Kirjoittaja Aihe: Sääksjärvi Trike pyörillään  (Luettu 19795 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #30 : Kesäkuu 17, 2014, 10:01:15 ap »
Vastaanpa itselleni: MAG-hitsaus koska kaasuseos 18% Argon (inertti kaasu) 82% hiilidioksidi, reaktiivinen kaasu hitsaussulan kanssa.
Eli menetelmä kunnossa. Koko listaus: laatu SFS-EN-ISO 5817, hitsiluokka C ja suoritustapa SFS-EN-24063, no:135. Materiaali: S355J. Lisäaine: Esab OK Autrod 12.51 420 N/mm^2, hitsauskaasu: AGA Mison 18. Hitsattavat kohteet puhdistettu hiekkapuhaltamalla ennen hitsausta.

Laitanpa tämän katsurille tiedoksi.

Muuta: runkoa ei ole hitsattu lainkaan. Se on todettu että mitään erikoisterästä se ei ole, pikemminkin päinvastoin. Mitään runkomuutosta ei ole tehty. Ei edes lisäreikiä runkoon. Kaikki lisätty on kiinni pulttaamalla tai nippusiteillä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #31 : Kesäkuu 17, 2014, 10:05:16 ap »
Tuo on hyvä merkintä. Pitäisi kelvata katsurille. Juu, puhdas argon olisi inertti kaasu, jos on hiilidioksidia joukossa aina aktiivinen, eli MAG. Se on silloin helppo juttu, jos runkoa ei ole tarvinnut työstää. Ihme sinällään, että haluaa tietää ripustettujen osien hitsauksesta. Todennäköisesti haluaa vain merkinnän otteeseen/pöytäkirjaan. Eipähän jää tyhjiä kohtia ja myöhemmin nokan koputtamista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #32 : Kesäkuu 17, 2014, 10:38:42 ap »
Kiitoksia avusta. Laitoin kyseisen litanian menemään ja myös huomautuksen ottaa yhteyttä Trafiin kun eivät konttorilla hyväksyneet sähköisessä muodossa olevaa jarrutestitulosta. Lisäksi huomautin: rekisteröintitodistuksessa edelleen ajoneuvoluokka-kohdassa oleva maininta: 2-pyöräinen. Se jotenkin riitelee muun ilmiasun ja maininnan L5 / kolmi- tai nelipyörä -tekstien kanssa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #33 : Kesäkuu 17, 2014, 11:42:08 ap »
Lainaus
Kaikki lisätty on kiinni pulttaamalla tai nippusiteillä
:D
Minkä kiristysstandardin mukaan nippusiteet on kiristetty ja minkä vetolujuusluokan mukaan nippuside on valittu?  Onko metallinen vai muovinen kieli nippusiteen lukitusosassa...  ;)
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #34 : Kesäkuu 17, 2014, 16:26:59 ip »
Hyvä Camn. Eipä mennä lillukanvarsia syynäämään. Jos rakenneosat ovat pulteilla ja hitsaten niin letkut ja johdot ovat nippusiteillä. Kun osat hakevat lopulliset paikkansa niin laitan rosterisilla siteillä kiinnitykset. Ettei tarvitse sen takia yöunia menettää.

Tällaista kirjoitti katsuri tänään paluupostissa: "Ajoneuvoryhmä oli jäänyt tosiaan korjaamatta
kun keskustelemisen ohessa suoritimme paperiasiat Trafin järjestelmään.
Jarrutestitulos hyväksytyn asiantuntijan osalta voidaan hyväksyä.
Hitsausasioihin mitä tulee niin uuden runkorakenteen (sisältäen päärungon ja uuden apurungon) osalta selvitys katsotaan riittävän.
Laitan korjatun teknisen osan postissa tulemaan."

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #35 : Kesäkuu 17, 2014, 18:58:48 ip »
Hyvät uutiset katsastajalta!
Kaikki viralliset paperit sitten lopuksi rullalle, niin toivottavasti mm kertoo minkä mittainen nippuside yletti.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #36 : Kesäkuu 17, 2014, 22:18:27 ip »
Työselvitys materiaali- ja menetelmätietoineen kolme A4:sta.
Jarrutestitulokset kolme A4:sta. (toimitettu sähköisenä, ei kulutettu paperia)
Vanha rekisteröintitodistus yksi A4:nen.
Yhteensä seitsemän sivua.
Ne jäivät katsastuskonttorille/Trafille.

Takaisin sain uuden, virheellisen, rekisteröintitodistuksen kaksi A4:sta. Saman verran tulee lisää kun korjaavat virheensä.
Katsastustodistus yksi A4.
Trafi lähettää vielä uuden rekisteröintitodistuksen ilmoitusosan.
Periaatteessa siis neljä paperia mutta virheen korjaamisen vuoksi kuusi sivua.
Ne tulevat/jäävät pyörän omistajalle/haltijalle.

Ei siis mitään varsinaista paperisotaa. Teknisen sanaston hallitseminen on plussaa kun laatii työselvityksiä.

Silti fiilis oli hieman tämän kaltainen: https://www.youtube.com/watch?v=En_46t2q_Sg&feature=kp




Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #37 : Kesäkuu 17, 2014, 22:24:45 ip »
Onnittelut katsastuksesta! Työtunteja ei varmaan kannata laskea...

