Kirjoittaja Aihe: Pyörät talvilepoon  (Luettu 40186 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #15 : Lokakuu 11, 2014, 14:08:10 ip »
Maapohjalla talvilevossa on pressu alla yhtä tärkeä, kuin olla pressun alla. Maasta nouseva kosteus ruostuttaa.

Terassilaudoitus on takapihalla.

Huppu päälle, muttei liian tiiviisti.

Jotain suihkutettavaa öljyä olen vielä ahkerasti suihkinut kaikkiin paikkoihin mitkä saattaisivat ruostua. Ei pomminvarma keino, mutta tuskin haittaakaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #16 : Lokakuu 11, 2014, 15:50:43 ip »
Wd40 on tehty tuota hommaa varten. Saa liiat pyyhittyä ilman liuottimia myös säilön jälkeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #17 : Lokakuu 12, 2014, 11:46:25 ap »
Eilen alkoi Brevan talviuni. Viimeisestä ajokerrasta taitaa kyllä olla jo pari viikkoa, mutta eilen pesin pyörän ja kytkin ylläpitolaturin. Tuossa lähiviikkoina sitten vielä vähän voitelua ym. pikkuhuoltoa ja ehkä vahat pintaan.
Keskitalvella mahdollisesti öljyt vaihtoon, ellen sitten jätä kevääseen. Kerran kuussa kone käyntiin ja annan käydä jonkin aikaa. Tapanani on myös ollut kaikkia pyörän vipuja, polkimia ja kytkimiä silloin tällöin käyttää talven aikana. Ehkä turhaa, mutta eipähän tule mitään jumiutumisia säilytysen aikana.
Pyörää säilytän omassa lämpimässä tallissa, joten matka ja olosuhteet eivät ole este pikku ropaamiselle talven mittaan. Tarkoitus olisi nyt ennen joulua tuo talli tyhjentää kaikesta ylimääräisestä ryönästä, mahtuu sitten paremmin jotain tekemäänkin  ::)
Breva V850
Vespa GTS 250ie

B11

  • Viestejä: 12
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #18 : Lokakuu 12, 2014, 13:19:42 ip »
Eilen alkoi Brevan talviuni. Viimeisestä ajokerrasta taitaa kyllä olla jo pari viikkoa, mutta eilen pesin pyörän ja kytkin ylläpitolaturin. Tuossa lähiviikkoina sitten vielä vähän voitelua ym. pikkuhuoltoa ja ehkä vahat pintaan.
Keskitalvella mahdollisesti öljyt vaihtoon, ellen sitten jätä kevääseen. Kerran kuussa kone käyntiin ja annan käydä jonkin aikaa. Tapanani on myös ollut kaikkia pyörän vipuja, polkimia ja kytkimiä silloin tällöin käyttää talven aikana. Ehkä turhaa, mutta eipähän tule mitään jumiutumisia säilytysen aikana.
Pyörää säilytän omassa lämpimässä tallissa, joten matka ja olosuhteet eivät ole este pikku ropaamiselle talven mittaan. Tarkoitus olisi nyt ennen joulua tuo talli tyhjentää kaikesta ylimääräisestä ryönästä, mahtuu sitten paremmin jotain tekemäänkin  ::)

Mikä idea kerran kuussa -käynnistämisessä on? Lyhytaikainen käyttäminen vain kerryttää haitallista kondenssivettä moottoriöljyn sekaan.

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #19 : Lokakuu 12, 2014, 15:14:47 ip »
Lähinnä ajatuksena on, että moottorin sisäpuoliset osat pysyvät ohuen öljykalvon suojaamina, tiivisteet eivät kuivu eikä mikään ala jumittelemaan.  Eikös ne mahdolliset kondenssivedet sitten haihdu koneen lämmetessä pakoputken kautta vesihöyrynä ilmaan?
Breva V850
Vespa GTS 250ie

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #20 : Lokakuu 12, 2014, 16:08:25 ip »
Siinäpä tuo venttailee riisuttuna talven yli vaikka olis vielä paljon ajokelejä jäljellä, mutta iski vain laiskuus.
Tiedä sitten onko tuo liian lämpimässä +20 eihän se lihakaan säily lämpimässä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #21 : Lokakuu 12, 2014, 18:12:47 ip »
Lähinnä ajatuksena on, että moottorin sisäpuoliset osat pysyvät ohuen öljykalvon suojaamina, tiivisteet eivät kuivu eikä mikään ala jumittelemaan.  Eikös ne mahdolliset kondenssivedet sitten haihdu koneen lämmetessä pakoputken kautta vesihöyrynä ilmaan?

