Kirjoittaja Aihe: Calin 5-vaihde  (Luettu 10342 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 360
Calin 5-vaihde
« : Heinäkuu 17, 2014, 14:22:32 ip »
Lukaisin tuossa Guzzi-infopalstalla olevan Vintagen testiraportin. Hieman ihmettelin, kun testikuski mainitsee 5-vaihteen sopivan kaupunkinopeuksiin. Kauankohan mahtaa Calin paikat kestää moista hidaskruisailua 5:lla? Itsellä on semmoinen perstuntuma, että yksinajaessakaan ei 5-vaihteella viitsi alle 90 km/h ajella, ainakaan pitkiä matkoja. Taisivat Piikkiössäkin aikoinaan mainita, että 5-vaihde on passeli moottoritienopeuksille. Olen tuosta sen tosin verran tinkinyt (Rapid Biken takia), että ajelen 5:lla, kun ajonopeus on 100 km/h tai enemmän.

Mitä mieltä ollaan ja mitkä ovat faktat 5-vaihteen käyttöalueesta?

mosa

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #1 : Heinäkuu 17, 2014, 15:00:30 ip »
Voi se 100tkm kestää, mutta sitten pitää niveliä, rattaita ja laakereita uusia. Tasaisessa maastossa vitosella voi pintakaasulla satasta ajella. Ylämäkiin ja ohituksiin pienempää silmään. Kolmetuhatta rpm on hyvä raja, jonka alle ei millään vaihteella ole hyvä ajella pitempiä matkoja. Uusi Cali on tasapainoitettu erilailla. Sietää varmaan paremmin pienemmillä rundeilla kruisailua. Meniskö 2,5trpm:ssa raja.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #2 : Heinäkuu 17, 2014, 15:17:13 ip »
Joo, ei kannata hakkuuttaa vetovehkeitä pilalle liian vähillä kierroksilla. Omassa ei ole kierroskelloa, joten mäkimaastossa pitää vitosella olla yli satkun nopeus. Tasamaalla tasan sata tai yli.
Edellinen omistaja(t) on lutkuttaneet ilmiselvästi liian pienillä kierroksilla. Vetopakan välys puhuu siihen suuntaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #3 : Heinäkuu 17, 2014, 15:22:59 ip »
Viitosvaihteen rattaat eivät saa kunnon voitelua alle 3000 rpm. ajeltaessa, joten ryntöpinnat kärsivät. :-[

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #4 : Heinäkuu 18, 2014, 10:14:24 ap »
Samat on fiilikset itsellänikin tuosta vitosella ajosta Vintagella. Ei yhtään alle kolmentonnin. Mieluiten kolme ja puoli mutta siinä karkaa jo nopeuskin sitten motareita lukuunottamatta ajokortin tuolle puolen.
Olen omassa mielessäni suhteuttanut noiden vaihteiden käyttöä siihen millaista ilmapatjaa vastaan ajetaan. 100 km nopeudessa se on jo melkoinen. Kaavana on ollut pitää alarajat vitosella 3500 (tästä tosin tulee lipsuttua komentonnin rajalle), nelosella 3000, kolmosella 2500 jne. En tiedä onko järkee vai ei.

Enkä tiedä mitä järkeä oli giuseppella Mandellossa laittaa noin järjettömän harva perävälitys tuohon laitteeseen. Varmaan arveli, että sillä yritetään työntötankosarjan nopeusennätystä jossain suola-aavikolla.
Muuten pyörä on aivan hiton mieleinen. Tuo välityshomma vain välillä vähän kaivelee.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #5 : Heinäkuu 18, 2014, 10:43:32 ap »
Perävälityksiä voi halutessaan vaihtaa. On saatavilla erilaisia perävälityksiä melkoinen määrä. Pitää tietenkin huomata että on neljää perävaihdetyyppiä: pikkulohko, useammassa eri kotelomallissa pesivä yleisin isolohkon 5-vaihteisen perävälitys, V11 6-vaihteisten versioiden perävaihde ja CARC. Juuri noita yleisimpiä 5-vaihteisen perävälityksiä on saatavilla suhteellisen helposti varaosina. Lisäksi on olemassa välityksiä jotka on tarkoitettu kisakäyttöön. Joista osa hyvinkin pitkiä.

