Kirjoittaja Aihe: Guzzin kiinnostamattomuus  (Luettu 49066 kertaa)

-SAS-

  • Viestejä: 42
Guzzin kiinnostamattomuus
« : Elokuu 17, 2014, 11:04:22 ap »
Herätän keskustelua Guzzin kiinnostavuustasosta!

Onko Guzzi todellakin niin tylsä ja mitään mielenkiintoa herättämätön pyörä? Onko se? Ja mistä se johtuu?

Kysymys on hiljaa herännyt päässääni seuratessani nettimotossa olevien pyörien myyntiä. Omani ja muiden. Guzzit eivät meinaa mennä edes halvalla. Taitaa olla parempi, jos vaihtaisi liikkeessä toiseen merkkiin ja sitten laittaisi myyntiin.....

Toivottavasti tämä herättää asiallista keskutelua.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #1 : Elokuu 17, 2014, 11:26:02 ap »
Mjjaah... olen hiukan sillä kannalla, että kyse on tavallisesta marginaalimerkin kohtaamasta resistanssista. Myös asiassa on mukana tietenkin se, ettei vauhtiveikoille riitä yleensä Guzzin teholukemat ja hitaaseen cruisaliluun tottuneet kääntyvät herkästi HD:n tai sen japsijohdannaisten suuntaan. Tylsäksi Guzzia en usko monenekaan moittivan, siis sellaisen, jolla on sellainen joskus ollut.

Jallu

  • Viestejä: 124
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #2 : Elokuu 17, 2014, 11:47:51 ap »
Kyllä kiinnostusta varmaan on mutta vuodenaika ja taloudelliset seikat vaikuttavat aika paljon. Itsellänikin Guzzi on myynnissä mutta hiljaista on. Kaksi kyselyä kuitenkin ja eihän kauppaan tarvita kuin se yksi joka sen pyörän ostaa. ;)    Onneksi ei ole pakko myydä joten seisköön tallissa parempia aikoja odottelemassa  ;D

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #3 : Elokuu 17, 2014, 12:08:35 ip »
Hinta on yksi merkittävä tekijä ostopäätöksessä. Ja varsinkin hintaa/laatu. Olisikohan niin, että Moto Guzzin korkea laatu on yliarvostettua? Kun tuttavani etsi tänä kesänä pyörää käytettyjen markkinoilta, hän kokeili kolmeakin Guzzia. Kaikissa oli laatu/kunto ikään nähden se este, ja hinta sitten niistä johtuen. Norge oli olevinaan laiska kiihtymään, jäykät vaihteet, ja tuulisuoja ei toiminut isolle miehelle lainkaan, eikä kolinaa pystynyt sivistynyt mies kuuntelemaan. Jackal oli vain 30Mm ajettu ja ihan romu: vaihteissa vapaa oli melkein joka välissä, tärinää, kolinaa, ja pintakaasulla nyppimistä. En nyt muista mikä se kolmas oli, mutta yleishuomio oli, että Guzzien laatu on huono, ei kelpaa hänelle.

Itse ostin Nevadan uutena, koska luin alan lehdistöstä siitä hyviä arvosteluja. (Saman kokoluokan BMW olisi ollut 1000 € halvempi ja abs jarruilla.) Työn laatu oli ylistetty hyväksi. Se on ollut minulle pettymys. Ajettavuus ilmeisesti on sitä mitä on lehdissä kehuttu, minähän en muista merkeistä edes mitään tiedä, mutta tuttavani kehui kovasti sitä Norgen maantiekäytöstä, erityisesti mutkateillä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2014, 12:28:27 ip »
Onko Guzzi todellakin niin tylsä ja mitään mielenkiintoa herättämätön pyörä?
Tähän on Guzzistien aika mahdotonta vastata, kun pitäisi puhua muiden pyöränostajien puolesta.

