Kirjoittaja Aihe: Guzzin kiinnostamattomuus  (Luettu 49086 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #30 : Elokuu 22, 2014, 21:08:06 ip »
Ihan minkä tahansa merkin keskusteluryhmän tekniikkapalstaa lukiessa tulee vakuuttuneeksi että ei viattomia laitteita olekaan.

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #31 : Elokuu 22, 2014, 21:29:43 ip »
No jaa, eipä noissa tusinahondissa tai jammuissakaan nyt mitään kovin merkillistä tekniikkaa ole, joka eroaisi jotenkin merkittävästi nyky-Guzzeista. Enkä usko, että keskivertomotoristi on noista tekniikkapuolen jutuista edes kovin kiinnostunut. Paljon on kiinni imagosta, maineesta ja markkinoinnista. Toki todellista suorituskykyä hakeville Guzzilla ei (nyt) ole sopivaa mallia.

Itse vierastin Guzzeissa sellaista "museopyörä"  tai " veteraanimotorismi" - henkeä. Eli siis sitä, että pyöränä on joku vanha Guzzi, jota ropataan 11 kk vuodessa tallissa ja sitten kauniin sään vallitessa saatetaan sitten heittää joku pieni lenkki ja kerran kesässä ajetaan ralliin tai johonkin kokoontumisajoon. Oli jotenkin sellainen fiilis, että koko Guzzi-merkki ei ole "elossa" eivätkä Guzzit olisi oikeita käyttöpyöriä päivittäiseen ajoon.

Onneksi kuitenkin uskalsin haastaa oman ajatusmaailmani ja hypätä Guzzien maailmaan. Guzzit on käyttöpyöriä siinä kuin muutkin omistamani merkit.
Breva V850
Vespa GTS 250ie

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #32 : Elokuu 22, 2014, 21:53:24 ip »

Jokainen saa olla mitä mieltä haluaa, mutta pysyn kyllä kannassani, että Guzzin perusrakenne on vanhahtava ja että monella muulla merkillä on teknisesti kehittyneempiä malleja. Kehittyneempi tekniikka vaan tuppaa usein tuoda mukanaan myös paremman käytettävyyden. En minä autoissakaan erityisesti kaipaa 1970-luvun ratkaisuja.

