Kirjoittaja Aihe: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä  (Luettu 13909 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #15 : Kesäkuu 28, 2014, 21:48:26 ip »
Kyselyssä oli vaihtoehtona mp:n pysäköinti jalkakäytävälle tai ei. Kovin vähän mahdollisuuksia antaa kysely. Miksei voi olla mahdollisuutta pysäköidä ruutuun ja vaikka useampikin pyörä. Ilman maksusuoritusta mutta noudattaen mahdollista aikarajoitusta. Se kävisi järkeen. Jalkakäytävällä pyörä olisi todennäköisesti jalankulun ja muun köykäisen liikenteen esteenä. Varsinkin jos niitä on paljon samalla seudulla.
Bussikaistalla ajo sujuu näköjään mopoautoiltakin oikein hyvin. Mukaan sopii siis myös moottoripyörä. Jossain suhteessa mp:tä voi verrata joukkoliikenteeseen: kuljetuskapasiteetti on vähintään 50% ja usein 100% jota julkinen liikennekään ei kovin helposti saavuta.

Mopojen ajamisesta tai pysäköinnistä ei kovin paljon kiinnostuspisteitä irtoa. Muutenkin ovat parkissa missä milloinkin ja olen jopa saanut vihaisten omaisten yhteydenottoja kun olen soittanut paikalle pysäköinninvalvojan kun ilmainen moottoripyöräparkki on ollut täynnä mopoja. Tosin sakottaminen ei tunnu vaikuttavan koska mopoja on päivittäin moottoripyörille merkityissä ilmaisissa ruuduissa. Oli aikoinaan kova homma perustella miksi mp-parkit ovat oltava ilmaisia. Nykyisin olen hakemassa niille aikarajoitusta koska näihin asioimiseen tarkoitetuissa ruuduissa seisoo työmatkalaisten pyöriä aamusta iltaan. Se ei ole niiden tarkoitus vaan työssä käyvien pysäköintipaikat ovat muualla.

Pysäköintihalleihin pitää saada oikeus pysäköidä myös moottoripyörät laillisesti niille osoitetulle alueille ja jos ne ovat täynnä niin autopaikoille myös. Useisiin pysäköintilaitoksiin on mp-pysäköinti kielletty tai tehty mahdottomaksi koska järjestelmät eivät tunnista moottoripyörää sisään- tai ulosajoporteilla.

Autojonojen välissä ajamisesta: vain seisovien jonomuodostelmien välistä saisi ajaa. On vaikea määritellä mikä on hidas jono. Jollekin se saattaa olla jo alle rajoituksen "hitaasti" liikkuva jono.

Vanhoissa liikenteen sivistysmaissa autoilijat jättävät liikennevaloihin auton, puolentoista mittaisen tyhjän tilan mihin sitten ilmestyy mopoja ja moottoripyöriä joiden kiihtyvyys ylittää autojen suorityskyvyn. Autoilija kokee tällöin vain edistävänsä liikennettä. Tästä olen käynyt keskustelua useammankin eteläeurooppalaisen ammatti- ja työmatka-autoilijan kanssa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #16 : Kesäkuu 28, 2014, 22:33:44 ip »
Tuota useamman pyörän parkkeerausta samaan ruutuun kannattaisin minäkin. Sitä tulee jopa harrastettuakin täällä päin. Tuo aikarajoitus vaan vaatii pysäköinninvalvojan. Sen järkkääminen on aina oma kustannuseränsä.

Täällä pysäköintitaloihin pääsee tavallisella pyörällä, kunhan mahtuu puomin ohi. Laukkupyörät ja Goldwingit eivät mahdu.

Mopoautojen lajikohtaisista liikennesäännöistä en juuri mitään tiedä,  pitäisi ihan selvittää.

