Kirjoittaja Aihe: Sääksjärvi Trike pyörillään  (Luettu 19772 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #15 : Kesäkuu 08, 2014, 19:44:22 ip »
Mikä sulla on pääsylkkynä takajarrulle? Sen mitoituksellahan jarrun saisi kohdalleen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #16 : Kesäkuu 08, 2014, 20:50:51 ip »
Vakio kahdelle kaksimäntäiselle satulalle tarkoitettu poljinsylinteri. Sen tehossa ei ole ongelmaa. Ongelma on uuden uutukaisessa jarrusatulassa. Käsijarrun säätö on hiukan liian herkkä. Katson huomenna mitä asialle voi tehdä. Oikean puoleinen toimii aivan niin kuin pitääkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #17 : Kesäkuu 08, 2014, 21:36:47 ip »
Lähinnä jos se on hanakka menemään lukkoon, niin sehän puhuu siihen suuntaan, ettei ole ihan oikean kokoinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #18 : Kesäkuu 09, 2014, 09:45:49 ap »
Tarkoituksella jarruttelin, renkaita säälimättä, lukkojarrutuksia niin että savusi. Ei ole takajarru liian herkkä mutta tehokas kyllä. Yllättävän äreesti pysähtyy noilla takajarruilla ja yhdellä etulevyllä. Voin siis olla varma että menee jarrutestistä läpi "heittämällä". Jos ei muuta vikaa silloin ilmene. Tästä lähden tallille selvittämään miksi toisen jarrusatulan automaattisäätö on liian herkkä ja pitää palat liian lähellä levyä. Jostainhan sen pitää johtua. Jarrusatulat ovat aivan uudet.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #19 : Kesäkuu 09, 2014, 10:14:20 ap »
Voi johtua nimen omaan siitä, että on uudet. Todennäköisesti lojuneet hyllyllä jo tovin. Pitäisi melkein nuo uudet aina ensin purkaa tai ainakin putsata huolella, ennen käyttöönottoa. Omat Sumitomon satulat olivat tehdasuudet. Piti sitten viikon ajelun jälkeen irroittaa ja herkistellä, kun jumivat tasaisen epäsäännöllisesti. Sittemmin toimineet moitteetta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #20 : Kesäkuu 09, 2014, 20:19:08 ip »
Tänään tein perusteellista työtä ja ja kunnostin myös ympäristöä: Jarrulevy ja jarrukilpi olivat hieman vinossa toisiinsa nähden. Korjasin asian. Ei vaikutusta jarrun toimintaan. Jarrusatulan purin osiksi. Siellä ei ollut mitään vikaa tai häiriötä. Kasasin palikan. Kokeilussa kävi edelleenkin samoin: jarrumäntä asettuu automaattisäädössään liian herkästi uloimpaan asentoonsa ja seuraavassa jarrutuksessa taas hieman lisää kunnes jarru on täysin jumissa. Ei kivaa. Taidan purkaa satulan vielä kerran ja deletoida automaattisäädön. Pitää tehdä kankeammaksi sen toiminta kuten toisessa samanlaisessa satulassa on. Siinä jarrumännän palauttaminen takaisin vaati huomattavasti enemmän voimaa. Tämän reistaavan satulan mäntää voi pyöritellä sormin takaisin alkutilaansa.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #21 : Kesäkuu 10, 2014, 20:19:42 ip »
Nyt löytyi jarruhäiriön syy: http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-punnitus-ja-vikojen.html
Vain tekniikasta kiinnostuneille. Artikkelin alussa myös suuntaa antavan punnituksen tulokset.

Lisäys: Huomenna, 11.06. klo 17.00 jarrutesti Hangontien varressa Märkiön Grillillä. Tulee pieni vilkastus kun pitää vielä remontoida jarrut kuntoon.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2014, 21:41:33 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #22 : Kesäkuu 11, 2014, 21:42:59 ip »
Jarrutesti läpäisty!

Jarrutesti tuli hiukan arvokkaammaksi mitä oli suunniteltu: jouduin jarrutestipäivän aamuna ostamaan uuden jarrusylinterin toimimattoman tilalle. Ei ollut aikaa ryhtyä kikkailemaan epäkuntoisen kanssa ja takuuseen ei samalle päivälle olisi uutta saanut. Tukkuliikkeestä kävin hakemassa uuden ja sen sain toimimaan oikein heti kun tiesin jo sen ilmauksen metkut. Nyt siis on yksi varasylinteri olemassa kunhan vaihdan toimimattoman uuteen.