Laitan tähän mukaan linkin jossa on taulukko eri malleista ja sieltä mallisarjan sisältä voi valita sopivimman ratassetin ja ostaa sen varaosana kyseisen mallin mallitietojen mukaan.
http://guzzitek.org/tableaux_guides/specifications/Specifications1983_2007_GB.pdf

Nopea ja usein edullinenkin keino muuttaa kokonaisvälitystä on vaihtaa vannekokoa. Myös rengasprofiilin vaihto vaikuttaa jonkin verran.
18-tuumaiseen löytyy tilalle 17-tuumainen vanne varsin helposti. Pinnavanteiden osalta voi rihdata vanhaan napaan pienempiläpimittaisen vanteen. Voi vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin mutta ei välttämättä huonoon suuntaan.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #6 : Heinäkuu 18, 2014, 11:28:18 ap »
Tuo Matin mainitsema V11 (Nero Corsa) perävälitys on melkoisen tiuha ja sitä kautta käytössä erittäin miellyttävä.
Kone kiertää kutosella monta sataa kierrosta ylempänä kuin Cali vitosella samalla vauhdilla (mittarinopeus).

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #7 : Heinäkuu 18, 2014, 12:22:17 ip »
Toinen konsti olisi tehon lisääminen Caliin. Nyt tuo vitonen on reilusti ylivaihde, jolla ei Suomen teillä ole edes juuri käyttöä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #8 : Heinäkuu 18, 2014, 15:47:57 ip »
Olen ollut aina laiska vaihtaja ja viitosella mennä lotkotellaan 80:n alueetkin enkä ole kummeksunut sitä sen enempää. Ihmetellyt olen mielessäni näitä "vasta motarinopeuksissa" -juttuja. Ovatko he jostakin syystä ylivarovaisia vai olenko itse vaihteiston vihollinen? Monasti on ilmeisesti kyse myös makuasioista. Myönnetään, että jokin laista volinaa on viitosella havaittavissa. Rattaatko ne siellä sitten ääntää. Onhan niitä pitkiä välityksiä muissakin. Eikö Ducateissa olekin näin ollut mutta se hoituu niissä helposti. Pagasosta olen vaihtanut eteen kaksi piikkiä pienemmän rattaan jotta ryömiminen lumessa ilman kytkimellä palaamista onnistuu. Viitonen on sitten jo lyhyt.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #9 : Heinäkuu 18, 2014, 18:16:26 ip »
Laatikkoa syö kaksipyttyisen vinkkelikoneen epätasainen käynti. Pienillä kierroksilla sen hakkaava vaikutus korostuu, mutta kun kierroksia on enemmän niin hammaspyörät pääsevät vähemmällä. Sivistysmaissahan on aika usein 120 kmh ...140 kmh rajoitukset, joten viitosvaihteelle on niillä markkinoilla sosiaalinen tilaus. Matalilla kierroksilla ajaminen aiheuttaa kariesta ennenkaikkea viitosrattaalle, mutta myös kytkinakselin ensiöpyörä ja sen partneri ryhmäpyörällä alkavat kesiä jos välttämättä haluaa ajella pienillä kierroksilla.

Brevalla ei kuutosvahdetta Suomessa tule paljonkaan nostettua päälle, oikeastaan Keski-Eurooppalaiset moottoritiet on ainoita paikkoja jossa kuutosta saa makuuttaa päällä pitkiä matkoja kun veto on makeimmillaan vasta noin 130 kmh ylöspäin.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #10 : Heinäkuu 18, 2014, 18:20:50 ip »
Kaavana on ollut pitää alarajat vitosella 3500 (tästä tosin tulee lipsuttua komentonnin rajalle), nelosella 3000, kolmosella 2500 jne. En tiedä onko järkee vai ei.

