Kirjoittaja Aihe: Nevadan valoasiaa  (Luettu 7809 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan valoasiaa
« Vastaus #15 : Syyskuu 19, 2014, 11:09:09 ap »
Komponenteista voisin luetella aivan tavalliset 4-napaiset kytkentäreleet 2 kpl, vesitiiviit Superseal-liittimet joiden pinnimäärä määrittyy kulloin käytettävän johdinmäärän ja kytkentätavan perusteella, eri vahvuisia ja - värisiä kaapeleita: ohjausjännitteelle riittää 0.75mm2, käyttöjännitteelle 1,5mm2 ja hieman paksumpi virtajohtimeksi akulta releille sekä maajohdoksi. Siistin ja helpon asennettavuuden vakuudeksi releille relejalat ja niille pinnit. Relejaloilla releet saadaan siistiin pakettiin ja kiinni sopivaan paikkaan. 6mm kaapelikenkiä tarvitaan pari kappaletta käytettävien johtojen mukaan. Sulakkeille on olemassa erilaisia pidikkeitä. Niiden sijoituis kannattaa laittaa helposti käsille päästävään paikkaan.
Haittapuolena on että hommaan tarvitaan pinnien ja johtimien puristamiseen, katkomiseen ja kuorimiseen tarkoituksenmukaiset pihdit/pihtejä. Abikoliittimet eivät ole ratkaisu vaan oikeat liittimet oikeaan paikkaan jotka kiinnitetään johtimien päihin sekä puristamalla että tinaamalla. Liitoskohtien päälle kuumailmapuhaltimella kutistuvaa kutistesukkaa ja johdinnippujen vetoon kaapelisukkaa. Näitä kaikkia tarpeita löytyy autosähköliikkeistä. Myös tinaa ja tinakolvi.

Johto/pinni-liitosten tekoon minimityökalusetti: http://www.motomatti.fi/2012/01/sahkotoihin-tyokalut.html

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Nevadan valoasiaa
« Vastaus #16 : Syyskuu 19, 2014, 11:12:13 ap »
... ajovalo vaikutti melkoisen tehottomalta, lähinnä myrskylyhdyltä. ...umpiosta en löytänyt H4-merkintää. ... moottoripyörä, jossa on vain yksi valo...
Eihän se tuo hämärässä / pimeässä ajaminen muutoinkaan mukavaa ole, vallankin kun monet metsän elävät tuppaavat silloin olla liikkeellä.
Ongelma on näistä päätellen heikko valoteho ja jollei umpiosta löydy H4 merkintää on silloin jo H4 polttimo laiton.
Mahdollisesti vain laitettu H4 polttimo ei halogeeni umpioon.

Taisi olla kieli poskessa-kannanotto Alilta.
Ei  ollut, vaan tein sen kirkkain silmin ja valaisevassa tarkoituksessa. Toimen laittomuutta lainkaan salaamatta.

Umpion heijastuspinta voi hapettua tai polttimo olla jo alkuaan turvattoman heikkotekoinen - pelkkä merkkivalo vaatimusten täyttämiseksi. Yleinen käytäntö menneinä aikoina oli, että kunhan riittää läpäisemään viranomaisvaatimukset.
(herkkähipiäiset -> kohta 2B)
Kirkkaamman (esim.xenon) polttimon laittaminen voi tuntuvasti parantaa käyttöpyörän turvallisuutta. Sekä kuljettajan näkemää tietä, että nähdyksi tulemista ja vaikka se on laitonta, niin en turvallisuuden lisäämistä pidä edesvastuuttomana. Kaasupurkauslampun suurjännite (voltti) ei alhaisen virran (amppeeri) ja tehon (watti) takia ole turvallisuusriski ja se on normaalisti sulakkeen takana. Xenon (HID) kuumenee H4sta (35w vs 55w) vähemmän.
TÄRKEÄÄ on huolehtia, että valokuvio ja valon suuntaus pysyvät sellaisina, ettei aiheuteta haittaa kohtaavalle liikenteelle.
(Mielestäni järkevintä olisikin sallia ko. muutos toimenpide esim. katsastuskonttorilla tehtävän tarkistuksen myötä.)
Kokemukseni mukaan "halogeeni-umpioon" laitettu jälkiasennus-xenon jää kuitenkin silminnähden himmeämmäksi, kuin mitä tehdastekoiset tai uusien (autojen) valaisimet ovat, joten mistään radikaalista valosaasteesta tai liikennettä häiritsevästä terrorismista ei ole kysymys.
(kohta 2B)
Tekniset ajoneuvomääräykset ovat paikallisia ja ajoittain oman aikansa lapsia, joita ei päivitetä kehityksen myötä.
Niiden taustalla ovat myös yhä useammin kaupalliset motiivit, ei pelkästään turvallisuus tai tarkoituksenmukaisuus.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan valoasiaa
« Vastaus #17 : Syyskuu 19, 2014, 11:52:57 ap »
Komponenteista voisin luetella aivan tava...