Kiitos asiantuntevasta opastuksesta tutkimaan muiden merkkien keskusteluryhmien tekniikkapalstaa. En tosin tainnut edes väittää minkään muunkaan merkin olevan täysin viaton.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #33 : Elokuu 22, 2014, 22:56:45 ip »
Tekniikkapalstoilla puhutaan tietenkin niistä vioista. Eihän olisi kovin järkevää pitää suurta ääntä siitä miten pyörä toimii hyvin. Ei oikein palvelisi tarkoitusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #34 : Elokuu 23, 2014, 00:05:07 ap »
Uskallan tunnustaa, että kymmenen vuotiaassa Nevadassani, joka on minulla nyt viidettä vuotta on ollut vain yksi vika eli sen tankin sisällä olevan letkun irtoaminen (v.-10) ja nyt kk sitten sen halkeaminen (siis sama letku). Nyt on Gatesin submersible letku ja pitäisi kestää.
Muuten voin sanoa, että -04 Nevada on minulla ollut luotettavampi ja vähävikaisempi, kuin 3/4stä aiemmin omistamistani BMW:istä (K100RS -85/R100GS -90/F650GS -95/K1200RS -99), joista vain yhden kesän minulla ollut Funduro (650) oli viaton (pl.paikat sotkeva ketjuveto  :D ) Muissa oli laakeri-, laatikko-, sähkö-, termari-, nestevuoto-, ym. vikaa. Myös monia tyyppivikoja, joita maahantuoja(/tehdas) ei myöntänyt, mutta jotka (mm.Saksan) keskustelufoorumeilla olivat tunnettuja.
Guzzin eduksi luen, että normaalit huollot on helppoa tehdä itse ilman erikoistyökaluja ja arvokasta (merkki)huoltoaikaa.
p.s.Noista vuosiluvuista voinkin laskea, että nyt jo olisi sen -09-10 Bellagion aika... oivoivoi...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #35 : Elokuu 23, 2014, 01:38:20 ap »
... tarvitse suhtautua alentuvasti "japanilaisten tusinapyörien" omistajiin...
On täällä palstalaisilla noita japsejakin. Minullakin ollut Honda CX500C, pari pikku Suzukia, pari 350 TT Yamahaa, KTM 125, pari 150cc Vespaa, Kymco mopo ja Baotian mopomönkijä jne, ei tarvetta ylentyä - ei alentua.
Siinä on niin monta muuttujaa, mitä kukin haluaa harrastuksestaan, että paremmuusjärjestys on mahdoton. Taaksejäänyttä on tunkkainen -70 lukulainen poteroiden kaivuu ja "vihollisten" haukkuminen. Enempi parempi - molempi parempi ja jokaiselle jotakin - makunsa ja mieltymystensä mukaan.  Näin asioihin eri merkkikerhoissakin nykyään suhtaudutaan. Onneksi ja hyvä niin.
...jostainhan ne kertovat varmasti nuo "tusinapyörien" suuret myyntimäärätkin.
Suuret myyntimäärät kertovat vain suurista myyntimääristä. Enemmän ostajien tyylistä, kuin laadusta tai teknologiasta.
Pyöriä harvoin ostetaan järkisyillä. Miksi pitäisi ?, onhan moottoripyöräily irtiotto. Nautintoa järjettömästi.
Tulisi pitkä tarina kerrottavaksi, joten sanotaan nyt vain niin, että Guzzi ei ole Piaggiolle volyymituote.

p.s. Guzzia kyllä nostetaan tiettyyn "premium" segmenttiin suunnitelmallisesti, pitkäjänteisesti ja päättäväisesti.
Laatu on siinä vain yksi osatekijä, jonka edelle menevät "ajaton design sekä ajamisen ydin - se jokin".
( https://www.youtube.com/watch?v=frSiuRNbv_M )
Italialaisten toiveena on, että Guzzi olisi joskus kuin moottoripyörien Armani puku tai Cucci laukku ja kengät.
Jotain, jolla sen omistaja voi erottua joukosta edukseen. Ei jokaisen suosima lasagne, spagetti tai päivän pizza.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #36 : Elokuu 23, 2014, 10:57:34 ap »
Kiinnostamattomuus, joo. Ite koitin myydä Hondaa melkeen kymmenen vuotta ennen kuin sitten kuin pistin menemään alta minkään järkevän hinnan. Siihen asti hinta oli linjassa muiden pyyntien kanssa tuolla nettimotossa. Tai pikkasen alle. Kun bruttotulot sitten laski alle entisen neton, niin jostain oli tingittävä. Ei se pelkästään Guzzin juttu oo. On sitä muillakin merkeillä omat kiinnostamattomat mallinsa. Yleensä ne järkevät.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #37 : Elokuu 23, 2014, 11:16:35 ap »
Useimmilla merkeillä on ne järkipyöränsä. Kohtuukokoisia, matala viritysaste, helppohuoltoisia, hinnaltaan alle keskitason eli useita moottoripyörien ostajia mahdollisimman vähän kiinnostava malli. Esimerkiksi Suzukin GS-sarja 450 - 650cc joiden moottoreita kutsutaan usein "ikuisuusmoottoreiksi". Hintaa niillä ei juurikaan ole mutta käyttöarvoa vielä kovasti varsinkin jos sattuu pitämään 80-luvun muotoilusta.
Rakentelukohteena myös helppo tehdä chopperi tai kahvilakilpuri eikä tarvitse tuskailla moottorin tai voimansiirron toimimattomuuden kanssa. Ja runko rautaa.