Me taas taidamme pitää juuri Guzzia sellaisena pyöränä, jossa on luonnetta, asennetta ja temperamenttia, jotka ovat meissä kiinnostuksen ja jopa kiintymyksen siihen herättäneet. Ehkäpä laajemmat massat haluavat jotakin "tuttua ja turvallista" - kaikkien tuntemaa tuotetta, jolle löytyy huolto vierestä tai korkeintaan kivenheiton päästä ?  Lisääntyvässä määrin on "motoristeja", jotka eivät tiedä, eivätkä haluakkaan tietää kuinka moottoripyörä toimii ja sitä huolletaan.

Guzzi on monasti valinta sellaiselle, jota kiinnostaa yksinkertaisen tekniikan monimutkaisuus sekä omatoiminen ylläpito.
Helposti tehtävät huollot (venttiilien säätö, öljyjen-, suodattimien-, tulppien-  jarrupalojen-, ym. vaihto jne).
"Kaupan" päälle pääsee mukaan perinteisen moottoripyöräilyn tunnelmaan, jota enää harvoissa nyky"singereissä" on.

Käytetyissä pyörissä on runsasta ylitarjontaa takavuosien "viidenkympin villityksen" ja/tai nousukauden seurauksena. Merkistä riippumatta pyörät odottavat uutta kotia kuukausia tai seuraavaan ajokauteen. Vain pyyntihinnan laskeminen selvästi alle yleisen hintatason voi jouduttaa ostajan löytymistä. Toinen niksi on muutoskatsastaa pyörä alempaan teho-/ajokorttiluokkaan, jolloin hyötyy vähemmän tarjonnan tuomasta kiinnostuksen kasvusta.
Merkinvaihdosta hyötynee vain kauppias, mutta voi sillä eroonpääsy onnistua jos käteiskaupattavan pyörän löytää.
Sellaisena ehkä hyvä on juuri jonkin alemman korttiluokan lähes uusi ja vähän ajettu yksilö.
Sellainen jonka ostaa käteisostaja, jolla ei ole siihen vaihdokkia.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2014, 14:27:09 ip »
Kyllä Guzzi kiinnostaa, mutta kun ei uskalla. Kolmen Guzzin kokemuksella epäilen, että olemattomat remonttitaitoni eivät riitä ylläpitoon.   :(
Pelonsekaisella ihailulla luen täältä, mitä kaikkea Guzzille voi tehdä - jos osaa. Minä en osaa.
Emeritus-guzzisti

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2014, 15:29:43 ip »
Kaveri myy kotaria ja omasta mielestään halvalla, ei yhtään soittoa, olen ymmärtänyt että pyöräkauppa on aika jäässä.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #7 : Elokuu 17, 2014, 16:36:30 ip »
Kyllä Guzzi kiinnostaa, mutta kun ei uskalla. Kolmen Guzzin kokemuksella epäilen, että olemattomat remonttitaitoni eivät riitä ylläpitoon.
Vanhempien Guzzien laatuongelmat tai oikeastaan vain ajastaan jälkeen jäänyt 1970-luvun teknologia jätti maineen, jonka vain aika parantaa. Ehkäpä uudemmista pyöristä saatavien kokemusten myötä Aprilian tekemä 60 milj.€ investointi (2001-2003) Mandellon tehtaan modernisointiin sekä Piaggion (2009) tekemä 12 milj.€ investointi uusiin malleihin (Cali 1400=1st) poikinee hedelmää tulevina vuosina. Yksilöllisempien uusien Guzzien ympärillä oli ainakin MP-messuilla R.M.Heinon osastolla kuhinaa.

2004:stä eteenpäin on laatu sekä tekniikka (materiaalit ja toleranssit) luotettavaa. Se oli itselleni tärkeä tieto -04 Nevadan ostaessani. Ruisku Nevadat, Brevat, Bellagio, V7 sarja, Grisot, Norget ja Stelviot ovat jo tätä "uustuotantoa", joissa ei tietääkseni ole fataaleja suunnittelu- tai laatuvirheitä. Ei siis mitään sellaisia ongelmia mitä ei olisi myös muilla moottoripyörämerkeillä. Guzzien maineeseen vaikuttaa myös se, että monet ajavat niillä suuria kilometrimääriä, jolloin sitä remppaakin matkan varrelle mahtuu. Myös pyörien rakenteleminen mielletään usein virheellisesti korjaamiseksi/remontiksi. Vaan onhan se Italialainen tietysti aina Italialainen, niin hyvässä kuin pahassakin.