Tuossa liikennekulttuurissa lieneekin vaikeinta juurruttaa uusi ajattelumalli suomalaiseen minäminä-mentaliteettiin. Kun ei ennenkään ole saanut, niin miksi nytkään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #17 : Kesäkuu 29, 2014, 01:07:15 ap »
Lainaus
Vanhoissa liikenteen sivistysmaissa autoilijat jättävät liikennevaloihin auton, puolentoista mittaisen tyhjän tilan

Kuuden miljoonan asukkaan ja 20 miljoonan vuosittaisen turistin Barcelona on tunnettu kaupunkina, jossa on 2-pyöräisten kulkuneuvojen tiheys poikkeuksellisen suuri. Skoottereita toki eniten mutta silmiinpistävästi myös Ducateja. Guzzin näkeminen on hyvin epätodennäköistä. Skoottereilla ajavat yhtälailla teinitytöt (50 ccm) letti hulmuten kuin virtaviivaiset liituraitamiehet (isot sohvamallin skodet) kuin myös mieliinpainuvat espanjattaret (125 ccm) piikkikoroissaan ja hulmuavissa hameissaan. Omia parkkiruutuja 2-pyöräisille on paljon ja ajotapa tehokas, organisoitumaton, kaoottisen improvisoiva.

Punaisissa valoissa tullaan kaukaa autojen takaa, jokainen tila, autonväli ja bussikaista yms. hyödyntäen autojonojen eteen. Siellä on usein ennen suojatietä, valoissa seisovien autojen jälkeen, oma erikseen ajorataan merkitty 2 -pyöräisille varattu n. 5m tila. Siitä lähdetään 2 -pyöräisillä aina ensimmäisenä, punaisia päin (kun jalankulkijoiden valo vaihtuu punaiseksi): tuppi nurin ja ollaan jo 10 m etumatkassa kun autot saavat pyöränsä vihdoin liikkeelle. Vauhti vaihtelee 20-80 km/h ja kaistaa vaihdetaan aina tarpeen mukaan, tehokas eteneminen maksimoiden. Jos tykkää siviilissä cruisailla rauhassa ja nauttia tuulen suhinasta, voi ajella autojen perässä ja ihailla liikennevaloissa vaikka ympäristöä ja tilavia risteyksiä. Jos on valmis nopeampiin tempon- ja kaistanvaihteluihin kokee todellisen elämyksen kun laittautuu paikallisen skoden perään...
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Splittaus
« Vastaus #18 : Kesäkuu 29, 2014, 10:08:10 ap »
>> Juu, täällä Suomessa tuo autojonojen välissä ajelu juuri hirvittääkin, kun täällä ei koskaan tiedä kuka avaa kiusakseen oven tai tahallaan kiilaa reitin umpeen. Missään muualla Euroopassa en ole vastaavaan törmännyt. <<
Tämän vuoksi tuo splittaus onkin vaarallista ja kiellettyä. Joskus Naantalia pidemmällä käyneenä, en missään muualla ole "liikenneopettajia" tavannut. Sivistyneissä kulttuureissa kaikenlainen kiusanteko liikenteessä on tuntematonta. Mutta Suomessa vain kiima ohittaa kateuden mielenliikkeissä. Ja jos " minä itte " en pysty / osaa, niin kukaan muukaan ei saa onnistua.

