Kirjoittaja Aihe: CARC-ongelma käsillä?  (Luettu 59919 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #120 : Maaliskuu 27, 2017, 21:27:48 ip »
Vai ihmettelevät he kardaanin ja perän välisen holkin olemassaoloa. Kertaalleen olen minäkin CARC:n purkanut ja tuo osa on ihan oleellinen. Kyllä se siellä kuuluu olla.

Liitteenä itse ottamani kuva omasta pyörästä kun halusin tarkistaa erinäisiä asioita. Kumipalje pitää perän ja kardaanitunnelin ilmatilat erillään.

Kuva on suoraan edestä kun en tiennyt että olisi pitänyt ottaa erikseen kuva holkista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #121 : Maaliskuu 27, 2017, 22:15:30 ip »
Josko sen kuuluisi olla kiinni tuossa palkeessa, kuten Matilla. Roperin asiakkaalla (?) Kilisi irrallaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #122 : Maaliskuu 27, 2017, 22:23:18 ip »
Muistaakseni se holkki oli mulla kädessä kun otin palkeen irti. Muuta vikaa ei ollut kuin hiukan vettä kardaanitunnelin pohjalla ja tuo kuvassa mustaksi maalattu kehys oli ruosteessa. Hyvä kun otin irti heti kuuden vuoden jälkeen. Rasvaa spooreihin ja nippuun.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #123 : Maaliskuu 27, 2017, 22:41:29 ip »
Varaosaluettelo eikä korjaamokäsikirja tunne kyseistä osaa. Mutta voin vakuuttaa että sellainen on. Perä ei ole pyörän alkuperäinen vaan se joka toimitettiin ja asennettiin korvauksetta takaisinkutsun kautta. Vuosimalli 2005.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #124 : Maaliskuu 27, 2017, 22:47:34 ip »
Olisko siis joku paranneltu malli, joka on just noissa korjatuissa, muttei linjalla kasatuissa. Varmaan toki kuuluu olla napakasti kumissa, ettei kilise ja kihnuta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #125 : Maaliskuu 27, 2017, 23:33:53 ip »
Siihen paljekumiin on puristettu metallirengas jonka varassa tuo holkki on. Metalli metallia vasten.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #126 : Maaliskuu 28, 2017, 12:42:15 ip »
Juuri niin, eli tuossa esimerkkitapaukessa liitos on pettänyt, ja holkki irronnut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #127 : Maaliskuu 28, 2017, 14:02:03 ip »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #128 : Heinäkuu 02, 2017, 12:57:57 ip »
GuzziDiag -idean isä, ystävämme Alankomaista, reissulla Skotlannissa: Stelvion ulostuloakseli vaihdelaatikon puolelta poikki. Pyörä ja ukko kyljelleen, onneksi ei ollut paljoa vauhtia (vammat kuskille kohtuullisia). Kardaanin nivelet ja itse Carc -swingi (hyvinhän ne kestää) ehjiä. Akselilla murtopinnassa tummia jälkiä.

Ei kuulu olevan täysin ennenkuulumatonta (jokunen BMW, sivuvaunukäytössä olevat Tonti -runkoiset Guzzit)? Jos kardaani on suojaputkessa tai -kulisseissa, sille jäänee hieman vähemmän vatkaustilaa rikkoutumistapauksessa kuin Carc -kotelossa? Akselin katkettua kardaani on ”klemmautunut” kiinni ja takapyörä lukkiutunut. Tein koosteen rakenteesta ja muutamasta Sport1100 foorumilla olleesta kuvasta (valitettavan heikko laatu).
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2017, 23:36:31 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #129 : Heinäkuu 02, 2017, 13:40:11 ip »
Täytyy olla jatkuvasti todella suuria voimia että noin paksu akseli katkeaa rasittumalla. Toinen, valmistustekninen, ongelma voi olla että ura-akselin induktiokarkaisun raja on ollut liian jyrkkä ja siihen tullut särö josta kuormitus on saanut hyvän alun jatkaa.

