Kirjoittaja Aihe: Guzzin kiinnostamattomuus  (Luettu 49071 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #45 : Elokuu 23, 2014, 16:50:03 ip »
Täytyy ikäväkseni todeta, että koeajon jälkeen muistin miksi aikoinaan korttini hankin. Taas on hymy huulissa kun kahvaa kääntää. Valitettavasti vaikka Guzzi on hyvä pyörä, niin onhan se melko tylsä.
Juuri noin voi käydä ja siksi on hyvä, että löytyy vaihtoehtoja. Itselleni kävi samoin - mutta päinvastoin. BMW K1200RS:n pistin myyntiin kun tuli tunne, että tässä lajissa kaikki on jo nähty, kiinnostus lopahti ja ajolenkit tuntuivat tylsiltä. Kevät (v.-10) ilman pyörää tuntui kuitenkin tyhjältä ja rakkaudesta lajiin alkoi vanhojen muistelu. Kun sitten muistin ääneen nauraneeni kypärän sisällä ajaessani vaimoni V35 Floridalla (oli 65:n pytyt) vuosia aiemmin niin ajattelin, että Guzzi täytyy vielä koittaa. Ostin -04 Nevadan Rauman Bike Worldista ajamatta ja näkemättä , kuvien perusteella. Ja kävi aivan kuten sinulle. Hymy korvissa ajat palasivat ja kahvan kääntäminen on taas hauskaa.
p.s.Ehkä käy kuten Galluzzi sanoo videolla, että "tietoisuuttemme on tehnyt meidät liian fiksuiksi ja teemme siksi vääriä asioita, unohtaen mistä koko pyöräilyssä on kyse."
No mistä sitten on kyse ? "Ajamisen nautinnosta. Se on yksinkertaisin, ... kaikkein idoottimaisin asia edes järkeillä". (vapaasti käännettynä)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #46 : Elokuu 23, 2014, 16:56:16 ip »
Lainaus
relevanttia ei ole vertailla 1960- ja 1970-luvun japanilaispyörien laatua huomattavasti uudempiin italialaispyöriin. Guzzin perusrakenne on vanhahtava ja että monella muulla merkillä on teknisesti kehittyneempiä malleja.

Arvelin noista lausumista että italialaista tekniikkaa nimenomaan pitää verrata vanhempaan japanilaistekniikkaan että oltaisiin samalla tasolla.
Itselläni oli yksi 60-lukuinen japsipyörä joka oli ostaessani ajettu vasta 42.000 km mutta ei olisi pitänyt ostaa. Sen kanssa taistelin ja opin. 60-luvun italopyörää ei itselläni ole ollut mutta 70-lukuisia kyllä.
Noista seitsemänkymmentäluvun tekniikoista ei ole siis kokemusta kuin kolmesta Benellistä ja yhdestä Guzzista niin kuin pitkäaikaisessa käyttö- ja omistusmielessä. Uskoisin siis omaavani vertailupohjaa varsin vahvasti. Pitänee tuota linkittämääni moottoripyörähistoriaa tarkentaa ja laajentaa teknisillä selvityksillä. Erityisesti tuo entinen poliisipyörä vuodelta -73 antoi kuvan luotettavasta tekniikasta. En enää omista sitä mutta luopuessani siitä sain hyvän tilin kuten yleensäkin pyöristä joista olen luopunut. Esimerkiksi toissavuonna yhdestä paperillisesta pahvilaatikko-Benellistä 3000€. Uskoisin että sen arvo on kunnostettuna 12.000 - 15.000€. Siksi ehkä nykyinen omista sen osti. Itselle jätin vielä yhden entisöidyn ja yhden entisöimättömän. Eivät siis ole kaikki yksilöt kestäneet 70-luvulta tähän päivään hajoamatta. Eli ovat varmaan jonkun mielestä täysin romuja.
Juttua Bel's-Benellistä eli Valentinista: http://www.motomatti.fi/2013/01/bels-benelli-ja-muita-erikoisuuksia.html