Jyväskylässä joku vuosi sitten motoristi splittasi - tosin vähän liian kovalla nopeudella - ja törmäsi auton takakulmaan ja siitä niskoileen ja... :-\
Joten ei se nyt ihan vaaratonta ole. Ja poliisi kirjoittaa päiväsakkoja, rikelapulla ei kuulemma selviä.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #19 : Kesäkuu 29, 2014, 10:57:25 ap »
Eikös tuo minä-minä -mentaliteetti vaivaa motoristeja lainkaan? Eipä tietenkään. Se kyllä monesti naurattaa kun motoristi koettaa kuitata kaiken itseensä ottamansa kiusanteon vain autoilijan kateutena. Ja oletetaan, että lähtökohtaisesti automies on kateellinen tai ainakin hänen tulisi olla ja sekös se vituttaa jos näin ei olisikaan. Liikenteessä joustaminenhan on nimenomaan sitä, että luovutaan omista oikeuksista eikä sitä, että otetaan oikeuksia, joita ei itselle kuuluisi tai että pakotetaan toinen joustamaan omista oikeuksistaan. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #20 : Kesäkuu 29, 2014, 11:30:20 ap »
Sepä se. Eikös se ole melkoista minäminä-meininkiä, kun motoristit haluavat itselleen omaa ajamista nopeuttavaa kulttuurimuutosta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #21 : Kesäkuu 29, 2014, 13:01:48 ip »
Jos tuossa kyselyssä onkin vastauksenasettelu hieman karkeaa niin positiivisena on pidettävä sitä että on jokin taho joka edes jaksaa kysyä ja katsoo sen vielä niin tarpeelliseksi että julkaisee kyselyn.

Kyselyhän on hieman laajempi kuin mopot ja moottoripyörät: https://www.otakantaa.fi/fi-FI/Selaa_hankkeita/Tieliikennelain_kokonaisuudistus_liikennesaannot

Keskustelin, vuosikymmeniä sitten erään suuren öljy-yhtiön Suomen paikallisedustajan kanssa ja tuli puheeksi josko motoristeille aikaansaataisi jokin alennus ko firman tuotteisiin: Kaveri naurahti ja sanoi että moottoripyörät tankkaavat vain viisi - kymmenen litraa kerralla ja se ei ole mitään autojen suhteen; ei kiinnosta. Kerroin sitten että motoristeilla on myös autot, asunnot, kesämökit, ym energiaa kuluttavia kohteita; eikö niiden suhteen ala kiinnostaa? Mutta keskusteluyhteys oli jo katkennut siinä vaiheessa.

Sama tässä moottoripyörälainsäädännön kehittämisessä: motoristi on ainakin jalankulkija samassa ympäristössä, myös mahdollinen polkupyöräilijä, hänellä ehkä on mopo- ja mopoautoikäistä jälkikasvua, itse hän ajaa, todennäköisesti, autolla silloin kun hän ei aja moottoripyörällä. Motoristeja on siis vaikea kategorisoida yhteen "harmilliseen" ryhmään. Toisaalta tiedämme enemmän liikenteestä kuin vain tuulilasin takaa katseleva autoilija jota jalankulku myös risoo "kun ei pääse kohteen eteen parkkiin".

Nyt on mielenkiintoista seurata kuinka pohjoismaiden suurimmassa sisämaan kaupungissa puoli kilometriä pitkä pääkadun katuosuus muuttuu, kokeiluluontoisesti, julkisen liikenteen kaduksi. Vain bussit ja taksit saavat käyttää katuosuutta. Aion syyskesällä junttiintua jollekin sopivaksi katsomani anniskeluliikkeen terassille "liikenteelaskijaksi" ihan mielenkiinnosta kokeilua kohtaan. Samaisen kadun alle tehty luolasto (pidempi ja suurempi kuin kyseinen katu) ei kiinnosta autoilla asioivia. Luolastoon kun pitää pujotella pikkukatuja myöden, ajaa kaartuvia ramppeja pitkän matkaa ja pysäköidä valtavaan luolastoon jossa on harvakseltaan hissejä katutasoon. Moottoripyörällä ei sinne laillisesti voi edes pysäköidä.

Aiemmin samalla kadulla oli kokeilu polkupyörien sallimiseksi jalkakäytävälle: oikein viivat maalattiin. Jalankulkijat eivät niistä välittäneet ja polkupyöräilijöiltä paloi hihat tämän tästä kun kohtaamiset kanta-astujien kanssa hidastivat matkan tekoa. Kokeilusta luovuttiin vähin äänin.

