Kirjoittaja Aihe: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä  (Luettu 13910 kertaa)

Anssi

Heips,

Tieliikennelakia ollaan uudistamassa ja sopivasti kesälomakaudella on avattu otakantaa.fi -foorumissa kysely otsikon aiheesta.

Kysely löytyy täältä.

Vastatkaapa, mitä enemmän vastauksia, sitä paremmin (toivottavasti) ajatellaan vastausten kertovan mitä kansa ajattelee. Aikaa on 15.7. asti.

-Anssi

motomatti

Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
« Vastaus #1 : Kesäkuu 25, 2014, 17:53:04 ip »
Olipas köppänen kysely. Omituinen vastausvaihtoehtoasetelma. En oikein löytänyt itselleni sopivia vastauksia. Jälleen kerran on tehty kysely jonka vastausvaihtoehtojen hajonta on jo laskettu valmiiksi ja sitten kerrotaan pikapikaa että näin kansa haluaa....

Anssi

« Vastaus #2 : Kesäkuu 25, 2014, 20:49:06 ip »
Pitkälti samaa mieltä.

Ilmeisesti muista asioista ei ole tarpeen kysyä ja vaikeaa noihin on toisaalta-toisaalta-vaihtoehtoja laittaa. Itse kirjoitin vapaakenttään perusteluja, menee perille tai ei.

LVMinisteriö näitä kysyy: <linkki>

-Anssi

Sami

« Vastaus #3 : Kesäkuu 25, 2014, 21:11:10 ip »
Kävin tuolla tänään itsekin täyttämässä kyselyn. Mun mielestä kysymykset oli hyvin valittu, sillä juuri nuo asiat on itseä häirinneet suomalaisessa liikennekulttuurissa ja -säännöstöissä. Siis se, ettei moottoripyörää saa parkkeerata jalkakäytävälle (paitsi Lahdessa) ja autojonojen välissä ajamisen kielto. Näihin oli todella helppo antaa vastaus. Mopoasia ja bussikaista ei niin paljoa meikäläistä kosketa, mutta sallivan kannan näihinkin ilman muuta ilmaisin.
Breva V850
Vespa GTS 250ie

TunturiTT

« Vastaus #4 : Kesäkuu 25, 2014, 21:30:34 ip »
Bussikaista-asiassa olen sitä mieltä, että mopoille sen reunassa ajo on turvallisempaa, kuin linja-auton ja henkilöliikenteen välissä pujottelu. Moottoripyörälle en näe mitään syytä siellä ajamiseen.
Lisäksi mopot saisivat kyllä siirtyä taajamissa keskelle kaistaa. Tämä karsisi pahimmat autoilijoiden älyttömyydet..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Anssi

« Vastaus #5 : Kesäkuu 25, 2014, 21:48:33 ip »
Moottoripyörälle en näe mitään syytä siellä ajamiseen.

Tyhjä bussikaista houkuttaa kyllä kovasti työmatkapyöräilijää Helsingin keskustassa. Pääsisi jonon kärkeen liikennevaloihin, lyhentäisi samalla autojonoja (useampi auto läpi valoista kerralla), eikä varmasti haittaisi bussi- ja taksiliikennettä senkään vertaa kuin mopot. Liikenteen sujuvuus siis paranisi.

Tietysti kateus- ja tasapuolisuusperiaatteilla voivat autoiljat tämän(kin) helposti tyrmätä.

TunturiTT

« Vastaus #6 : Kesäkuu 25, 2014, 22:14:53 ip »
Mitähän veikkaatte, minkälaista hässäkkää siinä houkuteltaisiin, jos jonkin ajoneuvoryhmän sallittaisiin moinen? Kun jo nyt suomalainen autoilija mutkittelee ja yrittää blokata pyöräilijän, jos yrittää risteystä lähestyessä ajaa autojonojen välistä...
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BMW

« Vastaus #7 : Kesäkuu 26, 2014, 07:06:47 ap »
Mä en oo koskaan ymmärtäny miks moottoripyörällä pitäs saada  ajaa kaistojen välistä tai pientareen puolelta tai mistä tahansa muualta. Mä oon aina ajanu normaalisti jonossa enkä o kokenu sitä ongelmalliseks enkä vaikeeks ja aina on muakin vituttanu ne moottoripyöräilijät joitten täytyy päästä jonon kärkeen välistä tai pientareelta. Oon ajanu moottoripyörällä vuodesta 1968 asti eikä oo niitä välivuosia ninkun melkein kaikilla ja talvekkin läpi vuodesta 1986 että on kokemustakin tullu. Von vaan kuvitella kuinka autoilijoita semmonen vituttaa ja sitte se vielä pitäs oikeen lailla virallistaa. Höh!. 

motomatti

« Vastaus #8 : Kesäkuu 26, 2014, 10:22:05 ap »
Joskus olen päässyt keskustelemaan jonossa seisovan ärtyneen autoilijan kanssa kun olin jo muutaman kilometrin jonoa ohittanut. Kehotin häntä hankkimaan moottoripyörän. Kaksipyöräisen ominta ja käytännöllisintä aluetta on juurikin päästä etenemään silloinkin kun muu liikenne seisoo. En taatusti jää liikennevaloissakaan seisomaan jonon perälle jos on vain tilaa ajaa eteenpäin. Sitä paitsi se ei ole keneltäkään pois jos ohitan. Tyypillisiä jonon ohituksia ovat tietyöalueet kesäaikaan. Kovin tyhmäksi tuntisin itseni jos siellä takana jossain kököttäisin muiden pakokaasuissa.

