Pari päivää sitten kotiuduttiin pieneltä reissulta Saksaan, Tanskaan ja Ruotsiin. Alunperin oli tarkoitus mennä Sveitsin Alpeille asti, mutta suunnitelmat muuttuivat ja tehtiinkin tällainen suppeampi reissu. Ollaan melkein vuosittain reissattu motolla ulkomailla, mutta tämä oli nyt ensimmäinen kerta Brevalla. Samalla ensimmäinen reissu nakupyörällä, ilman mitään katteita ja tuulilaseja.
Mukava reissu ja ilmat suosi, oli meinaan kuumat ajokelit. Muutamaan ukkoskuuroon jouduttiin, mutta aurinko paistoi 95% ajasta

Kaksi päällä ajettiin 2 x 40-litran Hepcot sivuilla ja tarakalla vielä Givin 30-litran tavararulla. Kuormaa siis reippaasti päällä, mutta kiitettävästi jaksoi Breva kaiken kantaa. Ajettiin pääosin pienempiä teitä, toki Autobahnoillakin jonkin verran edettiin. Ajotietokoneen mukaan reissun maksiminopeus oli 152 km/h. Entisenä reissupyöränä oli Yamahan FJR, jossa oli tehoa tuplat Brevaan verrattuna, mutta ei kertaakaan tullut oloa, että enempää potkua olisi tarvittu. Toki Autobahnalla sai olla tarkempi vasemmalle kaistalle siirtyessä, kun ei voinut sokeasti luottaa siihen, että kaasua vääntämällä varmasti pääsee alta pois. Mutta missään normaaleissa liikennetilanteissa, ohituksissa yms. ei mitään vaikeuksia ollut. 850 kuutiota ja 72 hevosta riitti mainiosti.
Matkamittariin kertyi vajaat 2500 km, mentiin menomatka Finnlinesin kyydillä Travemundeen ja koukattiin Keski-Saksassa Harz-vuorilla, josta matka jatkui taas pohjoiseen päin. Tanskasta lautta Göteborgiin ja Tukholmasta Turkuun.
Bensaa kului (ajotietokoneen mukaan) 6,3 l/100 km. Mielestäni ihan kohtuullinen kulutus. Jotkut sanovat, ettei oktaaniluku vaikuta kulutukseen, mutta itse ainakin tuli havaittua selvä lasku kulutuksessa kun tankkasi 99-oktaanista SuperPlussaa normi-95 sijasta

Täytynee ostaa taas joku napakka nahkatakki ajoasuksi, sen verran pallopurjeeksi osoittautui ennen reissua ostamani MP-asun/M-Racing ajotakki. Kauheaa lepatusta ja vatkausta ajoittain

Nakupyörä kyllä paljastaa varusteiden mahdolliset heikkoudet varsin tehokkaasti.
Vakavasti harkitsen myös siirtymistä avokypärän käyttäjäksi, sen verran tukalalta ja painavalta tuo avattava Nolanin ruukku välillä tuntui.
Mitään ongelmia ei Brevan kanssa ollut koko matkalla ja molemmat, sekä kuski että kyytiläinen, pitivät tuota oikein mukavana matkapyöränä. Tietty jos tarkoituksena on edetä nopeasti Autobahnoilla, niin sitten tuo ei ole oikea ajokki. Mutta tällaiseen letkeävauhtiseen matka-ajoon oikein pätevä laite.
Muutama Guzzi tuli reissulla bongattua, mutta aika marginaalimerkki taitaa olla muuallakin. Oma Breva kyllä keräsi usein ihmettelijöitä vierelleen. Silmiinpistävää oli myös moottoripyörien vähäinen määrä Tanskassa. Ajetaanko siellä vain fillareilla

Kuva Skagenista, parkkipaikalla satakunta autoa, muutaman sataa fillaria ja yksi ainoa moottoripyörä