Minä-minä-asenteesta: mielestäni on oikein hakea lisää oikeuksia oman asian puolesta. Varsinkin silloin kun se on perusteltua eikä heikennä muiden oikeuksia. Useimmilla harrasteryhmillä on omia etujärjestöjään ajamassa heidän asioitaan. Nämä nyt käsitellyt asiat ovat niin vähäisiä kokonaisarvoltaan että eivät ole sisältyneet johtavien moottoripyöräjärjestöjen agendaan. On olemassa paljon merkittävämpiä esteitä moottoripyöräilylle kuin se että saako jossain tilanteessa ohittaa vai ei.

Seuraava, arvatenkin, uhka moottoripyöräilylle on valmisteilla oleva ajovarustestandardi. Siihen todennäköisesti liittyvät myös vakuutusyhtiöt, varustekauppiaat ja tietenkin valmistajat. Ohessa mörkönä kulkee edelleenkin katsastuspakko kaksipyöräisille. ITS on tulossa myös moottoripyörien käytön rajoitteeksi.
Että jos tieliikenteen uudistuksessa ei sallita jonossa seisovien autojen ohittamista, en pitäisi sitä pahana puutteena. Toiseksi se on ollut laitonta jo nytkin ja silti sitä harjoitetaan....

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #22 : Kesäkuu 29, 2014, 17:07:02 ip »
Sitä "Minä-Minä-asennetta" suurempi ongelma on mielestäni useimmissa suomalaisissa asuva sisäinen pikku poliisi.

Kytätään niin innokkaasti toisten ajamista, että omaan ajamiseen ei enää kiinnitetä huomiota. Ohittaminen otetaan henkilökohtaisena loukkauksena, kun "se ajaa ylinopeutta". Se että pyrkii noudattamaan jokaista liikennesääntöjen pykälää ei vielä tee kenestäkään turvallista ja pätevää kuljettajaa.

Splittaaminen on kehittyneemmissä liikennekulttuureissa lähes pakollista. Motoristia joka ei tätä harrasta kohdellaan aika alentuvasti. Suomessa vähän turhan riskialtista, mutta siltikin sitä tulee harrastettua "kun tarve vaatii".

Käsittääkseni ihan puhtaasti liikennevälineenä ajatellen moottoripyörässä kun ei ole kovin montaa hyvää puolta verrattuna autoon, niin miksi jättää käyttämättä ne harvat hyödyt, mitä 2-pyöräisellä liikennöimisessä on?

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #23 : Kesäkuu 29, 2014, 17:50:30 ip »
Lainaus
Käsittääkseni ihan puhtaasti liikennevälineenä ajatellen moottoripyörässä kun ei ole kovin montaa hyvää puolta verrattuna autoon, niin miksi jättää käyttämättä ne harvat hyödyt, mitä 2-pyöräisellä liikennöimisessä on?

Hyvin tähdennetty.

Ne muuta asiat mitkä ovat moottoripyöräilyn hyviä puolia eivät ole useimmillekaan sitä että voi ohittaa autoja. Kyse on kokonaan eri ajamiskulttuurista ja -kokemuksesta. Itse ajaminen on moottoripyörällä jo kokemus sinällään. Autolla ajo oli kokemus joskus ennen ajokortin hankkimista, sen jälkeen pakkopullaa. Huvittaa kuunnella sällejä joille autolla ajo on ultimaallinen kokemus, ainakin puheittensa mukaan. Toki heille sen suon. Olen myös kuullut että kannattaisi lopettaa moottoripyöräily ja ryhtyä golfaamaan koska siten saa enemmän varakkaita tuttavia ja yhteiskunnallista arvostusta samalla rahalla. Voi olla että golfaaminen on kova juttu mutta kun ei ole kyse meikäläisen tapauksessa yhteiskunnallisen arvostuksen puutteesta.... Tai tarpeesta.