Liitteessä nätisti vähillä osilla tehty budjettiraaseri. Muitakin mielipiteitä voi olla....

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #38 : Elokuu 23, 2014, 11:33:41 ap »
Niinpä niin. Minullakaan ei ole mitään tarvetta muiden merkkien mollaamiseen tai vähättelyyn, mikä kaiketi käy ilmi tämän ketjun aiemmista viesteistäni. Olen toistaiseksi melkolailla tyytyväinen vanhahkoon Nevadaani. Se riittää minun moottoripyöräharrastukseeni. Kovin usein vain näilläkin sivuilla näytetään viljelevän tuota termiä "tusinapyörä", jota en mitenkään osaa pitää kovin arvostavana ilmaisuna.

Siitä olen eri mieltä, että suuret myyntiluvut eivät kertoisi mitään myös laadusta. Vaikka moottoripyörä ei varmasti ole mikään järkiostos, kyllä monilla ostajilla mukana ostopäätöstä tehtäessä on huolellista harkintaa ja eri merkkien vertailua. Ei huonoja tuotteita nykyaikana kauaa myydä suuria määriä. Kyllä laatu ja uudenaikainen tekniikka olivat ne tekijät, joilla japanilaiset moottoripyörät 1960-luvun lopulta alkaen valtasivat moottoripyörämarkkinat.

Jos sitten Guzzi nimenomaan koetaankin merkkinä, jolla halutaan erottua, niin sekin on ihan OK. Koska kaikilla harrastajilla ei tällaista erottumisen tarvetta ole, on pakko tyytyä siihen, että käytetyn Guzzin myyminen voi olla hieman sitkasta puuhaa ja vaihtohyvitykset alhaisia.

Keskustelu jatkukoon. Heilutelkaamme kuitenkin sanan säilää reilussa motoristihengessä.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #39 : Elokuu 23, 2014, 12:02:12 ip »
Olen aina halunnut sellaista mitä muilla ei ole ja olen tiedostanut asian sisältämät riskit. Yllätyksekseni epäilemäni ja muiden minulle ilmoittamat riskit eivät sitten olekaan toteutuneet. Vasta muutama vuosi sitten ohitin virstanpylvään jolloin huomasin että minulla on ollut italialaisia pyöriä pidempään kuin japanilaisia. Japanialaisia siitä huolimatta kerkesi olemaan melkoinen määrä. Niissä siis määräkään ei korvannut laatua. Siksi voin kertoa että niissä suosituissa 60 - 70-luvun japaninpyörissä oli huomattavsti enemmän ja kalliimpaa korjattavaa kuin sen jälkeisissä italianpyörissä. (Benelli, Ducati, Guzzi. Aakkos- ei aika- eikä vikajärjestyksessä.) http://www.motomatti.fi/search?q=py%C3%B6r%C3%A4historia

Mutta kuten aiempana esimerkillä osoitin olisi niistä löytynyt ihan käyttöpyöriäkin. Ne vain ei silloin aikanaan kiinnostaneet pätkääkään vaan piti hankkia suuritehoisia pitsikantisia vikakasoja. Onneksi niitä korjattiin takuuseen maahantuojan toimesta mutta luottamus meni. Ensimmäinen italianpyörä oli vanha poliisipyörä jonka siviilioin käyttöpyöräkseni. Siitä se sitten lähti. Mutta olisi pitänyt seuraavakin hankkia isolohkoisten joukosta: sen aikaninen pikkulohko seiskapuolikas ei tekniseltä tasoltaan eikä suorituskyvyltään ollut ihan parhaasta päästä. Tästä viisastuin. Japanilaisten pyörien kanssa pelaan silloin tällöin edelleenkin entisöinti- ja kunnostusmielessä mutta kiinnostus on alkanut kääntyä yhä enemmän amerikkalaiseen teknologiaan. Tosin en itselleni mitään bulkkituotetta hanki mutta jokin rakenteluprojekti AMF-aikaisesta laitteesta olisi ehkä riittävän haastava....

