Kirjoittaja Aihe: V-2 "oikein päin"  (Luettu 12512 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #15 : Syyskuu 25, 2014, 11:08:23 ap »
Itse en ole saanut kovin varmaa kuvaa CX500:sta. Alkupään mallien nokka-akselien katkeamiset olivat riesana ja myöhemmin varsin yleinen vesipumpun vuoto. Vesipumppu on hankalassa paikassa. Loppupään CX lienevät olleet vapaampia lastentaudeista. Kun CX tuli markkinoille mainostettiin sitä "Guzzintappajaksi". Tamperelaisen Honda-kauppiaan mukaan Guzzi menee konkurssiin kun kaikki vaihtavat Guzzinsa CX:siin.
Turbomalli, 650-koneella, lienee hyvinkin mielenkiintoinen. Niitä silloin tällöin näkee. Muotoilu yllättävän radikaali jos vertaa perusmalliin. Myös 650 SilverWing oli jonkin aikaa tuotannossa.

Tiedä sitten tekikö CX Guzzin markkinoille minkäänlaista taantumaa. Ei siitä ainakaan mikään markkinoiden ykkönen tullut.
Itsellä oli niihin aikoihin mm Honda 450. Rivitvini kulki, kunnossa ollessaan, paljon köykäisemmin kuin CX eikä CX:stä ollut vastusta vanhalle 500 Fourillekaan kulkupuolella. Ei siis houkutellut Cx pätkääkään sen ikäista 18 - 25v sällejä. Enimmäkseen sille naureskeltiin. Enkä ottaisi vieläkään vaivoikseni. Sen verran sellaisia tuli puretuksi ja kootuksi silloin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #16 : Syyskuu 25, 2014, 11:41:23 ap »
Itse en koe CX:ää kohtaan mitään raivoa. Voisin sellaisen ottaa. Nimen omaan 500cc perusmallin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #17 : Syyskuu 25, 2014, 11:44:15 ap »
CX 500 Custom oli minun eka iso pyörä. Tykkäsin silloin kovasti, eikä ollut ongelmia tekniikan kanssa.
Eipä ollut kyllä paljon ajettukaan (20-30tkm?). Ajo-ominaisuudet oli kulmikkaat ja runko löysä.
Jousitus lyhyt ja kromiosat keräsivät pistemäistä pintaruostetta. Pakoputket ruostuu puhki nopeasti.
   Turboakin kävin aikoinaan koeajamassa, mutta oli mielestäni vain luonteeltaan ärsyttävä.
Alle 5000(?) kierroksen hengetön ja turbon tullessa mukaan oli kuin eteenpäin repivää koiraa pitäisi kaulapannasta.
Tyyppivikana on myös hankalasti ja kalliisti korjattava laturi, jonka takia moni pyörä jäänyt talliin makaamaan.
Saksassa harrastajakultit on monen homman ympärillä ja CX porukalle on oma kauppakin:
http://www.cx500-shop.de/CX500-start/cx500-start.html

p.s. Näin vanhemmiten ajateltuna CX oli vain japsien kopio ja näkemys aidosta asiasta eli Guzzista.
p.p.s. Tekniikan Maailmassa haukkuivat CX:ää rumaksi ja ison miinuspisteen pyörä sai siitä, ettei siinä ollut toimittajan mielestä välttämätöntä käynnistyspoljinta. Vieläkin tuo hymyilyttää.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #18 : Syyskuu 25, 2014, 12:26:03 ip »
Jeps, unohdin tuon laturin. Mielenkiintoinen viritys, ajovalot toimivat vaihtojännitteellä. Omat kääminsä lataukselle. Kaverin jenkkituonti CX Customiin jonkin aikaa tuota kapinetta 90-luvulla hierottiin kuntoon.

Mitään raivoa on koe tuota pyörämallia kohtaan. Aika monta "viraapelisatasta" sellaisia korjatessa olen tienannut. Jonkin verran ajanutkin. Merkittävin havainto oli uraherkkyys mutta sehän saattoi johtua renkaistakin. Muutoin leppoisa laite. mutta täysin mielenkiinnoton kannaltani. Ei kuitenkaan ihan tusinapyöräluokkaa.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #19 : Syyskuu 25, 2014, 13:16:26 ip »
Kun CX oli uutta mallia niin legendaarinen kestävyys tuli sillä, että joillakin mentiin 100 k vähillä remonteilla, mikä oli mukamas aikamoinen suoritus silloin.  Muistaakseni olen kuullut juttuja myös poikki värisseistä jakoketjun kiristimistä, josta pystyy seuraamaan monenlaista seuraamusta. Pikku pyörähän se on, ei mopolla mahottomia.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #20 : Syyskuu 25, 2014, 20:39:37 ip »
Joo, ja kyllä CX:n luotettavuus brittipyörät peittoaa lähettihommissa. Nykypyörien luotettavuus on sitten ihan eri tasolla.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #21 : Syyskuu 25, 2014, 20:45:58 ip »
Saman merkin mopoja ovat sittemmin suosineet, Cbr1000f, Pan European ja TuplaX. Sinänsä ihme, kun ovat aikamoisia möhkyjä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #22 : Syyskuu 26, 2014, 01:24:52 ap »
Sohc van Helmi.