On siis olemassa monia syitä harrastaa moottoripyöräilyä. Jotkut haluavat olla kapinallisia, eräillä naapurien v***stason nostaminen, jotkin ajelevat vain poutapäivinä, jollekin se on suoraastaan elämän sisältö. Tunnen henkilöitä jotka ovat siirtyneet matkamoottoripyöräilystä radalle kun ei ole tarpeeksi jännitystä tiellä ajamisessa. On myös päinvastaisia tapauksia joilla rata-ajo merkitsi jatkuvaa riskinottoa, korkaa adrenaliinitasoa ja pelkoa vammautumisesta. Osa meistä sovittaa harrastuksensa useampaan osa-alueeseen.

Kannattaa mennä itseensä ja määritellä miksi ajaa moottoripyörällä. Jos on rehellinen itselleen niin voi löytä se perimmäinen syynkin. Ei kuitenkaan kannata tuloksesta säikähtää. Aina voi keksiä jonkin muun syyn....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #24 : Kesäkuu 29, 2014, 18:59:54 ip »
Se nyt on vaan puhdas totuus, että Suomessa on harrastettu moottoriliikennettä samat 125 vuotta kuin muuallakin. Erona on vaan se herranpelko mikä meihin on kaikessa istutettu. Ketään ei saisi suosia, eikä kenelläkään saa olla helpompaa. Vielä kun lisätään se fakta, että motskari on täällä edelleen leikkikalun ja huvivälineen statuksella kulkeva ajoneuvo, ei asenteiden muuttaminen ole ihan helppo ja nopea juttu. Ensin pitäisi päästä eroon siitä, että jokainen on oikeassa, mitä liikenteeseen tulee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #25 : Kesäkuu 29, 2014, 19:52:35 ip »
Lainaus
leikkikalun ja huvivälineen statuksella kulkeva ajoneuvo

Tuohan on jo edistystä! Aiemmin, vielä silloin kun aloittelin vakavasti motoristin uraa, oli moottoripyörä työväen ja muun köyhälistön ajoneuvo ja sitä sai liikenteessä kohdella miten halusi. Eihän niillä sentään autolle pärjännyt! Poliisitkin pysäyttivät joka kerta kun kirkonkylällä kävi. Status, joka on voimassa vielä itärajan takana ja merkittävässä osassa Baltiaa.

Kuten jo edellisessä purkauksessani kirjoitin, on suhtautuminen moottoripyöriin ja muihinkin kevyemmän luokan kulkineisiin varsin kehittynyttä nykyisin. Niiden suorituskyky tunnustetaan ja arvokin, joidenkin merkkien kohdalta, myös. Mutta suhtautumisen ilmeneminen liikenteessä tuntuu olevan ristiriitaista. Ehkä elämme jonkinlaista muutoskautta. Naapurini, toyota-mies myöntää että minulla on hieno pyörä mutta samaan hengenvetoon sanoo että ei sen vaihtoarvo ole sama kuin Toyotan. Liki joka kerran kun teen lähtöä pihasta saan häneltä toivotuksen hankkia kunnon auto jos sattuu sade yllättämään. Hän kun on näitä eläkeläisiä jolle kuuluu pihan vartiointi. No nämä ovat yksittäisten henkilöiden läpänheittoa mutta kyseinen asenne saattaa olla matkassa muillakin tien kulkijoilla. Kurjana pidettävän kohteen on tiedettävä että häntä myös kurjana pidetään.

Viimeksi pari viikkoa sitten poliisi pysäytti meikäläisen varsin näyttävällä operaatiolla: olin menossa tallilleni ja saman tien varressa oli ratsia mutta sata metriä edempänä kuin risteys josta käännyin. Aika äkkiä tuli maija pihaan ja konsta kyselemään miksi käännyin ennen ratsiaa. Syy selvisi viattomaksi, pyörää katseltiin ja paperit tsekattiin. Kaikki oli kunnossa muuten mutta konsta sanoi että ehkäpä tähänkin värkkiin laitetuilla rahoilla saisi autonkin. Vanha aate siis elää edelleenkin. Köyhät!