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #40 : Elokuu 23, 2014, 12:36:14 ip »
Lainaus
Guzzia kyllä nostetaan tiettyyn "premium" segmenttiin suunnitelmallisesti, pitkäjänteisesti ja päättäväisesti
Tämän kuvan olen myös itse saanut. Esim. V7Racer:in pikantteja yksityiskohtia ja erikoislaatuisuutta aina kehutaan alan lehtien koeajoissa.

Lainaus
en ole aivan kauhean vakuuttunut noiden vuoden 2004 jälkeistenkään Guzzien erinomaisesta laadusta

Kölnin Intermot täyttää 50 vuotta, Milanon Eicma 100 vuotta. Kovaa yritystä on silti edelleen saada elanto moottoripyörien valmistamisesta ja ostajat käyttämään varallisuuttaan elämyksiin, joita moottoripyörät tarjoavat.

Motorrad Nr. 17, satavuotis –juhlanumero: ”Ovatko valmistajat laatukriisissä? 2014 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana on ollut enemmän takaisinkutsuja kuin koskaan (listassa esiintyvät BMW, Yamaha, H-D, Honda, Suzuki, Kawasaki ja Triumph).

BMW:n leipähammas uusi R1200GS on jonkinlaisessa pulassa Saksassa - myynnissä toki edelleen top vitosessa (5953 kpl 1-6/2014).

Motorrad (Nr.17), kestotestissä sijoitus sijalle 18.  Huoltopäiväkirjaa (sisältää myös kuluvat osat): 8352 km – takajarrupalat, 14975 km – tankin korkki uusittu (tiiviste vuotaa), 16111 km – kytkimen hydrauliikan ilmaus (ilmaongelma jatkui testin läpi), 17984 – takajarrupalat, 19884 – tankin korkki (vuotaa, korjaantui nyt) ja kytkimen paineakseli uusittu (mittavirhe, kytkin irrotti huonosti), 27076 – kytkimen hydrauliikka ilmattu (irrottaa huonosti), 31218 – jarrupalat edessä ja takana, 42287 – pakoputken läppä jumittaa, 43152 – vaihteiston rikkoutunut laakeri aiheuttaa vaihteiston hammaspyörien rikkoutumisen ja metallilastujen joutumisen moottoriin,  vaihtomoottori.

”Kardaaniakseli ja takavaihteisto ovat ainoat moottorin ja voimansiirron yksittäiset rakenneosat, jotka pääsivät läpi koko 50.000 km testijakson. Kummassakaan ei mitattavaa kulumaa.”

Tehtaan kannanottoja
1.   Isku siirrettäessä ykkönen päälle, kolinat vaihdettaessa kakkoselle ja kolmoselle
”…vaihteisto varustettiin öljykylvyssä olevalla kytkimellä… sitä, että tämänlaisten kytkinrakenteiden hieman huonompi irrotuskyky johtaa kytkettäessä vaihdetta päälle ja vaihtotilanteissa erityisesti pienemmillä vaihteilla kovempiin ääniin, ei voida täysin välttää…

2.   Riittämättömästi irrottava kytkin
”… rakenteestaan johtuen öljykylpykytkimiin jää aina tietty vetomomentti… tähän vaikuttaa merkittävästi kytkinlevyjen öljynsyöttö… testipyörän kytkimen kulutus on ollut vähäistä… tutkimme rakenneosat laboratioriossamme…

3.   Moiteesta, että BMW:n laatu on japanilaisia huonompi
…monimutkaisessa sarjatuotantoprosessissa voi yksittäistapauksissa esiintyä poikkeamia…
V11 - it defines you.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #41 : Elokuu 23, 2014, 13:03:47 ip »

Vertaillakin voi tietysti monella tapaa. Minusta kovin relevanttia ei ole vertailla 1960- ja 1970-luvun japanilaispyörien laatua huomattavasti uudempiin italialaispyöriin.