Olisihan silloin 70-luvun alussa ollut montakin pyörämerkkiä Poliisin valittavaksi mutta kai heillä oli jokin peruste valita Guzzi. Ja vielä myöhemmin uudelleen. Ehkä kyse oli politiikasta.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #47 : Elokuu 23, 2014, 17:10:41 ip »
On motoristeilla monenlaisia kulkimia.
Guzzin kiinnostamattomuudesta oma kantani on että vain vähän kokeiltuani muutamaa merkkiä/mallia (varmaan tusinan verran) ehdottomasti tyytyväinen nykyiseen Cal EV:n.
Mainio matkapyörä on kuitenkin kevyt heitellä mutkiin ja riittävän nopea kaikissa tilanteissa.
Ensimmäinen Guzzini oli aikoinaan vajaa viikon kaupan kun meni, sain 200e vähemman kuin ostaessa parin vuoden käytön jälkeen.
Seuraavasta sain vaihdossa EV:n saman mitä olin olin maksanut 4v aiemmin.
Liike jolle Nevadani meni myi sen parissa viikossa.
En sitten tiedä, on varmaan hyvä että persoonalliset V-2:t on "tylsiä, eikä myy".
Pitää hinnat kohtuullisina.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #48 : Elokuu 23, 2014, 18:52:25 ip »
Juu, saa minunkin puolestani pysyä hinnat kohtuullisina. Suomessa on mielestäni jo pari-kolme vuotta ainakin roikuttu epärealistisissa vanhan suljetun talouden hinnoissa sekä mp, että autopuolella. Tuontitavaran täyttäessä kokoajan varastoja lisää.
Olen aina halunnut sellaista mitä muilla ei ole ja olen tiedostanut asian sisältämät riskit.
Olen myös tuollainen "laitapuolen kulkija" ja siksi olin alkuun skeptinen tänne palstallekin tulemaan. Positiivista ollut huomata, että Guzzisteissa on paljonkin tällaisia yksilölähtöisesti ajattelevia ja sitä ominaisuutta muissa ymmärtäviä ja arvostavia. Oman-sa-lainen "G-miesten suljettu osasto"  ;D
... en itselleni mitään bulkkituotetta hanki mutta jokin ...
Kävin kevättalvella CBR900RR Firebladea nuuhkimassa, josko sellaisen halpiksen mutkateille, mutta refleksit iän myötä ja pelko oman jälkikasvun orpousvuosista laittoivat jäätä hattuun. Jos nyt ennemmin täytettä sukanvarteen ja myöhemmin Bellagio, jossa customi ja sportti yhdistyisivät. GuzziDiagilla sitä sporttia saa ilmeisen makoisastikin, joten hyvää kannattaa odottaa.

Otsikon kiinnostamattomuuteen kun saa potkua myös mikrobittien jarjestystä muuttamalla.
Lainaus käyttäjältä: Pete Roper
The thing is that the difference between the behaviour of any stock mapped Griso 8V and mine is just astonishing. As I've said before if someone had told me that this sort of improvement was possible six months ago I would probably of scoffed at them!
"Juttu on niin, että ero käytöksessä minkä tahansa tehdaskartallisen Griso 8V:n ja omani välillä on aivan ällistyttävä. Kuten sanoin jo aiemmin, että jos joku olisi kertonut tällaisen kehityksen mahdollisuudesta 6 kk sitten, olisin varmasti vain irvaillut heille!"
Maailmalla useampikin omistajansa kakkospyörä-Guzzi on ohjelmoinnilla yllättäen vaihtunut omistajansa ykkös ajokiksi.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #49 : Elokuu 23, 2014, 22:28:43 ip »
Kävi herrat ja rouvat niin, että soittelin myös erääseen liikkeeseen ja kyselin vaihtohintaa Brevasta. Vastaus oli etteivät ota Guzzia vaihdossa. Ajatelkaas sitä. Liikkeessä sanottiin ettei Guzzeja saa myytyä. No löysin kuitenkin liikkeen johon Breva kelpasi ja vaihdoin "tusina" pyörään eli Kawasakin ZX10R:ään. Täytyy ikäväkseni todeta, että koeajon jälkeen muistin miksi aikoinaan korttini hankin. Taas on hymy huulissa kun kahvaa kääntää. Valitettavasti vaikka Guzzi on hyvä pyörä, niin onhan se melko tylsä. Kiitos seurastanne. Siirryn eri foorumille  ;D

