Yllättävän hyvin kulkevia olivat CX:t viisisatasiksi. Nuo laturiongelmathan yleistyi niihin enemmissä määrin vasta niiden ikäännyttyä.
Hyvä tuttavani ajoi todistetusti sellaisen mittariin yli kaksisataa tuhatta kilometriä ilman isoja murheita. (Sitten venttiilit tipahti ja tuli miltei täystuho).
Perusmalli on kyllä ruma pyörä. Yhden sellaisen olen kerran ostanut halvalla. Siistinyt ja myynyt nopeasti eteenpäin.
Vaatii kyllä omanlaisen mielenlaadun pitää CX:stä. (Pekan laittamassa kuvassa on aika hupaisan sarjakuvamainen toteutus)
Pikkubroidi teki aikoinaan pitkäkeulaisen chopperin cx customista. Sitä ihastelleille ja ihmetelleille harrikkamiehille hän sanoi
" koetappas itse tehdä kottikärrystä ja kompressorista kummoisempi"

Noissa cx rakennelmissa on tavallaan samaa rumuuden kauneutta ja hellyttävää kömpelyyttä kuin muodissa olevissa vanhoissa riisutuissa bemuissa..
Jos keräisi johonkin latoon (kauas kauniiden pyörien kokoelmasta) erityisen rumia pyöriä, niin CX pääsisi seisomaan ainakin muutamien MZ mallien viereen. Rumat pyörät on yleensä halpoja mutta jos olisi varaa niin kyllä sinne joutaisi yksi nykyään kalliskin. Böhmerland vai mikä se oli.. se pirteän värinen "perhemalli"