-SAS-

  • Viestejä: 42
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #42 : Elokuu 23, 2014, 15:14:28 ip »
Kävi herrat ja rouvat niin, että soittelin myös erääseen liikkeeseen ja kyselin vaihtohintaa Brevasta. Vastaus oli etteivät ota Guzzia vaihdossa. Ajatelkaas sitä. Liikkeessä sanottiin ettei Guzzeja saa myytyä. No löysin kuitenkin liikkeen johon Breva kelpasi ja vaihdoin "tusina" pyörään eli Kawasakin ZX10R:ään. Täytyy ikäväkseni todeta, että koeajon jälkeen muistin miksi aikoinaan korttini hankin. Taas on hymy huulissa kun kahvaa kääntää. Valitettavasti vaikka Guzzi on hyvä pyörä, niin onhan se melko tylsä. Kiitos seurastanne. Siirryn eri foorumille  ;D

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #43 : Elokuu 23, 2014, 16:30:51 ip »
Lainaus
"tusina" pyörään eli Kawasakin ZX10R:ään
Tällainenkö => Ninja ZX-10R - Superbike World Champion “äärimmäistä suorituskykyä ja asennetta, 4 syl, 998 ccm, 200 hv/112Nm, 198 kg.”  Varmasti mahtava peli päästellä mutkatietä näkymättömiin ja matka joutuu vaikka Saksan baanalla :D.
 
Mutta tuolla ei ole ymmärtääkseni mitään tekemistä Brevan kanssa? Ihan eri peli ja eri tarkoitukseen valmistettu. Piaggion tuotteista samassa sarjassa lienee Aprilia RSV4 R, 4 syl, 999,6 ccm, 184 hv/117 Nm, 181 kg (GuzziDiag toimii tämänkin kanssa). Toki taas kallis ostaa ja hankala päästä eroon, arvelen.

Lainaus
Kiitos seurastanne. Siirryn eri foorumille
Minusta olisi tosi mukavaa kuulla miten asia etenee. Minkälaista on elämä tehokkaan kyykyn kanssa Brevan jälkeen. Ja onhan tämä Guzzifoorumi tunnetusti poikkeava siinä että täällä on keskustelu vilkasta ja asiallista.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2014, 01:12:28 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

-SAS-

  • Viestejä: 42
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #44 : Elokuu 23, 2014, 16:36:37 ip »
ZX10R ?  Tällainenkö => Ninja ZX-10R - Superbike World Champion “äärimmäistä suorituskykyä ja asennetta, 4 syl, 998 ccm, 200 hv/112Nm, 198 kg.”  Varmasti mahtava peli päästellä mutkatietä näkymättömiin ja matka joutuu vaikka Saksan baanalla :D.
 
Mutta tuolla ei ole ymmärtääkseni mitään tekemistä Brevan kanssa? Ihan eri peli ja eri tarkoitukseen valmistettu. Piaggion tuotteista samassa sarjassa lienee Aprilia RSV4 R, 4 syl, 999,6 ccm, 184 hv/117 Nm, 181 kg (GuzziDiag toimii tämänkin kanssa). Toki taas kallis ostaa ja hankala päästä eroon, arvelen.

Lainaus
Kiitos seurastanne. Siirryn eri foorumille
Minusta olisi tosi mukavaa kuulla miten asia etenee. Minkälaista on elämä tehokkaan kyykyn kanssa Brevan jälkeen. Ja onhan tämä Guzzifoorumi tunnetusti poikkeava siinä että täällä on keskustelu vilkasta ja asiallista.



Juurikin tuollainen. Juu eihän noita sinänsä pysty vertaamaan keskenään muuten kuin mistä tykkää. Henkilökohtaisia mielipiteitä kaikki. Saas nähdä kauanko jaksaa uudella mopottimella