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #9 : Kesäkuu 26, 2014, 10:51:59 ap »
Tarkoitushan ei ole jäädä jonon kärkeen tulppaamaan vaan että matka etenee.
Forza Moto Guzzi!

BMW

« Vastaus #10 : Kesäkuu 26, 2014, 13:24:26 ip »
Joskus olen päässyt keskustelemaan jonossa seisovan ärtyneen autoilijan kanssa kun olin jo muutaman kilometrin jonoa ohittanut. Kehotin häntä hankkimaan moottoripyörän. Kaksipyöräisen ominta ja käytännöllisintä aluetta on juurikin päästä etenemään silloinkin kun muu liikenne seisoo. En taatusti jää liikennevaloissakaan seisomaan jonon perälle jos on vain tilaa ajaa eteenpäin. Sitä paitsi se ei ole keneltäkään pois jos ohitan. Tyypillisiä jonon ohituksia ovat tietyöalueet kesäaikaan. Kovin tyhmäksi tuntisin itseni jos siellä takana jossain kököttäisin muiden pakokaasuissa.

En tiä kun mulla ei koskaan o ollu moottoripyörällä ajaissani nin kiire että ois tarvinnu jonojen ohi koukkia kaistojen välistä tai pientareen puolelta. Aina oon kerinny ootteleen sielä jonossa niinkun autokkin. Ehkä mä oon sitte erilainen nuori mutta mun mielestä sillon on jossakin jotakin vikaa jos niin kiire tulee.

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #11 : Kesäkuu 28, 2014, 15:36:36 ip »
Tuli laitettua omatkin vastaukset ja kommentit!

Mielenkiintoista keskustelua, mielipiteitä puolesta ja vastaan...

Itseä hirvittää, kun hitaasti liikkuvien autojonojen välissä (esim. moottoriteillä) puikkelehtiin prätkiä.
Kuka määritteleen milloin jono etenee hitaasti?
Toisaalta seisovan jonon ohittaminen isoissa ruuhkissä on tullut itsekin tehtyä. Sveitsissä, Gotthartin tunneleiden suulla, ohittelin sujuvasti kilometrien autojonon, enkä kärsinyt huonoa omaatuntoa.

Käsittääkseni Tukholmassa saa ajaa moottoripyörällä bussikaistalla. Siellä se tuntuu toimivan, miksi se ei toimisi myös meidän kaupungeissa?
t. Kimmo

Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #12 : Kesäkuu 28, 2014, 17:36:42 ip »
...mutkaista tietä näkymättömiin tai pieneksi pisteeksi horisonttiin.
Forza Moto Guzzi!

Sami

« Vastaus #13 : Kesäkuu 28, 2014, 17:37:14 ip »
^
^^
Juu, täällä Suomessa tuo autojonojen välissä ajelu juuri hirvittääkin, kun täällä ei koskaan tiedä kuka avaa kiusakseen oven tai tahallaan kiilaa reitin umpeen. Missään muualla Euroopassa en ole vastaavaan törmännyt.
Onneksi täällä ei ruuhkia olekaan, muuta kuin pk-seudulla ja isoimmissa kaupungeissa satunnaisesti.

Viime kesänä kun tultiin reissusta kotiinpäin, alkoi 20 km ennen Puttgardenin lauttaa horisonttiin asti ulottuva, katkeamaton ja lähes seisahtunut jono asuntoautoja, asuntovaunuja ja muita lomalaisia henkilöautoillaan. Hetki rääkättiin kytkintä ja sitten muiden motoristien tapaan splittailua ja välillä jopa oikeaa piennarta muiden prätkien perässä. Jonoa riitti noin kymmenen kilometriä eikä selvää syytä ruuhkalle näkynyt ??? Säästettiin arviolta ainakin kaksi, kolme tuntia aikaa eikä viety keneltäkään lauttapaikkaa. Hienosti antoivat saksalaiset tilaa prätkille. Olisitkohan nimimerkki R80/7 tosiaankin jäänyt tuolloinkin jonoon seisomaan??? Epäilen.
Breva V850
Vespa GTS 250ie

teemu-O

« Vastaus #14 : Kesäkuu 28, 2014, 20:25:17 ip »
Tukholmassa ainakin vain osa bussikaistoista on motoristien käytössä, sitä en tiedä millä perusteella käytössä olevat/olemattomat on valittu.

Ja kyllä sitä blokkamista muuallakin on, viime alku kesästä Tukholman maratonin aikaan oli Roslagsvägen tukossa E18 liittymästä etelään. Tai itse asiassa jo vähän aiemmin. Rankkasateessa ei kiinnostanut seistä ruuhkassa ja siitä splittaamaan. Jonkin matkaa meni hyvin, mutta sitten edellä ajanut kaveri varmaan herätti taksikuskin, joka sitten sai allekirjoittaneen pysähtymään kiilaamalla kaistojen välin tukkoon. Vähän matkaa taksimarakatin takana, mutta sitten joku toinen paikallinen taas teki tilaa ja pääsin taksista ohi. Soitti tietysti torvea, vilkutti valoja ja koitti tarjota Opelin kulmaa pyörän takaosaan, mutta silloin oli jo myöhässä.