Se pitäisi käyttää ihan kuumaksi asti ja sittenkin käydä vielä hyvän aikaa. Suomen talvi on kyllä niin lyhyt, ettei laadukas moottoriöljy kerkeä valumaan pinnoilta. Ei siellä moottorissa mikään ruostu tai hapetu.
Käynnistely auttaa toki kuskia selviämään talvesta  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #22 : Lokakuu 12, 2014, 20:52:41 ip »
Juu, öljy kyllä pysyy pinnoilla. Mutta jos säilytyspaikka on lämmin ja säilytys pitkäaikaista niin käynnistämisestä on hyötyä siihen että ruiskutussuuttimiin ei ehdi syntyä sakkautumia. Akun maajohto on hyvä olla irti niin akku ei tyhjene eikä silloin tapahdu johtimien liittimissä ja komponenteissa hapettumaa. Akussa voi silti olla ylläpitolaturi kiinni.

Pitkässä seisonnassa on myös havaittu että polttoainepumppu, ulkopuolinen versio, saattaa jumiutua siihen asentoon mihin on pysähtynyt. Siksi virran päälle kytkeminen pari kertaa talvessa on hyväksi. Samalla muutkin polttoaineen kanssa tekemisissä olevat komponentit saavat uutta polttoainetta ja mahdolliset sakkautumat menevät sinne minne kuuluvatkin eli suodattimeen.

B11

  • Viestejä: 12
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #23 : Lokakuu 12, 2014, 20:57:23 ip »
Lähinnä ajatuksena on, että moottorin sisäpuoliset osat pysyvät ohuen öljykalvon suojaamina, tiivisteet eivät kuivu eikä mikään ala jumittelemaan.  Eikös ne mahdolliset kondenssivedet sitten haihdu koneen lämmetessä pakoputken kautta vesihöyrynä ilmaan?

Oljyn seasta pois haihtuva vesi tulee moottorista ulos huohotinletkun kautta.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #24 : Lokakuu 12, 2014, 21:42:26 ip »
Tuli muuten sellainenkin asia mieleen että pyörää ei tarvitse käynnistää lainkaan saadakseen polttoaineen paineistetuksi ja suuttimista läpi. Kytkee vain tietokoneen GuzziDiagilla pyörän OBD-väylään ja antaa komentoja esimerkiksi suuttimille avautua muutaman kerran. Komennon alkaessa polttoainepumppu käynnistyy ja se suutin, jolle komento annetaan avautuu ja sulkeutuu muutaman kerran. Polttoainemäärä joka suuttimista pääsee imukanavaan on hyvin pieni. Edellyttää teitenkin että akussa on virtaa ja akkukaapelit kiinni. On savuton menetelmä jos pyörä sattuu olemaan sellaisessa paikassa että ei voi käynnistää pakokaasujen vuoksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #25 : Lokakuu 12, 2014, 21:47:24 ip »
Lainaus
Oljyn seasta pois haihtuva vesi tulee moottorista ulos huohotinletkun kautta.

Ei pidä paikkaansa.
Vakiokuntoisessa pyörässä öljyn seasta höyrynä erottuva vesi kulkee palotilan kautta. Siksi kampikammion huohotus on laitettu kiertoon ilmanjakokotelon kautta palotiloihin. Ja poistuu siis pakoputkien kautta.