Viimeisenä, eikä suinkaan vähäisinpänä onkin sitten juuri ne omat mieltymykset ja toivomukset  ("hinta/laatu/kunto").
Jos etsii hiljaista, hajutonta ja mautonta "autoa kahdella pyörällä", niin silloin Guzzi on täysin väärä tuotemerkki.

p.s.Peloteltiinpa/varoiteltiin minua turbo autonkin ostamisesta, kun "ei ne kestä ja tulevat kalliiksi". Toki näinkin, jos lukee keskustelupalstojen junnujen ongelmia lastutusten ja ahtopaineiden "pikku" nostojen jälkeen. 15 vuotta ja 325tkm ajettu vakiokottero on kuitenkin osoittautunut edulliseksi ja luotettavaksi kulkuvälineeksi. Ainahan se on "mukavampaa ja halvempaa, kuin kyyti julkisilla kulkuvälineillä", kuten tulee väliin vaimolle vitsailtua.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #8 : Elokuu 17, 2014, 16:48:21 ip »
<snip>
2004:stä eteenpäin on laatu sekä tekniikka (materiaalit ja toleranssit) luotettavaa. Se oli itselleni tärkeä tieto -04 Nevadan ostaessani. Ruisku Nevadat, Brevat, Bellagio, V7 sarja, Grisot, Norget ja Stelviot ovat jo tätä "uustuotantoa", joissa ei tietääkseni ole fataaleja suunnittelu- tai laatuvirheitä. Ei siis mitään sellaisia ongelmia mitä ei olisi myös muilla moottoripyörämerkeillä. Guzzien maineeseen vaikuttaa myös se, että monet ajavat niillä suuria kilometrimääriä, jolloin sitä remppaakin matkan varrelle mahtuu.
<snip>

Katsotaan, katsotaan... ehkä ostan vielä yhden pyörän ennen kuin ikä alkaa panemaan vastaan. Kiinnostaa toki, sen vuoksi täällä vierailen. ;D

PS: kaikki Guzzini olivat vähän ajettuja, 1 uusi.
Emeritus-guzzisti

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #9 : Elokuu 17, 2014, 19:47:19 ip »
Joo, todellakin kehnosti näyttää käytettyjen Guzzien kauppa käyvän. Edellinen pyöräni, guzzi V7, on ollut puoli vuotta myynnissä liikkeessä, josta vaihdoin nykyisen Calin. Ei voi olla hinnasta kiinni: pyörä on kuin uusi, ja hintaa pikkuisen reilu puolet uuden hinnasta!
Terv.sy

classic

  • Vieras
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #10 : Elokuu 17, 2014, 20:21:36 ip »
(heh.. heh.. Juuri uusimmat ClassicBiket selanneena hymyilyttää..
Ai miksikö? No kun on tullut pitkässä juoksussa tuota "näkemystä" asioihin. Tusinapyörät on myyty pois ja on vain nousujohteisia maailmalla noteerattuja klassikkopyöriä tallissa. Saa nähdä miten uusimman eli  Guzzi tekniikkaisen Ghezzi -Brianini hinnanmuodostus menee mutta sillä ei ole itselleni enää väliä koska siitä on ollut jo yhden kesän aikana hintansa eteen hauskaa! Tästä eteenpäin kaikki on plussaa!).
No asiaan.. Tällähetkellä suomessa on ihan asiaa puhua motukoiden hinnoista. Ja mielellään pitäisi puhua myös samaan aikaan syistä mikä on tähän johtanut.
Mielestäni nyt ollaan vasta alussa kun yleisimpien pyörien hinnat senkun laskee.. Näkyy vaan harmi vaikuttavan jo käyttöguzzejenkin hintoihin. Ja varsinkin harrikoiden. Käytettyihin tusinajapseihin iskee eniten?
Ja on klassikko japsitkin tulleet ruminalla alas hinnoissa..samoin bemut on halpoja kaikkialla.
(nyt olisi hyvä aika alkaa kerätä pyöriä).