Tänään tai huomenna tulee uudet vanteet ja renkaat. Jos liikkeen lupaukset pitää. Jarrutestissä olleet olivat hieman liian liukkaat ja riittävää hidastumista pelkällä takajarrulla ei tahtonut saada. Juuri ja juuri takajarrut alittivat kiihtyvyysmittauksen ylärajan.

Seuraavaksi katsastus kunhan olen maksanut jarrutestistä ja saanut siitä todistuksen.

Kuvassa Sääksjärvi Triken kuljetustapa. Poliisit yhdistelmäämme katselivat mutta eivät kommentoineet. Mikä oli hyvä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2014, 10:11:11 ap kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #23 : Kesäkuu 13, 2014, 22:20:25 ip »
Renkaat tulivat tänään. Vanteet eivät. Pyöräytettiin kumit vanhoille vanteille kun ei ollut selvyyttä siitä että vanteet tulisivat alkuviikosta koska silloin pitää Triken olla ajokunnossa muutoskatsastusta varten. L3e -> L5e.
Uusilla renkailla pito oli varsin paljon parempi kuin edellisillä. Nyt jarrutuksessa on varsin hyvä tuntuma eikä lukkiudu kuin kunnolla polkaisemalla. Etujarru on silti ylivoimainen pysäyttäjä.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #24 : Kesäkuu 16, 2014, 11:13:26 ap »
Muutoskatsastus tänään klo 15.
Jos homma menee ok niin illalla ajetaan laillisella Sääksjärvi Trikellä!

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #25 : Kesäkuu 16, 2014, 18:29:10 ip »
Sääksjärvi Trike laillisesti katsastettu!
Tosin pari asiaa on vielä toimitettava koska Testmill Pentanova ei ole lähettänyt, tai siis ainakaan en ole saanut, jarrutestauspöytäkirjaa paperisena. Tosin sähköinen tiedosto on toimitettu mutta se ei kelpaa kuulemma Trafille. Kaikki pitää olla paperilla.

Toinen asia voi olla helppo tai vaikea: tarvitaan tieto minkä hitsaustandardin ja hitsiluokan mukaan rakenneteräsputkihitsaus on tehty?

Onko täällä hitsareita jotka voisivat valaista asiaa. Netistä kun löytyy vaikka mitä standardia seosteräksille mutta nyt oli kysessä vain hyvin vaatimatonta MAG-hitsausta tavalliseen luokittelemattomaan rakenneteräkseen.

Itse hitsasin ja siten että myös itse uskallan tekemälläni laitteella ajaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #26 : Kesäkuu 16, 2014, 21:15:20 ip »
SFS-EN 24063 standardin mukainen tunnus mag hitsaukselle on no.135 ja migille no.131.
 Voin huomenna töissä vielä varmistaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #27 : Kesäkuu 16, 2014, 23:09:23 ip »
Kiitos!
On myös tarjoteltu SFS-EN-ISO 5817, luokka C.

Blogijuttua: http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-muutoskatsastuspaiva.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #28 : Kesäkuu 17, 2014, 08:17:01 ap »
Tuo jäljempänä mainittu on hitsausluokkastandardi, jossa C tarkoittaa hyvää (staattisille kuormitetuille rakenteille) ja numero 5817 teräs, nikkeli, titaani ja niiden seokset. Tuo minun antama standardi taas ottaa kantaa työmenetelmään. Eli lienee oikein merkata SFS-EN Iso 5817 C ja tapana SFS-EN 24063 no.135. Lisäksi laitat käytetyn lisäaineen, eli langan tiedot ja kaasun (jos tosiaan aktiivinen eli MAG). Nämä voit ottaa vaikka lankapaketin ja pullon tiedoista. Pitäisi riittää. Varmuuden vuoksi voisi mainita jossain kohdassa rungon materiaalin, jonka epäilen olevan aika lähella perinteistä S355J:tä. Tuskin on Guzzilla mitään fiinimpää käytetty.
Ymmärtääkseni runkokorjauksissa ei tarvita mitään luokkahitsarin todistusta. Tästä ei kannata mainita mitään, mutta jos kysytään, pyydä joltain kaverilta ellei itselläsi ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #29 : Kesäkuu 17, 2014, 09:28:28 ap »
Asia alkaa avautua. Ettei jää epäselvää siitä onko kysessä MIG- vai MA-.hitsaus niin lanka on Esab OK Autrod 12.51 420 N/mm^2 ja hitsauskaasu AGA Mison 18. Jos hitsariaikojani muistelen (-80-luvulla) niin kyse olisi MAG-hitsauksesta mutta voin muistaa väärin.