On sitten eria asia saako talvisäilytyksen aikana moottoria käyttämällä moottoriöljyä niin kuumaksi että siitä vettä erottuisi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #26 : Lokakuu 12, 2014, 22:41:21 ip »
Juu, öljy kyllä pysyy pinnoilla. Mutta jos säilytyspaikka on lämmin ja säilytys pitkäaikaista niin käynnistämisestä on hyötyä siihen että ruiskutussuuttimiin ei ehdi syntyä sakkautumia. Akun maajohto on hyvä olla irti niin akku ei tyhjene eikä silloin tapahdu johtimien liittimissä ja komponenteissa hapettumaa. Akussa voi silti olla ylläpitolaturi kiinni.

Pitkässä seisonnassa on myös havaittu että polttoainepumppu, ulkopuolinen versio, saattaa jumiutua siihen asentoon mihin on pysähtynyt. Siksi virran päälle kytkeminen pari kertaa talvessa on hyväksi. Samalla muutkin polttoaineen kanssa tekemisissä olevat komponentit saavat uutta polttoainetta ja mahdolliset sakkautumat menevät sinne minne kuuluvatkin eli suodattimeen.

Ketjussa on käsitelty TALVIseisontaa. Pitkäaikaissäilytys on asia erikseen. Ei kannata tässä alkaa enempää hämmentämään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #27 : Lokakuu 12, 2014, 22:43:10 ip »
Lainaus
Oljyn seasta pois haihtuva vesi tulee moottorista ulos huohotinletkun kautta.

Ei pidä paikkaansa.
Vakiokuntoisessa pyörässä öljyn seasta höyrynä erottuva vesi kulkee palotilan kautta. Siksi kampikammion huohotus on laitettu kiertoon ilmanjakokotelon kautta palotiloihin. Ja poistuu siis pakoputkien kautta.

On sitten eria asia saako talvisäilytyksen aikana moottoria käyttämällä moottoriöljyä niin kuumaksi että siitä vettä erottuisi.

Tavallisesti ei saa. Öljyn pitää olla hyvän aikaa päälle sadan lukemissa, ennen kuin luovuttaa vetensä. Lyhyt käyttäminen on päin vastoin pahasta; jäähtyä moottori imee ympäristön kosteutta itseensä jäähtyessään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

B11

  • Viestejä: 12
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #28 : Lokakuu 13, 2014, 09:18:29 ap »
Lainaus
Oljyn seasta pois haihtuva vesi tulee moottorista ulos huohotinletkun kautta.

Ei pidä paikkaansa.
Vakiokuntoisessa pyörässä öljyn seasta höyrynä erottuva vesi kulkee palotilan kautta. Siksi kampikammion huohotus on laitettu kiertoon ilmanjakokotelon kautta palotiloihin. Ja poistuu siis pakoputkien kautta.

On sitten eria asia saako talvisäilytyksen aikana moottoria käyttämällä moottoriöljyä niin kuumaksi että siitä vettä erottuisi.


Eli öljytilasta haihtuva vesi joka tapauksessa siirtyy huohotinletkun kautta pois jonnekin muualle.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Pyörät talvilepoon
« Vastaus #29 : Lokakuu 13, 2014, 10:56:44 ap »
Tuli muuten sellainenkin asia mieleen että pyörää ei tarvitse käynnistää lainkaan saadakseen polttoaineen paineistetuksi ja suuttimista läpi. Kytkee vain tietokoneen GuzziDiagilla pyörän OBD-väylään ja antaa komentoja esimerkiksi suuttimille avautua muutaman kerran. Komennon alkaessa polttoainepumppu käynnistyy ja se suutin, jolle komento annetaan avautuu ja sulkeutuu muutaman kerran. Polttoainemäärä joka suuttimista pääsee imukanavaan on hyvin pieni. Edellyttää teitenkin että akussa on virtaa ja akkukaapelit kiinni. On savuton menetelmä jos pyörä sattuu olemaan sellaisessa paikassa että ei voi käynnistää pakokaasujen vuoksi.

Helpompaa on käyttää säilöntäainetta bensan seassa = myös savuton menetelmä.  ;)
Emeritus-guzzisti