Olisiko suomessa syinä ajokorttiuudistusten pureminen pikkuhiljaa (ei ole valmiiksi kortin omaavia ostajia) ja vakuutusmaksut, maailmantalouden lisäksi? Sekä se että markkinat on täytetty käytetyillä pyörillä. Suomessa on paljon pyöriä asukaslukuun nähden!
Tälläsiä mietteitä pikaisesti funtsittuna. Saatan olla väärässäkin..niinkin kun on päässyt käymään..


aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #11 : Elokuu 17, 2014, 20:23:20 ip »
Ei se herkkua ole tänä päivänä minkään merkin kanssa ja hintojen pitää olla sopivia, tai sitten pyörän muuten erikoisen haluttava. Olen muutaman vuoden aikana omistanut parisenkymmentä erilaista vimpainta ja takkiin on tullut enemmän tai vähemmän kaikilla, paitsi Ducati Multistradalla, Jammu XVS 1300:lla, Kawa VN 1700:lla ja California Vintagella. Näistä olen selvinnyt kuivilla, tai suht. omillani. Yhteistä näissä on se, että ovat "muotipyöriä", eli matkaenska ja kolme customia, kaikki hyvin huollettuja ja ylläpidettyjä. Hurjin seikkailu oli HD V-Rodin 2012 juhlamallin kanssa, jonka ostin kaverilani 300 ajettuna ja mielestäni sopivasti viime vuonna. Siihen kyllästyin kahdessa viikonlopussa ja rupesin kauppaamaan. Huimin tarjous oli Turun HD-liikkeessä vaihdossa HD Switchbackiin - 13500 €, uutena Rodi oli maksanut 26500 €. Nykyisin ajan erinomaisen leveä virne naamallani Bellagiolla.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #12 : Elokuu 17, 2014, 21:11:28 ip »
<snip>
Olisiko suomessa syinä ajokorttiuudistusten pureminen pikkuhiljaa (ei ole valmiiksi kortin omaavia ostajia) ja vakuutusmaksut, maailmantalouden lisäksi? Sekä se että markkinat on täytetty käytetyillä pyörillä. Suomessa on paljon pyöriä asukaslukuun nähden!
Tälläsiä mietteitä pikaisesti funtsittuna. Saatan olla väärässäkin..niinkin kun on päässyt käymään..

Joo - ja vero. Moottoripyöräily on ainoa harrastus, jota ankarasti verotetaan (koiravero on toinen samanmoinen, mutta sitä ei juuri missään kunnassa enää ole).
Emeritus-guzzisti

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #13 : Elokuu 18, 2014, 00:19:05 ap »
Liikenteessä olevia/käytettäviä moottoripyöriä on kyllä ollut tänä kesänä jopa 2600 enemmän kuin viime vuonna.
( http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/onko+aika+paristellyt+mopojen+ohi+liikenteessa+11+000+mopoa+vahemman+kuin+viime+vuonna/a999132 )
p.s.Mopojen rajuun vähenemiseen ei Trafin "aasintuntija" löytänyt selitystä, mutta kommentoijille kalliit korttiuudistukset oli päivän selvä syy tapahtuneeseen. Unohtamatta, että mopokortti kaksipyöräiselle ja nelipyöräiselle täytyy ajaa kokonaan erikseen.
p.p.s.Viimeisin villitys tuolla (15 v.) saralla on traktori-mönkijä, jota saa ajaa 80,- euron ajokortilla, saa olla vaikka 1000 kuutioinen, ei ole vuosikatsastusta, eikä tarvitse edes kypärää käyttää ja liikennevakuutuskin on alle 50,- euroa vuodessa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #14 : Elokuu 18, 2014, 10:56:08 ap »
Eikö muka traktorimönkijäkuski tarvitse kypärää yleisessä liikenteessä? Työtä suorittaessa ymmärrän, mutta liikenteessä..?
Hyvä pyörä, parempi mieli.