Jos tuossa kyselyssä onkin vastauksenasettelu hieman karkeaa niin positiivisena on pidettävä sitä että on jokin taho joka edes jaksaa kysyä ja katsoo sen vielä niin tarpeelliseksi että julkaisee kyselyn.
Kyselyhän on hieman laajempi kuin mopot ja moottoripyörät:
https://www.otakantaa.fi/fi-FI/Selaa_hankkeita/Tieliikennelain_kokonaisuudistus_liikennesaannotKeskustelin, vuosikymmeniä sitten erään suuren öljy-yhtiön Suomen paikallisedustajan kanssa ja tuli puheeksi josko motoristeille aikaansaataisi jokin alennus ko firman tuotteisiin: Kaveri naurahti ja sanoi että moottoripyörät tankkaavat vain viisi - kymmenen litraa kerralla ja se ei ole mitään autojen suhteen; ei kiinnosta. Kerroin sitten että motoristeilla on myös autot, asunnot, kesämökit, ym energiaa kuluttavia kohteita; eikö niiden suhteen ala kiinnostaa? Mutta keskusteluyhteys oli jo katkennut siinä vaiheessa.
Sama tässä moottoripyörälainsäädännön kehittämisessä: motoristi on ainakin jalankulkija samassa ympäristössä, myös mahdollinen polkupyöräilijä, hänellä ehkä on mopo- ja mopoautoikäistä jälkikasvua, itse hän ajaa, todennäköisesti, autolla silloin kun hän ei aja moottoripyörällä. Motoristeja on siis vaikea kategorisoida yhteen "harmilliseen" ryhmään. Toisaalta tiedämme enemmän liikenteestä kuin vain tuulilasin takaa katseleva autoilija jota jalankulku myös risoo "kun ei pääse kohteen eteen parkkiin".
Nyt on mielenkiintoista seurata kuinka pohjoismaiden suurimmassa sisämaan kaupungissa puoli kilometriä pitkä pääkadun katuosuus muuttuu, kokeiluluontoisesti, julkisen liikenteen kaduksi. Vain bussit ja taksit saavat käyttää katuosuutta. Aion syyskesällä junttiintua jollekin sopivaksi katsomani anniskeluliikkeen terassille "liikenteelaskijaksi" ihan mielenkiinnosta kokeilua kohtaan. Samaisen kadun alle tehty luolasto (pidempi ja suurempi kuin kyseinen katu) ei kiinnosta autoilla asioivia. Luolastoon kun pitää pujotella pikkukatuja myöden, ajaa kaartuvia ramppeja pitkän matkaa ja pysäköidä valtavaan luolastoon jossa on harvakseltaan hissejä katutasoon. Moottoripyörällä ei sinne laillisesti voi edes pysäköidä.
Aiemmin samalla kadulla oli kokeilu polkupyörien sallimiseksi jalkakäytävälle: oikein viivat maalattiin. Jalankulkijat eivät niistä välittäneet ja polkupyöräilijöiltä paloi hihat tämän tästä kun kohtaamiset kanta-astujien kanssa hidastivat matkan tekoa. Kokeilusta luovuttiin vähin äänin.
Minä-minä-asenteesta: mielestäni on oikein hakea lisää oikeuksia oman asian puolesta. Varsinkin silloin kun se on perusteltua eikä heikennä muiden oikeuksia. Useimmilla harrasteryhmillä on omia etujärjestöjään ajamassa heidän asioitaan. Nämä nyt käsitellyt asiat ovat niin vähäisiä kokonaisarvoltaan että eivät ole sisältyneet johtavien moottoripyöräjärjestöjen agendaan. On olemassa paljon merkittävämpiä esteitä moottoripyöräilylle kuin se että saako jossain tilanteessa ohittaa vai ei.
Seuraava, arvatenkin, uhka moottoripyöräilylle on valmisteilla oleva ajovarustestandardi. Siihen todennäköisesti liittyvät myös vakuutusyhtiöt, varustekauppiaat ja tietenkin valmistajat. Ohessa mörkönä kulkee edelleenkin katsastuspakko kaksipyöräisille. ITS on tulossa myös moottoripyörien käytön rajoitteeksi.
Että jos tieliikenteen uudistuksessa ei sallita jonossa seisovien autojen ohittamista, en pitäisi sitä pahana puutteena. Toiseksi se on ollut laitonta jo nytkin ja silti sitä harjoitetaan....