Kirjoittaja Aihe: V-2 "oikein päin"  (Luettu 12519 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
V-2 "oikein päin"
« : Syyskuu 24, 2014, 18:27:33 ip »
Guzzi lienee nykyisin ainoa poikittaista v-2 konstruktiota toteuttava merkki.?
Harvempi muistanee, että Indian valmisti kanssa aikanaan poikittaista paripyttyistä, Indian 841.
Kiinnostavaa luettavaa kaikkiaan finnbikerssien sivuilla mp historiikeissa Guzzeistakin: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2889.25;wap2

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #1 : Syyskuu 24, 2014, 18:56:35 ip »
Voi olla, mutta gutsissa on moottori pitkittäin. Samalla tavalla kuin V-moottorit autoissa. Suunta katsotaan kambiakselista, joka siis ei ole gutsissa poikittain vaan pitkittäin.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #2 : Syyskuu 24, 2014, 19:54:29 ip »
Tästä on ennenkin taitettu peistä, pitkittäin vai poikittain, kyllä Guzzin kone on pitkittäin koska se katsotaan kampiakselin suunnasta runkoon nähden   8)
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #3 : Syyskuu 24, 2014, 20:01:02 ip »
Guzzin pitkittäinen kone on muiden merkkien moottoreihin verrattuna poikittain. ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #4 : Syyskuu 24, 2014, 20:05:15 ip »
Valitettavaa on että jopa merkittävät kirjalliset julkaisut väittävät nykyistä konemallia poikittaiseksi. Lehdistö ja harrastajat sen ohella. Ilmeisesti kyse on mielikuvasta. Olenkin sitten kysynyt että mitenkäpäittäinen kertojan mielestä on tuuttihondan kone. Kulmia nostellen sanotaan että poikittainen myös, tietenkin. Tässä ehkä se mieltäkääntävä seikka ilmenee. Kun pytyt pilkistää tankin alta niin se on silloin poikittainen, mielikuvissa.
Itse pidän kiinni pitkittäisestä tässä yhteydessä. Guzzin yksisylinterit sen sijaan olivat poikittaisia. Kun taas BMW yksimukiset olivat pitkittäisiä. Sylinterin asennosta riippumatta.

Valitettavasti Indianin 841 jäi valmistuskaudeltaan lyhyeksi. Mutta onpa näitä pitkittäisiä V-koneita ollut muillakin valmistajilla.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #5 : Syyskuu 24, 2014, 20:12:46 ip »
Honda teki 70-luvun lopulla ja 80-luvulla CX-sarjaa, CX500 ja CX 650 + molemmista vielä turbo-versiot. Työntötanko V2, kampiakseli pitkittäin ja keppiveto, mutta nestejäähdytys.
Saksassa käyttävät siitä nimitystä Güllepumpe = paskapumppu.

http://www.motorcycleclassics.com/classic-japanese-motorcycles/honda-cx500.aspx#axzz3EFoG2rBd
Vielä yksi GT, kiitos.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #6 : Syyskuu 24, 2014, 20:18:24 ip »
Totta sekin. Kaikkihan riippuu jostain johonkin nähden.
Newton väitti aikoinaan että omena putoaa puusta, mutta joku todisti ettei se vielä pudonnut hänen ajassaan.
Tässä nyt kuitenkin oli kyse sylintereiden asennosta.
Sylinterit on poikittain vetolinjaan nähden Guzzeissa, eli mielestäni poikittain.
Mukavaa kun just miettii liian moninaisesti todeta että maailmassa ollaan vielä peruskysymysten äärellä.


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #7 : Syyskuu 24, 2014, 20:22:41 ip »
Onko kukaan tehnyt singleä, jossa kampura olis pitkittäin?
Tämäkin vielä! ! !

egon

  • Viestejä: 973
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #8 : Syyskuu 24, 2014, 20:25:16 ip »
Eikös Güllenpumpe ole lypsykone?  Nimi tulee siitä, että on kaljut sylinterin seinämät on vähän niinkuin lypsykoneen alipainekompressorin pytyssä. CX muuten on Honda-piireissä luunlujan pikkupyörän maineessa. Kai sitä Pannaria eli ST 1100:aa tehdään vieläkin. Eikös siinä ole vinkkeli nelonen pitkittäin? Nakuna Pannarikin voisi olla räyheen näköinen peli, mutta kaiken sen muovin kanssa ei oikein puhuttele meikälaisen muotosilmää. Samaten kun sävelet on pelkkää jakohihnojen vikinää?? niin ei oiken ala tärri piristä.

Ilmajäähdytteiseen koneeseen Guzzin omaksuma järjestys on erittäin hyvä. Ilmaa saa riittävästi kansille mutta pyttyjen päät eivät ole niin alttiita kolhuille kuin boxerissa. Pituussuntaisen kammen järkevyydestä todistaa ainakin sakujen valtaisa maailmanmenestys. Niitähän tehtiin sinkkuina ennen sotia Bemareina ja sotien jälkeen Emmoina, Awoina ja Simsoneina.


motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2014, 20:33:51 ip »
Kyse ei ole lainkaan siitä miten kukin mieltää asian vaan asian selvyydeksi on tämä asia jo aikanaan sovittu koneenrakennuksen yleisiin ohjeisiin.
Itse teknisen alan koulutuksen saaneena pidän kiinni pitkittäisestä ja se helpottaa laajemminkin kun tiedetään yhdellä termillä miten päin jokin on. Ei voi olla niin että molemmat ovat samoin päin, rivinelonen japsipyörässä ja V2 Guzzissa myös. Ei mahdu järkeen. Ymmärrän kyllä ajatusvirheen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #10 : Syyskuu 24, 2014, 20:36:24 ip »
Onko kukaan tehnyt singleä, jossa kampura olis pitkittäin?


Bemarin pikku ärrät R 25, 26, 35. Awo, Emw, Neracar ja muutama muu antiikkinen merkki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #11 : Syyskuu 24, 2014, 21:37:12 ip »
Sylinterit on poikittain vetolinjaan nähden Guzzeissa, eli mielestäni poikittain.

Samaa mieltä selkeästi poikittain,  .... tai siis ... ooo :o
http://www.richmondlabs.com/Automotive/RichmondV8/v12.JPG

.
2002 Atlantic 500
2004 B750

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #12 : Syyskuu 24, 2014, 23:29:57 ip »
Ihan hauskoja kommentteja, mutta "mutkaraudan" suunta ratkaisee. Guzzin moottori on siis pitkittäin. Aikoinaan kun japanilaiset etuvetoiset autot rynnistivät markkinoille kerrottiin alan lehdissä "höpödatsunin/100 amppeerisen" (Datsun 100 A) moottorin olevan poikittainen rivinelonen.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #13 : Syyskuu 25, 2014, 08:43:47 ap »
CX-Hondan nimi "Güllepumpe" tais saada alkunsa tästä sarjakuvasta:

http://www.cx-freunde.de/comic/comic1.html

Sakut CX-harrastajat on positiivisessa mielessä omineet nimen, ei ole heidänkään mielestä halventava. Ja CX on kulttipyörä Saksassa, vaikka on sitä kyllä Guzzikin.
Vielä yksi GT, kiitos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V-2 "oikein päin"
« Vastaus #14 : Syyskuu 25, 2014, 08:52:10 ap »
Tuo CX omaa myös Englannissa kuolemattoman maineen. Siellä ko. laitos oli ammatikseen ajavien suosiossa. Juurikin varmaan luotettavuuden, huoltovapauden ja näppäryytensä vuoksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.