Kirjoittaja Aihe: Calin 5-vaihde  (Luettu 10332 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #15 : Heinäkuu 22, 2014, 19:34:52 ip »
Tiedä sitten ajanko väärin mutta omassa 2005-mallin 1100 Brevassa kutonen livahtaa päälle kyllä jo kahdeksankympin tietämin ja kiskoo siitä ihan hienosti ohituksiinkiin. CARC-Guzzeissa on eri tavalla vaimennettu (2008 alkaen) voimansiirto kuin edeltäjissä. Kytkinlevyssä on jousivaimennus ottamassa vastaan moottorin vapinoita sekä vaihtamisessa syntyviä sysäyksiä ja kardaanissa on kumivaimennus. Vaihteistossa ei vaimennusta. CARC-malleissa 2005 - 2007 on käytössä vanhan liiton kaksilevyinen kytkin, belleville-tyyppinen vaimenninjousi vaihteistossa ja kumivaimennus kardaanissa.

Vanhemmassa, esim Californiat, perusratkaisussa on kaksilevykytkin, vaihteistossa jousivaimennin ja takanavassa kitkavaimennin ja kumivaimennin.

Ratkaisuissa on siis eroja mutta paljon yhteistäkin. Se mikä on havaittavissa on mallien tuoreentuessa on sysäyksenvaimennusta siirretty voimansiirtoketjussa lähemmäksi voimalähdettä.

Ennen kuin joku kysyy mikä on belleville-jousi niin se on nippu peräkkäin laitettuja kuppimaisia jousiteräskiekkoja. Viisivaihteisessa sen sijalla on vastaavassa paikassa tavanomaisempi kierrejousi. Molemmissa periaate on sama: voima siirretään jousen suuntaisena sen läpi. Mitä ennemmän on kuormaa sitä ennemmän jousi painuu kasaan ja sitä suuremman voiman se voi välittää.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #16 : Heinäkuu 22, 2014, 20:08:27 ip »
Jotenkin kilautti mielessä kun luin sanan Belleville. Ja kas, V11 yhteydessä se on tullut esiin. Ensin 1-levyisen (”RAM”) kytkimen kohdalla (V11 Rosso Mandello, LeMans Tenni, Scura, 2000-2002).  Osa Nro. 14 on nimetty "Belleville".  Sitten V11 vaihteiston kuvassa myös, osa 18 on nimetty "Belleville".
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #17 : Heinäkuu 22, 2014, 20:58:28 ip »
Mistähän tämä nimi Belleville tulee? Kysehän on nipusta lautasjousia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #18 : Heinäkuu 22, 2014, 21:04:08 ip »
The Belleville name comes from the inventor Julian F. Belleville

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #19 : Heinäkuu 22, 2014, 22:00:42 ip »
Aina oppii. Työssäkin käytetty aina virallista, teknistä nimeä; lautasjousi, conical spring, spring washer jne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #20 : Heinäkuu 22, 2014, 23:35:13 ip »
Lautasjousena minäkin sen tunnen autotekniikasta. Esim. pikkulohko-Guzzin tai useimpien autojen kytkinjousi on "belleville".
Asia taisi lipsua, kuten tavallista, aiheesta. Ei silti, tekniikkaa on hyvä oppia ja oppia syventää.
Kun, alkaen 70-luvun Guzzeissa, ja varmaan vanhemmissakin, joiden rakenteita en kovin tunne, on sysäyksenvaimentimien funktio ollut tasoittaa moottorin käyntiä siten että voimansiirtoon ei tulisi sykkivää tai nykivää liikettä, on sunnittelijoilla (Carcano ja Tonti) ollut ilmeinen tavoite tasata liikettä. Mutta vasta Tonti toi, pikkulohkon yhteydessä, sysäyksenvaimentimen mahdollisimman lähelle voimanlähdettä eli kytkimen (levyn) keskiöön. Isolohko sai tyytyä vaihteistossa olevaan jousivaimentimeen kunnes takanapaan tuli kumivaimennin ja kitkavaimennin. (Sivumennen sanoen kyseinen kitkavaimennin on yleensä kaltoin kohdeltu eikä usein enää toimita tehtäväänsä. Sekin pitäisi aika-ajoin uusia.)
Mm BMW on käyttänyt jo pitkään kumivaimenninta kardaanin yhteydessä mutta Guzzeihin se ilmestyi vasta CARC-mallien mukana.

Se tietysti mietityttää onko takanavan kumivaimentimen tehtävä vaimentaa tiestä ja nopeuden muutoksista syntyviä äkillisiä liikkeitä vai moottorin suunnasta tulevia nykäyksiä? Itse väittäisin että enemmän kuitenkin moottorin värinöitä. Vertailulaitteena käyttäisin omistamaani Ducati 906 Pasoa jossa kovettuneet takanavan kumit aiheuttivat takarenkaan ja ketjun nopeaa kulumista. Osien vaihdon jälkeen alkoivat ketjutkin kestämään. Renkaista ei niin tiedä. 

