenkymmentä vuotta, ei kaikkea jaksa muistaa;-(