Ymmärsin, että kyse ole niistä alkuperäisistä kahvan katkaisijoista, ei listausta kaikesta mahdollisesta liitinmerestä, mitä on saatavilla tai mahdollisesti tarvii.

Katkaisijoiden hinta selvinnee helpoiten Stein-Dinsen tai Ebayn hintoja katselemalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan valoasiaa
« Vastaus #18 : Syyskuu 19, 2014, 13:40:23 ip »
Lainaus
Ymmärsin, että kyse ole niistä alkuperäisistä kahvan katkaisijoista, ei listausta kaikesta mahdollisesta liitinmerestä, mitä on saatavilla tai mahdollisesti tarvii.

Halusin vain tuoda esille parilla eri jutulla vaihtoehdot millä keinoin saa sekä ajovalon kirkkaaksi ja kahvakatkaisijat kestämään pidempään. Kahvakatkaisijoiden kuluneisuudelle ei releistämälläkään voi mitään. Nykypyörissähän nekin ovat suurelta osin releistettyjä ja siksi vikojakaan niissä ei ole kovasti ilmennyt.

Itsellä vahvaa vertailupohjaa 70-luvun pyöristä nykypyöriin. Aikanaan purkaamoilta ja rahaa ollessa ostettiin parempikuntoisia tai uusia katkaisijoita japsipyöriin tai sitten tehtiin väliaikaispatentteja. Eikä ollut releistettyjä pyöriä ne. Ei ollut edes startin solenoidia kun oli se poljinkäynnistys useimmissa. Releistäminen ei silloin tullut edes mieleen ja saattoivat moiset palikat silloin olla kalliitakin. Kadeksankymmentäluvulla en kahvavioista kärsinyt kun oli aina uusi pyörä alla mutta nyttemmin olen huomannut että Guzzin ja Ducatin pyörissä oli siihen aikaan vielä ne seitsemänkymmentäluvun värkit. Vasta yhdeksänkymmentäluvulla viisastuivat ja päivittivät italialaisetkin sähkölaitteet nykypäivän vaatimuksia vastaaviksi. Ja silloinhan se kauppa alkoi käymään. Ainakin Ducatilla.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Nevadan valoasiaa
« Vastaus #19 : Syyskuu 19, 2014, 13:45:48 ip »
Ali. Käsitin, että viittasit laittomuudella jännitteen mittaamista liittimen ja kannan välistä. Kannatan ilman muuta laittomia muutoksia valoihin, kunhan eivät häikäise vastaantulijaa pimeällä.
Forza Moto Guzzi!

Hajakenttä

  • Viestejä: 960
Vs: Nevadan valoasiaa
« Vastaus #20 : Syyskuu 19, 2014, 15:16:31 ip »
Pelkällä olemassa olevien kytkimien ja liittimien, sulakepesiäkään unohtamatta, puhdistuksella pääsee jo pitkälle. Jännitehäviö pienenee, liitosten ja kytkinten ja sulakkeiden lämpeneminen vähenee, osien käyttöikä pitenee. Kahvojen kytkimien ja varsinkin virtalukon kytkimien osien lähellepääsy voi olla haasteellista. Jonkin sprayn pruuttaaminen vain vie lisää likaa arkoihin paikkoihin. Talvihommaa, sanoisin...

Jos releillä järjestää valoille paksumpaa virtaa, ja kytkinressukoille pienempää, on kaksi mahdollisuutta: asentaa releet satulan alle, tai asentaa releet lampun taakse. Satulan alla on Nevadassa tilaa nähdäkseni vain sulakerasian alla pieni tila akun takana. Siihen voi tehdä, mieluiten eristysaineesta, levyn kilkkeiden kiinnitystä varten. Levyn voi kiinnittää samoilla ruuveilla, joilla on sulakerasia nytkin kiinni. Lampun takana on kyllä tilaa kiinnittää vesitiiviit releet ja silloin välttyy ohjausjohtimien, entiset valojohtimet, kuljettamiselta keulasta satulan alle.