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #21 : Heinäkuu 23, 2014, 10:31:58 ap »
Mjaah... tässä on kai tarkistettava omaa ajelutapaansa, Brevalla yleensä paiskaan kutosen pesään vasta selvästi yli satasen mittarinopeudessa ja sekin on jäänyt tavaksi, että kepitän pienemmälle kun lähden hitaamman ohi. Mottori on sillä tavalla kierroskone vanhaan isolohkoon verrattuna, että se hurisee levollisesti isommillakin kierroksilla, ei siis ala intoilemaan. Olen hiukan säästellyt Millen ulisevaa viitosta ja ajellut näitä täkäläisiä polkuja pääasiassa nelosvaihteella sillä seuraamuksella, että keskinopeudet on tainneet nousta kun moottori vastaa pikku houkutukseen eri tavalla kuin viitosella. Kuluu kyllä bensaakin eri tavalla. 

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #22 : Heinäkuu 23, 2014, 11:06:57 ap »
California3:lla ei viitosvaihteella ole paljoa ollut käyttöä kun siellä missä saa ajaa yli satasta. Kyllähän se vetäisi mutta kierroksia ei koneessa ole riittävästi eli tärinää syntyy. Nyt kun olen tehnyt siitä triken niin pyrin laittamaan huomattavasti tiheämmän perävälityksen että lisääntyneen painon ja ilmanvastuksen synnyttämä vastus kompensoituisi ja meno olisi "kevyttä". Olen hankkinut digitaalisen moottorinohjauksen kyseiseen laitteeseen mutta se on vielä asentamatta.

1100 Brevassa taasen lievän moottorinohjauksen muokkauksen tuloksena tuli parempi alavääntö mutta ilman ravistusta (vetää vatkaamatta 1700 rpm alkaen) ja siitä ylöspäin veto on tasaista ja värinätöntä kunnes lähempänä 200 km/h nopeutta ilmenee jälleen värinöitä. Mutta niillä kierroksilla/nopeudella ajaminen on kohdallani erittäin harvinaista. Kiihdytyksissä ei pieni ylärekisterin värinä haittaa kun sitä ei tarvitse kärsiä kuin joitain sekunteja kerrallaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #23 : Heinäkuu 23, 2014, 15:34:26 ip »
Se on myös Calissa aika vähissä tuo ohituskiihtyvyys vitosella jos kyytiä on alle 120. Ainakin ohituksesta tulee typerän pitkä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #24 : Heinäkuu 24, 2014, 09:59:16 ap »
Calin viitonen on sen verran pitkä, että nelonen on ok ohitusvaihde, joka sekin on pidempi kuin esim. Norgen kuutonen. Ohitusvaihteista puheenollen olen antanut itseni ymmärtää, että jos normaalilla isolla mp:llä, jossa ei ole joitakin aavikkovälityksiä, joutuu pykältämään normiohituksen yhteydessä eli nopeutta yli 80, niin silloin on ohituspaikka valittu väärin. Ei se vastaantulévien kaistalla ajaminen ole vaarallista jos vastaantulijoita ei ole lähimaastossa. Näinhän uskotellaan ja pyritään konstilla millä hyvänsä minimoimaan siellä vietetty aika. Jälki on välillä sitten sen mukaista. Tuo liittyy väljästi Calin vitoseen.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #25 : Heinäkuu 25, 2014, 14:06:45 ip »
Joo ohittaminen on hankala laji varsinkin moottopyörällä.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #26 : Heinäkuu 25, 2014, 14:16:00 ip »
No ehkä asiallisempi kommentti.
Guzzit ei ole raketteja, mutta Porchen tasoa ohitusnopeuksia en voi väittää ihan onnettomiksi.
Ainakin itse ehtinyt tarvittaessa alta pois ennen ruuhkasuomea.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin 5-vaihde
« Vastaus #27 : Heinäkuu 25, 2014, 18:46:32 ip »
Kyllä sillä toki ohi pääsee. Mutta kiire ei saa olla. Eikä vitosella ole mitään järkeä ohittaa. Pykälä pari alemmas ja sitten kaistalta toiselle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Belleville
« Vastaus #28 : Heinäkuu 26, 2014, 11:59:44 ap »
Tässä kuvassa on yksi hyvin yleinen ja yli 100v vanha sovellus Belleville-joustimista.
Yksittäisistä lautasista kootto pakka, jossa mutterilla esijännitys.

http://www.hannulat.net/sakari/kuvia/Kuivasaari/020.html