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #26 : Kesäkuu 29, 2014, 21:28:40 ip »
Tuttu juttu. Saman asian takia olen vaihtanut asuinpaikkaa. Kysymys kuuluu: missä paikassa taloyhtiössä saa pitää moottoripyörää laillisesti? Oikea vastaus: ei missään. Silloisen taloyhtiöni autohallissa pidin mp:tä vuokraamassani ruudussa. Se ei käynyt päinsä. "Autohalli on tarkoitettu autoille".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #27 : Kesäkuu 29, 2014, 21:32:43 ip »
Tuo on monessa taloyhtiössä sama itku. Parhaita on ne perustelut, joilla kaksipyöräiset halutaan karkoittaa. Ehkä yksi parhaista on kaverin taloyhtiössä-> moottoripyörä on tulipaloriski ollessaan samassa ruudussa auton kanssa parkkipaikalla, siis pihassa!!
Toisaalta erään työkaverin yhtiössä pyörille järjestyi ilmainen asfalttiparkki talon sisäpihalla. Vaikka talossa on vain kaksi pyörällistä  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #28 : Kesäkuu 29, 2014, 21:50:47 ip »
Jotain uutta on ilmassa. Koskaan aikaisemmin ei ole parkkisakkoa tullut motskariin, mutta viime viikolla joku innokas oli laputtanut kaikki kotikujan pärrät. No mullahan on asukaspysäköintitunnus ja tein oikaisuvaatimuksen jonka käsittely kestää näköjään 3 - 4 kk, eikä maksua tarvitse maksaa käsittelyn aikana. Ei taida parkkipirkoilla olla aateekoota ja asukaspysäköintitunnusrekisteri on paperilla. Ei tuota aikaa muuten voi selittää. Ja kaiken lisäksi vepisivut, joilla oikaisuvaatimus tehdään, eivät edes toimineet kunnolla.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #29 : Kesäkuu 29, 2014, 21:54:34 ip »
Aikoinaan kun muutin nykyiseen osoitteeseeni kysyin vuokraisänältäni ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta että saako pihamaalla ja autotallissa säilyttää moottoripyörää. Vastaus oli myöntävä. Sen jälkeen on tosin asia muuttunut. Siirsin auton kadun varteen ja pidän pyörää tallissa. (Yhden auton talli.) Se taas ei käynyt niille asukkaille jotka ovat ns tallijonossa. Tallissa pidetään joko autoa tai se on luovutettava jonossa seuraavalle, on yleinen mielipide. Tässä tietysti kaihertaa myös se että talli on vuokraisäntäni, eli osakkeenomistajan, vuokraama eikä minun. Sain tallipaikan siis ohi virallisen jonon.

Pihakongressi on nyt viemässä asiaa yhtiökokoukselle kirjallisena, kertoi hallituksen puhjoht ennen mökille lähtöä ja varoitti tallipaikan menettämisestä. Minä sitten siihen että enhän minä mitään menetä vaan säästän rahaa sillä autohan on jo ulkona ja asunnon vuokrassa on eritelty tallin vuokra ja se jää silloin tietenkin pois. Kyllä ne moottoripyörät aina jonnekin saa. Toisaalta pahoittelin että taloyhtiön hallituksessa istuva vuokraisäntäni saattaisi pahoittaa mielensä jos näin yhtiökokous päättää. Olisihan siihen tietenkin tulijoita että jos vuokraisäntä on ns pelimies niin hän vuokraa tallin seuraavalle halukkaalle. Tosin minä todennäköisesti irtisanoudun asunnon vuokrasopimuksesta niin jää vuokraisännälle sitten hieman vaivaa saada jokin kiva sosiaalitapaus tilalle. Jos haluaa vuokralaisen nopeasti....
Ei saa liikaa kiintyä toisten omaan.