Ei muuta kun onnea ja menestystä. Kai nämä nykykawat jo vähän kestääkin. Toivottavasti sait sen verran välirahaa että kannatti vaihtaa  ;) ?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #50 : Elokuu 23, 2014, 22:41:24 ip »
Kehittyneempi tekniikka vaan tuppaa usein tuoda mukanaan myös paremman käytettävyyden. En minä autoissakaan erityisesti kaipaa 1970-luvun ratkaisuja.

No empä tiedä. Kaikki ne joskus hajoaa ja mitä yksinkertaisempi on sitä helpompi ja halvempi korjata. -80 luvun guzzit tuntuu olevan pyöristä sitä eliittiryhmää, osatkaan maksa paljo mitään. Autoina mulla on vm-11 honda ja -72 taunus. Taunuksella ajaa vielä monta tuommosta hondaa hautaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

tipi

  • Viestejä: 14
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #51 : Elokuu 23, 2014, 22:59:10 ip »
On se jännä asia kun se oma rätkä tahi biili muuttuu aivan käyttökelvottomaksi, jos siitä ei saa  myydessä omaa epärealistista hintapyyntöä, pitäisi olla oma foorumi näille kaltoinkohdelluille merkistä riippumatta..... ja herneet suuhun heh  ;)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #52 : Elokuu 23, 2014, 23:59:06 ip »
En ole juuri hintoja suuremmin ajatellut, mutta tämän ketjun myötä tökin muistinystyröitäni.
Guzzistani maksoin neljä kesää taaksepäin likkeelle vähemmän, kuin samasta nyt moni yksityinen pyytää.
Eihän siinä ole päätä, ei häntää, eikä mikään ihme ettei tavara mene kaupaksi.
( Sama näköjään autopuolella, että (yli 10 vuotiaista) heti saisi ottaa 30% pois pyynnistä.)
Kokemusteni mukaan hyviä kilometrejä saa, kun ostaa n. viisi vuotiaan ja pitää sitä itse toiset viisi vuotta.
Menee ohi ne lastentaudit ja takuuajan jälkihuollot takaisinkutsuineen, eikä ehdi vielä tulemaan suuremmin vielä niitä vanhuuden vaivojakaan. Ajomääristä, huollosta, huolellisuudesta ja ajon laadusta tietysti on paljon riippuvaista tuokin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

-SAS-

  • Viestejä: 42
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #53 : Elokuu 24, 2014, 07:11:52 ap »
Tuo hintatasohan määräytyy täysin tarjonnan / kysynnän mukaan ... heh lässyti lässyti,

Jos puhutaan Brevasta jolla kruisalin 15 tkm:

Uusi Breva on maksanut vuonna 2010 hieman alle 20000€ (luulen)

Vuonna 2013 alkukaudesta liike pyysi siitä 10900€, jonka maksoin. (Hinnan tiputus noin 3000 €/v)

Laitoin myyntiin ainoana isona Brevana nettimotoon vuoden 2014 alussa, jossa se oli yli puoli vuotta. Hintapyyntikehitys 10900 --> 8900 ---hiljalleen tiputellen

Voipi olla että hintaa oli liikaa jonka mukaan sitä myös koko ajan tiputin, mutta netissä ei ollut vertailukohtia. Nythän siellä on kaksi isoaBrevaa. Toisen hinta on 11900 (vuoden vanhempi kuin minulla oli) ja toinen minun vanha hintaan 7600. Se on tonneroisen enemmän kuin mitä minulle siitä hyvitettiin.