Sitten kun taas innostaa tehdä seuraava calitrike niin mullapa olis siihen aihio..... Jos alat tehdä "bolt-on" sarjaa niin vielä paree ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #38 : Kesäkuu 17, 2014, 22:49:06 ip »
Kerään kokemusta tästä nykyisestä ratkaisusta. Olen yhdistänyt jäykän taka-akselin ja erillisjousituksen ominaisuudet mutta niin että katsastusmies ei sen toimintaa ymmärtänyt. Silti runko ei kallistele juurikaan ulkokaarteeseen mutkaa ajaessa eikä kaltevalla tien pinnalla. Lisävarustelistalta löytyy myös peruutusvaihde. Mahtui niukasti painorajan sisälle.
Luulisin että tästä voisi tulla mahdollinen sarjatuote. Valitettavasti pidän nyt kuukauden tauon trikeasioissa ja vehje on seisontavakuutuksessa. Elokuussa käskytän sitä sitten enemmän.

Perusratkaisuun tarvitaan pienikokoisen henkilöauton taka-akseli tasauspyörästöineen. Se pitää keventää turhasta materiaalista ja toisaalta jäykkyyttä lisätä. Japanilaiset 70-luvun taka-akselit ovat passeleita mutta niiden rumpujarrut eivät tule kysymykseen. Ovat myös vaikeita löytää. Esimerkiksi Ladan akseli olisi muutoin edullinen, helposti saatavissa ja erinomainen mutta liian raskas. Kardaaniakseli pitää olla myös kevyttä mallia. Muut materiaalit löytyvät rautakaupasta.

Tärkeää on myös että aihiopyörän, L3e, paino on mahdollisimman korkea. Esimerkiksi Nevadasta olisi lähes mahdoton tehdä trikeä. California on parhaimmillaan silloin kun sen kokonaismassa on noin 500 kg tai yli.

Tämä yksilö oli kolmas valmistamani trike. Tänä vuonna olen tehnyt kaksi trikeä. Toinen on ketjuvetoinen mutta auton taka-akselilla ja levyjarruilla myös.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #39 : Kesäkuu 18, 2014, 11:04:58 ap »
Hienoa, toivottavasti nähdään tuo trike Guzzirallissa .
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #40 : Kesäkuu 18, 2014, 11:17:36 ap »
Lainaus
nähdään tuo trike Guzzirallissa
Valitettavasti ei nähdä. Olen silloin matkoilla muualla.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #41 : Kesäkuu 21, 2014, 21:30:28 ip »
Juhannusajelulla ja sääoloista johtuen ei niin kauhean pitkä: kahden päivän aikana noin puolitoistasataa kilometriä. Laitoin pleksin kiinni niin ajosuoritus oli mielekkäämpi. Paljon tuli huomioita joihin pitää paneutua ennemmin tai myöhemmin. Kaasukahvan keventäminen on listalla ykkönen. Myös takatuennan lievä muutos tulee tehtäväksi ennen kuin voi suunnitella pidempiä reissuja.
http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-juhannusajelulla.html

Kohta matkaan mökille ja jätän moottoripyöräasiat muutamaksi viikoksi hautumaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2014, 22:57:41 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #42 : Heinäkuu 24, 2014, 20:09:25 ip »
Kuten aiemmin lupasin niin jätin tosiaankin trikeprojektin hautumaan. Hyvät haudutuskelit. Tein tallin viileydessä kuitenkin muutamia koneistusosia joilla aion muuttaa Sääksjärvi Triken ohjauskulmia keveämmiksi. Kun oikea mitoitus on löytynyt niin teen käyttöä varten yksinkertaisemmat. Kokeellista homma siis tiedossa. Siksi palikoita ei ole ihmeemmin viimeistelty. Sisätävät karkeasäädön (+4,5 astetta) ja hienosäädön (+-1,5 astetta). Sopii California3:seen josta Sääksjärvi Trike on tehty. Syksymmällä teen ajokokeita. Näillä säillä ei ole minkäänlaista kiinnostusta pyörän sarviin.
http://www.motomatti.fi/2014/07/saaksjarvi-trike-saadettava-keulakulma.html

Liitteenä kuva keskeneräisestä keulasta takaa päin. Käytin koekokoonpanoon vanhoja keulaputkia.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2014, 21:11:25 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #43 : Elokuu 02, 2014, 14:34:47 ip »
Onneksi pajassani on kohtuullisen viileää mutta kohta pääsen pihan perän tumman vihreään peltihalliin laittamaan valmistunutta säätökeulaa paikoilleen niin joko hiki lentää tai sitten odottelen tyynesti sadepäivää kokoonpanon seuraksi.

http://www.motomatti.fi/2014/08/saaksjarvi-trike-keulakulmamuutos-osa-2.html

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #44 : Elokuu 02, 2014, 15:12:00 ip »
Hikeä tosiaan lentää jos ulkotöissä tuli taas todettua kun talkoissa naapurin katolla, sielä ei kauaa vasaroitu vaikka aamu 7:ltä aloitettiin.
Siunannut tuota omaa verstasta jossa toissapäivänäkin 23C kun ulkona 30C.
Puoliksi maan sisässä ja betonia ympäriinsä auttaa kummasti sekä kesällä että talvella.
Mutta mikäs trike tuo nyt sitten on, Toyguzziotamoto?
Jäykkä taka-akseli erillisjousituksella, mitä hilvattua?