Tuo ura-akselin ja sen vastakappaleen välissä oleva ruoste, jota siellä ei pitäisi olla, kertoo heikosta huollosta kuten myös liitoksen muuttumisesta peräänantamattomaksi ruosteen vuoksi ja akseliin on silloin kohdistunut suuria voimia joustoliikkeen aiheuttamana.

Itse otin CARC-kardaanin kouraan hieman liian myöhään reilun viiden vuoden käytön jälkeen. Siinä ilmeni pientä ruostevauriota jo silloin. Puhdistin, pintakäsittelin ja voitelin tarpeelliset kohteet.

Kardaanin tarkistaminen kuuluu huolto-ohjelmaan mutta silloin vain koetetaan takapyörästä pyöriikö. Fyysistä purkua saati voitelua ei suoriteta. Asiakkaan pyynnöstä niin voidaan tehdä eri laskutuksella. Eikös tälläkin akselilla ollut jokin maksimi käyttöikä?

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #130 : Heinäkuu 02, 2017, 18:09:03 ip »
Jos olisi tarkempi kuva murtopinnasta, voisi katkeamisen syyttä yrittää analysoida. Minun arvaukseni on, että tuo olake, josta akseli jatkaa taaksepäin spooriakselina, on syystä tai toisesta jäänyt sorvauksen jäljiltä huonopintaiseksi. Tuollaiseen olakkeeseen tulee aina jännityshuippu sekä vääntö- että taivutuskuormituksesta ja jos pyöristys on tavalla tai toisella huono, esim. skraadi pyöristyksen alueella, pystyy väsymisärö ydintymään siihen aika pienellä nimellisjännityksen vaihtelulla. Tuon paikan pystyy tarkastamaan huollon yhteydessä vaikka tunkeumaväritarkastuksella. Särö ehtii kasvaa joka tapauksessa melkoisen suureksi ennekuin laatikosta tuleva vääntö pystyy murtamaan jäljellä olevan kannaksen.   

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #131 : Heinäkuu 02, 2017, 19:07:10 ip »
Kuinkas karkea koneistus noissa pooriloissa on? On nimittäin monesti aika karkeita pinnanlaatuja. Kuten kytkinakselitkin, ei mitään sileitä kyllä ole tehtaan jäljiltä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #132 : Heinäkuu 02, 2017, 22:41:31 ip »
Lainaus
Jos olisi tarkempi kuva
V11 - it defines you.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #133 : Heinäkuu 03, 2017, 10:29:46 ap »
Juu tässä paremmassa kuvassa näkyy sileää aluetta aika laajasti rosoisen alueen yläpuolella. Se on erittäin todennäköisesti syntynyt väsymällä, kunnes ehyt pinta-ala, rosoinen, on supistunut niin pieneksi, että se on revennyt kerralla. Väsymällä syntynyt murtopinta on hapettunut tummemmaksi, mutta ei ole ruosteessa. Juurisyytä murtumisen syntymiselle ei kuvasta pysty päättelemään, mutta mielestäni tuon tyyppinen särönkasvu vaatii vaihtelevan taivutusjännityksen olemassaoloa. Jos se olisi mahdollista, että kerdaanin nivel olisi hyvin jäykkä, eli joka kierroksella nivelen kääntyminen tekisi taivutusjännitys-syklin akselitumppiin, niin tuon näköinen vaurio voisi olla lopputuloksena. Kieltäydyn uskomasta, että niin jäykkä nivel olisi olemassa, tai vaikka olisikin, sen pitäisi kyllä tuossa leikissä edestakaisen nitkutuksen vaikutuksesat löystyä paljon ennekuin akselille tapahtuu mitään vahinkoa. Edelleen olen sillä kannalla, että kohdassa, mihin murtuma on ydintynyt, on jossain valmistusvaiheessa tullut tavallista syvempää naarmua. Liian terävästä olakkeen pyöristyksestä lähteneen väsymisärön olen nähnyt katkaisevan 300 -millisen murskaimen akselinkin. Onkohan tuon pyörän ajomäärää kerrottu misään? Tuollaisen murtuman syntyminen vaatii todennäköisesti yli 2 miljoonaa kuormitussykliä.