Puolen vuoden aikana tuli ainoastaan yksi kysely Brevasta. Ajattelin (ehkä naivia ehkä ei), että mikäli joku on kiinnostunut, voi hän tarjota jotain... Ei kiinnostanut enään talven yli säilyttää pyörää ja odottaa mahdollista ostajaa. Liikkeestä löytyi hyvä pärrä joka sattui kiinnostamaan. Ehkä hävisin kaupassa, ehkä en. Tämä on harrastus joka maksaa....
Uudella mopolla on ajettu  7000km vähemmän kuin entisellä.
(Ikkala) Niin myös olen kuullut, että nämä jo kestävät hyvin vaikka sitten ajaa sen 100000km Tietenkään ratapyöränä se ei kestä, mutta itselläni käyttö on kruisailua ja hieman matkailua. Saas nähdä miten tuolla taittuu lapin reissu :)



GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #54 : Elokuu 24, 2014, 10:14:18 ap »
Aikoinaan hankin ekan Guzzin juuri päinvastaisesta syystä. Ajelin silloin Suzuki 1100:lla, ja olihan se kiva peli, mutta kaikki nopeudet alle 150 km/h tuntuivat äärettömän tylsiltä. Sen yli taas ajaminen kiinnosti, mutta lainlaatija on asiasta eri mieltä, kun liikutaan yleisillä teillä. Pari kesää pääsin yllättäen menettämättä korttiani, mutta oli selvää. ettei hyvä onni voi jatkua.
Ostin sitten Guzzin, jolla ajamiseen voi asennoitua toisella tavalla.
Vielä yksi GT, kiitos.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #55 : Elokuu 24, 2014, 11:58:54 ap »
Mulla sama, kun K1200RS:llä kulki "tyhjäkäynnillä" 90-100kmh.  Puuduttavan tylsää...
Ostin pikku Guzzin koska tuumailin, että on hauskempaa ajaa pikkukoneella urku auki, kun se, että joutuu koko ajan konetehoja pidättelemään. Kesä on täällä lyhyt ja heinäkuu ilman korttia on tooosi pitkä. Koettu juttu...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #56 : Elokuu 24, 2014, 13:52:19 ip »
Iso Brevan sain kaksivuotiaana ja 25 k ajettuna runsaalla kymäläisellä seitsemän vuotta sitten. Seitsemän pitkää ulkomaankiertuetta on takana eikä vaihtoaikeita ole näköpiirissä. Tällä menolla 100 k menee puhki joskus parin..kolmen vuoden päästä, jolloin moottori on hyvin totusajettu. Taitaa käydä niin, että tämä poika työntelee rollaattoria ennekuin Breva on ns. loppuun ajettu, ellei laatu ole kovasti laskenut 80-luvulta. Suomalaisilla teillä riittää aika hyvin jos mittarin neula loikkaa 150:iin vaivattomasti, että pääsee hitaammista ohi.  Molemmilla meikäläisen Guzzeilla se tapahtuu varsin herkästi ja se minulle riittää. 

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #57 : Elokuu 24, 2014, 17:28:47 ip »
Kuten jo aiemmin olen kommentoinut on 1100 Breva tietämistäni Guzzin tuotteista se tylsin: kulkee kohtuullisesti, on todella helppo hallita, loistavat jarrulaitteet, kuormituksen mukaan säädettävä jousitus, ei tärise eikä nytkyttele, (tosin edellytti hieman TunerPro/GuzziDiag-operaatiota mutta sehän on liki ilmaista säätöä kotioloissa) ei ole paha kuluttamaan polttoainetta, kulkee kaksi päällä helposti alppien yli ja takaisin niitä mutkaisimpiakin teitä, katupyöräksi hämmästyttävän ketterä sorapinnalla, omaa suhteellisen normaalin ulkonäön, selkävikaista omistajaansa hellii hyvin ja tukevasti muotoillulla istuimella, maksoi aikanaan matkavarusteilla 14.500€ uutena ja nyt arvioitu arvo pyörii jossain 4.500€ tietämillä jos olisin myymässä. Vaan ei sellaista tarvetta ole.