classic

  • Vieras
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #23 : Syyskuu 26, 2014, 09:42:52 ap »
Yllättävän hyvin kulkevia olivat CX:t viisisatasiksi. Nuo laturiongelmathan yleistyi niihin enemmissä määrin vasta niiden ikäännyttyä.
Hyvä tuttavani ajoi todistetusti  sellaisen mittariin yli kaksisataa tuhatta kilometriä ilman isoja murheita. (Sitten venttiilit tipahti ja tuli miltei täystuho).
Perusmalli on kyllä ruma pyörä. Yhden sellaisen olen kerran ostanut halvalla. Siistinyt ja myynyt nopeasti eteenpäin.

Vaatii kyllä omanlaisen mielenlaadun pitää CX:stä.  (Pekan laittamassa kuvassa on aika hupaisan sarjakuvamainen toteutus)
Pikkubroidi teki aikoinaan pitkäkeulaisen chopperin cx customista. Sitä ihastelleille ja ihmetelleille harrikkamiehille hän sanoi
 " koetappas itse tehdä kottikärrystä ja kompressorista kummoisempi" ;D
Noissa cx rakennelmissa on tavallaan samaa rumuuden kauneutta ja hellyttävää kömpelyyttä kuin muodissa olevissa vanhoissa riisutuissa bemuissa..
 
Jos keräisi johonkin latoon (kauas kauniiden pyörien kokoelmasta) erityisen rumia pyöriä, niin CX pääsisi seisomaan ainakin muutamien MZ mallien viereen. Rumat pyörät on yleensä halpoja mutta jos olisi varaa niin kyllä sinne joutaisi yksi nykyään kalliskin. Böhmerland vai mikä se oli..  se  pirteän värinen "perhemalli"  ;D

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #24 : Syyskuu 26, 2014, 09:50:47 ap »
Klassikoiksi myöhemmin nousevat usein pyörät, jotka poikkeavat sen ajan valtavirrasta. Silloin 70-luvun lopussa kärkikaartia olivat 4-sylinteriset, ilmajäähdytteiset 8- ja myöhemmin 16-venttiiliset koneet ketjuvedolla, joista otettiin tehoa ulos se mitä silloin saatiin.

Niihin nähden CX oli aika kummajainen.
Vielä yksi GT, kiitos.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #25 : Syyskuu 26, 2014, 10:45:05 ap »
Silloiseen 70/80-lukujen taitteeseen Honda oli ihan kelpo laatua. Aika ropaamista oli monissa pyörissä silloin.
Guzzi on kevyempi 182kg vs 230kg ja ajo-ominaisuudet paljon paremmat. 500C:lle hiekkatie oli "max.40kmh".
Nevada 750 ja CX500C ssa on selvää "sukulaisuutta" ja tehotkin 48hv max7000rpm / 50hv max9750rpm.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #26 : Syyskuu 27, 2014, 07:06:09 ap »
mulle on jäänyt semmonen mielikuva 80 luvulta että niitä ekan sarjan cx:ä välteltiin juuri laturi - pick up - nokkaketju ongelmien takia kun kaikki vaati koneen halkasemisen voi olla että muistan väärin

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #27 : Syyskuu 27, 2014, 21:01:57 ip »
Minä toin aikoinaan 2000-luvun taitteessa 2 Cx:sää Italiasta, kun olivat halpoja ja mahtuivat hyvin kuormaan.

Ajo-ominaisuudet eivät olleet mitkään ihmeen hyvät, mutta kone kyllä veti aika portaattomasti välillä 3000-10000 kierrosta ja vaihteisto ja kytkin olivat italialaisiin verrattuna tosi hienostuneita.

Mikä ihme siinä on, että japsi tekee venttiilikopan, mikä on kiinni kahdella ruuvilla verrattuna Guzzin huomattavasti useampaan ja silti se pitää paremmin :)

Kunnossa olevan CX:stä ei paljon mekaanisia ääniä kuulu, mutta eihän se ajo-ominaisuuksien puolesta ole Guzzia lähelläkään. Jäykkä ja raskas.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #28 : Syyskuu 28, 2014, 18:30:02 ip »
Saman merkin mopoja ovat sittemmin suosineet, Cbr1000f, Pan European ja TuplaX. Sinänsä ihme, kun ovat aikamoisia möhkyjä.

Seuraavaksi tuli Revere ja sitten 2 x Deauville. Pannarista en ole kuullut ko. hommissa, kallis...
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #29 : Syyskuu 28, 2014, 18:39:22 ip »
Enkkulehtien mukaan poliisien ja "despatch ridereiden" käyttis. Minunkin mielestä arvokas noihin hommiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.