Juu tässä paremmassa kuvassa näkyy sileää aluetta aika laajasti rosoisen alueen yläpuolella. Se on erittäin todennäköisesti syntynyt väsymällä, kunnes ehyt pinta-ala, rosoinen, on supistunut niin pieneksi, että se on revennyt kerralla. Väsymällä syntynyt murtopinta on hapettunut tummemmaksi, mutta ei ole ruosteessa. Juurisyytä murtumisen syntymiselle ei kuvasta pysty päättelemään, mutta mielestäni tuon tyyppinen särönkasvu vaatii vaihtelevan taivutusjännityksen olemassaoloa. Jos se olisi mahdollista, että kerdaanin nivel olisi hyvin jäykkä, eli joka kierroksella nivelen kääntyminen tekisi taivutusjännitys-syklin akselitumppiin, niin tuon näköinen vaurio voisi olla lopputuloksena. Kieltäydyn uskomasta, että niin jäykkä nivel olisi olemassa, tai vaikka olisikin, sen pitäisi kyllä tuossa leikissä edestakaisen nitkutuksen vaikutuksesat löystyä paljon ennekuin akselille tapahtuu mitään vahinkoa. Edelleen olen sillä kannalla, että kohdassa, mihin murtuma on ydintynyt, on jossain valmistusvaiheessa tullut tavallista syvempää naarmua. Liian terävästä olakkeen pyöristyksestä lähteneen väsymisärön olen nähnyt katkaisevan 300 -millisen murskaimen akselinkin. Onkohan tuon pyörän ajomäärää kerrottu misään? Tuollaisen murtuman syntyminen vaatii todennäköisesti yli 2 miljoonaa kuormitussykliä.