Huonoja puoliakin on: hidasajossa huonosti reagoiva ohjaus. Pitää kääntää runsaasti että saa rungon ryömintävauhdissa kääntymään haluttuun suuntaan ja korjausliike pitää tehdä nopeasti. Kokolailla häiritsevää kaupunkiajossa. Syy harrastaa jonojen ohittamista niiden välistä. Alkuperäinen pleksi hiukan liian korkea ala-asennossaankin avokypäräkäytössä mutta korjaantui kulmahiomakoneella.
Aprilia-takalaukkujen tiiveys vanhemmiten kärsinyt mutta sisälaukut ovat pitäneet kamat kuivina. Tilava vesitiivis takalaukku Biltemasta. Mittarissa nyt 80.000 km jonka aikana ollut kaksi vikaa: vapaavalon katkaisin rikkunut, vaihdettu tarvikkeeseen ja toinen murtunut huohotinjärjestelmän putki jonka vaihdoin omatekemään "ikuiseen" putkeen. Varaosa olisi kuitenkin maksanut eikä kestäisi kuitenkaan yli kymmnetä vuotta. Muut osavaihdot ovat johtuneet kulumisesta. Tankissa on jälleen naarmuja, mikä harmittaa ja etuteleskoopeista maali kulunut.

Pyörä turmeltui hirvikolarissa kertaalleen 40.000 kilometrin kohdalla. Meni pari vuotta kuntoutuessa siitä mutta vakuutusyhtiö korjautti pyörän. Lainatakseni vakuutustarkastajan sanoja: "Jos olisi japsi niin menisi lunastukseen mutta kun on europyörä niin korjataan kun on halvat varaosat". Maksoi kuitenkin vak. yhtiölle yli 10.000€. Tuli parempaan kuntoon kuin uutena: korjaus suoritettiin uudemmilla ja hieman erilaisilla (ja kalliimmilla) osilla.

Siinä taas hieman pyörähistoriaani uudemmasta päästä. Brevan kanssa on siis ollut enimmäkseen tylsää matka- ja työmatka-ajoa ja on toimittanut muita arkikäyttöpyörän tehtäviä häiriöittä. Tähän asti. Koko ajan käytetty halvimpia speksit täyttäviä mineraaliöljyjä (ja Molykotea) muutamaa onnetonta kokeilua lukuun ottamatta. Että älkää edes yrittäkö tarjota tästä kaltoin kohdellusta kesät - alkutalvet lumen tuloon asti ajetusta ja rankkaa kättä saaneesta pyörästä pelkkää rahaa. Vaihdossa voisin ottaa hyväkuntoisen 80 - 90-luvun 1000/1100cc ruisku-Guzzin trikeaihioksi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #58 : Elokuu 24, 2014, 19:53:32 ip »
Juu, kyllä se Guzziksi on tylsä, mutta kun tuossa on kavereilla ja tovereilla mm. baijerialsia, joita on joskus tullut tyypitettyä, niin Brevan tylsyys on suhteellinen käsite. Omassa on jotain päälle 80 k ja yksi takapyörän laakeri on vaihdettu, samaten muutamia polttimoita.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Guzzin kiinnostamattomuus
« Vastaus #59 : Elokuu 24, 2014, 23:30:00 ip »

Melkoisen tylyn palautteen sai tämän viestiketjun aloittaja moottoripyöräkauppiaalta. Minulla nyt ei ole paljonkaan euroja kiinni Nevadassani, mutta kun siitä joskus on tarpeen luopua, niin vaikeaa voi olla myynti. Taitaa olla parasta ajatella niin, että sen joutuu aikanaan pihan perälle hautaamaan. Ei sitten tule isompia pettymyksiä. Toistaiseksi kuitenkin ajellaan tällä kaikkine pikku murheineen.

Tänään ennustettua paremman sään salliessa kävin vähän pyörää ulkoiluttamassa ja jo lähtiessä oli vilkun toiminta melkoisen "hermostunutta". Parin kolmen tunnin ajelun jälkeen vilkut täysin toimimattomat. Lieneeköhän vilkkureleellä tullut tunnit täyteen. Pitänee ruveta etsiskelemään moisen laitteen sijaintia ja kyselemään varaosaa.