Koska suurin jännitehäviö näköjään (empiiristen havaintojeni mukaan) tulee *sulakkeiden liitoksissa, edellä mainittu levy sulakerasian alle kannattaa tehdä pelkästään uuden sulakkeen takia. *Monikossa, koska ainakin Annissa on kaksi sulaketta valoille peräkkäin: 30 A pääsulake ja 15 A ryhmäsulake. Sulakerunko kannatta valita todella huolellisesti. Tämä automalli ei ole hyvä, juuri häviöiden takia. Jos haluaa varmistaa, että on aina joku valo sulakkeen palaessa, pitää laittaa kaksi sulaketta: lähivalolle ja kaukovalolle omat. Silloin joutuu myös päävirtajohtimet tekemään molemmille omat, joten sulakkeiden sijoittaminen vesitiiviinä lampun taakse releiden yhteyteen voi myös olla hyvä valinta.

Jos todella halutaan jännitehäviötä pienentää, täytyy minimoida liitosten määrä, valita hyvät sulakepesät, valita hyvät releet (ei minireleitä) ja asentaa paksut päävirtajohtimet.

Ainakaan Annissa ei ole tehty "maadoitusta" keulaan. Mitään virtaa ei pidä kuljettaa ohjauslaakerin läpi. Pyörän akun miinus on johdotettu paksulla johtimella moottorin runkoon ison runkopultin kannan alle oikeanpuoleisen läppärungon alapuolelle (eri malleissa lienee erilaisia). Siitä on jatko tankin alta laturiin ja siitä isossa johtonipussa ohjauslaakerin ohi sinisinä johtimina joka laitteelle oma miinus. Siis kääntyvässä keulaosassa ei ole mitään runkomaata varsinaisesti maadoitustarkoituksessa. En tullut mitanneeksi: onko siellä raudoissa akun miinus? Tarpeellinen se ei ole, vaikka olisikin, eikä siitä saa virtaa kuljettaa!

Johtimeksi kannatta valita mahdollisimman hyvin taipuvaa, mielellään silikonimuovieristeistä, monisäikeistä johdinta. Paksuutta saisi minun mielestäni olla 2,5 neliömilliä. Mainitusta maadoitus runkopultista johdotetaan ilman mitään muita liitoksia miinusjohdin ohjauslaakerin ohi siihen isoon johtonippuun sitoen suoraan lampun kantaan. Plusjohdin akun pluskengästä sulakkeelle ja siitä edelleen ilman ylimääräisiä liitoksia releelle. Yleensä vältetään johtonipun rakentamista akun kenkään, mutta tässä siitä joudutaan tinkimään. Sillä nipulla onkin sitten helppo räjäyttää koko akku, jos ei tee kunnon eristyksiä kutistemuovia säästelemättä. Koska ennen sulaketta syntyvä eristevaurio on tuhoisa, suosisin sulakkeen asentamista mahdollisimman lähelle akkua.

Häviöitä jää silti, eikä lampun täyttä valovirtaa saada millään, vaikka olisi sormenpaksuiset hopeajohtimet. Suurimpana hyötynä pitäisin järkevää "sähkökytkinpolitiikkaa" ja systeemin luotettavuutta.



PS. Mitä tulee siihen tummennettuun pleksiin, tapaturmassa särkyi pleksi ja olen sen jälkeen ajanut ilman, ja kumma kyllä tottunut niin, että olen alkanut pitää koko pleksiä tarpeettomana. Ilmavirta jotenkin kuuluu moottoripyöräilyyn. Makuasioita...
Sentire la forza!
Terv: Timo

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Nevadan valoasiaa
« Vastaus #21 : Syyskuu 19, 2014, 16:05:58 ip »
Pelkällä olemassa olevien kytkimien ja liittimien, sulakepesiäkään unohtamatta, puhdistuksella pääsee jo pitkälle.
Uudistettaessa on myös hyvä käyttää samaa (kupari tai sinkki) materiaalia, kuin on alunperinkin ollut.
Eri metallien välille muodostuva sähköpari hapettuu herkästi ja johtaa kosketusongelmiin.

p.s. Voi tuntua turhalta hifistelyltä, mutta ainakin rannikolla tuo asia on monelle veneistä tuttu. Messinkinen rasia messinkisillä sukkula-sulakkeilla toimii ongelmitta 20 vuotta, mutta jos siihen uusii sinkki-sulakkeet, niin saa kosketusongelmia ja vuosittaisen puhdistuksen vaivoikseen.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Nevadan valoasiaa
« Vastaus #22 : Syyskuu 19, 2014, 20:41:59 ip »
Releet


-KG-