Jäykkä taka-akseli erillisjousituksella, mitä hilvattua?
Jep. Eihän se akseli tietenkään taivu minnekään mutta sen kiinnitys mahdollistaa akselin päiden yhtäaikaisen liikkeen eri suuntiin. Taka-akselin liikekeskiö on ylempien runkoputkien korkeudella niiden keskellä. En ole löytänyt muiden trikentekijöiden selvityksistä tällaista rakennetta eikä muissakaan ajoneuvoissa ole tähän törmännyt. Koeajaneet trikenomistajat ovat rakennetta kehuneet ja haluaisivat sellaisen tuennan omiinkin pyöriinsä. Erityisesti epätasaisella tiellä rakenteen edut tulevat esiin: satula ei heilu sivussuunnassa ahterin alla ja joustoliike on hyvin vaimennettu. Laite on kuitenkin lajissaan proto eli testaan ja muokkaan ratkaisua vielä. Ensin kuitenkin ohjauskulmat kohdalleen.
Sikäli hyvä että ratkaisu läpäisi katsastuksen ja sitä ennen jarrutestin. Jos jarrutestissä olisi ilmennyt epävakautta jarrutuksessa niin laite olisi pitänyt alistaa käsittelykokeeseen. Siitä olisi tullut paljon kuluja. Katsastusinsinööri ei ymmärtänyt rakenteesta mitään mutta koska laite oli läpäissyt jarrutestin ei hän voinut riitauttaa rakennetta koska katsastusta ylempi instanssi eli Trafin hyväksymä tutkimuslaitos oli jarrutestitodistuksen allekirjoittanut. Katsuri rimpuili sitten vain hitsisaumojen luokkien kanssa ym helpompaa todistettavaa joista hänelle direktiivit näytin.
Nyt teen siis muutoksia jotka olisi pitänyt tehdä jo silloin kun laitetta rakensin. Vain katsastusmiehen taitamattomuus oli tähän esteenä. Nyt on paperit kunnossa joten mitään estettä ei muutoksiin enää ole.