En tiedä järjestä mutta kovasti tuntuu tuo ajatusmaailma tutulta kun calilla ajelen. Suurin piirtein noihin kierroksiin se menee ihan ajattelematta kun ajaa semmosella vaihteella mikä tuntuu hyvälle itestä ja pyörästä. Onneksi noissa vanhemmissa kaleissa on vielä järjellinen perävälitys, huomattavasti mukavampi ajaa kun 1100 koneiset. Kun siis puhutaan vakioperistä. (Luulen että 1100 cali 7/33 perällä olisi aika optimaali...) Paitsi tietty jossain saksan vapailla vauhdeilla.

Kertaallen olen 1100 calin laatikkoon joutunut 5-vaihteen rattaat uusia justiin liian pienillä kierroksilla vedättämisen takia. Oma oli moka, uusintaa en tarvi.

Sportissa, nyt säätöjen jälkeen, on sentäs niin mukava tehoalue ettei paljoa vaihdekeppiä tarvi venkslata. 70:tä saa kuutosella runtata kaasun selälleen ja sitten vaan ootella koska kierrokset on rajottajalla ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #11 : Heinäkuu 18, 2014, 20:54:01 ip »
Tuossa Jakaalissa on ilmeisesti Guzzien pisin välitys. Olishan se toki kiva jos olis parikymmentä heppaa enemmän, niin sillä pisimmällä vaihteellakin olisi käyttöä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #12 : Heinäkuu 19, 2014, 19:01:24 ip »
Tämä topiikki on hyvästä aiheesta.
Itselläni selkeästi taipumusta ajaa liian pienillä kierroksilla matka-ajoa..
Kali kun vääntää alhaalta, niin helposti tulee perstuntumalla 2500rpm ja allekin ajeltua.
Hyvä että tuli puheeksi, nyt koittanut pari viime ajoa oppia hieman korkeampiin kierroksiin.
Kyllä siihen tottuu.
Tulee käytettyä vaihteiston rattaita monipuolisemmin jakamaan kulumista, samoin perälle moottorijarrutusten voimistuminen lienee hyvästä.
3500 alarajana tuntuu kyllä liioittelulta, 3000 vitosella kulkee ainakin omani just 100kmh ja jos ei nyt kehräykseksi voi väittää noista Lafranconen tuubeista tulevaa ääntä, niin kuulostaa terveeltä.
Bensaa menee hieman enemmän kierroksilla, mutta mieluummin maksaa tankatessa muutaman euron kuin vaihteisto ja perärempoista.
Mutkateillähän toki muutenkin hauskempaa kun tehot on käytössä siellä missä paras vääntö. n4000 lienee perus isolohkoissa.
Onko Jacall:issa tosiaan eri perävälitys kuin kuin muissa?



egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #13 : Heinäkuu 19, 2014, 19:58:47 ip »
Millessä meni alkuperäinen viitosratas vaihtoon jossain 200..220 k ja mahdollisesti oli vastapuoli jo ehtinyt ottaa rokamaa sen verran että viitonen alkoi kollottaa noin 100k myöhemmin tai sitten varaosa on tehty pehmeämmästä aineesta. Ensiövedon pyöräparikin jollottaa jo sen verran, että kai sille pitää jotain tehdä kun ehtii, mutta kun kilsoja tulee nykyään aikas vähän niin ei tahdo viitsiä alkaan rupeemaan aukomaan piakkoja ennenkuin pakon edessä....ei ne ihan leikistä suutu vaikka tärkeä asia onkin kyseessä.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #14 : Heinäkuu 22, 2014, 09:59:14 ap »

Brevalla ei kuutosvahdetta Suomessa tule paljonkaan nostettua päälle, oikeastaan Keski-Eurooppalaiset moottoritiet on ainoita paikkoja jossa kuutosta saa makuuttaa päällä pitkiä matkoja kun veto on makeimmillaan vasta noin 130 kmh ylöspäin.
[/quote]

Norgessa ainakin kuutonen oli aivan käyttövaihde ainakin 80:stä ylöspäin. Kiertsi satasessa noin 3800 eli oli oikeastaan jo aika lyhyt kun vastaava Bemari, 1150 RT, kiertää selvästi vähemmän. Oma mieltymykseni on, että matkapyörässä saa mielellään olla pitkä suurin vaihde. Tietty pitää sopia kotimaisiinkin rajoituksiin.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99